Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jefit Pro skal jeg teste ut snart! :) takk for tipset.

 

En annen app som er bra er nemlig Sheets, det er Google excel. Du kan enten programmere treningsloggen eller bare bruke andres fra internett, jeg bruker sistenevnt.

 

Du kan dele treningsprogrammet med andre slik at de kan se på din og gi tilbakemeldinger, eller bare rett og slett fordi de er nysgjerrige på hvordan du trener. Du kan også se og endre innholdet når du er foran datamaskinen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Målet, forøvrig, er per nå å bygge styrke (å bli større er en artig bonus), samtidig som jeg jobber med å heve anaerob terskel (neppe relevant for den store _styrketråden_ :tease:). Etterhvert som boksesesongen nærmer seg kommer jeg til å å løpe kortere og hardere (trener per nå mye 4x4), kutte litt ned på styrketreningen, samt gå ned i vekt og opp i reps, og trene mer på slaghurtighet. På litt lengre sikt, er målet å bli norgesmester :) Har vært i kvartfinalen før, så målet er ikke såååå far of.

Less is more. Om jeg var du, så ville jeg tatt pause på 1 uke, så 1 uke med veldig rolig trening. Så kjøre på med 5-7 økter i uka, der 2 økter er rolige.

 

 

Baaaaaaaaaaah. Men du har helt rett. Forrige uke var et eneste stort platå (kardioen går bra da), og jeg har trent hardt og mye siden starten av april. Vurderte deload i går, men droppa det. Og i dag broppen brenner mer enn den har gjort på lenge; stiv, støl, sliten og jævlig. Problemet mitt med deload, ER AT DET ER SÅ INNI HAMPERÆVVA KJEDELIG. Hvis to timer brukt på trening, samt mye av spisinga forsvinner, vet jeg faen hva jeg skal ta meg til. Dama skal få kjørt seg ihvertfall  :evil:

 

Spørsmål: har som sagt trent veldig mye og veldig hardt i syv uker nå. Før det, har eneste avbrekket siden februar vært fire dager med lett/ingen trening for å lade opp til en boksekamp. Det bør bety to ting: jeg har jævla godt av en deload, det er det bare å innse. Samtidig, så bør vel dette også innebære at kroppen er vandt med både mye og hard trening. Aka høy treningstoleranse. Bør jeg droppe all trening helt, eller kan jeg i det minste dra på boksetrening på torsdag? :innocent: Det er jo intensivt, men involverer i det minste ikke vekter. Kjipt å droppe den treninga, siden siste trening før sommerferien er 7. juni. Og hva med kardio? Pikkrolig lunting i sone 1 bør vel gå greit, men hva med feks 4x4 (4 x 4 minutters intervaller på 85-95% av makspuls)? Høy intensitet, men involverer hverken makspuls eller vekter. 

 

På den ene siden så har jeg sikkert sabla godt av en deload, og burde ta en hel uke helt av. Samtidig, det høye treningsvolumet mitt tatt i betraktning vil jo også totalt en boksetrening, og ett-to 4x4-intervaller på en hel uke innebære en kraftig reduksjon i både volum og intensitet. Tror du/dere sistnevnte kan funke, eller er det på en måte "alt eller ingenting"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æsj.

 

Etter treninga i går sklei eg på vei ut av dusjen og fekk høgre skulder ut av ledd. Nokon som har erfaring med det? Kor lang tid tar det før den kan brukast i trening igjen? Eg kan trene litt bein, men det blir dårleg med alt som involverer skuldre ei stund framover. Det er vel større sjanse for å få den ut av ledd igjen no, men får håpe eg slepp det.

 

Får vel trene venstre biceps. :D

Lenke til kommentar

Du kan få et særdeles uvitenskapelig, men praktisk orientert svar av meg :) Etter tre og et halvt år med en skulder som hoppa ut av ledd ofte flere ganger i uka, har jeg god erfaring med dette.

