Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Memento (2002)

Advar meg neste gang jeg roter meg borti en film av denne Nolan, som får skyhøye ratings av en misforstått grunn.
Hva var dette? Ok, kanskje det var kult å lage en film på den måten, om et mord og en som mister hukommelse. Syns det var et nokså   banalt forsøk på å gjøre en spesiell vri på en basic kriminalsak for å si det sånn.
For dette opplevde jeg særdeles lite givende og ganske bortkastet.
Opplevde mye det samme med Dark knight og Inception.
Det nærmeste jeg kommer noe bra fra Nolan, er Interstellar. Ser jeg gav den 7/10, så det må ha vært godt brukende da.

Har bokmerket filmer som Tenet og Dunkirk, men vet rett og slett ikke om jeg tar sjansen på å sitte like frustrert igjen flere ganger.

3,5/10
 

 
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

After Life (1998)

En japansk film regissert av Hirokazu Kore-eda. Når man dør så har man en uke på seg til å velge et minne man vil ha med seg i etterlivet. Det vil være det eneste minnet man vil huske. Filmen tar for seg denne uken i mellomlivet til en liten gruppe avdøde.

En svært interessant og original idè og var årsaken til at jeg ville se den. Da jeg også fant ut at Kore-eda var regissør så ble jeg enda mer interessert - Maborosi er en av mine favorittfilmer.

Filmen har en stor kontrast mellom den spirituelle handlingen og det prosaiske, nedslitte og totalt intetsigende miljøet filmen er i. Dette mellomlivvet skjer i et lite byråkrati som ser ut som om det er satt i en gammel, nedslitt skole. Det er filmen i grått og fargeløst høstvær og de som jobber der er også kledd helt anonymt. Det finnes ingenting i filmen som kan ta oppmerksomheten bort fra refleksjoner rundt et liv, minner og hva de betyr for en.

Fascinerende og tankevekkende film som jeg virkelig måtte fordøye etterpå. Dette er den fjerde filmen jeg har sett av Kore-eda og hver og en av dem har vært svært bra og fått meg til å tenke gjennom ulike viktige temaer som han tar opp. Jeg er veldig glad i den stillferdigheten i hans filmer, hvordan kamera står i ro og vi blir en observatør. Lite melodrama, mye refleksjon. Minner meg en del om Ozu.

Jeg synes det å gi poeng på en skala på en slik film blir litt vanskelig da de ikke stiller i samme kategori som rene underholdningsfilmer, men..

8/10

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Don't Look Up (2021)

Jeg så traileren til denne da den kom og var ikke noe særlig interessert. Men da jeg så at høye terningkast og lovord ramlet inn så ble jeg nysgjerrig og bestemte meg for å gi den et forsøk. Og det var jeg virkelig glad for at jeg gjorde.

En komet er på vei til å treffe jorda, en komet så stor at den kommer til å utrydde alt liv. To forskere (DiCaprio og Lawrence) forsøker å overbevise verden om at dette kommer til å skje og at noe må gjøres. 

Don't Look Up er en satire på vårt moderne samfunn. På sosiale medier, politiske konflikter, mediahåndtering, mediamanipulasjon, politiske ambisjoner, strutsementalitet... for å nevne noe. Satiren er så god (eller verden er så gal) at det hele føles skremmende realistisk, nesten som en dokumentar. Det er også tydelige spark til klimafornektere, covidfornektere og Trump-administrasjonen. 

Filmen har samlet det som kan krype og gå av store navn og jeg kjente igjen 7-8 stk umiddelbart - hvorav flertallet av disse er A-stjerner. Da er det enda mer imponerende at filmen er så bra da Hollywood ofte lar plott havne i bakgrunnen når de kan flyte på store navn. Det var også morsomt å se DiCaprio i en rolle som er litt ulikt ham - som en usikker, nervøs og ikke-kul forsker. Ikke minst er det også utrolig forfriskende å se noe så bra som dette i en tid hvor Hollywood lever på Marvel, sequels, prequels og reboots. 

Anbefales!

9/10

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 28.12.2021 den 17.54):

Memento (2002)

Advar meg neste gang jeg roter meg borti en film av denne Nolan, som får skyhøye ratings av en misforstått grunn.
Hva var dette? Ok, kanskje det var kult å lage en film på den måten, om et mord og en som mister hukommelse. Syns det var et nokså   banalt forsøk på å gjøre en spesiell vri på en basic kriminalsak for å si det sånn.
For dette opplevde jeg særdeles lite givende og ganske bortkastet.
Opplevde mye det samme med Dark knight og Inception.
Det nærmeste jeg kommer noe bra fra Nolan, er Interstellar. Ser jeg gav den 7/10, så det må ha vært godt brukende da.

Har bokmerket filmer som Tenet og Dunkirk, men vet rett og slett ikke om jeg tar sjansen på å sitte like frustrert igjen flere ganger.

3,5/10
 

 
 

Da vet jeg at jeg ikke skal følge eller vurdere dine anmeldelser. Ikke negativt ment, smaken er enkelt og greit delt...

Nolan er et filmgeni. Av og til er filmene hans litt for kompliserte, for min del også. Han har en mystisk stil. Er veldig fototeknisk dyktig i det han gjør. Min favoritt lyd og bilde er Dunkirk, genial annerledes sjøkrigsfilm..

Andre favoritt er the Dark Knight Batman.

Memento er genial, både jeg og kameraten min som har ganske forskjellig smak digget den når vi så den første gang på DVD. skikkelig original lavbudsjett film.

