Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes du ærlig talt at folk følger tresekundersregelen godt nok?

 

Avstandssensorer er velprøvd teknologi og en del av parkeringssensor-systemer. Nye biler har av og til også nødbremsesystem hvis avstanden blir for kort og minker for raskt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hjelper vel ikke så mye med 300 hester om du har tenkt å rygge på veien for å få benyttet parkeringssensoren din...

 

AtW

 

En god del biler har faktisk parkeringssensorer både foran og bak :)

 

 

Synes du ærlig talt at folk følger tresekundersregelen godt nok?

 

Avstandssensorer er velprøvd teknologi og en del av parkeringssensor-systemer. Nye biler har av og til også nødbremsesystem hvis avstanden blir for kort og minker for raskt.

 

Stemmer.

Selv vurderer jeg å montere cruisecontrol med radar i min bil, siden jeg da slipper å bremse ned hver gang jeg når igjen en sinke.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg pleier ikke ligge bak andre biler særlig lenge.

Det holder med noen sekunder i slengen som regel.

Jeg holder alltid god nok avstand til at det er forsvarlig, men 3 sekunder bak i 80-sona kan dere jo håpe på.. :)

66 meter avstand er i overkant om man skal forbi.

Lenke til kommentar

66 meter fra 80km/t er langt mer enn en god bil trenger, også med en middels god sjåfør.

 

Jeg ligger vesentlig nærmere enn dette dersom jeg har tenkt meg forbi, mens i tilfeller jeg synes bilen foran kjører i et ok tempo legger meg i behagelig avstand bak, da kan nok type 3 sekunder være i nærheten av de faktiske forhold.

Lenke til kommentar

66 meter fra 80km/t er langt mer enn en god bil trenger, også med en middels god sjåfør.

 

Jeg ligger vesentlig nærmere enn dette dersom jeg har tenkt meg forbi, mens i tilfeller jeg synes bilen foran kjører i et ok tempo legger meg i behagelig avstand bak, da kan nok type 3 sekunder være i nærheten av de faktiske forhold.

Fra 80km/t så har man en bremselengde på ca 54-58 meter, ved gode og oversiktlige forhold, FORUTSATT at man bremser umiddelbart. Normalt sett klarer man ikke å reagere umiddelbart men mister litt pga reaksjonstid. Det man mister spiser opp marginen mellom 54-58 meter og 66 meter, og mer til. Så nei, det er ikke "lagt mer" enn hva en god bil trenger med middels god sjåfør.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I tillegg skal man vurdere når man ser bremselysene på bilen foran om det er snakk om en lett fartskorreksjonsbrems eller om det er en nødbrems pga hindring.

 

3 sekunder er et absolutt minimum, mindre enn dette så er sjansen liten for å klare å stoppe hvis bilen foran hiver seg på bremsen.

 

Dette ble vel grundig gjennomgått på teorikurset, ser ut som snylter har behov for et lite oppfriskningskurs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor fort du kjørte er fullstendig irrelevant.

 

 

Du linket for litt siden en lovtekst som viser til at fart absolutt er relevant. Og jeg er ikke enig i din tolkning av hva som regnes som "sakte". Det kan på ingen måte regnes som å kjøre for sakte når det på den aktuelle veistrekningen er forbudt å kjøre fortere enn jeg gjorde. Hvordan du klarer i tilsynelatende full seriøsitet å påstå at det i norsk lovverk er mulig å tolke "sakte" som å kjøre i maksimalt tillatt hastighet fordi bilen bak ønsker å begå et lovbrudd er meg en gåte.

 

Farten min blir derfor relevant fordi om jeg hadde kjørt i en fart som hindret normal ferdsel, noe jeg tolker som betraktelig under fartsgrensen, så hadde jeg om mulig stoppet på et egnet sted for å slippe forbi biler bak meg. Dette er noe jeg gjør stadig vekk i jobben min.

 

Forøvrig mente jeg ikke med å nevne fart i innlegget mitt å si at jeg på noen måte aktivt hindrer mennesker som har lyst til å kjøre forbi meg grunnet at jeg allerede selv ligger i eller rett over fartsgrensen. Drosjesjåføren måtte da gjerne kjøre forbi meg om han ville. Men det var altså ikke mulig på grunn av motgående trafikk. Han gjorde ingen forsøk eller viste på noen måte tegn om at han ønsket å foreta en forbikjøring.

 

Jeg føler at disse tre avsnittene viser at jeg absolutt har opptrådt innenfor rammene av lovteksten du linket til.

 

 

Og siden vi linker lovtekster:

 

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Disse reglene skal overholdes uansett om man mener bilen foran kjører for sent, om man har tenkt å foreta en forbikjøring eller lignende. Og jeg har ikke anledning til å bryte følgende regel fordi bilen bak meg føler for å gjøre det:

 

§ 5. Skiltregler m.m.

Enhver skal være oppmerksom på offentlig trafikkskilt, signal og oppmerking og skal rette seg etter de forbud og påbud som gis på denne måte.