 

Det lure å gjøre, er selvfølgelig å sjekke skulderen din. Slik jeg har forstått det, fucker du skulderen din litt hver gang du får den ut av ledd. Selv om du ikke har noen skade (?) fra før av, ødelegger du litt av det kuleleddet som holder arma di på plass. For hver gang du tar skulderen din kader du leddet, til en viss grad irreversibelt, mener jeg å huske, og du vanskeliggjør også en framtidig operasjon. Som du selv sier, øker også sjansen for at skulderen hopper ut av ledd flere ganger. Det lure er å sjekke det med en gang. Kanskje kan du også bli henvist til en fysioterapeut og få noen øvelser som hjelper deg å stabilisere skulderen.

 

Når det er sagt, men dette avhenger av hvor "idiot" du vil være meg egen kropp, så gikk jeg som sagt over tre år med en skulder som hoppa ut av ledd. Jeg hadde tatt røntgen en gang uten at de fant noe, og da orka jeg ikke bry meg noe mer. Så lenge jeg ikke hadde tatt skulderen i løpet av de siste ~ti dagene, fungerte den "greit nok". Kunne både benke, marke og bøye. Dro 160 i mark, og den holdt den. Hver gang jeg tok skulderen, var det pause fra alle nevnte øvelser i en liten uke. Trente da beinpress og den andre armen med manualer, fram til jeg turte å trene skikkelig igjen. Bøy gikk relativt raskt å komme tilbake til, mark litt lenger, og benk flere uker. Men da funka den også, og såfremt jeg var forsiktig med skulderen (man lærer etterhvert hva som får den ut av ledd og hva den tåler) så trente jeg nesten som normalt. Arnold- og militærpress var dog helt utelukka. Etter tre år med en slik uvettig behandling av egen kropp var skulderen ganske slitt i stykker. Hadde likevel griseflaks, den var akkurat fin nok til at jeg kunne opereres etter standard prosedyre (kikkhullsoperasjon). Men det var såvidt. Og jeg har også bare "en sjanse". Tar jeg den på nytt, kan jeg bare glemme å ha en fungerende skulder for resten av livet. Dette som en konsekvens av at jeg venta for lenge. En annen konsekvens, er at den ikke sitter så bra som den kunne sitti. Den gjør vondt fra tid til annen, og sjansen for at jeg tar den på nytt er høyere enn hva den hadde vært om jeg hadde fått den operert med en gang. Selv om ting stort sett fungerer greit nå, på tross av dumskapen min, så legger jo en skulder jeg må passe på noen føringer. For å nevne noe, kan jeg aldri stupe igjen. Jeg kan heller aldri stå skikkelig på slalåm og når gutta på boksinga spiller rugby, må jeg stå på sidelinja. Bortsett fra dette, fungerer den jo likevel som den skal. Så lenge jeg kontrollerer de fleste av variablene i miljøet selv, går det meste greit. Den hemmer meg feks nesten ikke i boksing. Men det er jo likevel jævlig kjedelig da, å måtte gå resten av livet og måtte ta hensyn til en skulder som jeg ikke har råd til å ta igjen. Legger kjipe føringer.

 

Tl;DR (jeg må lære meg å fatte meg i korthet, stakkars dere som blir utsatt for all spammen min): så lenge du er forsiktig, kommer du relativt raskt til å fungere relativt normalt. Men vær smart og sjekk skulderen. Da kan det hende at du slipper at slikt skjer igjen, og unngår kanskje også å gjøre ubotelig skade på den. Finner de ikke noe på røntgen, be om MR. På røntgen fant de ingenting med skulderen min, men med MR fant de en skikkelig stygg skade.

 

Tilføyning: jeg datt ned en trapp og slo i stykker skulderen ganske så stygt, er jo ikke sikkert at det er like "ille" for ditt vedkommende.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for eit utfyllande og godt svar, Bjarnemann :) . Det er første gang eg har hatt noko skade på skuldrene og håpar eg kan unngå at det skjer igjen. Driv normalt ikkje med så mykje som skal kunne kaste den ut. At din skulder har hoppa ut så ofte høyrest ikkje så bra ut nei.

