Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er et uverifisert svar fra veidirektoratet på emnet:

 

 

Hvis man legger dette til grunn vil du ikke kunne hevde at forankjørende kjører sakte bare fordi en vil kjøre raskere. Saktekjørende blir etter denne beskrivelsen ikke noen relativ størrelse men en absolutt i forhold til fartsgrenser og øvrige vei og føreforhold.

 

Etter min tolkning kan ikke dette svaret legges til grunn.

Jeg poengterer også at det er snakk om øvrig trafikk som vil kjøre raskere, ikke et enkeltindivid.

Dersom den naturlige flyten i trafikken tilsier at den vil flyte over fartsgrensa er han som følger fartsgrensa saktekjørende, så enkelt er det.

 

Grunnleggende prisnipper? Det grunnleggende er jo å ikke kjøre raskere enn fartsgrensen. Så om det ligger en i 80 i 80-sonen, så bryter du i praksis loven bare ved å foreta en forbikjøring siden du da ligger over fartsgrensen.

 

Og når i all verden ble dette relevant?

Føler du at du har en plikt til å hindre at jeg bryter loven?

Lenke til kommentar

Og når i all verden ble dette relevant?

Føler du at du har en plikt til å hindre at jeg bryter loven?

 

Mulig jeg har misforstått, men du refererer til paragrafer og skriver på en måte slik at man kan tro at du mener loven gir deg rett i å kunne kjøre forbi biler som "du synes kjører sakte", men som likevel overholder fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Etter min tolkning kan ikke dette svaret legges til grunn.

 

Neivel:

Etter Vegdirektoratets vurdering kan man ikke bli ansett som å kjøre sakte i trafikkreglenes § 12 forstand så lenge man kjører den tillatte fartsgrense eller like under denne.

 

Jeg poengterer også at det er snakk om øvrig trafikk som vil kjøre raskere' date=' ikke et enkeltindivid.

Dersom den naturlige flyten i trafikken tilsier at den vil flyte over fartsgrensa er han som følger fartsgrensa saktekjørende, så enkelt er det.

[/quote']

 

Definisjonen av hva som IKKE er saktekjørende i paragraf 12 fra veidirektoratet er i direkte konflikt med din definisjon av hva som teller som å være saktekjørende i samme paragraf. Begge kan ikke være riktige. Jeg vet hvem jeg vil holde meg til.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det burde ikke være lov å kjøre over 60 på noen veier uten fysisk midtdeler.

Hvorfor det, blir det for skummelt for deg?

Hvis man ikke evner å føre en bil på en normal, tørr vei en dag det er god sikt og klart vær i over 60 km/t uten at moder staten må sette opp midtdeler for deg, så håper jeg at du ikke har førerkort.

Noe annet ville være en katastrofe..for hjelpe meg for en tøvete påstand.

Endret av ArkArk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det står at en ikke skal være til UNØDIG hinder.

Les og lær. Du har ingen god forståelse av traffikkreglene og at du i det hele tatt kjører rundt på norske veier er en tragedie for alle oss andre.

Å kjøre i fartsgrensen som er høyeste tillatte hastighet er ikke å være til unødig hinder med mindre du sperrer veien for utrykningskjøretøy.

 

I svært mange tilfeller er høyeste tillatte hastighet langt lavere enn hastigheten folk flest ville holdt om det ikke hadde vært noen konkret grense.

I slike tilfeller vil det å følge fartsgrensen helt klart kunne gjøre at man er til unødig hinder for andre trafikanter.

Lenke til kommentar

I svært mange tilfeller er høyeste tillatte hastighet langt lavere enn hastigheten folk flest ville holdt om det ikke hadde vært noen konkret grense.

I slike tilfeller vil det å følge fartsgrensen helt klart kunne gjøre at man er til unødig hinder for andre trafikanter.

 

Så du kjører altså som om fartsgrensene egentlig ikke er der og lar deg derfor irritere over de som "bare" ligger i 80 i 80-sonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I svært mange tilfeller er høyeste tillatte hastighet langt lavere enn hastigheten folk flest ville holdt om det ikke hadde vært noen konkret grense.

I slike tilfeller vil det å følge fartsgrensen helt klart kunne gjøre at man er til unødig hinder for andre trafikanter.

 

Dersom man ligger bak noen som kjører i fartsgrensen, så kan man ikke si at de er til hinder, da man naturlig nok må regne med at det er den hastigheten trafikken vil gå i på den strekningen.

Ergo er det også umulig for en bil som kjører i fartsgrensen å være til unødvendig hinder for noen.

Hvilken fart man hadde holdt dersom hastigheten på strekningen ikke hadde vært regulert er klekkende likegyldig, da det ikke finnes strekninger med fri fart i Norge.

Lenke til kommentar

Så du kjører altså som om fartsgrensene egentlig ikke er der og lar deg derfor irritere over de som "bare" ligger i 80 i 80-sonen?

 

Jeg kjører etter forholdene, og aldri raskere enn 115 i 80-sona.

