Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Samtidig som jeg har gått ned 15kg så har jeg også fått mer muskler. 

 

Er uansett bare sykt forvirret angående vekta. 63 kilo blir veldig lite 

Det har du så absolutt ikke. Det bare ser slik ut. 

 

Det du nå skal gjøre, er å ligge i et svakt kalorioverskudd, og på den måten, vil du få lavere fettprosent ved å øke muskelmassen. Her er 200-400kcal per dag nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du blitt sterkare den perioden du gjekk ned 15 kg? Var du nybyrjar innan styrketrening då du starta? Er musklane blitt særleg større eller berre meir synlege av at du har fått lågare feittprosent?

Har blitt sterkere ja. Begynte å trene regelmessig i slutten av høsten. Passet også på hvor mye jeg spiste, men var ikke før i slutten av februar at jeg begynte å telle. Størst vektnedgang siden da.

 

Mulig at musklene bare har blitt mer synlige, men har definitivt merket at jeg har blitt sterkere. Dog så tror jeg også at de har blitt større siden det er stor forskjell mellom når jeg strammer nå og da. Veide ikke så mye at de var dekket av masse fett. De er både hardere, større og mer definerte nå.

Har spist mye protein, på det meste over 2g per kg kroppsvekt.

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar

 

Hva i helvete har skjedd med prisen på Mager Kesam? 31.70kr hos Rema nå.

Vanlige koster vel rundt 15,-. Surt at alle de ''lett'' varene skal være så mye dyrere.

300g mager kesam lå på 8.90kr for ett år siden. Så har det steget sakte opp til 12.90 før de gikk over til 420g for én mnd sia og prisen var 17.90kr. Nå altså 31.70kr.

Lenke til kommentar

 

 

Hva i helvete har skjedd med prisen på Mager Kesam? 31.70kr hos Rema nå.

Vanlige koster vel rundt 15,-. Surt at alle de ''lett'' varene skal være så mye dyrere.

300g mager kesam lå på 8.90kr for ett år siden. Så har det steget sakte opp til 12.90 før de gikk over til 420g for én mnd sia og prisen var 17.90kr. Nå altså 31.70kr.

 

Altså samme som skjedde med cottage cheese for ett par år? siden.

Lenke til kommentar

Seriøst? Jeg bruker mager kesam som dressing til alt mat :p Dersom det koster 32kr i framover, da får jeg kutte ut denne dritten.
 

EDIT: https://kolonial.no/produkter/1306-tine-kesam-mager-300g/ – Koster jo 13kr her :)

 

 

 

EDIT 2: Jeg skulle kjøpe en stor mager kesam idag morgen på rema 1000, og gjett om hvor mye den koster. Jeg gadd ikke kjøpe en, droppet det og tok en skyr :p

Endret av Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enda en falliterklæring.... Lorentsen har noen gode poenger, litt bedre enn hun har hatt før men allikevel intetsigende.
Drage fortsetter å promotere overvekt som noe positivt, noe hun avviser uten at jeg skjønner henne i det hele tatt.

http://pluss.vg.no/2016/06/03/2424/2424_23699774



For de uten VG+

 

 

Motvekt til perfektjaget: Vil kuppe #sommerkroppen2016

Magasinet Fett vil snu opp ned på hashtaggen #sommerkroppen2016 for å sette søkelyset på kroppspress. Blogger Camilla Lorentzen (27) elsker ideen – alle kan træ en badedrakt over rumpa og ha det gøy.

Av Kari Spets og Anne Bergseng   3. juni 2016

– Det å være helt normal søren meg er bra nok! Fordi, og dette er viktig, de fleste av oss er helt vanlige, sier Camilla Lorentzen (27).

Hun er personlig trener, blogger og foredragsholder og ja – hun føler seg helt «normal». Sunn nok, slank nok, trent nok, hverken mer eller mindre. Ta vare på helsen – men ikke etterstreb perfeksjon, er budskapet hennes.

Camilla elsker Magasinet Fetts idé om å kuppe hashtaggen #sommerkroppen2016. Hun blir rett og slett bare utrolig lei seg av kroppspresset i samfunnet, og mener at slike hashtager bidrar til et ytterligere press.

