Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Mens vi er inne på knebøy, jeg ser mange her som skriker ATG ATG - men de færreste klarer det uten å la hamstrings og ryggstrekkerne slappe av. Dette gjør at du lar ryggraden ta belastningen, etterhvert vil du utvikle problemer.

 

Ingen som trener på SiT klarer å få til ATG uten å buttwinke, så jeg tror egentlig hylekoret rundt å gå ATG fører med ser mer skader enn fremgang. Det å kjøre dypt er å gå så langt som du kan uten å miste spennet i ryggen eller hamstrings. Til flesteparten er dette rundt underside lår parallell uten oppvarming, overside lår med oppvarming.

 

Selv er jeg skyldig som faen, har trent mye med for dyp dybde - strekkrefleksen hjelper voldsomt på vekter i 5RM området. Så det å gå over til å alltid ha ryggen spent er rart i begynnelsen, men det blir bedre. Korsryggen er også uendelig mye bedre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Keep it that way. Autoregulering er ok når du har mange års treningserfaring, og kjenner kroppen din. Inntil da er det en unnskyldning for å slippe å pushe.

Eg gidd ikkje ta noko ny diskusjon på dette her, men om du ikkje veit kva det er snakk om så kan du like godt la vere å kommentere det.

 

Det er ikke noe ukjent faktum at mange innenfor styrkeløft etc ser på autoregulering som en metode som er velegnet for viderekomne, men relativt unødvendig for nybegynnere. Det er helt fantastisk hvor mange ganger jeg har trodd jeg har møtt veggen en dag, og likevel har pushet gjennom settene. Hadde jeg tenkt "Nei, dette går ikke" og droppet i vekt hadde jeg gått glipp av endel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Valnøtter per 100gram 689kcal, omnomnom!

 

Trente for første gang i mitt liv i wifebeater i dag : (ganske motiverende og se på seg sjøl) ((no homo))

 

 

Det gjorde jeg i går. Eller, ikke wifebeater men sånn "løpesinglet" - følte meg superdouche.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Då har du ikkje forstått konseptet.

 

Det er ikke noe ukjent faktum at mange innenfor styrkeløft etc ser på autoregulering som en metode som er velegnet for viderekomne, men relativt unødvendig for nybegynnere. Det er helt fantastisk hvor mange ganger jeg har trodd jeg har møtt veggen en dag, og likevel har pushet gjennom settene. Hadde jeg tenkt "Nei, dette går ikke" og droppet i vekt hadde jeg gått glipp av endel.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på knebøy, jeg ser mange her som skriker ATG ATG - men de færreste klarer det uten å la hamstrings og ryggstrekkerne slappe av. Dette gjør at du lar ryggraden ta belastningen, etterhvert vil du utvikle problemer.

 

Ingen som trener på SiT klarer å få til ATG uten å buttwinke, så jeg tror egentlig hylekoret rundt å gå ATG fører med ser mer skader enn fremgang. Det å kjøre dypt er å gå så langt som du kan uten å miste spennet i ryggen eller hamstrings. Til flesteparten er dette rundt underside lår parallell uten oppvarming, overside lår med oppvarming.

 

Selv er jeg skyldig som faen, har trent mye med for dyp dybde - strekkrefleksen hjelper voldsomt på vekter i 5RM området. Så det å gå over til å alltid ha ryggen spent er rart i begynnelsen, men det blir bedre. Korsryggen er også uendelig mye bedre :)

ATG er egentlig ikke så mye vits dersom du ikke konkurrerer i vektløfting. Parallell holder i massevis for hobbymosjonister og generiske styrkeatleter. Ikke minst de som driver med styrkeløft.

Jeg vet forresten om en som trente på SIT tidligere som klarte ATG uten buttwink. ;) Så å si INGEN, er bastant.

Lenke til kommentar

Då har du ikkje forstått konseptet.

 

Det er ikke noe ukjent faktum at mange innenfor styrkeløft etc ser på autoregulering som en metode som er velegnet for viderekomne, men relativt unødvendig for nybegynnere. Det er helt fantastisk hvor mange ganger jeg har trodd jeg har møtt veggen en dag, og likevel har pushet gjennom settene. Hadde jeg tenkt "Nei, dette går ikke" og droppet i vekt hadde jeg gått glipp av endel.

 

I believe I have. Det går ut på å tro man kjenner kroppen sin, på et nivå der man ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valnøtter per 100gram 689kcal, omnomnom! Trente for første gang i mitt liv i wifebeater i dag : (ganske motiverende og se på seg sjøl) ((no homo))
Det gjorde jeg i går. Eller, ikke wifebeater men sånn "løpesinglet" - følte meg superdouche.

 

Trener alltid i wifebeater jeg. Helst i en størrelse for stor, slik at det ikke gnager noen steder.

Føler deg som en baws når du tar skråbenk foran speilet.

 

AAAAWYEEAAAH!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å kjøre dypt er å gå så langt som du kan uten å miste spennet i ryggen eller hamstrings. Til flesteparten er dette rundt underside lår parallell uten oppvarming, overside lår med oppvarming.

Da bør man heller finne kjernen til problemet og jobbe med det, istedet for å ignorere problemet og bare fortsette med den dybden man klarer. Dype knebøy er jo udiskutabelt mest hensiktsmessig og de fleste kan forbedre mobiliteten sin betraktelig ved å legge litt fokus på det.

Lenke til kommentar
Valnøtter per 100gram 689kcal, omnomnom! Trente for første gang i mitt liv i wifebeater i dag : (ganske motiverende og se på seg sjøl) ((no homo))
Det gjorde jeg i går. Eller, ikke wifebeater men sånn "løpesinglet" - følte meg superdouche.

 

Trener alltid i wifebeater jeg. Helst i en størrelse for stor, slik at det ikke gnager noen steder.

Føler deg som en baws når du tar skråbenk foran speilet.

 

AAAAWYEEAAAH!

Enig :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...