Endret av Sexylubb1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, virkelig.

Så kjørte jeg også opp i et distrikt med svært mange rundkjøringer.

 

Leste meg litt opp på det på jobb nå, og ikke overraskende har du rett. Jeg er enig i at trafikkflyten ofte, altså i mange spesifikke rundkjøringer, vil bli bedre om det gjøres på denne måten. Men det er absolutt et potensielt problem ettersom man, selv om det tydeligvis er sedvane å kjøre på denne måten, ikke gjør noe feil om man velger å ligge i høyre felt. Kan du si deg enig i dette? Diskutants originalpost viser jo til en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Fra 80km/t så har man en bremselengde på ca 54-58 meter, ved gode og oversiktlige forhold, FORUTSATT at man bremser umiddelbart. Normalt sett klarer man ikke å reagere umiddelbart men mister litt pga reaksjonstid. Det man mister spiser opp marginen mellom 54-58 meter og 66 meter, og mer til. Så nei, det er ikke "lagt mer" enn hva en god bil trenger med middels god sjåfør.

 

Du glemmer nok noen relevante faktorer her.

For det første er dette snakk om stopplengde, ikke bremselengde.

Normal bremselengde fra 80 er omtrent 22 meter mindre.

 

For det andre forutsetter du nå at bilen foran stopper umiddelbart, noe som ikke er å anse som en påregnelig hindring.

 

Gitt at jeg har en reaksjonstid på 1 sekund og en bil som stopper på ca 30 meter har jeg altså god margin selv ved vesentlig kortere avstand.

 

 

3 sekunder er et absolutt minimum, mindre enn dette så er sjansen liten for å klare å stoppe hvis bilen foran hiver seg på bremsen.

 

Vås.

 

Jeg blir ikke overrasket om det skulle vise seg at Snylter er en 14 år gammel gutt som ikke vet mer om kjøring enn det han har lest på internett.

 

Jeg beklager å måtte informere om at jeg er snaut 20 år eldre enn du antar.

Jeg har de siste 15 årene hatt et betydelig antall biler, alt fra relativt enkle biler til relativt heftige sportsbiler.

Akkurat nå bruker jeg en Audi A3 som jeg ikke eier, i på vente av at min nye bruktbil skal hentes om et par uker..

 

Leste meg litt opp på det på jobb nå, og ikke overraskende har du rett. Jeg er enig i at trafikkflyten ofte, altså i mange spesifikke rundkjøringer, vil bli bedre om det gjøres på denne måten. Men det er absolutt et potensielt problem ettersom man, selv om det tydeligvis er sedvane å kjøre på denne måten, ikke gjør noe feil om man velger å ligge i høyre felt. Kan du si deg enig i dette? Diskutants originalpost viser jo til en slik situasjon.

 

At man har vikeplikt ved feltskift er korrekt, derfor bør egentlig alle rundkjøringer bygges helt annerledes enn vi gjør i dag.

 

At man rent juridisk ikke gjør noe feil betyr ikke at man gjør alt riktig.. Det kan bety at man kjører som ei kløne og aldri burde hatt lappen..

Lenke til kommentar

Enhver som kjører saktere enn øvrig trafikk ønsker og dermed sinker øvrig trafikk kjører naturligvis sakte nok til å ha plikten nevnt over.

 

Dette er helt grunnleggende prinsipper hva gjelder trafikkforståelse.

 

Enkelt og greit vil det si at enhver som ligger først i køen kjører sakte nok til å ha slik plikt.

 

Selv har jeg ikke ligget først i en kø på flere år, selv når jeg kjører med campingvogn sliter jeg med at folk flest kjører saktere enn jeg ønsker.

Min kjøring med campingvogn foregår primært på vinteren.. Vår, sommer og høst har jeg bedre ting å ta meg til.

Lenke til kommentar

Nja, kun delvis enig (gitt at jeg oppfatter deg korrekt). Hvis folk faktisk holder fartsgrensa kan jeg ikke like lett rettferdiggjøre at jeg vil kjøre fortere enn dem. Hvis jeg har et fly jeg skal rekke, må pisse noe jævlig, vil rekke idolfinalen på TV, besøke en fødende kvinne på sykehuset, etc. så er det min egen feil at jeg er sent ute i utgangspunktet, og jeg har ingen sterke argumenter for å forsvare mitt eget ønske for å kjøre fortere.

 

Det jeg derimot opplever, anslagsvis ca. 100 ganger oftere enn frustrasjon over å bli hindret som beskrevet i avsnittet over, er frustrasjon over å bli hindret av biler som kjører i 60 i 80-sona, gjerne over strekninger på flere mil på vei med begrensede muligheter for forbikjøring. Jeg opplever at mennesker som påpeker og utfordrer det faktum at enkelte strekninger er preget av dette umiddelbart stemples som pøbler, både her i tråden og ute blant folk. Sånn sett er jeg enig med deg på mange punkter Snylter, både når det gjelder dine tanker om motorsterk bil, og en del ting rundt trafikkavvikling, men personlig synes jeg det går en grense ved fartsgrensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal vite at mange av disse bilistene som kjører i type 60-70 i 80-sona faktisk tror de kjører i 80..

