Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Elskar først og fremst at det siterast ein post frå 2004 her. Uansett,

Såg Mean Streets her om dagen. Som ein kompis sa, er dette nærast som å rekne for Scorsese sitt forsøk på å lage ein Linklater-film, sjølv om det endå skulle ta nær 20 år før Linklater og hans stil slo gjennom og vart relevant(sjå Dazed and Confused, Everybody etc OG avataren min). Det aleine er ikkje eit kvalitetsteikn for meg, men det er ein bra film. Om enn ikkje så grei å få eit historiemessig grep om, som i Goodfellas(eg skal drepe alle som gir den under 9/10) er det eit ålreit gangster, men eit solid gangsterdrama. Og De Niro på sitt unge og mest cocky.

4/6

 

EDIT: Litt dårleg setningsoppbygging og sånt her, ja. Det får berre stå.

Endret av Teitgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elskar først og fremst at det siterast ein post frå 2004 her. Uansett,

Såg Mean Streets her om dagen. Som ein kompis sa, er dette nærast som å rekne for Scorsese sitt forsøk på å lage ein Linklater-film, sjølv om det endå skulle ta nær 20 år før Linklater og hans stil slo gjennom og vart relevant(sjå Dazed and Confused, Everybody etc OG avataren min). Det aleine er ikkje eit kvalitetsteikn for meg, men det er ein bra film. Om enn ikkje så grei å få eit historiemessig grep om, som i Goodfellas(eg skal drepe alle som gir den under 9/10) er det eit ålreit gangster, men eit solid gangsterdrama. Og De Niro på sitt unge og mest cocky.

4/6

kult å se Dazed and Confused. Så mange up and coming stars. Pluss det er noen seriøst hotte damer i den filmen.
Lenke til kommentar

Patriots Day (2016)

 

Virkelig sterk og rørende film! Første akt og frem mot bombingen var veldig bra gjennomført. Og jeg syntes de fremstilte kaoset rett etter bombene gikk av veldig bra. Hadde ikke mye bekjentskap til detaljene rundt bombingen i Boston, så jeg gikk faktisk inn i denne filmen med uvitenhet om hvordan det skulle ende.

 

Filmer som gjenskaper sterke hendelser som bombingen i 2013 er nok litt tricky. Man skal holde en fin balanse mellom fakta og fiksjon. Patriots Day er en film som ikke har benyttet seg av store overdrivelser. Selvfølgelig er Hollywood superhelten portrettert av Mark Wahlberg en oppdiktet karakter. Pluss én spesifikk scene i filmen er noe overdrevet. Men ellers var jeg overrasket over at flere av scenene i filmen faktisk hadde skjedd.

 

7/10

Lenke til kommentar

Patriots Day (2016)

 

Virkelig sterk og rørende film! Første akt og frem mot bombingen var veldig bra gjennomført. Og jeg syntes de fremstilte kaoset rett etter bombene gikk av veldig bra. Hadde ikke mye bekjentskap til detaljene rundt bombingen i Boston, så jeg gikk faktisk inn i denne filmen med uvitenhet om hvordan det skulle ende.

 

Filmer som gjenskaper sterke hendelser som bombingen i 2013 er nok litt tricky. Man skal holde en fin balanse mellom fakta og fiksjon. Patriots Day er en film som ikke har benyttet seg av store overdrivelser. Selvfølgelig er Hollywood superhelten portrettert av Mark Wahlberg en oppdiktet karakter. Pluss én spesifikk scene i filmen er noe overdrevet. Men ellers var jeg overrasket over at flere av scenene i filmen faktisk hadde skjedd.

 

7/10

 

Visste ikke det fantes en film om dette, så takk!

 

Må si meg veldig enig med deg. Tror filmen hadde blitt bedre uten Mark Wahlberg. 

Lenke til kommentar

Mid90s

 

Regi- og manusdebuten til Jonah Hill. Coming of age nostalgi om ei betre, og vanskelegare, tid på 90talet, der det går i skateboard og golden era hip-hop. Meget, meget opp i mi gate. God dialog, godt skodespel og mange fine klipp. Også for eit soundtrack då! Topp tre filmar frå 2018 for min del.

 

8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en skikkelig filmkveld tidligere i romjulen - startet med en dobbel Dwayne Johnson, som vanlig, med slike filmer, er det bare å hente en stor bolle med popcorn og koble ut vettet være klar for det meste:

 

Rampage: Big Meets Bigger (2018), sprø muterte kjempemonstre og Dwayne redder verden  :D  

 

Skyscraper (2018), verdens største skyskraper får trøbbel - Dwayne fikser biffen enda en gang!!