På sosiale medier viser den populære hashtaggen vanligvis ekstremt veltrente og lettkledde kvinner og menn.

– Jeg er jo ikke så bekymret for min egen del, jeg er normal and proud, men tenk på alle de små jentene og guttene der ute som ser den der og tenker at de ikke burde gå på stranden i år fordi de ikke ser ut som Kim eller Khloe eller Kylie Kardashian eller hva de nå heter?

  • cam3.jpg
    AKKURAT PASSE: Camilla Lorentzen vil at den «vanlige» kroppen skal frem i lyset og bruker bloggen fitnok.no og sin instagramkonto @camillalor for å nå frem med budskapet sitt. Foto: Privat
  • CAMILLA12.jpg
    AKKURAT PASSE: Camilla Lorentzen vil at den «vanlige» kroppen skal frem i lyset og bruker bloggen fitnok.no og sin instagramkonto @camillalor for å nå frem med budskapet sitt. Foto: Privat
  • cam3.jpg
    AKKURAT PASSE: Camilla Lorentzen vil at den «vanlige» kroppen skal frem i lyset og bruker bloggen fitnok.no og sin instagramkonto @camillalor for å nå frem med budskapet sitt. Foto: Privat
  • CAMILLA12.jpg
    AKKURAT PASSE: Camilla Lorentzen vil at den «vanlige» kroppen skal frem i lyset og bruker bloggen fitnok.no og sin instagramkonto @camillalor for å nå frem med budskapet sitt. Foto: Privat
  1. 1
  2. 2
Tar sommerkroppen tilbake

Neste lørdag slipper det feministiske tidsskriftet Fett sin nye utgave med tema selvbilder, blant annet med fokus på kroppspress. På Instagram-kontoen @tidsskriftetfett skriver de at de vil kuppe hashtaggen #sommerkroppen2016. Istedenfor enda en flat, veltrent og sommerbrun mage, dukker det nå blant annet opp et bilde av helt vanlige ubarberte kvinnelegger under samme hashtag.

– Vi ønsker å tulle litt med hashtaggen. Det å snu opp ned på den, og på selvbildeproblematikken, er en måte å «ta tilbake» sommerkroppen sin på, sier redaktør Hedda Lingaas Fossum.

– I et samfunn som profitterer på din usikkerhet er det å like seg selv, uten skam, en opprørsk handling, som noen har sagt. Det å ta tilbake definisjonsmakten over seg selv, som individ og som kvinne og jente, er også et feministisk prosjekt. Hvilke andre måter kan vi forstå og fremstille oss selv på, utover kropp og skjønnhet?

Bra nok

Hva skjedde med å være på stranden med en stor kjølebag fylt opp med ballerinakjeks, rundstykker og kaviar på tube? Stadig slår det Camilla: Hvorfor kan ikke folk legge bort skammen og ta frem frisbeen og kose seg slik de er?

– Stor, liten, bred, smal og midt imellom; alle kan vel tre en badedrakt over rumpa og ha det gøy? Det er på tide at vi viser hva sommeren handler om – det handler ikke om å se ut på en gitt måte, men om å ha det bra.

  • HEDDA10.jpg
    ELSK DIN MAGE: «Er DU fornøyd? Med DEN kroppen? Men... Du har jo ikke sixpack?» er bildeteksten. Foto: Privat
  • cam7.jpg
    #NORMALKROPPEN: «Selv om mitt ønske er å vise at trente damer kommer i alle størrelser og former, har jeg en tendens til å være selektiv med tanke på hva jeg legger ut. Men når målet er å bygge andres selvfølelse – hvor langt kommer jeg da om jeg viser en perfekt versjon av min uperfekte kropp?» skriver Camilla på sin Instagram-konto @camillalor. Foto: Privat
  • cam5.jpg
    INSTAINSPO: «Feilen er ikke hva du ser i speilet, men hva du forteller deg selv mens du står der». Foto: Privat
  • cam6.jpg
    FIT NOK: «Retusjering av bilder bør merkes – det er nok nå. Nok kroppspress», skriver Camilla under bikinibildet. Foto: Privat
  • HEDDA10.jpg
    ELSK DIN MAGE: «Er DU fornøyd? Med DEN kroppen? Men... Du har jo ikke sixpack?» er bildeteksten. Foto: Privat
  • cam7.jpg
    #NORMALKROPPEN: «Selv om mitt ønske er å vise at trente damer kommer i alle størrelser og former, har jeg en tendens til å være selektiv med tanke på hva jeg legger ut. Men når målet er å bygge andres selvfølelse – hvor langt kommer jeg da om jeg viser en perfekt versjon av min uperfekte kropp?» skriver Camilla på sin Instagram-konto @camillalor. Foto: Privat
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