 

Det skjedde på jobb offshore der sjukepleiar er tilgjengeleg. Etter den var på plass fekk eg beskjed om å gå til legevakt når eg kjem heim og få sjekka at det ikkje er brudd. Skal til legevakt i morgon. Oppheld meg ikkje der eg normalt bur dei neste tre vekene, så eg har ikkje fastlege her. Får høyre på legevakta korleis eg bør behandla den framover og øvelser på sikt for å få den god igjen.

 

Eg mista balansen og tok meg for med armen på vasken då den hoppa ut. Kom meg på beina igjen, så det vart ikkje noko slag mot den.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Noen som anbefaler en annen app å bruke til treningslogg? Har brukt RYP sin treningsapp lenge, men den har begynt å krasje daglig...

 

Quoter meg selv fra en annen tråd:

 

Jeg bruker en app som heter Jefit Pro (finnes en gratisversjon også, men husker ikke lenger forskjellen da det er evigheter siden jeg kjøpte pro). Jeg synes den er helt uunnværlig på trening. Den har en del anbefalte program ol, men jeg foretrekker å sette opp mitt eget.

 

Jeg har delt inn øvelsene mine i to forskjellige dager og trener disse annenhver gang. Jeg velger da det programmet jeg skal trene den aktuelle dagen og blir presentert for en liste over hva som skal utføres. Jeg har på forhånd lagt øvelsene i den foretrukne rekkefølge og lagt inn antall sett og repetisjoner. Etter å ha utført første sett ligger antall repetisjoner jeg har sett meg fore å klare (f. eks 5 om man er på et 5x5 program) og vekta jeg tok i siste sett forrige gang. Det er også en rullemeny som gjør det kjapt og enkelt å justere at man f. eks bare klarte 4 reps, men gikk opp 2.5kg. Når man så trykker "Save" så begynner en timer å gå for å indikere "hviletid". 

 

Fordelene med dette i mine øyne er:

 

 

  • Jeg føler meg lost på trening om jeg ikke logger. Jeg vet jo hvilke øvelser jeg skal ta, men det er ikke alltid like greit å huske om man klarte 5, 5, 5, 5 og 4 repetisjoner sist eller om man klarte 5 alle settene. 

     

     

  • Man slipper å drasse på papir og blyant.

     

     

  • Timeren gir meg en pause det er lett å holde kontroll på. Jeg gyver ikke løs for tidlig om jeg er litt rastløs med den følgen at jeg ikke har fått hvilt meg ordentlig ut og jeg venter heller ikke altfor lenge for jeg vet at hviletiden er over (slik at det ikke blir 3 min mellom hvert sett i stedet for 1,5).

     

     

 

 

Appen holder også kontroll på RM, maksløft ol og kan vise graf over progresjon over tid pluss en hel del annet, men dette har jeg ikke satt meg så veldig mye inn i. Jeg bruker den hovedsaklig til å logge løftene.

 

 

 

Har i dag testet denne appen og jeg må si at den var veldig fin å bruke. Lett og oversiktlig. Lett å lage program og enkelt å plotte inn informasjon. Timeren mellom settene var veldig brukbar. Så jeg må takke for tipset, denne appen kommer til å bli godt brukt :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Denne øvelsen er med min egen kroppsvekt. Hva skal jeg plotte inn her på kg? Jeg tar et sett 5 ganger, men å skrive kroppsvekten min (98 kg) blir vel for mye?

 

98kg blir "for mye" om du egentlig bare veier 97 :) ...men du løfter jo deg selv uansett hvor mye du veier så det spiller vel ingen rolle.

 

Logging av en slik øvelse blir ikke så veldig relevant før man begynner å ta i bruk hantler og inkluderer progresjon i øvelsen, hvis det er fremgang man faktisk ønsker å spore som et resultat av loggingen og ikke bare "logger for å logge". (- om man da ikke kjører repetisjonsprogresjon.)

 

Det er jo en relativ-styrke-øvelse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Denne øvelsen er med min egen kroppsvekt. Hva skal jeg plotte inn her på kg? Jeg tar et sett 5 ganger, men å skrive kroppsvekten min (98 kg) blir vel for mye?

