Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dersom mentaliteten er at bil nr. 1. kjører trygt, hvorfor er bil Nr. 2. et større problem, den kjører like trygt.

 

Mentaliteten er tydeligvis at man ikke selv klarer å kontrollere sine egne impulser godt nok til å la være å kjøre utrygt bare fordi man synes andre kjører irriterende sakte. Folk som ikke klarer å kontrollere seg selv på denne måten bør vurdere om de har noe i trafikken å gjøre.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man synes andre kjører irriterende sakte

Jeg ville endret denne til "man synes andre kjører feil", da er det mer dekkende. For det viser seg stadig at det er ikke bare hastigheten man irriterer seg over, men også mer generell kjørestil, og lysbruk, holdninger og til og med bilmerker er irritasjonsmomenter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid en selvfølge. Er ikke alle situasjoner det er lett å kjøre forbi når fremste bilen viser ingen tegn til å være behjelpelig til å slippe bil nr 2 forbi.

 

Er da bil nr 2 fortsatt årsaken til køen?

 

Nå er det et gammelt ordtak som går som følger: "ingen regel uten unntak"

Men normalen er altså at nr 2 lager køen.. En bil som kjører sakte er som regel kurant å komme seg forbi, mens det er langt verre å komme seg forbi to saktekjørende biler.

 

Dersom mentaliteten er at bil nr. 1. kjører trygt, hvorfor er bil Nr. 2. et større problem, den kjører like trygt.

 

Bil nr 2 gjør at man må ligge i feil felt over en bortimot dobbelt så lang strekning for å komme seg forbi.

Klart, både nr 1 og 2 skal følge trafikkreglenes §12, og de skal bruke speilene for å følge med på trafikken bak bilen.

 

Mentaliteten er tydeligvis at man ikke selv klarer å kontrollere sine egne impulser godt nok til å la være å kjøre utrygt bare fordi man synes andre kjører irriterende sakte. Folk som ikke klarer å kontrollere seg selv på denne måten bør vurdere om de har noe i trafikken å gjøre.

 

Jeg har ikke sett noen her beskrive slik adferd du går langt i å antyde at debattens deltakere utviser.

Hvem her inne har egentlig sagt at haun kjører utrygt som følge av at andre kjører sakte?

 

Jeg ville endret denne til "man synes andre kjører feil", da er det mer dekkende. For det viser seg stadig at det er ikke bare hastigheten man irriterer seg over, men også mer generell kjørestil, og lysbruk, holdninger og til og med bilmerker er irritasjonsmomenter..

 

Det er ingen tvil om at hastighet er bare en av mange typer dårlig adfed i trafikken.

 

De mest irriterende folka er kanskje de som konsekvent kjører sakte i svingene og gir på med en gang de kommer ut på steder der forbikjøring er mulig og forsvarlig..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Det er nok sant, de forstår rett og slett ikke hvordan trafikken er ment å fungere, og besørger dårlig dynamikk og flyt i trafikken. De er rett og slett trafikkfarlige.

Nei, dårlig dynamikk og flyt er ikke trafikkfarlig. Det er de aggressive sjåførenes adferd som er faremomentet, ikke lusekjørernes.

 

Så du mener at lusekjørerne ikke forsøker å provosere, samtidig som de tenker gjennom hva de gjør? Ser du bristen i slutningen din?

Nei, folk er forskjellige. Det er neppe mange lusekjørere som går inn for å provosere. Man skal ikke legge seg opp i andres kjørestil slik de aggressive bilistene gjør. For alt de vet kan vedkommende ha gode grunner for nettopp å lusekjøre. Bilen til lusekjørerne kan ha andre kjøreegenskaper enn de aggressives bil. Kanskje lusekjøreren leter etter et bestemt hus, avkjøring eller noe annet? Kanskje lusekjøreren foretrekker den hastigheten av en eller annen annen grunn? Folk bør respektere andres kjørestil (til en viss grad selvsagt) og ikke fyre seg opp og oppføre seg som trafikkfarlige idioter. DET har de i hvert fall IKKE noen hjemmel til i veitrafikkloven.

 

Lusekjørerne kjører trygt i det de hjelper andre trafikanter forbi, da slipper man også svært mange av de skumle situasjonene.

