Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg påpekte bare tautologien. Om det ikke bryter med reglene så bryter det jo ikke med reglene. Bare min dustete kommentar fra sidelinja.

Min oppfatning av spørsmålet fra TS "Hadde det vært noen straff hvis politiet så dette?" var om dette var ulovlig som "metode" selv om de enkelte trafikkregler er fulgt under gjennomføringen. Da er vi enige om at dette er lovlig. 

Lenke til kommentar

Der jeg bodde tidligere hadde kommunen en utfordring når det ble bygd en ny vei, de fant nemlig ut at 60km/t var en passe hastighet for denne nye veistrekken(ca 1,5 km) men utfordringen var at den gamle veien gikk parallelt bare noen få meter vedsiden av, og den hadde 80km/t fartsgrense.

Det var også rundkjøring der hvor man svingte inn på den nye veien etter å ha brukt den gamle så det ikke var noe problem å komme tilbake på den.

 

Etter at de hadde irritert seg nok over at folk brukte gamleveien som ett forbikjøringsfelt og rote til for flyten på den nye veien "løste" de problemet med å sette ned fartsgrensen til 50km/t på den gamle veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som virkelig gjør meg forbannet er misbruk av "Parkeringstillatelse for forflytningshemmede".

 

Stadig vekk og spesielt i Oslo ser jeg typiske sjefstyper (Både kvinner og menn men oftest 50+) i direktørbiler som spretter ut av bilene på disse reserverte plassene med blått HC kort i vinduet. Det forundrer meg at de både virker særdeles økonomisk bemidlet samt helsemessig virker å høre mer hjemme på startstreken til birken enn en HC plass. De virker også særdeles vare på om noen observerer dem i det de stiger ut av bilen eller legger frem kortet. Jeg er flere ganger kjørt opp ved siden av dem hvor de så venter til jeg forlater området. (Men ser de fra der jeg står).

 

Hvordan kan man anmelde disse?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det som virkelig gjør meg forbannet er misbruk av "Parkeringstillatelse for forflytningshemmede".

 

Stadig vekk og spesielt i Oslo ser jeg typiske sjefstyper (Både kvinner og menn men oftest 50+) i direktørbiler som spretter ut av bilene på disse reserverte plassene med blått HC kort i vinduet. Det forundrer meg at de både virker særdeles økonomisk bemidlet samt helsemessig virker å høre mer hjemme på startstreken til birken enn en HC plass. De virker også særdeles vare på om noen observerer dem i det de stiger ut av bilen eller legger frem kortet. Jeg er flere ganger kjørt opp ved siden av dem hvor de så venter til jeg forlater området. (Men ser de fra der jeg står).

 

Hvordan kan man anmelde disse?

Det er nok ikke alt av handicap som medfører bruk av rullestol eller åpenbart synlig bevegelseshemning. Vær litt forsiktig med å anta for mye. Det kan hende det er gode grunner til at vedkomne har HC-kort uten at du kan se det. (Ikke dermed sagt at juks ikke forekommer)

 

Om du absolutt må kan du jo sjekke om navn, kjønn og alder på HC kortet stemmer overens med den som brukte bilen. Rettigheten til å bruke HC plass følger meg bekjent personen og ikke bilen.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke alt av handicap som medfører bruk av rullestol eller åpenbart synlig bevegelseshemning.

Har du eksempler på andre typer handicap utover bevegelseshemning som kvalifiserer til handicapparkering?

 

Vil f.eks en som er døv være handicappet og få HC bevis?

Endret av Sheldon C
Lenke til kommentar

Har du eksempler på andre typer handicap utover bevegelseshemning som kvalifiserer til handicapparkering?

 

Vil f.eks en som er døv være handicappet og få HC bevis?

Døv er neppe kvalifisert. Det kan f.eks være mennesker med periodiske bevegelseshemmelser eller utmattelse, mener også å ha hørt om at en del fordøyelsessykdommer kan kvalifisere. Jeg er ingen lege så jeg kan ikke gi deg mer spesifikke diagnoser.

 

Dette har vært skrevet om fra tid om annen.

eksempel fra DK: https://www.jv.dk/billund/Jettes-usynlige-handicap-skaber-problemer-Folk-tror-jeg-snyder-og-giver-mig-fuckfingeren/artikel/2601226

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Ja, det følger person og ikke kjøretøy noe som gjør kontroll og avdekking av misbruk vanskelig. 

 

Jeg er fult klar over at ikke alt kan "sees" og reagerer selvsagt ikke på alle og enhver, men i noen tilfeller virker det veldig opplagt som misbruk. Damen i artikkelen ville jeg ikke reagert på.

 

Det har blitt skrevet om saker i tr.heim hvor man fikk kjøpt HC kort på svartebørsen for 50.000,-. Skrevet om saker hvor man "låner" HC kortet til barna eller andre i familie osv.

 

Det er også store penger å spare på å parkere gratis med HC oblat/kort på alle komunale parkeringsplasser og beboerparkeringer i byer som tr.heim, oslo osv.

 

EDIT:

Et helt konkret eksempel er under noen måneders ombygging av området rundt en parkeringsplass utenfor i nærheten av en arbeidsplass i Oslo var det få plasser tilgjengelig og plutselig så man folk med HC kort som aldri hadde brukt disse før parkere på de få HC plassene som var der med stort HC kort på dashen.

 

Dette var friske, aktive mennesker (hverken døve eller annet). Om de plutselig hadde fått laktoseallergi som nå ga dem et HC kort vet jeg ikke, men de gikk lett fra meg de 300 meterne til bygget (med telefonen på øret og 7 mils steg).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjenner en som har MS som har HC-kort, og han ser helt frisk ut

 

Har også fulgt med noen på Youtube som bruker rullestol, men som klarer å gå korte turer, og som da også ser frisk ut

Skulle gjerne sett en MS syk gå 7 mils steg fra andre. Og da er man uansett ikke så plaget at man har behov for det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...