Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Får prøve meg jeg da.

Nordsjøen (2021)

Man får det man blir lovet, men ikke så mye mer. En katastrofefilm som klarer å gjøre hendelsene troverdige, som hever realismen og innlevelsen i at noe lignende faktisk kan skje, selv om det heldigvis er usannsynlig. Skuespillerprestasjonene er gode, og filmen er best når tempoet er høyt. Det blir noen for lange dialogtunge avbrudd som kanskje irriterer mer enn det tilfører spenning til selve katastrofen som utspiller seg.

Bildene er veldig imponerende på et norsk budsjett, effektene kanskje de råeste i nordisk film noensinne, foto og lyd veldig pent med en slags 70/80-talls-look. At det er pent er jo ikke overraskende når fotografen heter Pål Ulvik, som har gjort svære ting nå. Jeg ble underholdt, og fikk det jeg forventet av en katastrofefilm. Typisk fredagsfilm i framtida.

Terningkast 4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Free Guy (2021, Disney+)

En helt ok, severdig komedie med innslag av litt action. Klare likhetstrekk med Legofilmen(e), men ikke like god. Ryan Reynolds er en karismatisk fyr og bærer filmen fint. Taika Watiti ok som overdreven skurk. De andre rollene gjør for så vidt det de får til. 

Dette er jo helt klart ingen seriøs film, men fint tidsfordriv dagen derpå. Ikke forvent for mye, så vil du nok kose deg.

7/10. 

Lenke til kommentar

Titane (2021)

 

maxresdefault.jpg

Titane er en svært så merkelig kombinasjon av en brutal seriemorderfilm og en slags skrudd drama om familie, savn og tilhørighet. Det er nok lurt å vite minst mulig om handlingen før man ser den og bare la seg rive med. Agathe Rouselle og Vincent London er helt strålende i hovedrollene, og det er absolutt ikke enkle karakterer å spille. Dette er nok fort en film man enten elsker eller hater, men for meg er det en av de mest orginale og interessante filmene jeg har sett i år. Det er den samme regissøren som sto bak Raw(2016) for de som har sett den.

8/10.

Lenke til kommentar

Halloween kills (2021)

Den første filmen fra 2018 i denne trilogien av David Gordon Green og Danny Mcbride var fantastisk og en skikkelig hyllest til originalen, skikkelig halloweenfeeling.

Denne var uendelig mye dårligere,  vet ikke hvordan de fikk det til. Virka bare som en filler til den siste filmen i 2022, kjedelig rett og slett. Føltes som en random slasher der hovedpersonen såvidt var med.

4/10

Lenke til kommentar

The Marksman (2021)

62997730?forceFit=0&height=720&quality=5

Liam Neeson i nok en erketypisk Liam Neeson film der han nok en gang må "use his very particular set of skills" for å redde en meksikansk jente og hennes sønn fra Kartellet som jakter på dem. Denne gangen som eks snikskytter som har en ranch på grensen til Mexico. Det er en film helt blottet for overraskelser, men er grei nok tidtrøyte om du ikke er lei av Liam Neeson og hans "very particular set of skills". Du får ihvertfall en fin Taken referanse med på kjøpet. 

 5/10.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tomeito skrev (På 31.10.2021 den 12.16):

Free Guy (2021, Disney+)

En helt ok, severdig komedie med innslag av litt action. Klare likhetstrekk med Legofilmen(e), men ikke like god. Ryan Reynolds er en karismatisk fyr og bærer filmen fint. Taika Watiti ok som overdreven skurk. De andre rollene gjør for så vidt det de får til. 

Dette er jo helt klart ingen seriøs film, men fint tidsfordriv dagen derpå. Ikke forvent for mye, så vil du nok kose deg.

7/10. 

Jeg syns ikke den filmen var bra ass, den var liksom for nerdy (nå er filmen innpå ett veldig nerdete tema allerede) men måten den var lagd på var ikke helt min stil ass, og hovedproblemet var at jeg klarte ikke få noe godt forhold til hovedkarakteren spesielt når man vet han bare er en NPC, og det var egentlig det som ødela filmen for meg, nettopp det at han bare var en NPC.. det hele føltes da nesten så poengløst..

For å ikke nevne de andre karakterene i filmen som var bare max cringe..

Men filmen hadde i det minste en ålreit slutt da.

Lenke til kommentar
Mr.Green skrev (1 time siden):

Jeg syns ikke den filmen var bra ass, den var liksom for nerdy (nå er filmen innpå ett veldig nerdete tema allerede) men måten den var lagd på var ikke helt min stil ass, og hovedproblemet var at jeg klarte ikke få noe godt forhold til hovedkarakteren spesielt når man vet han bare er en NPC, og det var egentlig det som ødela filmen for meg, nettopp det at han bare var en NPC.. det hele føltes da nesten så poengløst..

For å ikke nevne de andre karakterene i filmen som var bare max cringe..

Men filmen hadde i det minste en ålreit slutt da.

Så den var helt "ass" ass med andre ord ass? Du heter ikke tilfeldigvis Gunnar Svingen og er utfordrer i årets farmen? (Også glad i ordet ass) :rofl:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Green skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke den filmen var bra ass, den var liksom for nerdy (nå er filmen innpå ett veldig nerdete tema allerede) men måten den var lagd på var ikke helt min stil ass, og hovedproblemet var at jeg klarte ikke få noe godt forhold til hovedkarakteren spesielt når man vet han bare er en NPC, og det var egentlig det som ødela filmen for meg, nettopp det at han bare var en NPC.. det hele føltes da nesten så poengløst..

