Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dette blir din (og andres) tolkning da det ikke står noe som helst om blinklys, bare at man skal gi tegn. Og hva er egentlig et tegn? Jo, det kommer an på hvem man spør. Man kan enkelt argumentere for at filskifte / posisjonering av kjøretøyet, samt fartstilpasning er å «gi tegn», om enn et litt uklart et.

 

Direkte sitat: "2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn." (trafikkregler § 14)

 

Kunne man hevdet at å «gi tegn» egentlig betyr bruk av blinklys ville politiet helt sikkert hatt en praksis for å bøtelegge manglende blinklysbruk. For da ville de fakket folk hele tiden og sopt inn penger til statskassa hver eneste time.

Grunnen til at teksten referer til å gi tegn, og ikke spesifikt bruk av blinklys er at regelen også gjelder for kjøretøy som ikke er utstyrt med blinklys, f.eks. sykkel. Politiet har da stadig vekk målrettede kontroller av dette, selv om man kanskje kunne ønske seg at de var oftere ute. Endret av teitur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke. Umulig for meg å mene noe om hva som er riktig fartsgrense på veier jeg ikke kjenner. Men er det du eller veimyndighetene som avgjør hva som er riktig fartsgrense? Har du kunnskapen som kreves, vet du hvilke vurderinger som må gjøres? 

 

Det er litt som når jeg forbanner meg over saltinga langs veien her jeg bor. Noen ganger virker det helt merkelig hvordan de prioriterer, men jeg er også nødt til å innse at dette ikke er mitt fagområde, det er ikke der min ekspertise er - jeg er altså nødt til å overlate de vurderingene til de som faktisk kan noe om sånt.

 

Amen! Alt for mange fokuserer på hvor greit det er å kjøre fort og samtidig hvor viktig det er at politiet bøtelegger biler som kjører sakte.. snakk om dobbeltmoral. Synes generelt den allmenne oppfatningen/normen i trafikken i dag er helt idiotisk og drevet av saueflokk-mentalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at teksten referer til å gi tegn, og ikke spesifikt bruk av blinklys er at regelen også gjelder for kjøretøy som ikke er utstyrt med blinklys, f.eks. sykkel. Politiet har da stadig vekk målrettede kontroller av dette, selv om man kanskje kunne ønske seg at de var oftere ute.

 

Hehe. Jeg svarte egentlig mest for å kjekle med Dubious som alltid er så forbasket skråsikker i sin sak. Selv om jeg her egentlig var helt enig med han. Likevel er jeg lei det evige gnålet fra folk om at politiet aldri gjør jobben sin og eller at de gjør den feil fordi de velger å fokusere på det noen hevder er filleting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hahahahahahahahahaha!

 

 

Ja, jeg ler alltid litt inni meg når jeg hører folk mener de kan kjøre "forsvarlig" over fartsgrensen og samtidig mene at de ikke burde vært tatt for det.

Jeg ler oppgitt inni meg av folk som så til de grader underkaster seg reguleringer uten å gjøre noen som helst vurdering på egenhånd. Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Igår ble jeg nesten rævkjørt av en Toyota Corolla i en 60 sone, sto stille med bremselys og blinklys og skulle over til venstre. Her er det en lang busslomme på høyreside så man kan kjøre forbi, hadde ikke den vært der så hadde vedkommende havnet i grøfta, så den i speilet komme altfor fort uten tegn til å svinge til høyre eller bremse og forberedte meg på en saftig whiplash, men han/hun så meg i siste sekund og sneikjørte meg på høyre side med full brems. Hva faen er det folk holder på med når de kjører bil?

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ler oppgitt inni meg av folk som så til de grader underkaster seg reguleringer uten å gjøre noen som helst vurdering på egenhånd.

 

Det handler ikke om å underkaste seg, men om å skjønne - og velge - hvilke kamper man faktisk kan vinne, og hvordan vinne dem. 

 

Hint; det er ikke politiet som setter fartsgrensene, de bare håndhever dem. Det er dumt å tro at du kan argumentere for at "jeg mener den burde vært høyere her" når du blir tatt, og så slippe unna med det - eller at politiet tenker "shit, han har kanskje rett, la oss endre skiltinga". 