 

Begge filmene fungerer veldig bra, spennende, flott filmet, kule stunts og masse herlig cgi. Sitter å gliser store deler av begge filmene.  Begge filmene hadde, på blu ray, et fett Atmos lydspor og det var bare å vri opp volumen.

 

Finnes jo ikke substans i slike filmer, de er glemt i det ettertekstene begynner - så da plukket jeg frem en litt mer utfordrende film:

 

Lost Highway (1997), jeg er veldig glad i det meste David Lynch har laget, denne filmen også. Herlig ekkel stemning hele veien - og som vanlig blir man ikke helt klok på hva som foregår - man bare lar seg bli med på galskapen. Bare å vri opp volumen her også - soundtracket er fantastisk - herlig når Rammstein dundrer løs. Synes Patricia Arquette er fantastisk i filmen.

Lenke til kommentar

Mer filmglaning, ville ha mer David Lynch - plukket frem Inland Empire (2006) - som jeg ikke har sett før - store forventninger!! Men det gikk rett i dass, stort sett håndholdt kamera med sd oppløsing. Det ble med 10 minutter.....

 

Satte heller på Hereditary (2018), hørt mye bra om denne, men satt etter halve filmen litt småskuffet, var jo egentlig bare veldig fælt og sørgelig. Men så tar det seg opp veldig, egentlig tar det helt av!! Akkurat passe crazy og creepy for min smak - veldig bra! Litt minus på lyden, har sett noen skrekkfilmer i det siste med bra Atmosmix og det er veldig effektfullt, her var det litt mer standard surround uten særlig omtanke.

 

Fikk også med meg Jurassic World: Fallen Kingdom (2018), synes filmen fungerte helt greit, ikke noe som utmerker seg verken veldig positivt eller negativt - en bra popcornfilm! Du vet hva du får her. Fantastisk cgi og et kurant lydspor - sjeldent nok DTS:X (dts sin variant av Dolbys Atmos) , tror jeg bare har en annen film med dette.

 

Alle 3 er blu rays.

Lenke til kommentar

Mer filmglaning, ville ha mer David Lynch - plukket frem Inland Empire (2006) - som jeg ikke har sett før - store forventninger!! Men det gikk rett i dass, stort sett håndholdt kamera med sd oppløsing. Det ble med 10 minutter.....

 

Satte heller på Hereditary (2018), hørt mye bra om denne, men satt etter halve filmen litt småskuffet, var jo egentlig bare veldig fælt og sørgelig. Men så tar det seg opp veldig, egentlig tar det helt av!! Akkurat passe crazy og creepy for min smak - veldig bra! Litt minus på lyden, har sett noen skrekkfilmer i det siste med bra Atmosmix og det er veldig effektfullt, her var det litt mer standard surround uten særlig omtanke.

 

Fikk også med meg Jurassic World: Fallen Kingdom (2018), synes filmen fungerte helt greit, ikke noe som utmerker seg verken veldig positivt eller negativt - en bra popcornfilm! Du vet hva du får her. Fantastisk cgi og et kurant lydspor - sjeldent nok DTS:X (dts sin variant av Dolbys Atmos) , tror jeg bare har en annen film med dette.

 

Alle 3 er blu rays.

Inland empire er noe av det mest «krevende» David har lagd. Jeg har forsøkt mer en et par ganger. Men jeg skjønner det ikke. Jeg digget nye Twin Peaks da. Jeg liker M Night. Shyamalan å, men alt er ikke like kommersielt som The sixthe sence.

 

Men du sa, se mere av Lynch, så da er det obvious at du har sett en del fra før.

Lenke til kommentar

Inland empire er noe av det mest «krevende» David har lagd. Jeg har forsøkt mer en et par ganger. Men jeg skjønner det ikke. Jeg digget nye Twin Peaks da. Jeg liker M Night. Shyamalan å, men alt er ikke like kommersielt som The sixthe sence.

Men du sa, se mere av Lynch, så da er det obvious at du har sett en del fra før.

Prøvde å sammenligne David Lynche, å M. shymalan sin litt smale stil.
Lenke til kommentar

Inland empire er noe av det mest «krevende» David har lagd. Jeg har forsøkt mer en et par ganger. Men jeg skjønner det ikke. Jeg digget nye Twin Peaks da. Jeg liker M Night. Shyamalan å, men alt er ikke like kommersielt som The sixthe sence.

 

Men du sa, se mere av Lynch, så da er det obvious at du har sett en del fra før.

 

Har sett det meste av David Lynch - elsker hans sprøe verden - og som regel er jo hans regi og scenesettings fantastiske. Men jeg har ikke sett nye Twin Peaks - må få bestilt blu ray veldig snart!!!

 

Må få et gjensyn med Blue Velvet også snart, så går man og nynner på Roy Orbison låter etter på og mumler "Now it's Dark" for seg selv  :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...