Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Mange som ikke skjønner hvorfor det er en luke foran lastebilene, og presser seg inn der med eller uten blinklys, resultatet blir det samme.

Hadde det vært min bil og en gammel bil, med dashcam, så skulle jeg ha kjørt i baken på de

 

For de som fortsatt ikke skjønner hva jeg snakker om, det er en sikkerhetssone, det er så langt det kan ta meg å stoppe om det blir bråstopp

De har lov å kjøre inn der. Det som er irriterende er når de kjører forbi, legger sg inn og senker farten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, de har lov - selvfølgelig ikke helt kloss inntil, men 3 og 5 sekunders 'regelen' er ingen regel, bare anbefalt.

Forskrift sier § 5. punkt 3 "Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene."

Anbefalt? Politiet har kontroller der de tar folk som ikke ligger 3 sek bak neste bil.

Lenke til kommentar

Wow, for et kreativt svar.

 

Sier igjen; det er en uskreven lov hvis Politiet følger den. Aka ikke ligge for tett. Så er nok mer enn en «anbefaling» min venn.

Politiet bruker tidsavstand som måleenhet, ja - Men det er altså bare anbefalt for sjåfører iom man må ha mer avstand hvis man kjører på skikkelig glatt føre - da følger man ikke VTL§3 og heller ikke TR §5. 3

 

Les forøvrig post skrevet tidligere år her på forumet - mulig det kan være noe endring siden 2009, men ...

Lenke til kommentar

Jeg skrev som svar om filskifte, ikke om de som kjører forbi på venstre side i motsatt kjørefelt

 

Forbikjøring er forbikjøring - det er derfor det kalles for forbikjøringsfelt.(iom forbikjøring ikke er lov på på høyre side)  Forskriften (meg bekjent) skiller ikke på dette. 

Men ja, du har rett i at man har vikeplikt ved feltskifte - men du må uansett ha rett avstand og være behjelpelig, ha avstand osv for å være behjelpelig på denne forbikjøringen. (passerer de på høyre side og legger seg inn så ser det ut som, slik jeg leser forskriftene, at de bør være ennå mer obs - da faller vel forbikjøringsforskriften bort(?))

Endret av K.S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holdt på å kræsje i dag. Som alltid i en rundkjøringen, hver dag nesten på vei til jobb.

 

Kjører på vanlig vei. Det blir to felt og en rundkjøring. En varebil bytter felt før rundkjøring i siste liten. Han ligger innerst i rundkjøringen, jeg ytterst. Ettersom han kjører utrolig ubestemt og sakte, prøver jeg å passere han i denne rundkjøringen i ytterste feltet. Rett etter denne rundkjøring så er veien forsatt to felt. Rett før rundkjøringen er over bestemmer han at han skal inni ytterste feltet, mens jeg er på siden hans.  Han begynner å svinge i mitt felt, jeg  regner med at han kommer til å se meg.. så det gjør han ikke, og da begynner jeg å tute. Han hiver seg i innerste feltet igjen og jeg begynner å passere etter rundkjøringen. Rett før jeg har passert blinker han til mitt felt og begynner å svinge inn igjen, nesten ulykke nok en gang, ettersom panseret på bilen min er c.a likestilt med bakdekka hans 

Etter det så prøver jeg å holde meg langt unna denne karen.

 

Det som er morsomt er jeg og en porsche som kjører også ved siden aser at han kjører veldig  usikkert og ubestemt, aå jeg prøvde å passere han ved de to anledningene som første nesten til ulykke, men han ga jo meg ikke mulighet til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...