Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada. Jeg har ikke lyst til å lage et bilde av at jeg er erfaren og har god nok kompetanse til å kunne dømme Oslo som en dårlig by i å kjøre i på verdensbasis. Det tar meg jo tilbake til det jeg skrev tidligere i tråden som respons til at jeg sutret så mye over Oslo. Oslo får gjennomgå fordi det er der jeg befinner meg, og alle andre steder jeg har kjørt har vært lette i kontrast.

 

Når jeg sier Oslo så mener jeg ikke "Oslo er drit å kjøre i", men heller "Dette er drit, og skjedde i Oslo". Kan til og med komme med positive ting om å kjøre i Oslo, men dette er vel ikke tråden for det.

Lenke til kommentar

Å sammenligne Stavanger og Oslo blir en sammenligning mellom to onder. Mr. Duklain har rett i at jeg kommer fra en mindre plass som er en cakewalk sammenlignet med "storbyer", men på en annen side så har jeg trolig avlagt flere timer med kjøring i Oslo enn det jeg har gjort på vestlandet i min korte erfaring.

Ja er enig at det er to onder. Har selv kjørt mye mer i Stavanger enn Oslo. Så selvfølgelig vil jeg da mene at Stavanger er værst pga mange flere kjøretimer der, det benekter jeg ikke. Hvis vi begge hadde kjørt mer i foreksempel Trondheim( Ikke kjørt der) eller Bergen (veldig lite der) så hadde vi kansje syns de var værst. Men alle byene har nok sine + men dette er ikke den trafikalske hyllestmuren.

Lenke til kommentar

Nei, for å si det rett ut så er 90% av de tullingene jeg opplever i trafikken, enten gamlinger, kjerringer eller sva**inger!

Uenig. Det er innmari mange av det mannlige kjønn som oppfører seg som komplett idioter. Om det er guttekvalpene på 18 som tror de er verdensmestere og digger fart, om det er de hissige 30åringene, eller de godt tilbakelente 40-50åringene som mener de er ferdig utlært og eier veien. Kvinner (eller kjerringer som du kaller dem) og eldre har i mange tilfeller i alle fall vett nok til å innrømme sine feil, selv om de begår dem. Noe sånt går på stoltheten løs for gutta, og Det vil de ikke ha noe av.

 

Jepp, de fleste jeg irriterer meg over i trafikken er menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Klager og klager. Det er vel fordi jeg bor i Oslo nå. Hadde jeg bodd i Bergen så kunne du vel erstattet alle mine poster med Bergen istedet.

 

Men jeg kommer fra utkanten til Stavanger, middels stor by. Oppkjøringen tok jeg ikke i Norge engang.

Bryne du er fra :)? Det må jo være Norges letteste by å være bilist, bare masse rundkjøringer :). I forhold til Stavanger som er et sant helvete. Syns at Stavanger er den værste storbyen å kjøre i Norge. Men er min favoritt storby av de alle :)
Storby?

 

Stavanger er helt ok å kjøre i. Litt dårlig skilting innimellom bare.

Litt? er ganske dårlig ja. å når jeg mener storby mener jeg i norsk skala.

Syns ikke at det er ok å kjøre der. men det er bare en mening jeg har. Som sakt liker jeg Stavanger veldig godt har både venner og famillie der. Men veinette der kan ta seg en bolle.

Stavanger vegvesen har valgt å lage det spennende for alle ikkelokale med å ha fullstendig kaos i hvilket rundkjøringsfelt som er rett frem. Rundkjøringene kommer med 100m mellomrom, og plutselig skal man ligge i innerste og i neste i ytterste felt, det er en masteroppgave bare å kunne kjøre beint frem uten å kjøre i sida på andre..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte E6 fra Fredrikstad og til Oslo i går. Var sent på natten (ca 01:30), så svært liten trafikk. Kjører da alltid cruise controll. Deilig når du bare kan slappe av. CC er tydeligvis veldig undervurdert? Syns det er så få som bruker det, da jeg syns folk kjører så ujavnt..

 

Uansett, så ligger jeg i høyre felt i ca 120 km/t. Blir forbikjørt av en Audi i stor fart. Ti minutter senere møter jeg på karen (ujavn fart..). Så jeg legger meg ut, og kjører forbi. Da bestemmer han seg for å gasse på..

Orker ikke slike folk, så bare øker farten veldig, kjører et godt stykke, og legger meg tilbake i høyre. Han blir så borte for meg.