Lusekjørere kjører stort sett mye tryggere hele tida enn aggressive sjåfører. At andre lar seg irritere er IKKE det samme som å skape trafikkfarlige situasjoner. Den biten er det de aggressive sjåførene som gjør og må ta skylden for. Lusekjørere kan ikke ta ansvar for andre personers idiotkjøring.

 

For all del, fancy teori.. Dumt det ikke har noe med det virkelige liv å gjøre.

Voks opp!

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det virker som enkelte her har en holdning som kunne trengt justering inn mot virkeligheten. Dere vet selv hvem dere er...

Dere opptrer som om fotgjengeroverganger burde vært forbudt fordi fotgjengere går over i stedet for å løpe. Tenk på all tiden du sparer ved å bare la være å stoppe for fotgjengere. Og hva med syklistene som leier sykkelen over? Burde jo syklet for å spare din dyrebare tid. Da kan jo bilisten i motsatt kjørefelt meie treigingen ned siden han ikke får vikeplikt da syklisten ikke leier sykkelen.

Jeg utfordrer dere til å ta turen ut til noen av naboene mine. Det er 80-sone nesten hele veien, men om politiet hadde sett deg kjøre i fartsgrensen hele veien hadde de tatt fra deg lappen. Svingete, uoversiktlige veier med bare plass til en bil i bredden er faktisk ikke lovlig å kjøre i 80 selv om fartsgrensen er 80.

Ja, sinker er irriterende, men de utgjør ingen trafikkfare i motsetning til alle tullingene som durer på i alt for stor fart bare fordi fartsgrensen "tillater" det. Jeg kjørte selv i under 30 i 80-sonen forrige vinter og fikk noen biler bak meg. Ikke en av dem gjorde noen antydning til å ville forbi, men jeg burde vel sluppet dem forbi eller gasset på til 80. Ikke så nøye at det var sinnsykt glatt og sikt på mindre enn 10 meter (5 med fjernlys). 80 er fartsgrensen, da kjører vi ikke senere!

Tror det ville blitt en fin smell... (Og påfølgende førerkortbeslag)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mine sterke tvil på at de som irriterer seg over en som kjørte 10-20 under fartsgrensen gjorde dette i en situasjon hvor det kun var plass til en bil i bredden, såpeglatt og svingete uten oversikt.

 

Er imponert over hva slags scenarioer som skapes i hodene til enkelte inne her for å faktisk ha et argument å falle tilbake på. Det gjelder jo alle ganger noen kommer inn hit for å lette litt på frustrasjonen. Jeg ser heller ikke noe poeng i å måtte utfyllende forklare meg hvordan situasjonen var og en god beskrivelse av området hver gang jeg vil lette litt på frustrasjonen over hvor håpløse enkelte trafikanter er.

 

Lusekjørere kjører stort sett mye tryggere hele tida enn aggressive sjåfører. At andre lar seg irritere er IKKE det samme som å skape trafikkfarlige situasjoner. Den biten er det de aggressive sjåførene som gjør og må ta skylden for. Lusekjørere kan ikke ta ansvar for andre personers idiotkjøring.

Av de gangene jeg tar igjen en av disse "lusekjørerne" så slår det aldri feil at det er enten et eldre par som kanskje kunne hatt en ny oppkjøring snart for å se om det faktisk er trygt at de har førerkort eller en person som har funnet ut at det er mer spennende å sjekke mobilen enn å følge med på trafikken. Ingen av disse vil jeg, til tross for at de ligger 20km/t under fartsgrensa, kalle gode og trygge sjåfører.

 

Nå snakker jeg om forhold hvor det er forsvarlig å ligge i fartsgrensa, ikke det ekstreme scenarioet som blir skapt av andre som ikke var der for å kunne "belære" meg i å kjøre.

 

Er vi derimot over på disse ekstreme scenariene som ofte dukker opp her inne så er det ingenting å være uenig med at en da skal kjøre etter forholdene. Og selv da kan man ta igjen disse "lusekjørerne"

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke alltid en selvfølge. Er ikke alle situasjoner det er lett å kjøre forbi når fremste bilen viser ingen tegn til å være behjelpelig til å slippe bil nr 2 forbi.

 

Helt enig, forutsatt at bil nr 2 også gir plass til forbikjøringer.

 

Svært ofte ser jeg et "rotterace" mellom typisk 3 - 6 bilister, der ingen kommer forbi hverandre fordi de ligger for tett. Da ender det bare med at de jager hverandre opp.

