Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Det er vel umulig å finne ut av "hva som er best" og hvor rettferdige prisene er på protein, hadde man måttet være så kritisk til alt hadde man ikke fungert i samfunnet. I dag er det umulig for alle å inneha førstehåndskunnskap. Vi har ingen kjemikere her som kan utføre "Treningstrådens proteintest" da? :D

 

Jeg bruker TN ProZyme, fordi jeg ble anbefalt det og fordi det smaker godt. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd noe annet ennå, 3 kg holder en stund.

Endret av Broseph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel umulig å finne ut av "hva som er best" og hvor rettferdige prisene er på protein, hadde man måttet være så kritisk til alt hadde man ikke fungert i samfunnet. I dag er det umulig for alle å inneha førstehåndskunnskap. Vi har ingen kjemikere her som kan utføre "Treningstrådens proteintest" da? :D

 

Jeg bruker TN ProZyme, fordi jeg ble anbefalt det og fordi det smaker godt. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd noe annet ennå, 3 kg holder en stund.

Dette er ikke en diskusjon om hva som er best. Dette er en diskusjon hvorvidt man trygt kan kjøpe proteinpulver i Norge.

 

Siden dette med kosthold ikke er en eksakt viten enda, ser man fort at for noen kan det de oppfatter som rett være en nærmest religiøs greie.

Lenke til kommentar
Kasein: Er ikke ubrukelig, men meningsløst å tenke på med mindre man skal stille i konkurranse på høyt nivå. (det skal forøvrig ALLE jentene som logger på fitnessbloggen :mrgreen: ) Norkost: Stig har såvidt jeg vet ikke begynt å få produsert eget brand, men han selger mange bra merker... 90+: Samma fan hvem som oppdaga det. Jeg refererer konsekvent til PF fordi War bare vil ha det til at TN og Myoprotein er valide varer. Det er ihvertfall slikt jeg leser det... Jeg vil frem til at whey er whey, man skjønner jo at det er noe snodig når det blir så billig som 90+ var. Men utover det... For å si det enkelt, holder man seg til kjente merker av proteinpulver man får kjøpt i Norge er man safe. Myoprotein, TechNutrition, Proteinfabrikken, Activate, Reflex... o.s.v...

 

Activate, elite gold og det mellomproduktet jeg ikke husker navnet på i farten er vel NK sitt eget merke?

Det har du selvfølgelig rett i, my bad... :ph34r: Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Dette er ikke en diskusjon om hva som er best. Dette er en diskusjon hvorvidt man trygt kan kjøpe proteinpulver i Norge.

Ja, og jeg mente at man ikke kan vite helt sikkert uansett, med mindre noen har tilgang til et laboratorie til testing. Man kan godt synse, men jeg mente at hvis man skal være så kritisk til innholdsfortegnelser og liknende kan man like gjerne ta på seg alufoliehatten og låse seg inne :) Ikke at man ikke skal være kritisk og stille spørsmål, men i dagliglivet må man slakke litt på skepsisen.

Lenke til kommentar

Nei, det varierer fra maskin til maskin, noen har negativ vekt, andre null, andre litt mer, men jeg tror ikke jeg har sett en smith som har mer enn 12 kg effektiv vekt på stanga. Uansett er den vanligste modellen i Norge en som jeg mener har rundt 5 kg effektivt :) Bare å prøve på ditt eget senter, jeg kan hvertfall satse treningsshortsen min på at den veier godt under 20 kg :p

Eg har vore borti to med vekt på 20kg, testa med badevekt.

Lenke til kommentar

Dette er ikke en diskusjon om hva som er best. Dette er en diskusjon hvorvidt man trygt kan kjøpe proteinpulver i Norge.

Ja, og jeg mente at man ikke kan vite helt sikkert uansett, med mindre noen har tilgang til et laboratorie til testing. Man kan godt synse, men jeg mente at hvis man skal være så kritisk til innholdsfortegnelser og liknende kan man like gjerne ta på seg alufoliehatten og låse seg inne :) Ikke at man ikke skal være kritisk og stille spørsmål, men i dagliglivet må man slakke litt på skepsisen.

Sunn innstilling :)

 

Jeg var veeeeeeldig som beskrevet da jeg begynte å trene, så jeg forstår de som er nettopp begynt. Men War burde vite bedre som har trent siden steinalderen... :p

Lenke til kommentar

Lab ja ..

Klipp fra et tidligere innlegg

 

Test av proteinpulver - tirsdag 15.november 2005

I siste Mat & Helse (nr. 11/05) kjøres det en test på proteinpulver. Testen går mellom Multipower, Proteinfabrikken, Ultimate Nutrition og EAS.