 

En stund går, og jeg ser litt saktegående trafikk i høyre felt. Da ser jeg i tillegg karen i Audi i venstefeltet. Han skjønner vel raskt at jeg ønsker å legge meg ut i venstre, og han gasser derfor på, og legger seg helt opp på siden min.

Blir da rimelig irritert, så gjør en manøver som forsåvidt ikke var noe hyggelig. Girer ned for å hente opp litt turtall, og setter foten i bånn. Kommer da litt forbi, og vrenger meg ut foran karen i Audi'en. Da bremset han helt ned, ble borte, og jeg så han ikke etterpå.

 

Idiot..

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere enn meg som har lagt merke til fenomenet med at når en kø på tofeltsvei kommer til forbikjøringsfelt øker ALLTID farten på HELE køen?

 

Typisk ligger køen i 70 i 80-sona, men med en gang det blir to felt så ligger hele høyresiden i minst 90 til forbikjøringsfeltet er slutt, da går farten ned til 70 igjen. Utrolig irriterende når man ligger noen biler bak en sinke, men ikke får mulighet til å komme forbi uten å risikere bøter, førerkort, død og fordervelse.

 

Ellers irriterer jeg meg mest over folk som kjører alt for fort, foretar idiotisk farlige forbikjøringer, ligger oppi ræva på meg, eller ikke gidder å blinke ut av rundkjøringer...

Endret av snapshooter
Lenke til kommentar

Jepp, de fleste jeg irriterer meg over i trafikken er menn.

 

Minner meg om en hyttetur jeg var på i fjor høst. Det var mye kø på E18 mellom Kragerø og Porsgrunn, så vi kjørte 356 til Porsgrunn i stedet for.

 

Etter hvert ble vi selvsagt kjørt forbi av "utålmodig far". En kar med BR-registrerte Audi Q5 som lå et godt stykke over fartsgrensa. Må si jeg godtet meg litt da jeg litt etter så ham vrenge over og stoppe i gang-og-sykkelfeltet. Bakdøra ble åpnet, og ut kom en unge med spy over alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere enn meg som har lagt merke til fenomenet med at når en kø på tofeltsvei kommer til forbikjøringsfelt øker ALLTID farten på HELE køen?

 

Hjertens enig i denne. Det kan du nesten stille klokka etter.

 

Det samme skjer ofte om det det er 4-felts og trafikken går litt raskere i venstrefila. En eller flere i høyrefila legger seg ut for å kjøre forbi en lastebil el i en langt lavere hastighet enn de som kommer litt lenger bak i venstrefila. Der snegler de seg forbi trafiken i høyrefila en stund til de havner foran og legger seg inn. Du blir pressa litt mer enn du er villig til å risikere bakfra og tenker at du bare skal suse forbi disse og legge deg over selv, men neeeeida. Da ligger de 15-20 over en stund som gjør at du må øke farten betraktelig for å komme foran.

Lenke til kommentar

Finnes mange drittsekker i trafikken, og det jeg opplevde er intet unntak. Kjørte akkurat inn til gaten min og står biler parkert på begge sider, kjører forsiktig og viker unna for møtende biler der det er mulig. Men gjør de det samme? Næhei, de gasser på og presser meg helt inn til de parkerte bilene selv om det er god plass på deres side. Møtte på 3 biler og alle gjorde den samme faenskapen.

Lenke til kommentar

Skjer samme i gaten her jeg bor. Blitt store brøytekanter nå, så veien er enda trangere en før. Da hjelper det lite at de som kommer i brede SUV'er nekter å stoppe, eller prøve å gjøre noe for å skape plass.

Selv så prøver jeg alltid å komme meg inn i en innkjørsel for å skape litt plass, eller plassere meg bedre. Får sjeldent samme hjelpen tilbake..

At ikke biler har kollidert kraftig her i gata sjokkerer meg.. Ikke bare det at svært få samarbeider, men flere kommer gjerne i høy fart. Kjører midt i veien gjør de også med glede.

Lenke til kommentar

Da jeg kjørte Ranger begynte jeg å legge meg midt i veien og fysisk sperre det andre feltet til motgående trafikk hadde roet tempoet sitt til en litt mer forsvarlig hastighet og/eller lagt seg lenger ut slik at det faktisk var en klaring mellom oss man hadde kontroll på at var stor nok.

 

Leitt å måtte ty til slike virkemidler for å få andre til å samarbeide, men heller dette enn at andre folk skal kjøre på flaks og gullhår og dermed sette meg og min bil under en viss risiko.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...