Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å gå dypt i knebøy er ekstremt viktig for styrkeløftere, da dybden er det viktigste som blir sett på under konkurranser.

 

Jeg er ikke redd for å gå for dypt i knebøy. Det gir bedre treningseffekt og jeg får ikke vondt i korsryggen. Win win. Buttwink er overhyped.

Dypere enn parallell? Det er jo ikke vits i å gå dypere enn hva dere konkurrerer i? :)

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på knebøy, jeg ser mange her som skriker ATG ATG - men de færreste klarer det uten å la hamstrings og ryggstrekkerne slappe av. Dette gjør at du lar ryggraden ta belastningen, etterhvert vil du utvikle problemer.

 

Ingen som trener på SiT klarer å få til ATG uten å buttwinke, så jeg tror egentlig hylekoret rundt å gå ATG fører med ser mer skader enn fremgang. Det å kjøre dypt er å gå så langt som du kan uten å miste spennet i ryggen eller hamstrings. Til flesteparten er dette rundt underside lår parallell uten oppvarming, overside lår med oppvarming.

 

Selv er jeg skyldig som faen, har trent mye med for dyp dybde - strekkrefleksen hjelper voldsomt på vekter i 5RM området. Så det å gå over til å alltid ha ryggen spent er rart i begynnelsen, men det blir bedre. Korsryggen er også uendelig mye bedre :)

ATG er egentlig ikke så mye vits dersom du ikke konkurrerer i vektløfting. Parallell holder i massevis for hobbymosjonister og generiske styrkeatleter. Ikke minst de som driver med styrkeløft.

Jeg vet forresten om en som trente på SIT tidligere som klarte ATG uten buttwink. ;) Så å si INGEN, er bastant.

 

Å gå dypt i knebøy er ekstremt viktig for styrkeløftere, da dybden er det viktigste som blir sett på under konkurranser.

 

Jeg er ikke redd for å gå for dypt i knebøy. Det gir bedre treningseffekt og jeg får ikke vondt i korsryggen. Win win. Buttwink er overhyped.

Hvordan definerer du dyp knebøy? Det er forskjell på dyp bøy som i godkjent løft og A2G. Mange definerer jo A2G som 'paralell'. Synes de to begrepene blir slengt rundt om hverandre hele tiden. Knebøyen bør være dyp, men A2G er overhyped. Gå så langt ned mobiliteten tillater uten å fucke ryggen, og jobb med mobilitet.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Hvordan definerer du dyp knebøy? Det er forskjell på dyp bøy som i godkjent løft og A2G. Mange definerer jo A2G som 'paralell'. Synes de to begrepene blir slengt rundt om hverandre hele tiden. Knebøyen bør være dyp, men A2G er overhyped. Gå så langt ned mobiliteten tillater uten å fucke ryggen, og jobb med mobilitet.

Når jeg sier dyp knebøy snakker jeg om under parallell. Jeg er enig i at det er enorm begrepsmisforståelse rundt det her. Er riktignok ikke enig i at dyp knebøy (A2G) er overhyped. Hva mener du med det, egentlig?

Lenke til kommentar

Kasein, whey, soya... What the fuck ever...

 

Spør Berkhan om dette og forvent 80kg muskler å treffe deg i trynet med arealet av en svensk knyttneve...

 

 

Kaseinpulver har ingenting for seg. Kroppen nyttegjør proteiner man inntar i en gitt hastighet (proteinsyntese), hvorfor skal det da være vits i å spise noe som "tas sakte opp"? Vet dere hvor lang tid næringsstoffer bruker på å passere den delen av tarmen som tar opp næring??????????

 

 

Oh myorevolution2000 extra hardcore rally gt3000 proteinpulver gir verken kjappere muskelvekst eller fettforbrenning enn andre. Noen som er så dust her å tro at labling kommer man unna med? Har en onkel som jobber i mattilsynet, og en annen i næringsmiddeltilsynet. De kan begge fortelle at om slikt juks blir oppdaga er det over og ut for den bedriften som produserer. Tror ikke Proteinfabrikken hadde gidda no sånt...

 

 

SKJERPIIIIIIIIIIIINGS you cork soakers... :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gå dypt i knebøy er ekstremt viktig for styrkeløftere, da dybden er det viktigste som blir sett på under konkurranser.

 

Jeg er ikke redd for å gå for dypt i knebøy. Det gir bedre treningseffekt og jeg får ikke vondt i korsryggen. Win win. Buttwink er overhyped.