Tror det var en av de beste filmene den tiden, tror det var litt rundt samme tid som Battle Royale og Matrix...

Man må ikke glemme dette med hva med budgettet den hevder seg også, Memento var en lommerusk film, og Matrix var veldig dyr film å lage.. Battle Royale var ca like dyr som Memento, imponerende det også.

Stemmer alle de nevnte er ca år 2000 filmer...

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Og det er greit å se det som genialt, vi har alle ulike tilnærming til opplevelser.
Må det helst ha en viss bakgrunn man kan relatere til jeg. Det er problemet mitt med en rekke slike filmer. Det gir for lite interessant mening. Sikkert av litt samme grunn jeg aldri har brydd meg om dataspill.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Skjønner. Og det er greit å se det som genialt, vi har alle ulike tilnærming til opplevelser.
Må det helst ha en viss bakgrunn man kan relatere til jeg. Det er problemet mitt med en rekke slike filmer. Det gir for lite interessant mening. Sikkert av litt samme grunn jeg aldri har brydd meg om dataspill.
 

Lurer på om du tenker på storyen.

Memento har jo en genial story, uten at jeg er ekspert. Det geniale er jo ideen, av og til er en story fengende nettopp fordi den er så original og smart.

Da blir følelse og mening nedvurdert/mindre viktig.

Litt som i boka Moby Dick var så bra fordi den var sær og original på sin måte...

Film er jo mer enn story og handling, viktig er filmteknikk også.... Det er feks ikke så ofte at regissøren skriver storyen selv... Da må man isåfall regne det filmtekniske og også evnen til å velge bra manus.

I memento er det jo broren til Nolan som er forfatteren.

Nolan er vel ofte både regissør og forfatter, og det er litt sjeldent.. 

Lenke til kommentar
On 12/28/2021 at 5:54 PM, Delvis said:

Har bokmerket filmer som Tenet
 

Memento var en genial film med en veldig interessant historie. Tenet er bare masete rør, selv om det er fantastisk pent filmet. Hvis du ikke likte memento vil du ihvertfall ikke like Tenet, medmindre du ikke bryr det så mye om historien.

 

Jeg skulle ønske meg at Nolan lagde flere filmer med et lavt budsjett igjen der han må tenke mer på historien.

Endret av Reg2000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Deschain said:

Dagens kinopublikum gråter av «Spider-man no way home», samtidig som de kritiserer «Tenet». Helt nydelig ❤️

Jeg må si jeg blir litt undrende til hvem "dagens kinopublikum" er. Jeg har ikke sett noen av de siste spider-man filmene og jeg synes ikke Tenet var spesielt vanskelig å forstå. Jeg bare likte den ikke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Delvis said:

Likte den første Spider-man godt. Så de par neste også, men de har gått helt i glemmeboka nå. De gav ikke særlig mersmak iallefall.

Det samme her. De interesserer og underholder meg ikke i det hele tatt. Jeg så Tenet på bakgrunn av at jeg har likt noen av hans andre filmer og at konseptet (og årsaken til navnet) hørtes spennende ut. Men filmen ga meg en "meh.." opplevelse. Det traff bare ikke. Man trenger absolutt ikke være spesielt våken for å forstå hva som foregår.

Noen har sikkert behov for å seg på seg selv som et spesielt opplyst og intellektuelt publikum og mene at alle som ikke liker den "bare ikke forstod den". Men dette er jo en klassiker.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jeg må si jeg blir litt undrende til hvem "dagens kinopublikum" er. Jeg har ikke sett noen av de siste spider-man filmene og jeg synes ikke Tenet var spesielt vanskelig å forstå. Jeg bare likte den ikke :) 

Jeg synes Inception, Interstellar og Tenet ligner endel på hverandre..

De er geniale konsepter og bra filmet, det blir litt for mye far out for meg også... Men er bra underholdning og tankespinn...

Også er filmene hans annerledes, og det er noe av det som fenger... Og han er der oppe som en av de virkelig store regissørene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg synes Inception, Interstellar og Tenet ligner endel på hverandre..

De er geniale konsepter og bra filmet, det blir litt for mye far out for meg også... Men er bra underholdning og tankespinn...

Også er filmene hans annerledes, og det er noe av det som fenger... Og han er der oppe som en av de virkelig store regissørene...

Jeg likte Inception og Interstellar godt. Det samme med Memento. Dvs. de var underholdende nok til at man så på de og ble lagt til i "dette likte jeg" minnesporet. Men det er jo ikke noen spesielt hjernevridende konsepter i hverken Tenet eller de andre som er vanskelige å følge. Tenet falt bare ikke i smak den kvelden jeg så den.

EDIT:
Selv om jeg ikke gråter av å se på superhelt filmer (ser meget få av de) så innrømmer jeg gjerne at jeg får gåsehud av mange av lydsporene til Hans Zimmer. At man kan være emosjonell trenger ikke bety at man ikke har intellektuell kapasitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Theo343 said:

Jeg må si jeg blir litt undrende til hvem "dagens kinopublikum" er. Jeg har ikke sett noen av de siste spider-man filmene og jeg synes ikke Tenet var spesielt vanskelig å forstå. Jeg bare likte den ikke :) 

Må si meg enig her. Skjønner ikke vitsen med å referere til en marvel film. De fleste som ser Tenet gjør det nok fordi de har likt andre av Nolans filmer, ikke fordi de digger Marvel filmer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...