Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Om jeg ikke husker feil er det lov i samme tilfellene som i Norge. Altså om det er kø (trafikkflyten tilsier det) og/eller bilen i det andre feltet kjører under tillatt hastighet (men man skal da selvsagt ikke bryte fartsgrensen selv for å kjøre forbi noen - men om jeg ikke husker helt feil kan man tolke loven som at det er ok å kjøre forbi noen om en ligger i høyre felt så sant de e venstre kjører saktere enn fartsgrensa).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men så må du huske at her i landet skal alt gjøres bakvendt. Der det var 90 før er det 80 nå, så det er vel snart på tide at det blir 90 på motorveiene igjen også. Det er helt utrolig at de har latt oss få kjøre i 100 i så mange år. At nye motorveier blir bygd for 120-130 spiller liten rolle.

Kan hende 110-120 hadde gått fint på de beste motorveiene i Norge, men ikke så fort det blir bittelitt glatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det å unnlate å bruke blinklys burde være lov, altså? Siden det er så mange som driter i det?

Nei, det kan ikke sammenlignes. Det er snakk om hvor fartsgrensene bør ligge, ikke om man bør fjerne fartsgrensene fullstendig.

 

Det ble for øvrig gjennomført en studie om fartsgrenser i USA for noen år tilbake. Der kom de frem til at man ofte kan finne en naturlig fartsgrense ved å la folk kjøre så fort de selv føler for, og så ta bort de 10 % raskeste av disse - 90th percentile. I realiteten mente de at fartsgrensene i USA ofte tilsvarer 65th percentile. Jeg skulle likt å se en tilsvarende studie for norske veier. La folk kjøre i en hastighet de selv finner passende på Ring3 i Oslo, og jeg tror sitter igjen med jævla få som synes 70 eller lavere er passende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha. Om vi snakket om fartsgrenser må jeg ha unnlatt å sett kontekst. Jeg er egentlig uenig pga enkelte veier her i Bergen som er i så dårlig forfatning at de har blitt satt ned fra 70 til 60, og fra 60 til 50 (egentlig burde man ikke kjøre mer enn i 50 eller 40 der). Men alle kjører fortsatt fortere enn den gamle fartsgrensa. Det er altså snakk ganske smale veier, enkelte steder uten midtstripe eller skikkelige veiskuldre (i stedet er det grøft/fjell noen få cm fra veien).

 

Jeg kan være enig i at man en god del steder nok burde ha økt fartsgrensa i Norge, men det finnes også mange veier i Norge hvor man strengt tatt har lov til å kjøre i 80, og hvor veldig mange kjører uforsvarlig fort, hvor jeg absolutt støtter prosjektet som er satt i gang med å senke grensene fra 80 og ned til 70 osv.

Lenke til kommentar

Mye spennende kjøring på E39. Kom ut fra Stavanger, og i bakken etter Sandnes er det krabbefelt oppover. Helt på slutten i det det virkelig starter å smalne til kommer en pickup i full fart og presser seg forbi, tett etterfulgt av en BMW. Rett etterpå, ved et påkjøringsfelt (altså på høyresiden), vrenger pickupen seg ut, drar forbi bilen foran og legger seg inn igjen før påkjøringsfeltet avsluttes. BMW-en tar derimot kaka - han følger etter, men bestemmer seg for å kjøre forbi pickupen også, og med få meters klaring til grøfta smetter han inn.

 

Skulle ønske politiet så det.

Lenke til kommentar

Nei, ut ifra mine tidligere kommentarer om dette temaet, samt dagens kommentarer så burde det komme klart fram at jeg ikke bare legger skylda på bil nr 1. Køen oppstår på grunn av bil nr 1, men den vokser fordi bil nr 2 og 3 ikke kjører forbi.

 

Ght0 Ret4rd snakket om langkjøring og mitt svar til han gjaldt derfor typiske landeveger med 80-sone og ingen kryss eller rundkjøringer som er naturlige køskapere ved mye trafikk. Køene som oppstår på disse veiene er på grunn av sinker.

 

 

 

Bobilene er jo et kapittel for seg. De skaper køer uansett hvor de kjører. Det er dessverre ikke bare bobilene som skaper kø. Jeg ser ofte nyere personbiler som ligger fremst i køen.

 

Forresten så tror jeg ikke at bobilene er så umulige å kjøre. Lasten bak skal jo tross alt være sikret i skap og annet. Kjører disse folka med ting stående på bordet eller? Under normal kjøring på E6 der veien ikke svinger så altfor mye (ikke i Namsskogan altså) så skal man kunne holde fartsgrensa. Jeg har selv én gang ligget bak en bobil som jeg faktisk nesten hadde problemer med å holde følge med. Selv i den farten så jeg ikke at bobilen vinglet på toppen. Nei, det er nok førerne av disse bobilene som er undermotoriserte smile.gif

En litt artig digress fra meg. Her i vinterferien på vei til Geilo, så kjørte jeg via Aurland Hol fra Bergen.

På vei opp fra Aurland, Etter alle de svingene og den rasteplassen og det stopplyset nede i dalen så kommer det noen litt lange slakke opp overbakker. Vi var 2-3 personbiler som kjørte frisk og passerte en bobil av nyere typen, denne hadde tydeligvis noe ekstra under "panseret" for den slet vi med å riste av oss på disse oppover strekningen. Nå hadde ikke vi noen ekstreme sinkebiler, men den bobilen må ha hatt noe ekstremt i motor rommet :)

Skulle vært flere av denne.

 

Høhø.. Ser nå at jeg har klart å quote en 3 å gammel post...

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Du mener virkelig at det er uforsvarlig å kjøre over 60 på motortrafikkveiene uten midtdeler i Norge?

Det spørsmålet kan snus rett på hodet. Du mener virkelig at det er forsvarlig? Folk dør. Er det greit?

 

Hvorfor? Og kom med en skikkelig grunn, nå, og ikke bare noe "i verst tenkelige tilfelle"

Det ville senket trafikkdødsfallene drastisk. Rundt 60 går det en grense - særlig mye fortere enn det vil du ikke fronte om du har livet kjært. 60 er fort nok i massevis. Dessuten, som denne tråden viser, er trafikken proppet med kløner og idioter som strengt tatt ikke har noe å gjøre bak rattet på noe som går særlig raskere enn det. Du skal ikke se bort ifra at trafikkflyten på utsatte steder hadde økt, fordi 60 er mye lettere å håndtere enn 80.

Jeg vet at det er radikalt, og ligger langt inn i fremtiden, men jeg håper motortrafikken en gang vil bli voksen, den er tross alt hundre år. Selv er jeg fornøyd med slik vi har det i dag - jeg kjører jo motorsykkel, liker fart og er ikke fremmed for risiko, men det hindrer meg ikke i å tenke lenger enn mine egne barnslige interesser.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...