Hvis det er kommunal vei - kontakt kommunen, eller en lokalpolitiker. Er det fylkesveg, riksveg osv, kontakt vegvesenet. DET er måten å gjøre det på ;) 

Endret av jonlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som blinker til høyre på vei inn i en rundkjøring, men som skal kjøre rett frem. Var bokstavelig talt 1cm fra å få en gammel Corolla rett inn i siden fordi jeg tolker den blinkingen som om de skal inn til høyre der jeg kommer fra slik at jeg kunne kjøre. Nå må de gamlingene snart dø eller bli fratatt lappen slik at det blir mindre risiko i rundkjøringene...

Endret av Retroman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk som blinker til høyre på vei inn i en rundkjøring, men som skal kjøre rett frem. Var bokstavelig talt 1cm fra å få en gammel Corolla rett inn i siden fordi jeg tolker den blinkingen som om de skal inn til høyre der jeg kommer fra slik at jeg kunne kjøre. Nå må de gamlingene snart dø eller bli fratatt lappen slik at det blir mindre risiko i rundkjøringene...

 

Er veldig mye feil bilkjøring når det gjelder rundkjøring. Jeg ser det nesten daglig.

 

Opplever ofte at folk blinker for sent ut av rundkjøring. Setter på blinklys når dem allerede er ute av rundkjøringen.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Satt på med noen for noen dager side som kom til en rundkjøring og som skrådde over til venstre mot kjøreretningen istedenfor å kjøre rundt og ta siste avkjøring.

 

Var jo ikke vits i å kjøre helt rundt, det var jo ikke noen andre biler der likevel.

 

Litt sånn er det å si at man kan jo kjøre i 100 i 70-sona, så lenge man selv mener at det skal gå smertefritt.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Folk som blinker til høyre på vei inn i en rundkjøring, men som skal kjøre rett frem. Var bokstavelig talt 1cm fra å få en gammel Corolla rett inn i siden fordi jeg tolker den blinkingen som om de skal inn til høyre der jeg kommer fra slik at jeg kunne kjøre. Nå må de gamlingene snart dø eller bli fratatt lappen slik at det blir mindre risiko i rundkjøringene...

Det verste er jo at uten vitner til dette blir det ord mot ord, og man får skylda for dette her selv.

 

Har vurdert å skaffe meg dashcam, for en vakker dag smeller det.

Tønsbergensere har svært trangt for å forstå rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Kom en annen her en dag som satte på blinklyset og blinka til venstre istedenfor til høyre rett før han tok 3. avkjøring.

 

Det var sekunder etter at en annen bil i høyrefeltet ved siden av meg hadde forsøkt å bytte til min fil mens vi lå ved siden av hverandre. Da jeg tuta og lå klint oppi midtdelere for ikke å få ham i døra vrengte han over igjen. I rundkjøringa 50 meter fremme skled han elegant over i venstre felt idet vi entret samtidig. Jeg ante det komme, så jeg bremset opp slik at han akkurat rakk å smette inn foran meg.

 

Skulle ønske politiet stod her mye oftere.

Lenke til kommentar

Satt på med noen for noen dager side som kom til en rundkjøring og som skrådde over til venstre mot kjøreretningen istedenfor å kjøre rundt og ta siste avkjøring.

 

Var jo ikke vits i å kjøre helt rundt, det var jo ikke noen andre biler der likevel.

 

Litt sånn er det å si at man kan jo kjøre i 100 i 70-sona, så lenge man selv mener at det skal gå smertefritt.

Det har jeg gjort også og jeg kan ikke se at det er noen lov som forbyr det

Lenke til kommentar

Kom en annen her en dag som satte på blinklyset og blinka til venstre istedenfor til høyre rett før han tok 3. avkjøring.

 

Det var sekunder etter at en annen bil i høyrefeltet ved siden av meg hadde forsøkt å bytte til min fil mens vi lå ved siden av hverandre. Da jeg tuta og lå klint oppi midtdelere for ikke å få ham i døra vrengte han over igjen. I rundkjøringa 50 meter fremme skled han elegant over i venstre felt idet vi entret samtidig. Jeg ante det komme, så jeg bremset opp slik at han akkurat rakk å smette inn foran meg.

 

Skulle ønske politiet stod her mye oftere.

Standard prosedyre som lastebilsjåfør det der. Spesielt taxier liker å bruke innsida av rundkjøringer som forbikjøringsfelt.

Lenke til kommentar

Tror du gjorde som meg og leste litt feil. Jeg tenkte det stod å kjøre rett over uten å følge fil, men ser nå det står mot kjøreretningen

Jeg leste ikke feil..

 

Som nevnt tidligere så finnes det ikke egne lover for rundkjøringer og det er ikke forbudt å kjøre mot kjøreretningen når det ikke er skiltet (Forbikjøring)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...