– Hvordan kommer vi dit?

– Først og fremst må vi slutte å se på oss selv som et resultat av hvor mye fett og muskler vi har på kroppen. Om du ligger helt i midten der hvor de aller fleste andre ligger – hvorfor bry seg, så lenge livsstilen din ikke slår negativt ut på normale helsetester hos legen? BMI er ikke nødvendigvis et fasitsvar, heller.

Camilla mener at de aller fleste befinner seg midt imellom sixpack og fedme. «Normalkroppen» definerer hun som en kropp som tillater deg å gjøre akkurat det du ønsker når du måtte ønske det. Å leke med barna eller gå en rask tur, sier hun.

– Jeg håper og tror at jeg klarer og nå frem med et budskap om at ting ikke trenger å være perfekt for å være bra, samtidig som jeg ikke hyller det som ligger i andre enden av skalaen.

Hvordan få det bedre? Det er den gylne middelvei som gjelder, mener Camilla. Å trene passe, å kose seg passe.

«Gårsdagens kos huskes med et smil, men fortsetter jeg på smashrestene vet jeg at det ikke varer», skriver hun på sin Instagram-konto @camillalor. En følger skriver: «Takk for at du er et sunt forbilde å ha! Du inspirerer meg til å kose meg på trening i stedet for å føle at jeg må jobbe for å se ut som noe annet enn meg selv».

Skjønnhetsidealet kan være skadelig

Fett-redaksjonen ønsker å få fram at man er mer enn en kropp, og at kropp er noe mer og annet enn det nærmest obligatoriske skjønnhetsidealet, som er slankt, ungt og for ikke å snakke om hvitt.

hedda.png
SMÅTRØTT REDAKTØR: Hedda Lingaas Fossum jobbet til langt på natt for å rekke deadlinen til Fetts selvbilde-utgave. Neste prosjekt: Kuppe hashtaggen #sommerkroppen2016. Foto: Privat

– Det ser vi også gjennomgående i mediedekningen av kvinnelige kjendiser, politikere, idrettsutøvere – you name it. Jenter og kvinner vurderes av andre, og vurderer seg selv, i større grad ut fra utseende og kropp enn menn. Undersøkelser viser at et negativt kroppsbilde får konsekvenser for jenters selvbilde og selvtillit på alle områder i livet, sier Lingaas Fossum.

En grundig undersøkelse University of West England utarbeidet for det britiske likestillingskontoret i 2015 viser at kvinner og jenter begrenser seg selv i klasserommet, relasjoner og på jobb av frykt for å lede oppmerksomheten mot deres eget utseende. Mye av forklaringen har med sosiale medier og det enorme tilfanget av idealisert skjønnhet å gjøre, ifølge forskerne.

Fett-redaktøren påpeker at et skjønnhetsideal med fokus på trening og fitness ikke nødvendigvis er noe negativt i seg selv.

– Mange bruker nok hashtaggen #sk2016 først og fremst som inspirasjon for seg selv. Men når idealer blir «obligatoriske» samtidig som de er uoppnåelige for de fleste, kan de også bli skadelige sier Fett-redaktøren.

Lang prosess for å bli komfortabel med egen kropp

Camilla Lorentzen er klar på at hun ikke oppmuntrer til overvekt.

– Jeg vil ikke spre et budskap om at det er greit ikke å ta vare på seg selv, men jeg vil gjerne senke terskelen for å komme i gang. For i et samfunn hvor sixpacken er det nye målet, hvor motiverende tror vi dette er for dem som er langt unna? Jeg hetser heller ikke alle som har mageruter – tvert imot mener jeg det er supert jobbet selv om det ikke står på min bucketlist.

