Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Folk som bremser meg ned før de kjører av. Det er veldig avhengig av situasjonen, men om du skal kjøre av motorveien så kan du godt bremse ned når du kommer til rampen, ikke mens du enda har trafikk bak deg.

Nå som det har vært glatt er det bedre å være sikkert, men er som regel enig med det du sier. Og om du absolutt skal bremse ned før, så skru ihvertfall på blinklyset så vi skjønner hvorfor du bremser..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Folk som bremser meg ned før de kjører av. Det er veldig avhengig av situasjonen, men om du skal kjøre av motorveien så kan du godt bremse ned når du kommer til rampen, ikke mens du enda har trafikk bak deg.

Nå som det har vært glatt er det bedre å være sikkert, men er som regel enig med det du sier. Og om du absolutt skal bremse ned før, så skru ihvertfall på blinklyset så vi skjønner hvorfor du bremser..

Jeg vil understreke at det er sterkt avhengig av situasjon, men jeg tror de fleste her har opplevd at de blir dratt ned i fart fordi noen foran begynner å bremse for tidlig, uten særlig grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med deg Gavekort. Samme med de som ikke klarer/gidder å nå fartsgrensa eller den hastigheten trafikken beveger seg i på hovedveien når de kommer fra et påkjøringsfelt. Hender ofte at det er en 3-5 biler bak denne sinka igjen og som gjerne gjør alt for å komme seg forbi mens de ennå er i påkjøringsfeltet, noe som da skaper kaos på hovedveien...

 

Men det skal også sies at jeg har blitt overrasket av et svært glatt avkjøringsfelt når hovedveien var helt fin. Det var ikke moro, men EPSn som jeg hadde på den bilen redda meg akkurat.

Lenke til kommentar

 

Da jeg økte 4,9% ble resultatet at speedometeret(og dermed snittmåler) nå er bortimot 100% nøyaktig(kan skille 0,5-1kmt målt mot gps) :)

Er du sikker på at snitt og aktuell hastighet viser likt?

 

Kan ikke annet enn å anta at det er de samme sensorene - jeg har ikke GPS i bilen, og jeg kan ikke forestille meg at de helt unødig har lagt inn dobbelt sett sensorer.

 

Ergo antar jeg at informasjonen til øyeblikksfart og snittfart kommer fra samme sted, og derfor er like (u)nøyaktige.

Lenke til kommentar

Dagens irritasjon: Personbiler som kjører såpass sakte i høyrefila at vogntog velger å legge seg ut i venstrefila og kjøre forbi i 88km/t i 90-sona. Da blir jeg faktisk mer irritert på saktekjørende bilister enn lastebilsjåføren som lager kork i venstrefila.

 

Det minner meg forresten på en anekdote fra førstegangstjenesten. Jeg var på vei hjem til leiren i en militær lastebil (P-93 for de som kjenner den. For de som ikke gjør det kan jeg si at den ikke går spesielt bra) fra Gudbrandsdalen. Med meg i følget hadde jeg også en buss. Her tar vi igjen en personbil som ligger langt under fartsgrensa (dette er en vei med kun en fil i hver retning). Ved første anledning bestemmer jeg meg for å kjøre forbi. Jeg titter i høyrespeilet for å se om det er klart for å legge seg inn igjen og der ser jeg jammen at bussen kommer etter. Det var en lang og oversiktlig strekke og vi kom oss inn med god margin begge to.

 

Hadde jeg blitt forbikjørt av en (militær) lastebil og en buss samtidig hadde jeg stoppet på første politistasjon og levert inn førerkortet mitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan ikke annet enn å anta at det er de samme sensorene - jeg har ikke GPS i bilen, og jeg kan ikke forestille meg at de helt unødig har lagt inn dobbelt sett sensorer.

 

Ergo antar jeg at informasjonen til øyeblikksfart og snittfart kommer fra samme sted, og derfor er like (u)nøyaktige.

Det er nok ikke dobbelt opp med sensorer, så du har nok rett i at kilden er den samme.

 

Har du noen gang reflektert over det enkle faktum at triptelleren gjerne viser tilnærmet 100% korrekt med standarddimensjon på hjul, mens hastighetsindikatoren viser inntil 10% for mye?

 

Det er nok faktisk mer korrekt snittfart enn momentanfart på mange biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan ikke annet enn å anta at det er de samme sensorene - jeg har ikke GPS i bilen, og jeg kan ikke forestille meg at de helt unødig har lagt inn dobbelt sett sensorer.