Det er svært få biler som har et rettvisende speedometer..

Jeg merket dette svært tydelig da jeg kjøpte en bil som hadde under 1km/t misvisning ved indikert hastighet på 100.

Lenke til kommentar

Oppskriften er at vedkommende som kjører sakte sørger for å hjelpe til slik at den som vil forbi kommer seg forbi snarest.

 

Dette er også nedfelt i trafikkreglene som et påbud.

 

 

 

Det er ikke definert noe som helst om hva som er sakte, og det er således grunn til å hevde at man er definert som saktekjørende så snart man kjører saktere enn øvrig trafikk ønsker å kjøre.

 

Dette er et uverifisert svar fra veidirektoratet på emnet:

Det er to spørsmål som ønskes besvart. For det første, har man alltid

en plikt til å slippe bakenforkjørende forbi, eller inntrer slik plikt

kun der man kjører sakte eller tar stor plass? For det annet, hva vil

det si å kjøre sakte?

 

Den forankjørendes plikt ved forbikjøring er todelt. For det første

har alle som blir forbikjørt en generell plikt til å holde så langt

til høyre som mulig og ikke øke farten. Videre har kjøretøy som kjører

sakte eller tar stor plass, der vegen er uoversiktlig eller har

motgående trafikk, en særlig plikt til å om nødvendig vike til høyre

og sette ned farten eller stanse.

 

Når det gjelder det første spørsmålet finner vi det klart at man

alltid har en generell plikt til å slippe bakenforkjørende forbi. Det

presiseres i Vegdirektoratets Håndbok 060 - Trafikkreglene 5. utgave

2000 på side 59 at "Enhver kjørende må til enhver tid holde seg

orientert om mulig bakenforkjørende som måtte ønske å kjøre forbi."

Innholdet i plikten strekker seg imidlertid kun til å holde til høyre

og ikke øke farten. For at man skal ha en utvidet plikt til å om

nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse, er det en

forutsetning at man enten kjører sakte eller tar stor plass der vegen

er uoversiktlig eller har motgående trafikk.

 

Av dette kan man utlede at føreren alltid har en plikt til å slippe

bakenforkjørende forbi, men innholdet i plikten vil være mer

omfattende der man kjører sakte eller tar stor plass i veibanen.

 

Dette leder oss over i neste spørsmål som gjelder en vurdering av hva

som skal regnes som å kjøre sakte. Etter Vegdirektoratets vurdering

kan man ikke bli ansett som å kjøre sakte i trafikkreglenes § 12

forstand så lenge man kjører den tillatte fartsgrense eller like under

denne. Dersom man kjører i den tillatte fartsgrense på strekningen og

en bakenforkjørende bil i høyere hastighet vil kjøre forbi, inntrer

det ikke noen plikt for den forankjørende til å vike til høyre og

sette ned farten eller stanse. Nøyaktig hvor man skal sette grensen

for hva som er sakte kan det ikke gis noe konkret svar på. Dette vil

avhenge av de stedlige forhold, samt vær og føreforhold ellers.

 

I denne forbindelse vil vi minne om den generelle grunnregel for

trafikk i vegtrafikkloven § 3 som sier at enhver skal ferdes

hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå

fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir

hindret eller forstyrret. Forbikjøringsbestemmelsen i trafikkreglene §

12 er et utslag av denne generelle regelen, og det ligger her en plikt

både for den forbikjørende og den forbikjørte til å medvirke til at

forbikjøring kan skje på en mest mulig sikker og hensynsfull måte. Det

vil også være slik at en har plikt til å forsøke å bistå med å unngå

kødannelse som kan være et fare/hindringsmoment.

 

Vi håper med dette De har fått svar på Deres forespørsel.

 

Juridisk avdeling

Med hilsen

 

Grethe Ulgjell

underdirektør

 

Hvis man legger dette til grunn vil du ikke kunne hevde at forankjørende kjører sakte bare fordi en vil kjøre raskere. Saktekjørende blir etter denne beskrivelsen ikke noen relativ størrelse men en absolutt i forhold til fartsgrenser og øvrige vei og føreforhold.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Enhver som kjører saktere enn øvrig trafikk ønsker og dermed sinker øvrig trafikk kjører naturligvis sakte nok til å ha plikten nevnt over.

 

Dette er helt grunnleggende prinsipper hva gjelder trafikkforståelse.

 

Grunnleggende prisnipper? Det grunnleggende er jo å ikke kjøre raskere enn fartsgrensen. Så om det ligger en i 80 i 80-sonen, så bryter du i praksis loven bare ved å foreta en forbikjøring siden du da ligger over fartsgrensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...