 

Det må vel føles mye bedre å ha god sikt fremover, men det ser det ikke ut til at alle er enige i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, forutsatt at bil nr 2 også gir plass til forbikjøringer.

 

Svært ofte ser jeg et "rotterace" mellom typisk 3 - 6 bilister, der ingen kommer forbi hverandre fordi de ligger for tett. Da ender det bare med at de jager hverandre opp.

 

Det må vel føles mye bedre å ha god sikt fremover, men det ser det ikke ut til at alle er enige i.

 

Det er sant. Har vært borte i tilfeller hvor bil nr 2 ikke har gitt meg mulighet til å enkelt og trygt skli inn mellom han og bil 1, hvor jeg har måtte brukt på bilen min for å skremme bil nr 2 til å bremse for å komme meg inn igjen i rett kjørefelt før det er for sent. Det er ikke akkurat trivelig å kjøre forbi når sånt skjer. Vet ikke om det er fordi bil 2 ikke følger med eller skal "lære" meg noe, men idioti er det i lange baner.

Heldigvis er det ikke alle som er slik.

 

Jeg har ikke nok fingre på hendene til å telle antall ganger jeg har fult forsvarlig kjørt forbi bil 2 og en lastebil uten at bil 2 har vist tegn til å kjøre forbi eller skjønt at det har vært mulighet for dette. Rett og slett fordi bil 2 har ligget klistret opp i støtfangeren på lastebilen uten å ha noe sikt foran seg.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At du ikke er alene om dårlig impulskontroll og problemer med å kjøre trygt fordi det "framprovoseres" utrygge handlinger av andre, betyr ikke at oppførselen er fornuftig.

 

AtW

Du vil ikke skjønne det du, vil du vel?

Du tilhører alså den typen personer som fullstendig driter i alle andre, og lever i din egen lille verden.

Du må jo være tett i pappen hvis du ikke forstår at det skaper irritasjon hos alle andre bilister i køen når det er en dust først i køen som ligger under fartsgrensen.

 

Jeg gidder ikke forsøke forklare dette noe mere.Sånne som deg skulle levert i førerkortet.Tenk så mye bedre trafikkbildet da ble for alle oss andre som greier å kjøre bil.

Lenke til kommentar

Her er du ikke helt ærlig. Det du åpenbart mener med dette, er at ingen har kommet med argumenter DU anerkjenner som holdbare - fordi disse eksisterer ikke.

Jeg kan komme på en drøss grunner til å ikke alltid stresse med fartsgrensen, og har vel forsåvidt nevnt flere tidligere, men fordi DU ikke synes det er gode grunner, etter DIN oppfatning av hvordan ALLE bør kjøre for å tilpasse seg DINE behov etter veien, anerkjennes det ikke og du tillater deg sånt oppgulp som jeg har sitert her.

 

Sorry, men vi er forskjellige. Det er ikke noe du vil greie å endre på - heldigvis. Men vi kan i alle fall være ærlige og si ting som de er.

Nei det er ingen grunner dere kommer med for ikke å holde fartsgrensen, er det for "stress" for deg..nå har jeg hørt den også!

Hvis det stresser deg å måtte holde fartsgrensene i Norge, så er du en dårlig sjåfør, punktum finale.Håper du er fornøyd med deg selv da, der du ligger i den farten du selv syntes er riktig, mens køen vokser bak deg og du kaster bort andre folks tid.

Det er jo du som kommer med oppgulp!Alt jeg sier er HOLD FARTSGRENSEN når kjøreforholdene tilater det.

Istedet for å anerkjenne dette, så kommer dere med argumenter som at det er for glatt, veien har ikke midtdelere,dere orker ikke "stresse" med å holde fartsgrensen, fartsgrensen er kun høyeste tilatte hastighet, så om det passer en så kan man kjøre mye saktere og annet VÅS som dere sitter og finner på.

 

Herregud, jeg begynner å forstå hvorfor det er så mange idioter på veien som det er, når jeg ser hva slags helt korka folk som sitter her bare på dette forumet og lager sine egne regler...lever inn førerkortet hele gjengen!!!!

Endret av ArkArk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skulle i alle fall ikke være mye tvil om hvem som er hissig og aggressiv her..

 

ArkArk - jeg mente aldri at jeg blir stressa av å holde fartsgrensa, bare at jeg ikke gidder å alltid stresse så fryktelig med det kun fordi andre bilførere har fryktelig kort lunte og lar seg irritere av filleting.