Med mindre du konkurrerer med en kompis om best fremgang/løfte mest el er det jo ikke nøye hvordan du logger det. Så lenge du er konsekvent i måten du gjør det på. Personlig logger jeg alle øvelser basert på hvor mye vekt jeg legger til utenfra. Altså, bruker jeg kun meg selv i chin-ups så velger jeg 0,5kg (husker ikke om man faktisk kan fjerne det å skrive 0, men siden 0,5 er den laveste man kan velge i rullelista gjør jeg det enkelt og bruker det). Har jeg 10kg i et belte så velger jeg 10kg (og ikke kroppsvekt+10kg).

 

Føler det blir mer konsekvent i forhold til andre øvelser. Alternativet er jo at man i prinsippet burde legge til en andel av kroppsvekta i f. eks knebøy også (vekta på stanga pluss den delen av kroppen din bena er med på å presse opp) ;-)

 

På øvelser der antall sekunder er "målestokken" på styrke bruker jeg 0,5kg og en rep som ett sek. Så om jeg f. eks tar planke i ett minutt logger jeg 0.5x60. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere som opplever at kroppsdelene restitueres ulikt? For de som ikke har fulgt bloggen min, så har jeg hatt pause fra treninga siden mandag etter anbefaling fra Cefey. Armene og overkroppen føles nå helt fine igjen. Bobler over av energi, klare til å løfte biler og banke troll. Beina derimot, er fortsatt helt kake. Er ofte slik; armer og overkropp kan jeg lesse ned med så mye trening jeg bare vil uten å føle meg sliten, men beina tåler svært lite trening før de kjennes slitne ut. Er egentlig sliten i beina 24/7. Noen som vet hvorfor/opplever det samme? Har ikke noe med treningsvolum å gjøre, om noe, får arma mer bank enn beina.

Lenke til kommentar

Flere som opplever at kroppsdelene restitueres ulikt? For de som ikke har fulgt bloggen min, så har jeg hatt pause fra treninga siden mandag etter anbefaling fra Cefey. Armene og overkroppen føles nå helt fine igjen. Bobler over av energi, klare til å løfte biler og banke troll. Beina derimot, er fortsatt helt kake. Er ofte slik; armer og overkropp kan jeg lesse ned med så mye trening jeg bare vil uten å føle meg sliten, men beina tåler svært lite trening før de kjennes slitne ut. Er egentlig sliten i beina 24/7. Noen som vet hvorfor/opplever det samme? Har ikke noe med treningsvolum å gjøre, om noe, får arma mer bank enn beina.

Høres veldig rart ut. De aller fleste muskler vil være klare igjen etter 48t med hvile. Nervesystemet trenger noe lenger tid hvis man har kjørt kroppen hardt over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan "leg days" være årsaken?

 

En leg-day vil ofte være litt over-the-top for muskelaturen og krever da naturlig lang restitusjon kontra "3 sett med benk og 3 sett med hantler."

I teorien tåler nedre del av kroppen mer trening enn den øvre - derfor mistenker jeg at leg-day er dødaren her.

 

Beinøvelser spredd utover hele uka kan være en ide.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart. Kan ikke være nye øvelser ihvertfall, er mark og bly det har gått og går i. Leg days kjører jeg ikke, så kan heller ikke være det. Hehm, er nettopp det jeg gjør. Med all trening. Tre sett per øvelse, tre ganger i uka. Og siden jeg kun kjører bøy og mark annenhver gang (har helt gitt opp å trene begge øvelser samme trening, alternere derfor), blir det kun tre øvelser, totalt ni sett på beina i løpet av en hel uke. Løper og bokser jo også, men det blir noe litt annet. Dessuten så blir arma kjørt vel så hardt som beina i boksing, så de får jo uansett en langt høyere totalbelastning.

 

Og ja, slik jeg har forstått det, så tåler beina normalt sett mer enn overkroppen. Og da er det jo litt rart at beina mine tåler såpass lite, mens overkroppen tåler "alt". Verste som skjer der, hvis jeg har pælma masse trening på den, er at jeg yter litt dårligere påfølgende dag. Men sliten? Nei. Har vært slik så lenge jeg kan huske egentlig.

 

Edin: plusser dere, jeg. Litt skal dere ha igjen for at dere svarer på alle spørsmålene mine :yes:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...