Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hvilke land opererer med 110-grense på veier uten fysisk midtdeler?

Sverige hadde det iallefall før. Det vet jeg, for jeg har bodd der.

 

Men den er vel skrudd ned til 100 som følge av EU-reglene der det skal være partall i fartsgrensene, altså 40-60-80-100-120

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På veien hjem:

 

1 stk drosje som lå i ræven min i et par kilometer selv om jeg lå over fartsgrensa.

 

Hadde du mulighet til å slippe forbi han som lå bak deg?

Jeg opplever svært ofte at folk ikke gjør en dritt for å bli kvitt han som ligger rett bak.

De bremser heller ned i svingene, og gir på når det er gode forbikjøringsmuligheter..

Det er en av grunnene til at min neste bil nok har på riktig side av 300hk.

 

Selv om det kun er tre armer så er vi blitt opplært til å holde til høyre når du skal rett frem, det er instinktet om slår til. Derfor blir det en individuell vurdering, og dermed misforståelser.

 

Du har nok gått på en annen kjøreskole enn meg..

Da jeg tok lappen for drøyt 15 år siden ble jeg opplært til å bruke indre felt om jeg skulle på siste avkjøring, også om den er rett frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige hadde det iallefall før. Det vet jeg, for jeg har bodd der.

 

Men den er vel skrudd ned til 100 som følge av EU-reglene der det skal være partall i fartsgrensene, altså 40-60-80-100-120

 

Men 120-grensa er det vel bare Sverige og Sveits som bruker, samt Tyskland der det ikke er fri fart. Trodde standarden i resten av EU; Nederland, Danmark, Frankrike, Italia osv. var 130 på motorveier - altså partall.

 

Svenskene hadde jo også 70 som standardgrense, så på noen veier med 80 i Norge, var det 70 i Sverige, mens noen 80-veier i Norge hadde 90-grense. Men nå har de vel endret mange 70-soner til 80, og 90-soner til 100.

Lenke til kommentar

Du har nok gått på en annen kjøreskole enn meg..

Da jeg tok lappen for drøyt 15 år siden ble jeg opplært til å bruke indre felt om jeg skulle på siste avkjøring, også om den er rett frem.

 

Vel, når jeg tok lappen så fantes det knapt rundkjøringer så trearmet rundkjøring var ikke et tema.

Jeg har derfor alltid tatt for gitt at høyrefeltet skal brukes uansett når man skal rett frem.

Men så feil kan man ta..

Lenke til kommentar

Min bestefar var på oppfriskingskurs for noen år siden (tok vel lappen like etter krigen, tenker jeg), med kjørelærer og gode greier. Ganske snart kom de til et punkt hvor læreren ba ham om å sjekke blindsonen, og bestefar bare "blindsone?". At den mannen har kjørt skadefritt i snart 70 år ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Parkeringsvanene på parkeringsplassen til skolen. Det er ikke sjeldent at det står rader med tre biler i lengden nærmest skolen på grunn av at folk ikke gidder gå 100m ekstra.

Ikke nok med det så holdt jeg på å bli parkert inne her om dagen også. Hadde det ikke vært for at bilene ved siden av meg hadde kjørt så hadde jeg nok stått der eller evt. måtte rygge over en brøytekant bak bilen. Audien på høyre siden i bildet er min.)

post-141082-0-66942600-1364227029_thumb.jpg

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Hadde du mulighet til å slippe forbi han som lå bak deg?

 

Det kom biler i mot. Han skulle uansett av på en firefelts motorvei litt over en kilometer etter at han la seg i støtfangeren min, så det var liksom ikke det helt store problemet for han. Og jeg er ikke akkurat en som kjører under fartsgrensa selv, med mindre det er en veldig god grunn til å gjøre det.

 

 

Du har nok gått på en annen kjøreskole enn meg..

Da jeg tok lappen for drøyt 15 år siden ble jeg opplært til å bruke indre felt om jeg skulle på siste avkjøring, også om den er rett frem.

 

Virkelig? Det kan ikke jeg huske. Men så var det vel heller ingen slike rundkjøringer der jeg kjørte opp. Står det noe om dette i trafikkreglene? Om jeg ikke husker feil så står det vel noe om at man skal velge det som er mest hensiktsmessig, og ikke så veldig mye mer?

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Det kom biler i mot. Han skulle uansett av på en firefelts motorvei litt over en kilometer etter at han la seg i støtfangeren min, så det var liksom ikke det helt store problemet for han. Og jeg er ikke akkurat en som kjører under fartsgrensa selv, med mindre det er en veldig god grunn til å gjøre det.

 

Hvor fort du kjørte er fullstendig irrelevant.

 

 

 

Virkelig? Det kan ikke jeg huske. Men så var det vel heller ingen slike rundkjøringer der jeg kjørte opp. Står det noe om dette i trafikkreglene? Om jeg ikke husker feil så står det vel noe om at man skal velge det som er mest hensiktsmessig, og ikke så veldig mye mer?

 

Ja, virkelig.

Så kjørte jeg også opp i et distrikt med svært mange rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Oppskriften er at vedkommende som kjører sakte sørger for å hjelpe til slik at den som vil forbi kommer seg forbi snarest.

 

Dette er også nedfelt i trafikkreglene som et påbud.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Det er ikke definert noe som helst om hva som er sakte, og det er således grunn til å hevde at man er definert som saktekjørende så snart man kjører saktere enn øvrig trafikk ønsker å kjøre.

Lenke til kommentar

Oppskriften er at vedkommende som kjører sakte sørger for å hjelpe til slik at den som vil forbi kommer seg forbi snarest.

 

Dette er også nedfelt i trafikkreglene som et påbud.

 

 

 

Det er ikke definert noe som helst om hva som er sakte, og det er således grunn til å hevde at man er definert som saktekjørende så snart man kjører saktere enn øvrig trafikk ønsker å kjøre.

 

Det er all grunn til å anta at å kjøre fartgrensen ikke på noen måte defineres som "sakte". Min sympati for stakkarer som rævkjører folk som holder fartgrensa er minimal.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående rævkjøring skulle jeg ønske det ble obligatorisk med en 3-sekundersindikator i instrumentpanelet i alle biler. Omtrent som kjørelys, speedometer og setebelter er påbudt. En viser med grønt lys ned til 3s, gult ned til 2s og rødt under 2s, gjerne med akustisk varsel a la setebeltevarsleren dersom man ligger under 2s fra bilen foran.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...