Å bli komfortabel i egen kropp var en lang prosess, også for Camilla. Hun tror at det hele begynte da hun innså at det ikke var noen andre enn henne som brydde seg om hun veide 70 eller 75 kg.

– De skulende blikkene og stygge ordene jeg trodde verserte om meg på grunn av vekten min, som for øvrig var helt normal, kom kun fra meg selv, og det gadd jeg ikke lenger å finne meg i! Etter hvert som jeg begynte å lytte til hva kroppen og hodet trengte, og til dels overse det Camilla til enhver tid fant ut at var en god idé, kom ting seg sakte, men sikkert, ovenpå.

cam4.jpg
KAN LA SEG PÅVIRKE: Camilla kan ta seg selv i å misunne kjendiskroppene, men minner jevnlig seg selv på at det er fiksjon, ikke virkelighet. Og det funker! Foto: PRIVAT

– Blir du ikke lenger påvirker av kroppspresset i sosiale medier?

– Åh jo, altfor mye. Jeg skulle så gjerne ønske at jeg kunne si nei, siden det er det korrekte svaret, men det hadde vært en løgn. For jo, jeg har latt, og lar meg fortsatt påvirke. Hvordan skal man kunne unngå det når man lever oppi sosiale medier flere timer hver dag? Det er klart jeg får lyst på både livet og kroppen til superkjendiser med perfekte former når jeg ser hvor tilsynelatende lykkelige de er 24 timer i døgnet, men samtidig forsøker jeg å minne meg selv på at «dette er fiksjon, ikke virkelighet», og da går det hele litt bedre for hver gang.

Camillas budskap er at livet, som kroppen, ikke må være perfekt for å bli «lykkelig». Realiteten er at begge deler noen ganger er fantastisk og andre ganger føles bånn i bøtten.

– Stort sett ligger livet og synet på min egen kropp på en jevn linje og flyter. Lykke handler om mer enn hvordan vi ser ut, det handler om minnene som skapes, om opplevelsene vi har og relasjonene som finnes rundt oss. Kroppen er bare en bitte liten brikke som tar deg fra A til Å her i livet.

Også mediene har skylden

Forsker Ulla-Britt Lilleaas ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo påpeker at motstanden mot å dyrke den perfekte kroppen ikke er et nytt fenomen, men noe som dukker opp fra tid til annen.

2515910.jpg
BLIR LEI: Kjønnsforsker Ulla-Brit Lilleaas forstår at kvinner begynner å bli lei av idealet om den perfekte kroppen og synes det er flott med motstemmer. Foto: HALLGEIR VÅGENES

– Jeg forstår at idealet om den perfekte kroppen er spesielt noe yngre kvinner begynner å bli lei av. Hvis man hele tiden skal være opptatt av å strebe for å få en finere kropp, er det noe som vil ta mye av tiden og oppmerksomheten din, sier hun.

Hun synes det er positivt at flere nå tar til orde for en motstand mot dette.

– På sosiale medier legges det hele tiden ut masse råd og tips om hvordan man får den perfekte kroppen. I tillegg fronter mediene, inkludert VG og Dagbladet, at man hele tiden bør gjøre noe med kroppen sin. Derfor er det fint at vi nå får en motvekt, sier hun.

Hun understreker at den perfekte kroppen ikke har noe med god helse å gjøre.

– Det ligger ikke noen helsegevinst i å pumpe opp puppene eller få en finere rumpe. Vi får håpe at man på sikt vil få et mer normalt forhold til kropp. Det i seg selv vil ha en helsegevinst, sier Ulla-Britt Lilleaas.

Livet ble ikke bedre med flatere mage

Helene Drage Sommer (28) fra Fredrikstad jobber som personlig trener og kostholdsveileder, og hver dag skriver hun nye innlegg på bloggen sin om temaer rundt kropp og helse. For et par år siden gikk hun ned 60 kilo, men har nå gått opp igjen noen kilo.

