Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil gjerne se paragrafen som sier at man har plikt til å slippe inn snikere

 

 

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Har du lappen, egentlig?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vel.. Man skal selvfølgelig ikke presse seg inn, men du har plikt til å slippe ham inn innen rimelig tid om han gir klart signal om dette. Noe som jo selvsagt er umåtelig irriterende om det er en sniker man snakker om, som blåste forbi køen i venstre og skal inn rett før avkjørselen sin.

Det er ikke alltid slikt skjer med vilje. Jeg har vært en av de frekke før, fordi køen var langt bak skiltene så jeg visste ikke det var kø til min avkjøring.

 

Jeg er dog heldigvis flink på å lese situasjonen og aggressiv nok til å tørre bare smekke meg inn, så kjører bare rolig til man ser en luke åpner seg og smekker seg inn kjapt uten problemer eller oppbremsing, annet enn (forståelig) irritasjon fra de i køen..

Lenke til kommentar

 

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

 

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Har du lappen, egentlig?

 

Har du kjørt i trafikken noen gang?

Du skal ikke tvinge deg inn foran en annen bil selv om du blinker aldri så mye. Er det ikke plass er det ikke plass.

 

Du må gjerne ligge 5 meter bak bilen foran og følge disse paragrafene på motorveien når det er såpass tett trafikk, men da er også du årsak til svært mange frustrerte bilister samt en høyere trafikk i denne tråden..

 

Forøvrig gjelder den første paragrafen du linker til forbikjøring, og ikke flere felt i samme retning. Paragrafen sikrer at folk som kjører forbi ikke har økt risiko for front/front med motgående trafikk fordi ingen slipper dem inn. Ved køkjøring kan man knapt kalle noe for forbikjøring..

Den andre paragrafen gjelder når du f.eks kjører en traktor i 40 km/t i 70-sone og har plikt til å vike for å slippe forbi hurtigere kjøretøy.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Forøvrig gjelder den første paragrafen du linker til forbikjøring, og ikke flere felt i samme retning. Paragrafen sikrer at folk som kjører forbi ikke har økt risiko for front/front med motgående trafikk fordi ingen slipper dem inn. Ved køkjøring kan man knapt kalle noe for forbikjøring..

Den andre paragrafen gjelder når du f.eks kjører en traktor i 40 km/t i 70-sone og har plikt til å vike for å slippe forbi hurtigere kjøretøy.

Trafikkreglenes §5 omhandler ikke forbikjøring men sier hvordan kjøretøyet skal plasseres i veien. §12 derimot omhandler forbikjøring.

 

 

 

 

Begge paragrafene der gjelder forbikjøring til venstre, og ikke sniking eller køkjøring

Du kommer med mange rare utsagn du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen av dre burde seriøst ta opp førerkortet igjen. Vet dere hva en grunnregel er? Fra Vegtrafikkloven:

 

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Og fra forskriften som dere av en eller annen grunn valgte å hoppe over:;

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.
 

 

 

Når jeg kommer i 80 i tett trafikk og en fyr i 60 slenger seg inn foran med uavhengig av blinklys eller ei, så har jeg god grunn til å reagere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

 

Det er riktig at skiftende har vikeplikt - men det er samtidig riktig at bilene i feltet han skal inn i sammen har plikt til å holde nok avstand til at det er plass.

Han kan altså ikke vrenge inn rett foran deg på farlig vis, men du og de 4 bilene bak og foran har alle plikt til å ved leilighet skape en luke han kan benytte.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Nei

Ta deg ei bolle.

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi, d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

 

Dette er ett unntak i ett pkt av en paragraf - ergo gjelder åpenbart hele paragrafen også for forbikjøring i forbikjøringsfelt, unntatt hvor det er spesifisert unntak.

Hvis ikke hadde ikke et unntak vært spesifisert.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Biler som stopper ved busslommer og kryss mot kjøreretningen ved fotgjengeroverganger etc. og står med kjørelysene på (fremfor å gå ned til parklys). Stakkarn som kommer i mot får da 4 lyskastere fra 2 biler på hver side av seg rett i fleisen en mørk morgen og har ikke sjangs til å se barna som skal krysse veien for å ta bussen til skolen.

 

Er det ikke et krav om at en bilfører skal evne å tenke sjøl lenger?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har god grunn til å være irritert. Du har ikke lov til å agere overfor dem. Deres lovbrudd gir ikke deg rett til å begå andre lovbrudd.

Helt greit å tute eller blinke på folk som kjører som duster i trafikken. Det er derfor vi har mulighetene til dette i bilen. Eller å reagere ved å poste om slikt i denne tråden.

 

Å bremsesjekke, vise fingeren, rulle ned ruta for å kaste blyant eller en penn på bilen deres og sånn holder jeg meg for god til. Men ingen er perfekte - jeg har sikkert overdrevet noen ganger, men aldri mistet besinnelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...