Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som husker den fine siden med muskelgrupper, hvor du kan klikke på en gruppe å få opp øvelser?

 

Lurer også på hvordan friuke vil ha effekt på 5x5 når jeg nærmer meg maks? Heller ta en uke med rolig trening med fokus på teknikk og litt jogging.

Lenke til kommentar

Har vekta på skoene mye å si i praksis? Det er jo ikke mange gram forskjell på en "tung" og en lett sko sånn egentlig.

 

Det har mye å si for de som er litt seriøs med løpingen sin og vil ha oppimot best mulig løpsfølelse. Lette sko er alfa og omega.

 

Ikke noen betydning for en som løper 1 gang i mnd, men for de som trener for noe større når de løper og løper langt og ofte så er lettest mulig sko ett must.

Lenke til kommentar

Jeg er noe usikker på hvor stor overføringsverdien er til løping, men det amerikanske forsvaret har gjort ganske mye forskning på forskjeller i energiforbruk hos soldater på oppdrag når den samme vekten (det samme utstyret) ble plassert på forskjellige steder på kroppen (og forsåvidt varierende vekt). De fant at det mest energieffektive var mage og rygg, mens energiforbruket ble høyere etter hvert som vekten flyttet seg nærmere ekstremitetene. Dette fikk amerikanerne til å fokusere ganske mye på lette støvler til soldatene, spesielt spesialsoldater/jegere/rangers/lignende. Det var snakk om ganske betydelige tall (størrelsesorden 20% høyere merforbruk for samme vekten plassert på foten kontra på ryggen), men hvilken betydning det har for løping vet jeg ikke.

 

Det er lenge siden jeg leste dette, ifbm. en utstyrsdiskusjon på et annet forum.

Lenke til kommentar

Hva er problemet ditt, Doofen? Du har allerede sagt hva du mener om saken, å komme med flere innlegg med det som i bunn og grunn er samme innhold har lite for seg.

 

Doofen har et poeng, treningstråden til Vikingen endte opp med at han fikk input fra mange - modifiserte det akkurat slik han ville selv og fremviste lav vilje til å holde seg til diett. Ser du i treningstråden hans er det diskusjoner og lovnader side opp og side ned - etterhvert stagnerer fremgangen.

 

Har sagt det kjempemange ganger, man må ned i vekt før man kan løpe en rask 3000 meter. Da er styrketrening og diett det det går i - ikke kondisjonstrening. Er man 100kg på 180cm er det viktigere å gå ned 20 kg enn å øke kondis. Styrketrening har også en positiv effekt på kondis - så at ikke Vikingen har oppfattet dette enda er meg en svær gåte.

Meiner du dette som generelt, det med styrketrening ift kondisjon, eller at å fokusere på styrketrening nå 1 mnd før opptak er optimalt?

Lenke til kommentar

Hvordan definerer du dyp knebøy? Det er forskjell på dyp bøy som i godkjent løft og A2G. Mange definerer jo A2G som 'paralell'. Synes de to begrepene blir slengt rundt om hverandre hele tiden. Knebøyen bør være dyp, men A2G er overhyped. Gå så langt ned mobiliteten tillater uten å fucke ryggen, og jobb med mobilitet.

Når jeg sier dyp knebøy snakker jeg om under parallell. Jeg er enig i at det er enorm begrepsmisforståelse rundt det her. Er riktignok ikke enig i at dyp knebøy (A2G) er overhyped. Hva mener du med det, egentlig?

Med det mener jeg at folk roper ut A2G ukritisk hele tiden, uten å ta individuelle hensyn osv.

 

Kasein, whey, soya... What the fuck ever...

 

Spør Berkhan om dette og forvent 80kg muskler å treffe deg i trynet med arealet av en svensk knyttneve...

 

 

Kaseinpulver har ingenting for seg. Kroppen nyttegjør proteiner man inntar i en gitt hastighet (proteinsyntese), hvorfor skal det da være vits i å spise noe som "tas sakte opp"? Vet dere hvor lang tid næringsstoffer bruker på å passere den delen av tarmen som tar opp næring??????????

 

 

Oh myorevolution2000 extra hardcore rally gt3000 proteinpulver gir verken kjappere muskelvekst eller fettforbrenning enn andre. Noen som er så dust her å tro at labling kommer man unna med? Har en onkel som jobber i mattilsynet, og en annen i næringsmiddeltilsynet. De kan begge fortelle at om slikt juks blir oppdaga er det over og ut for den bedriften som produserer. Tror ikke Proteinfabrikken hadde gidda no sånt...

 

 

SKJERPIIIIIIIIIIIINGS you cork soakers... :mrgreen:

Hvor har du det fra at kasein er ubrukelig? Og hvorfor har du ikke sagt noe om de til alle leverandørene? Dårlig gjort å la dem selge noe som ikke virker da.

Proteinet tas vel ikke sakte opp i den forstand, men det vil ta lengre tid å fordøye og pulser aminosyrer over en lengre periode. Hvis jeg ikke er helt på jordet nå...

 

Og du trenger vel ikke å være sivilingeniør for å skjønne at det jukses med labels på det norske markedet. 90+ var jo et prakteksepel på det. Og tror du virkelig pulveret fra ProZyme inneholder så mye som 90 % protein? Merket du nevner der er vel en av de jeg stoler på har etikettene i orden. Samme med norkost sine produkter. PF har jeg ikke noe formening om.

Du kan jo snakke langt og lenge om hva som skjer hvis slik juks blir oppdaga, men tviler på at det noen gang kommer til å bli rutinesjekker av det. Er jo alt for dyrt. Så de kan vel leve godt på det enn så lenge.

 

Jeg gir opp... At folk virkelig er så fanboi av enkelte gurus er visst noe man bare blir å stange hodet mot...

Ja, huff. Fanboy av TF, PF og NK da eller? Det var PF og NK som i sin tid sjekket opp denne saken med 90+ og kutte det ut fra sortimentet.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

 

Har ikkje utsatt nokon ting, har trena heile vegen.

HBS ;)

 

Virker ærlig talt ikke som om det er saken.. Du begynner én måned før å spørre hvordan du kan forbedre kondisjonen din, noe som ikke tyder på at du har "trent hele veien".

 

Skal på opptak om akkurat en måned selv, og være der i tre uker, forutsatt at jeg ikke blir sendt hjem.

Ikke optimalt å fortsatt ha litt sykdom i kroppen etter tre ukers russetid, når man egentlig bør trene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med det mener jeg at folk roper ut A2G ukritisk hele tiden, uten å ta individuelle hensyn osv.

(...)

Hvor har du det fra at kasein er ubrukelig? Og hvorfor har du ikke sagt noe om de til alle leverandørene? Dårlig gjort å la dem selge noe som ikke virker da.

Proteinet tas vel ikke sakte opp i den forstand, men det vil ta lengre tid å fordøye og pulser aminosyrer over en lengre periode. Hvis jeg ikke er helt på jordet nå...

Og det er jeg enig i. Det er ikke vits i å gå dypere enn man klarer. Og det er ikke vits for 90% av de som trener styrke å gå ATG uansett. det holder i massevis for de fleste å gå under parallell.

 

Tror nok han mente at det ikke har noe særlig for seg med tanke på "trege" og "raske" proteiner. Altså, at kasein ikke er noe dårligere pulver enn myse i den forstand. Trodde også denne myten om at en må ha protein over natta for å ikke bli katabol var avlivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...