Selv opplevde hun at livet hennes ikke ble bedre av at hun hadde færre cellulitter og flatere mage. Det viktigste for henne er å ha en sunn kropp som fungerer.

2515904.jpg
SLIPP SOLEN TIL: Personlig trener Helene Drage Sommer ønsker at folk skal fokusere på hva kroppen faktisk får til, ikke bare hvordan den ser ut. Foto: MATS SOMMER

– Jeg synes det er trist at så mange er redde for å gå i bikini og singlet fordi de ikke er fornøyde med kroppen sin. Med tanke på de få sommerdagene vi har her i landet, er det synd at vi ikke slipper solen til. Men først og fremst er det ille at vi skammer oss over kroppen vår og er så opptatt av hva andre tenker og mener om den, sier hun.

Helene tror at flere hadde hatt et mer positivt bilde av egen kropp hvis man hadde hatt et større fokus på hva kroppen faktisk får til. Hun ønsker hun å representere en motvekt til jaget etter den perfekte sommerkroppen.

Det fører også til negative reaksjoner:

– Åh, du promoterer overvekt, er det noen som sier når de ser bilder av meg. Men det handler om at jeg velger å like kroppen min selv om jeg ønsker å gå ned mer i vekt, sier Helene.

– Ikke gi blaffen i helsen!

Selv om hun kjemper for et mer avslappet forhold til kropp, så handler det ikke om at man skal gi blaffen i helsen. Gjennom jobben som personlig trener og på bloggen sin gir hun tips om kosthold og hvordan å bli sterk og sunn.

Hun mener likevel det viktigste er at man ikke legger sin egen verdi kun i utseende og kropp.

– Hvis man hater kroppen sin, så har man ikke god psykisk helse, og uten god psykisk helse er det vanskelig å gjøre noe med den fysiske helsen, for eksempel med overvekt, sier Helene.

Som personlig trener skiller Helene seg ut, og det opplever hun på nært hold i jobben sin på Spenst Brygga i Fredrikstad.

2515905.jpg
SKILLER SEG UT SOM PT: Helene forteller at mange velger henne som personlig trener fordi hun ser litt annerledes ut. Noen sier også at de aldri ville valgt henne. Det synes hun er helt greit. Foto: MATS SOMMER

– Mange velger meg som PT nettopp fordi jeg ser litt annerledes ut enn andre PT-er. Det henger nok sammen med at mange av kundene mine har et mål om å gå ned i vekt. Men jeg har også veldig slanke og topptrente kunder som velger meg fordi de liker holdningene mine. I tillegg kommer de som sier rett ut at de aldri ville valgt meg som PT. Jeg synes begge deler er greit.

LES OGSÅ:

 

 

Lenke til kommentar

Det er jo bare en unnskyldning for å være lat. Jeg elsker ikke å trene, men er nok heldig som synes det er ganske ålreit. Hadde kroppen min holdt fasongen om jeg ikke trente hadde jeg nok latt være. For min egen del handler det ikke om å leve opp til noe ideal. Jeg er langt i fra noen undertøysmodell og vet at jeg aldri kommer til å se sånn ut heller, men jeg synes jo det ser bedre ut med litt muskler og en atletisk fysikk kontra "pappakroppen" som noen dessverre prøvde å gjør til en greie for en tid tilbake. 

 

Trives du med sånn du ser ut så vær fornøyd med det og slutt å prakk din mening om hvordan folk skal tenke på andre. Er du ikke fornøyd så gjør noe med det. Er ikke noe verre enn det. 

 

(Beklager ranten, men feminister gjør meg litt irritert. Generelt sett en sutrete gjeng)

Lenke til kommentar

Begynner å bli så lei dragen og camillalor nå, faen meg hele tiden i media med fatacceptanceshiten sin. Hvem bryr seg?

Ingen, greit nok at du er lat og ikke orker å spise riktig for man må jo unne seg PIZZA, HELE TIDEN!

Ingen bryr seg, ingen... 