Dypere enn parallell? Det er jo ikke vits i å gå dypere enn hva dere konkurrerer i? :)

 

Reglene sier at man skal gå rett under parallell, men det må være såpass at dommeren med sikkerhet kan kunne fastlå at du går dypt nok. Derfor går man som regel godt under 90 grader, for å være på den sikre siden. Kjipt å få underkjent pga dybde, slik at løftet ikke gjelder.

 

Mens vi er inne på knebøy, jeg ser mange her som skriker ATG ATG - men de færreste klarer det uten å la hamstrings og ryggstrekkerne slappe av. Dette gjør at du lar ryggraden ta belastningen, etterhvert vil du utvikle problemer.

 

Ingen som trener på SiT klarer å få til ATG uten å buttwinke, så jeg tror egentlig hylekoret rundt å gå ATG fører med ser mer skader enn fremgang. Det å kjøre dypt er å gå så langt som du kan uten å miste spennet i ryggen eller hamstrings. Til flesteparten er dette rundt underside lår parallell uten oppvarming, overside lår med oppvarming.

 

Selv er jeg skyldig som faen, har trent mye med for dyp dybde - strekkrefleksen hjelper voldsomt på vekter i 5RM området. Så det å gå over til å alltid ha ryggen spent er rart i begynnelsen, men det blir bedre. Korsryggen er også uendelig mye bedre :)

ATG er egentlig ikke så mye vits dersom du ikke konkurrerer i vektløfting. Parallell holder i massevis for hobbymosjonister og generiske styrkeatleter. Ikke minst de som driver med styrkeløft.

Jeg vet forresten om en som trente på SIT tidligere som klarte ATG uten buttwink. ;) Så å si INGEN, er bastant.

 

Å gå dypt i knebøy er ekstremt viktig for styrkeløftere, da dybden er det viktigste som blir sett på under konkurranser.

 

Jeg er ikke redd for å gå for dypt i knebøy. Det gir bedre treningseffekt og jeg får ikke vondt i korsryggen. Win win. Buttwink er overhyped.

Hvordan definerer du dyp knebøy? Det er forskjell på dyp bøy som i godkjent løft og A2G. Mange definerer jo A2G som 'paralell'. Synes de to begrepene blir slengt rundt om hverandre hele tiden. Knebøyen bør være dyp, men A2G er overhyped. Gå så langt ned mobiliteten tillater uten å fucke ryggen, og jobb med mobilitet.

 

A2G er jo bare tull. Det er visst blitt kult å si at man trener knebøy "ass-to-grass", så da er det mange som både sier at de gjør det og som faktisk gjør det. Jeg går dypt, som i dypere enn 90 grader, men jeg setter meg ikke ned på hælene.

Lenke til kommentar

Hvordan definerer du dyp knebøy? Det er forskjell på dyp bøy som i godkjent løft og A2G. Mange definerer jo A2G som 'paralell'. Synes de to begrepene blir slengt rundt om hverandre hele tiden. Knebøyen bør være dyp, men A2G er overhyped. Gå så langt ned mobiliteten tillater uten å fucke ryggen, og jobb med mobilitet.

Når jeg sier dyp knebøy snakker jeg om under parallell. Jeg er enig i at det er enorm begrepsmisforståelse rundt det her. Er riktignok ikke enig i at dyp knebøy (A2G) er overhyped. Hva mener du med det, egentlig?

 

Dyp knebøy er ikke det samme som ATG. Dyp knebøy er, som du sier, under parallell. Ræva hilser omtrentlig på anklene ved en korrekt utført ATG knebøy. Sir-Andy konkluderte fint synes jeg.

 

Vending (eller heter det frivending?) er en øvelse som krever ekstrem fleksibillitet, hvis du kjører den uten å gå "split-stance" må du omtrentlig ned i ATG.

 

Ellers er jeg glad det blir fokus på denne begrepsforvirringa, for ATG er virkelig langt unna dype knebøy når det kommer til vanskelighetsgrad.

Lenke til kommentar

Bor du i Stavanger har de Jack3d hos Kost1 ;-)

 

Bruker selv Jack3d + kreatin før trening.

Jeg bor i oslo :(

 

hjerte feil ja. så har du noen tips eller?

Ta 3 scoops med jack3d så trenger du ikke å bekymre deg om hjerteproblemer.

 

Kan kjøpe en boks av meg for 450 ;D

Bor du i oslo?

 

Jepp. :)

Lenke til kommentar
Har en onkel

Ej-shop solgte jo 90+ i mange år , mens vi skrev her ikke ikke kjøpe det.