 

Ergo antar jeg at informasjonen til øyeblikksfart og snittfart kommer fra samme sted, og derfor er like (u)nøyaktige.

Det er nok ikke dobbelt opp med sensorer, så du har nok rett i at kilden er den samme.

 

Har du noen gang reflektert over det enkle faktum at triptelleren gjerne viser tilnærmet 100% korrekt med standarddimensjon på hjul, mens hastighetsindikatoren viser inntil 10% for mye?

 

Det er nok faktisk mer korrekt snittfart enn momentanfart på mange biler.

 

Altså, jeg vet at bilprodusentene bevisst legger inn feilvisning på speedo oppover(med orig. felgdim.), både på digital og nål-speedo, jeg lurer på om det faktisk er påbudt å gjøre dette med 3-5%. At denne tilsiktede feilmarginen kan være kunstig tilført mellom sensor og display har jeg ikke tenkt på, men det er jo en teoretisk mulighet. Inntil nå har jeg bare automatisk antatt at dette ligger i sensorene, og at det derfor er 100% korrelasjon mellom snitt/øyeblikk på speedo- og odometer. Jeg sliter litt med å finne sikre kilder ene eller andre veien for øyeblikket.

 

Her er i det minste en kilde på bevisst feilmargin fra produsentene:

 

HVORFOR VISER SPEEDOMETERET FEIL?

Biler solgt i Europa og en rekke andre land skal ifølge internasjonale regler ha et speedometer som ikke viser lavere fart enn den reelle.

 

• Derimot kan det vise mer enn den virkelige farta. 10 prosent pluss 4 km/t er maksimalt tillatt avvik.

 

• Ved siden av at en slik margin skal bidra til at man ikke kjører for fort uten å være klar over det, er den nødvendig fordi det er tillatt å endre en bils hjuldiameter med pluss/minus 5 prosent i forhold til standard dekkdimensjon.

 

• Et speedometer som viser 100 km/t for en bil med standard dekkdimensjon når den virkelige farten er 95 km/t, vil vise tilnærmet helt riktig fart dersom bilen får hjul med 5 prosent større omkrets.

 

http://www.dagbladet.no/2013/02/12/tema/bil/bil_og_trafikk/speedometer/25666411/

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg så videoen på reddit for en stund siden, og fant følgende:

 

"The victim, Jasmien Claeys (25) from Liming, survived the accident as if by magic, but is still a long rehabilitation. [...] She just broke her top two vertebrae and shattered her hand. She woke up from a coma and now is recovering fully."

 

Kilde: http://www.reddit.com/r/Roadcam/comments/2japlx/belgium_blind_rapid_lane_change_double_whammy_057/

Lenke til kommentar

Han med kamera var ikke særlig rask der..

 

Å lime inn en slik gif i tråden er heller ikke særlig ryddig, mtp. filstørrelsen.

 

Vanskelig å si, tar omlag 1 sekund fra han observerer det til han treffer (mellom 1 og 2 ihvertfall ifølge telleren), ser ikke helt om han begynner å bremse, litt verre å se i en lastebil.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vanskelig å si, tar omlag 1 sekund fra han observerer det til han treffer (mellom 1 og 2 ihvertfall ifølge telleren), ser ikke helt om han begynner å bremse, litt verre å se i en lastebil.

Den situasjonen er klar i det personbilen begynner å slenge seg mot høyre.

Da bør lastebilen bremse umiddelbart.

 

 

 

Han med kamera var ikke særlig rask der..

Han hadde ikke så mange utveier, eller? Lastebiler på sider av feltet han lå i, og en knust personbil som blir kastet ut rett foran ham. Han hadde ikke hatt sjans til å stoppe på så kort avstand.

 

Utveier hadde han ikke, men han hadde mulighet til å kline inn bremsen tidligere enn han gjorde.

Lavere hastighet ved impact gir mindre skader.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Å lime inn en slik gif i tråden er heller ikke særlig ryddig, mtp. filstørrelsen.

Enig

 

Jeg testet først for å se om forumet støttet webm formatet (da imgur konverterer alle gif til webm og det er langt mindre båndbreddekrevende). Det gikk ikke og jeg falt for fristelsen til å kline på gifen.

 

Når jeg i ettertid fikk inn i tråden, låste hele nettleseren seg opp, den eneste måten jeg kunne komme tilbake til denne tråden og svare med kommentaren var å blokkere gifen manuelt i adblock ...

 

Ikke akkurat et sjakktrekk fra min side, det skal jeg være enig i. På den andre siden må du innrømme at det var en knasende god gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...