Samtidig er det viktig for meg å garantere deg at du aldri vil bli liggende bak meg lenge før du får sjansen til å kjøre forbi. Hjelper det på sinnet ditt, kan jeg beholde lappen nå?

Endret av jonlem
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du vil ikke skjønne det du, vil du vel?

Du tilhører alså den typen personer som fullstendig driter i alle andre, og lever i din egen lille verden.

Du må jo være tett i pappen hvis du ikke forstår at det skaper irritasjon hos alle andre bilister i køen når det er en dust først i køen som ligger under fartsgrensen.

 

Jeg gidder ikke forsøke forklare dette noe mere.Sånne som deg skulle levert i førerkortet.Tenk så mye bedre trafikkbildet da ble for alle oss andre som greier å kjøre bil.

 

Rent personlig burde jeg nok heller ha dårligere samvittighet for å ligge litt over enn litt under, men det betyr ikke jeg er lei av den latterlige sutringen og ansvarsfraskrivelsen som folk driver med når de klager over at saktekjøring "skaper farlige situasjoner", som om de blir tvunget til å kjøre forbi utrygt. Plasser ansvaret der det hører hjemme og ta litt ansvar, den som gjør den farlige handlingen har ansvaret.

 

AtW

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke alene i trafikken med min irritasjon over somle-sjåfører.

 

Helt sikkert ikke. Atter andre irriterer seg over råkjørere, de som holder for lite avstand, de som har feil type kjøretøy, eller bare fordi det er andre ute på veien. Det er umulig å unngå at noen blir irriterte. Det eneste man kan gjøre er å unngå at irritasjon går ut over ens egen kjøring, eller helst at man lærer seg til å ikke bli irritert i første omgang (Ja det kan læres).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil si at lusekjøre fører til både farlige situasjoner og dårlig flyt i trafikken. Dersom lusekjøreren kjører opp mot fartsgrensen ( som personen skal dersom forholdene tilsier at det er mulig) så vil man spare seg for irriterte sjåfører bak, og dermed allerede på dette stadiet unngå en farlig forbikjøring.

For eksempel: I foregår kjørte jeg gjennom Telemark, dette området er kjent for mange fotobokser men det var en sjåfør fremfor meg som kjørte 25 kmt under fartsgrensa, i dette tilfellet rundt 55 kmt i 80 sonen. Det var ikke dårlig føre og heller ikke nevneverdige situasjoner som gjør at sjåføren kan holde en slik hastighet.

Prøvde å blinke flere ganger for å signalisere at flere vil forbi. Er mye sperrelinje også i området og endte med at det ble en ekstremt lang kø bak denne sjåføren, og flere frustrerte sjåfører som krysset sperrelinja og tok forbikjøringer på steder med middels-dårlig sikt.

 

Hvem er årsaken til farlige situasjoner her? Er det ikke lusekjøreren som ikke opprettholder fartsgrensen eller slipper andre forbi? Selv om man er ansvarlig ovenfor egne handlinger så betyr det ikke at man skal skyve alt ansvaret fra personen som kjører inmari sent heller.

 

Å bruke argumenter som "Personen leter gjerne etter et hus" holder bare ikke vann, man skal ikke forhindre trafikken fordi man selv leter etter et hus, da får man stoppe opp for å enten søke etter det, eller ringe.

 

Man trenger ikke å ligge litt over fartsgrensa men å opprettholde fartsgrensa så mye som mulig er jo det beste. Speedometere fra forskjellige biler har gjerne noen prosent feil, og det å ligge 5 under fartsgrensa må tolereres, men disse såkalte "lusekjørerne" som holder seg langt unna fartsgrensa som om de er alene på veien burde ta oppkjøring på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med han over, men alikevel burde det finnes en anen løsning. Norge trenger bare nye veier sånn er det, Det er det vi mangler. Det hjelper ingenting mot sette opp midtdelerer så folk ikke kommer forbi og starter tute og pushe bilene foran. Bruk heller pengene på å bygge ut veien til 4 felts eller ( 3 felts vei og da bytte på sidene i jevne melomrom). Siden da kan alle de treige trafikhindringene kjøre der og de andre holde seg på sitt spor. Særlig nå på sommerern er det helt grusomt og blir noen kilometer kø med en gang bare fordi en gammel dame på 80 ikke trø kjøre fortere enn 50-60 på E18... det blir bare for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...