 

Det som er litt morsomt er at de har plukket ut de beste bildene av dragen, hun er monstersvær i virkeligheten, de bildene der er ikke representativt.  :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Seriøst? :lol:

Ja de begynner å bli noe forstyrrende i media. De bidrar ikke akkurat til folkehelsa. 
Som Lorentsen selv sier, og repeterer: Man må jo kunne kose seg selv om det er ukedag. Og så ser vi på VGTV at hun DUNDRER innpå med pizza, hamburger og whatnot. Det i seg selv trenger ikke være dårlig mat men overflod av bigmac..... er vel ikke helt forenelig med god helse....

Endret av Dufen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ting som irriterer meg voldsomt:

 

- Kroppspresset. En ting er at kropp er status, det er forsåvidt ikke noe verre enn at klær eller en dyr veske gir status. En sunn og trent kropp er ihvertfall bra for helsa, kles- og veskejaget føkker miljøet og er (ofte) med på å opprettholde umenneskelige og undertrykkende produksjonsforhold. Dette er en treningstråd, ikke en politikktråd, men noe er feil både med det konkrete selskapet og samfunnet generelt når lederen i HM tjener like mye som ~15 000 av tekstilarbeiderne som jobber for han. Eller når status-Iphonene våre er produsert av fattige mennesker, ofte barn, under livsfarlige forhold. Men det er stor forskjell på at en sunn kropp er status, og det sykelige presset unge jenter opplever. Puppene er ikke store nok, en knapt nok synlig valk (ikke som hos Lorentzen eller Drage) gjør at du opplever deg selv som feit og ekkel, leppene skal fylles, osvosv. Mange jenter jager et urealistisk og uoppnåelig ideal (som heller ikke er fint, etter min mening - tar en normal jente over en med rumpeimplantater, struttepuper og andelepper anyday) og går rundt misfornøyde og skamfulle over egen kropp. Det er jævla synd. Det er synd at jenter som allerede er tynne sulter seg for å bli enda tynnere, og at vanlige mennesker opererer inn ditten og datten her og der for å oppnå et eller annet unaturlig ideal er til å rive seg i håret av. Kroppen og utseendet ditt er ikke en markør for din verdi som person, og om det hadde vært det, så skal det faen ikke være Sophie Elise- og Kardashian-idealene som er styrende.

 

Dette er nå bare min mening, men det er til å rive seg i håret av :wallbash:

 

- Det andre som irriterer meg er feite folk som rasjonaliserer egen overvekt, og enda verre: skal dytte det på andre. Drage og Lorentzen: dere er FEITE. Hva dere gjør med (mot) egen kropp skal ikke jeg legge meg opp i, men la ihvertfall være å plage andre med bilringene deres. Disse er skadelige for folkehelsa. Og langt fra naturlige eller sunne slik de selv hevder. De er feite, usunne og unaturlige. 

 

Finnes det ikke en mellomting mellom disse ytterpunktene? Noe mellom Drage og Fotballfrue. Det er ren idioti at det at magen folder seg når du sitter eller at puppene ikke er store nok skal gjøre at en hel generasjon ungjenter lever et liv med usikkerhet og misfornøydhet. Men det er da pokker ikke noe bedre med en tjukkas som skader kroppen sin, er så full av rasjonaliseringer og unnskyldninger at det renner over og atpåtil skal dytte det på andre. 

 

TL;DR: Man må kunne kalle en spade for en spade, og en tjukkas for en tjukkas. Uten at det skal bety at alle skal se ut som Triana Iglesias (som er full av implantater) eller Sophie Elise.

 

Denne lenka var litt hyggeligere lesning enn den Dufen posta: http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Du-er-fin_-men-hjelpe-meg-sa-feit-du-er-blitt-758825_1.snd

Endret av Bjarnemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Korleis er kroppspresset for ungdom i dag? I mine auge er det noko som er aktuelt fram til 18-20-års alderen. Etter det håpar eg folk er i stand til å gjere opp eigne meiningsr om emnet.

 

No er det blitt ein del år sidan eg var på den alderen, men modellane var tynne då òg. Med større bruk av internett og sosiale medier er nok dette blitt meir aktuelt enn før, men dei unge eg tidvis møter på later ikkje til å ha så store problem med dette. Dei kjem i alle fasongar.

 

Det finnes alltid dei som blir prega av kroppspress, men kva omfang er det snakk om? Er det like stor greie i det vide land som midt i sossetjukka på Oslo vest?