For å ikke nevne de andre karakterene i filmen som var bare max cringe..

Men filmen hadde i det minste en ålreit slutt da.

Jeg som spiller veldig lite tv- og pc-spill (at jeg kaller det for det, sier vel det meste), syntes ikke det var for nerdete. Synes den treffer fint i å ikke bli for inne i gamingverdenen. Menmen, vi er jo forskjellige og alt det der

Lenke til kommentar

Dune(2021)

Morsomt at noens fan fiction har blitt til film,  her har man Jedi's, marksommer og ducktales i en og samme film.

 

Nei da. Jeg viste ekstremt lite om filmen og universitet fra før av. Viste om at noe het Spice og at det var en sci fi føydalt samfunn, samt noe om noe skjold. 

Så jeg gikk inn i dette ganske blind,  og det var gøy å forsvinne i et nytt, vellaget univers i 2 1/2 timer. Noen ulogiske saker her og der,  men sånn er all fantasi og sci fi. Jeg er sikker på at boka forklarerer ting jeg følte jeg ikke fikk svar på i filmen. 

En av de mer fornøyelige nye filmene jeg har sett på mange år.

8/10

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (På 1.11.2021 den 18.41):

Så den var helt "ass" ass med andre ord ass? Du heter ikke tilfeldigvis Gunnar Svingen og er utfordrer i årets farmen? (Også glad i ordet ass) :rofl:

Hehe nei dessverre farmen har jeg ikke sett på siden Idol var ett nytt konsept på TV2..

helt tilbake i 2000 ett sted ass

Lenke til kommentar

Apex (2021)

"Overlev i 24 timer og du kan be om hva du vil. Ingen regler". I beste The Condemned-stil spiller Bruce Willis en fange, Thomas Malone, som får tilbud om å la seg jakte på av profesjonelle jegere på en øde øy.

Satt til en fremtidig verden, hvor bare de ekstremt rike kan slippe unna med hobbyen å jakte på levende mennesker, et månedlig program iscenesatt av selskapet Apex.

Jeg mistet fort interessen, for selv om jeg håpet på mer Die Hard action så er det snart 40 år siden Bruce var 30 (Willis' rollefigur er tilogmed satt til å være en "unkillable ex-cop"). Og selv om det hele opplagt hadde et høyere budsjett enn The Condemned, så føltes filmen ganske lav-budsjett.

Og filmen var ganske så forutsigbar helt fra Malone's spørsmål om "can hunters kill each other?". I typisk Die Hard-stil så starter Willis uten noe som helst (men her får han ihvertfall muligheten til å velge sko som passer) mot en gruppe tungt væpnede jegere, ledet av Dr. Samuel Rainsford (Neal McDonough). McDonough's rollefigur er en vellykket lege som eier et stort farmasøytselskap - antar dette refererer til hans tidligere roller som diverse leger, bla.a. i Smittejegerne / Medical Investigaton.

Filmen var overraskende voldelig (halshugging, gjentatte knivstikk i hodet, sprengt av en mine etc.). Selv om svært lite var filmet direkte, så var det et klart fokus på ikke å overdrive (jeg forventer ALLE filmer i disse tider til å være PG-13 for å tjene mest mulig penger) så jeg gjetter på en PG-16 rating på Apex.

Det hele avluttes med en ganske så anti-klimatisk stand-off mellom Willis og McDonough i nærmest Star Wars - Han Solo vs. Greedo-stil. Bortsett fra at her så var det granatkaster (Willis) vs. pistol (McDonough). Willis forlater den brennende basen til jegerne før rulleteksten kommer.

4 / 10

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Jeg og kona likte virkelig The Outpost, amerikansk realistisk krigsfilm om Afghanistan basert på virkelig historie, dvs en bok fra en av krigens slag mot en amerikansk liten base. Ikke så lenge siden, lurer på hva norske spesialstyrker opplevde.

Litt av en dårlig strategisk beliggenhet for en base, ikke rart de tapte både Vietnam, Irak og Afghanistan.

Sterk historie og fint fritt for politisk vinkling til både høyre og venstre som visse andre.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Den skyldige (2018)

11486438.bilde.1544080690.x.jpg

Tett og intenst politidrama som utspiller seg i sin helhet på alarmsentralen til politiet. Hovedpersonen Asger mottar en telefonsamtale fra en kvinne som sier hun er kidnappet. Han blir besatt av ønsket om å hjelpe henne og går ganske langt utover hans ansvarsområde i jakten på kvinnen og kidnapperen. Historien om hvorfor hun er kidnappet rulles sakte opp gjennom telefonsamtaler med politifolk og andre involverte. 

Det er stort sett kun en person i bildet, resten av skuespillerne møter vi bare som stemmer i telefonen. Det blir allikevel aldri kjedelig. Historien har et godt driv og føles litt som et hørespill på radio. Dansk film leverer som vanlig. Jeg tror det har kommet en amerikansk remake av den, men den har jeg ikke sett.

7/10

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Filmen er bra, men Dansk er et trøytig språk å høre på, takler det ikke helt. Håper der kommer en Engelskspråkelig versjon. Eller Norsk hadde også blitt bra. Olsenbanden feks, var alltid bedre på Norsk.

Det er komt en Engelskspråklig versjon ja, jeg har sett den Danske og synes den var bra så tviler på jeg ser den Engelske versjonen.

https://www.imdb.com/title/tt9421570/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...