Det blir fortalt i testen at alle de store aktørene på det norske markedet ble invitert til å delta i testen. Det stemmer forsåvidt, men det de unnlater å fortelle er grunnlaget for at enkelte ikke ønsket å være med, inkludert Tech Nutrition, er at vi måtte betale for å delta i testen. Noe vi finner uakseptabelt. Vi tilbød oss å stille med produkter, men å betale for å være med på en "uavhengig" test mener vi ikke er riktig. Vi ble derimot forsikret om å bli positivt fremstilt i testen, en forlokkende tanke... Vi mener derimot at det gjør at testen ikke holder mål, fordi Mat & Helse setter seg selv i en posisjon der de ikke kan si sin ærlige mening om produktene som testes. Blant annet så tester flere av produktene svært dårlig på protein innhold i forhold til oppgitt innhold. Avvikene er faktisk helt oppe i 16%, uten at dette blir ordentlig påpekt som noe negativt.

Vi savner uavhengige tester på proteintilskudd og mener det kan være med på å få bransjen mer seriøs. Testen som er foretatt av Mat & Helse gir desverre ingen svar på hva som er et godt proteinpulver eller ikke, og blir derfor meningsløs.

Noen vil kanskje tro at grunnen for min skepsis er fordi vi er redd for å komme dårlig ut i en slik test. Vi tester imidlertid våre produkter jevnlig for å være sikre på at de holder mål. Ut fra våre tester, foretatt av Norsk Matanalyse, ville Protein Isolate (nå PROZYME) kommet bedre ut enn alle produktene som deltok i testen

post-64596-0-68459300-1337857591_thumb.jpg

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kvifor akkurat gåing? For å unngå bukhinnebetennelse o.l.?

Har begynna med PF, for då er det mykje lettare å holde eit godt kaloriunderskudd.

 

Du vil fortsatt anbefale det same sjølv om befalsopptaket er om 30 dagar?

 

Fordi gåing ikke utmatter nervesystemet, slik jogging gjør. Det at nervesystemet er 100% på styrketreningsdager er veldig viktig for å stimulere musklene slik at de ikke svinner på diett. Beinhinnebetennelse er også en ting man helt unngår med denne strategien, men det er ikke en av grunnene nei.

 

Ja, jeg vil anbefale deg denne strategien frem til opptak - ref tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Hva om noen kunne satt opp et budsjett på hva det koster å lage en uavhengig test av ulike merker proteinpulver (kjøpe inn proteinpulver, test hos analysefirma, betale journalist for å skrive oppsummering), også tatt det som et kickstarterprosjekt? Er sikker en del som ville betalt for en skikkelig, uavhengig test.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det kan koste opp i 100.000 pr produkt , så vet man jo ikke om noen sender inn en bøtte med råvare / smakløs til testing.

 

Isåfall burde det gjøres ved å bestille protduktene anonymt.

Kun teste proteininnhold er en ting, men kvaliteten på aminosyreprofilen er noe annet.

 

De 16%ene som ofte er avviket i proteininnholdet er, er de 16% de tar ut for å tilsette smak osv uten å sktive dette på bøtta.

for å kunne skrive rett på bøtta må man teste produktet som er dyrt, man har jo labtesten av råvaren gratis.

 

 

Jeg er for mer testing, selv TN kom dårlig ut engang, da viste det seg at røbettfargestoffet var klumpete og i en testscoop hadde det da blirr uforholdmessig mye smag/ mindre protein.

Dette ble da fisket på ved fabrikken.

Lenke til kommentar

Forbrukerombud, nettaviser, forrige test her var jo et magasin, selv om folk måtte betale for å bli med.

Har man et godt produkt, er det jo god reklame vs kostnad tilslutt.

Vet man at man selger mel så burde man kanskje glemme å sende inn for å ikke bli med i testen.

 

Kun protein pr 100g hadde jo vært spennende i seg selv.

 

Det er verdt å merke seg at isolatråvare er et nisjeprodukt som er utviklet og markedsføries mot et spesifikt og mindre segment av markedet.

Het betaler man ekstra for kvalitet i alle ledd, det betyr ikke at man ikke får resultater uten det. Det betyr at tilbudet er der, og de som vil kan benytte seg av det.

 

Jeg ville ikke hatt en 5kg-bøtte hvor 16 gram er laktose og fett pr 100g.

Det er 4.2 kg protein det med 800 gram laktose og fett i.

For meg blir det en urenhet jeg ikke tåler så godt og betaler meg ut av, mens for andre forsvarer den lave prisen produktet og tåler de laktosen så er det jo kcal og protein for pengene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det kan koste opp i 100.000 pr produkt , så vet man jo ikke om noen sender inn en bøtte med råvare / smakløs til testing.

Koster det da 100.000 å teste proteininnholdet? Eller er det for proteininnhold+aminosyreprofil? (Har du evt kilde på det)?

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...