 

De fleste ligger 5-10km/t over fartsgrensen.

 

Har du sjekket misvisningen på speedometeret ditt? Min erfaring er at de fleste ligger 5-10km/t under fartsgrensen.

Det har samtlige av mine GPS-systemer vist, helt fra jeg kjøpte mitt første fastmonterte navigasjonsanlegg til bil så tidlig som i 2002.

 

Dersom man ligger bak noen som kjører i fartsgrensen, så kan man ikke si at de er til hinder, da man naturlig nok må regne med at det er den hastigheten trafikken vil gå i på den strekningen.

Ergo er det også umulig for en bil som kjører i fartsgrensen å være til unødvendig hinder for noen.

Hvilken fart man hadde holdt dersom hastigheten på strekningen ikke hadde vært regulert er klekkende likegyldig, da det ikke finnes strekninger med fri fart i Norge.

 

Dersom øvrig trafikk, altså folk flest vil kjøre raskere enn den som er først i køen er det de facto slik at den som er først i køen er til hinder for øvrig trafikk. Det er da virkelig ikke noe å diskutere i det hele tatt.

Å være til hinder på denne måten er fullstendig unødvendig.. Ergo er man til unødig hinder for annen trafikk.

 

Det er faktisk ikke likegyldig i det hele tatt, da prinsippet for fastsettelse av fartsgrense burde hatt en viss sammenheng med hvilken fartsgrense folk flest synes det er naturlig å ha på stedet.. Slik tenker man dessverre ikke i Norge i dag.

Det fører igjen til at en svært stor andel av norske sjåfører bryter fartsgrensene regelmessig, noe som altså gjør en svært stor andel av norske sjåfører til lovbrytere.

 

Min erfaring er også at svært mange av disse regelrytterne som absolutt ikke skal kjøre for fort, som regel faktisk ligger bortimot 10km/t under fartsgrensen.. Rett og slett fordi Toyotaen deres har såpass stor misvisning på hastighetsindikatoren.

Lenke til kommentar

Dette er motsatt av slik jeg opplever norsk trafikk.

Det er også mitt budskap i denne tråden.Lusekjøring.Hvorfor kan ikke folk lære seg å kjøre effektivt?

Det er ingen her som har greid å komme med noen holdbare argumenter på hvorfor de skal ligge under fartsgrensen.Det virker være fordi de er sta og mener at sånn er det bare.

Argumenter som "fartsgrensen viser bare til høyest tilatte hastighet" tyder på en manglende forståelse av hvordan trafikkbildet fungerer.

 

Lurer på hvor de som mener dette har fått det fort seg at det er slik?

Lenke til kommentar

Jeg kjører etter forholdene, og aldri raskere enn 115 i 80-sona.

 

 

 

Har du sjekket misvisningen på speedometeret ditt? Min erfaring er at de fleste ligger 5-10km/t under fartsgrensen.

Det har samtlige av mine GPS-systemer vist, helt fra jeg kjøpte mitt første fastmonterte navigasjonsanlegg til bil så tidlig som i 2002.

 

 

 

Dersom øvrig trafikk, altså folk flest vil kjøre raskere enn den som er først i køen er det de facto slik at den som er først i køen er til hinder for øvrig trafikk. Det er da virkelig ikke noe å diskutere i det hele tatt.

Å være til hinder på denne måten er fullstendig unødvendig.. Ergo er man til unødig hinder for annen trafikk.

 

Det er faktisk ikke likegyldig i det hele tatt, da prinsippet for fastsettelse av fartsgrense burde hatt en viss sammenheng med hvilken fartsgrense folk flest synes det er naturlig å ha på stedet.. Slik tenker man dessverre ikke i Norge i dag.

Det fører igjen til at en svært stor andel av norske sjåfører bryter fartsgrensene regelmessig, noe som altså gjør en svært stor andel av norske sjåfører til lovbrytere.

 

Min erfaring er også at svært mange av disse regelrytterne som absolutt ikke skal kjøre for fort, som regel faktisk ligger bortimot 10km/t under fartsgrensen.. Rett og slett fordi Toyotaen deres har såpass stor misvisning på hastighetsindikatoren.

 

Egentlig burde en justering av speedeometeret være obligatorisk på EU kontrollen.Det er nok mange som har unøyaktige speedometere.

Det er vel de samme som klager på at alle kjører forbi dem..

Lenke til kommentar

Egentlig burde en justering av speedeometeret være obligatorisk på EU kontrollen.Det er nok mange som har unøyaktige speedometere.

Det er vel de samme som klager på at alle kjører forbi dem..

 

Dette er jeg helt enig i.

Samtidig er det dessverre slik at det er tillatt med hastighetsindikator som viser for høy hastighet, men ikke en som viser for lav.

De fleste bilprodusenter leverer helt bevisst biler som med standarddimensjon på dekk viser for høy hastighet.

 

I fremtiden bør det bli krav om at hastighetsindikator kan justeres via diagnoseutstyr, på den måten bør man kunne bli kvitt overdreven misvisning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...