 

På same måte som med rasisme trur eg det at dei pratar så mykje om kroppspress i media er med på å forverre problemet. Tynne modellar kjem me ikkje utanom, men er det dei som lagar problem? Plakatane spreidd rundt i Oslo?

 

Det hadde vore interessant å sjå ei spørjeundersøking om kroppspress og kroppsfiksjon blant unge for å sjå kva det faktisk er snakk om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det genererer inntekt for medier og personer som er gode på å markedsføre seg selv, vil det blir postet og skrevet om. Og det vil fortsette helt til folk slutter å trykke på artiklene. Vi legger presset på oss selv, og jeg tror vi til en viss grad liker det.

 

Husk. Mennesker elsker problemer, av den enkle årsak at man ved å fokusere på dem kan slippe unna frykten for å forbedre oss. For å forbedre seg selv, krever faktisk arbeid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Dette er en treningstråd, ikke en politikktråd, men noe er feil både med det konkrete selskapet og samfunnet generelt når lederen i HM tjener like mye som ~15 000 av tekstilarbeiderne som jobber for han. Eller når status-Iphonene våre er produsert av fattige mennesker, ofte barn, under livsfarlige forhold. Men det er stor forskjell på at en sunn kropp er status, og det sykelige presset unge jenter opplever. Puppene er ikke store nok, en knapt nok synlig valk (ikke som hos Lorentzen eller Drage) gjør at du opplever deg selv som feit og ekkel, leppene skal fylles, osvosv. Mange jenter jager et urealistisk og uoppnåelig ideal (som heller ikke er fint, etter min mening - tar en normal jente over en med rumpeimplantater, struttepuper og andelepper anyday) og går rundt misfornøyde og skamfulle over egen kropp. Det er jævla synd. Det er synd at jenter som allerede er tynne sulter seg for å bli enda tynnere, og at vanlige mennesker opererer inn ditten og datten her og der for å oppnå et eller annet unaturlig ideal er til å rive seg i håret av. Kroppen og utseendet ditt er ikke en markør for din verdi som person, og om det hadde vært det, så skal det faen ikke være Sophie Elise- og Kardashian-idealene som er styrende.

 

 

Etterhvert har jeg gått over til "buycott" og velger å kjøpe klær steder hvor slike forhold ikke er dokumentert. Med andre ord boikotter jeg H&M. Innleggget ditt får +1 av meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Seriøst? Jeg bruker mager kesam som dressing til alt mat :p Dersom det koster 32kr i framover, da får jeg kutte ut denne dritten.

 

EDIT: https://kolonial.no/produkter/1306-tine-kesam-mager-300g/ – Koster jo 13kr her :)

 

Genialt! 7 kesam og 7 cottage bestilt. Man får jo i tillegg 200kr avslag på første kjøp over 500kr så jeg kjøpte med en del andre ting jeg trenger også, samt en fersk grønnsakspasta med 13g protein pr 100g :) Må jo testes ut. Ikke minst gratis levering til nærmeste dropp off punkt!

 

EDIT: Hvis noen hopper på tilbudet kan jeg gjerne verve dere sånn at jeg får enda en rabattkode med 200kr avslag. Så snill er jeg ;)

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

 

Seriøst? Jeg bruker mager kesam som dressing til alt mat :p Dersom det koster 32kr i framover, da får jeg kutte ut denne dritten.

 

EDIT: https://kolonial.no/produkter/1306-tine-kesam-mager-300g/ – Koster jo 13kr her :)

 

Genialt! 7 kesam og 7 cottage bestilt. Man får jo i tillegg 200kr avslag på første kjøp over 500kr så jeg kjøpte med en del andre ting jeg trenger også, samt en fersk grønnsakspasta med 13g protein pr 100g :) Må jo testes ut. Ikke minst gratis levering til nærmeste dropp off punkt!

 

EDIT: Hvis noen hopper på tilbudet kan jeg gjerne verve dere sånn at jeg får enda en rabattkode med 200kr avslag. Så snill er jeg ;)

 

7 bokser av hver, klarer du det før de går ut da?

Hiv meg på  :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...