Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan "leg days" være årsaken?

 

En leg-day vil ofte være litt over-the-top for muskelaturen og krever da naturlig lang restitusjon kontra "3 sett med benk og 3 sett med hantler."

I teorien tåler nedre del av kroppen mer trening enn den øvre - derfor mistenker jeg at leg-day er dødaren her.

 

Beinøvelser spredd utover hele uka kan være en ide.

Tror ikke det kan være det når det gjelder den atten år gamle lærlingen på jobben iallefall, (sorry for at jeg hijacker spørsmålet ditt bjarnemann, men synes det er litt relevant ;) )

Synes bare det er så rart at en attenåring som har trent forskjellige idretter hele livet blir gående som en pingvin i flere uker etter noen sett lett knebøy, beinpress og et par legg-øvelser.

 

Eneste mulige forklaringen jeg kommer på er kosthold og søvn.

At rett og slett 70% carb, 15% fett&protein dietten kombinert med 4-5 timer søvn på ukedagene og 12-13 godt forskyvet i helgene er det som gjør at han tilsynelatende aldri klarer å komme seg igjen etter og ha trent ben.

 

Bjarnemann derimot spiser jo mye, så søvn? spiser du magnesium/zma? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No hard feelings. Dessuten er det i høyeste grad relevant. Hmm. Det der er jo enda verre enn meg. Hvis han bokstavelig talt er dårlig i flere uker etterpå, må det da være noe skikkelig galt med han? Jeg er ikke lege, men jeg har vanskelig for å tro at hverken søvn eller kosthold kan kunne forklare noe slikt. Er han en sytpeis, kanskje?

 

Tar ikke ZMA. Men skulle da likevel tro at behovene mine for er dekket. Spiser stort sett både variert og relativt naturlig (lite bearbeida mat), hvilket iflg det jeg kan lese i seg selv er tilstrekkelig for å dekke behovene for sink. Spiser også mye amerikansk blanding som inneholder mye erter. Skulle også tro det samme gjaldt magnesium, spiser ofte fullkorn, flere bananer om dagen, noe havregryn, mye kjøtt, erter, veldig mye meieri og veldig mye fisk.

 

Har også ved to anledninger tidligere målt blodverdiene mine hos fastlegen, og begge gangene fikk jeg beskjed om at verdiene mine var veldig, veldig gode. Behovene for mikrostoffer går vel opp når jeg trener så mye som jeg gjør, men kan likevel ikke helt forstå at kosthold skal være grunnen. For det første har det alltid vært slikt (både ved moderat og høyt treningsvolum), for det andre, så blir jeg i all ydmykhet overraska om ikke kostholdet mitt dekker det aller meste. Spiser ganske variert, og mye grønt, grovt og fisk.

 

Sover til vanlig syv-åtte timer/dagen.

 

 

Edit: selv om jeg av grunnene nevnt ovenfor har vanskelig for å tro at det er noe som mangler i kostholdet mitt, kan det jo ikke skade å ta ZMA. Mener å huske at det er ganske billig. Dessuten skal det kunne bidra til å opprettholde testosteronproduksjonen (som går ned om man trener mye), det er jo heller ikke feil.

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Har et spørsmål om stølhet. Hvorfor sliter jeg med stølhet i de to siste ukene?

Jeg har trent jevnlig i ti uker med samme program, men kostholdplanen min har jeg endret for to uker siden. Fra 2500-2700kcal til 2100-2300kcal, etter det opplever jeg mer støl i kroppen etter trening.

 

Blir kroppen min utsatt for stølhet etter redusert matinntak?

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om steroider her? Kommer aldri til å røre det selv men lurte bare på om disse trenger å passe kostholdet? Bygger de mer masse på kjøtt, egg, kylling enn junk?

 

Kjenner selv til de som har vært syltynne å packet på seg 30 kg på 2-3 år, å de er ikke kjent for å spise clean for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om steroider her? Kommer aldri til å røre det selv men lurte bare på om disse trenger å passe kostholdet? Bygger de mer masse på kjøtt, egg, kylling enn junk?

 

Kjenner selv til de som har vært syltynne å packet på seg 30 kg på 2-3 år, å de er ikke kjent for å spise clean for å si det sånn.

Jeg bruker steroider for tida, det fungerer dårlig...

Lenke til kommentar

Fox: aner ikke. Aldri vært borti før. Ofte lagt meg i underskudd og fortsatt med samme treningsprogram. Aldri blitt mer støl av det.

 

@

 

Jeg synes at det er helt merkelig! Og jeg har prøvd å google om det, men kan ikke finne noe :/

Lenke til kommentar

Noen som vet noe om steroider her? Kommer aldri til å røre det selv men lurte bare på om disse trenger å passe kostholdet? Bygger de mer masse på kjøtt, egg, kylling enn junk?

 

Kjenner selv til de som har vært syltynne å packet på seg 30 kg på 2-3 år, å de er ikke kjent for å spise clean for å si det sånn.

Ingen bygger nødvendigvis mer på clean mat enn "junkfood". Akkurat den delen handler mer om hvordan man føler seg. Energinivå og allmenntilstand. 

 

En som bruker steroider må selvsagt også ha søvn, matinntak og god trening på plass; forskjellen er at ved bruk av steroider restituerer man vesentlig raskere, og ved bruk av visse preparater, vil kroppen omdanne mer av energien man inntar til muskelmasse. Enkelt forklart, og jeg er ingen ekspert på området.

 

 
Lenke til kommentar

 

Fox: aner ikke. Aldri vært borti før. Ofte lagt meg i underskudd og fortsatt med samme treningsprogram. Aldri blitt mer støl av det.

 

 

Jeg synes at det er helt merkelig! Og jeg har prøvd å google om det, men kan ikke finne noe :/

Er ikke greia med stølhet at den oppstår når man trener muskler man ikke har brukt på en stund? Jeg er for eksempel balle støl i hamstrings etter å ha kjørt sprintintervaller for første gang på laaaaang tid i går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...