Jo det måtte dere, var jo så billig :xmas:

 

Så viser det seg 10 år etterpå at det ikke er protein i bøtta iforhold til laktose, sand og glasskår. :wee:

 

90+ proteinet til ejshop er eneste eksempelet du har også. Er grenser for hvor lenge du kan leve på den "tabben" :)

 

Det er heller ikke norsk produsert. Ta feks norskost sine billigere varianter, tror du de har labelfeil også? :)

Endret av discostu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene sier at man skal gå rett under parallell, men det må være såpass at dommeren med sikkerhet kan kunne fastlå at du går dypt nok. Derfor går man som regel godt under 90 grader, for å være på den sikre siden. Kjipt å få underkjent pga dybde, slik at løftet ikke gjelder.

 

Skjønner hva du mener, men ikke kall det 90 grader. ;) 90 grader er det man kaller kvartbøy, skal du ned på paralell må vinkelen være langt mindre som du ser:

 

kneb%C3%B8y2-672x471.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp. Eg forstår ikkje kvifor mange brukar vinkelen på kneleddet som noko målestokk. Det einaste som betyr noko er posisjonen til hoftene i forhold til kneleddet.

 

I artikkelen til Cornelis står det:

Senk kroppen sakte ned til lårene er parallelle med gulvet, slik at det dannes en ca. 90 graders vinkel i kneleddet.

Den første delen er grei, men så står det at kneleddet skal ha ein 90 graders vinkel. Med mindre du tar knebøy i Smith (som for øvrig han meiner går fint) så er det umogleg.

 

Om ein skulle brukt ein vinkel ville den vore langt mindre, samt at den varierer frå person til person. Det burde ikkje bli nemnt den vinkelen i det heile tatt, den er irrelevant. Einaste du skal sjå på er posisjonen til hofta i forhold til kneleddet. I praksis vinkelen på låret i forhold til golvet. Her kan ein sjølvsagt sjå både på oppsida og nedsida av låret, så det bør presiserast at det er oversida.

Lenke til kommentar

Reglene sier at man skal gå rett under parallell, men det må være såpass at dommeren med sikkerhet kan kunne fastlå at du går dypt nok. Derfor går man som regel godt under 90 grader, for å være på den sikre siden. Kjipt å få underkjent pga dybde, slik at løftet ikke gjelder.

 

(...)

 

A2G er jo bare tull. Det er visst blitt kult å si at man trener knebøy "ass-to-grass", så da er det mange som både sier at de gjør det og som faktisk gjør det. Jeg går dypt, som i dypere enn 90 grader, men jeg setter meg ikke ned på hælene.

 

Vel, når jeg snakker om dyp knebøy mener jeg så dypt en klarer. Hvis det er det folk kaller ATG, så får det nå være det. Når jeg sier at det er ikke er nødvendig for de fleste som driver styrketrening, er det den type knebøy jeg snakker om. Som du sier selv kjører du jo ikke denne typen. Skjønner at du vil ha en sikkerhetsmargin på bøyene dine under konkurranse, men jeg kan ikke forstå hvorfor du vil ha SÅ mye. :)

 

Dyp knebøy er ikke det samme som ATG. Dyp knebøy er, som du sier, under parallell. Ræva hilser omtrentlig på anklene ved en korrekt utført ATG knebøy. Sir-Andy konkluderte fint synes jeg.

Vending (eller heter det frivending?) er en øvelse som krever ekstrem fleksibillitet, hvis du kjører den uten å gå "split-stance" må du omtrentlig ned i ATG.

Ellers er jeg glad det blir fokus på denne begrepsforvirringa, for ATG er virkelig langt unna dype knebøy når det kommer til vanskelighetsgrad.

Ref. min def. av begrepet "dyp knebøy" over. Kjipt om dette skal misforståes på grunn av semantikk.

Enda et begrep det er mye forvirring rundt. Frivending og vending er to ord for samme greia. Når en ikke bøyer kneleddet mer enn 90 grader for å få stanga opp på brystet kalles det pressvending/styrkevending.

Det er vel svært få nå om dagen som bruker splitt i vendinga under konkurranse. Sikkert veldig lett å få kneet ned i platten og derfor få bom. Skal du flytte mest mulig vekt lønner det seg å gå så dypt som overhodet mulig, ja. Det er derfor jeg sier at det ikke er noe særlig vits i å trene ATG med mindre en driver med vektløfting. Jeg advokerer riktignok dype knebøy (under parallell) til hvem som helst som driver med styrketrening. Det er mye å tjene på ved å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...