Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, nå har jeg lite erfaring med adaptiv cruise control, men ... 3 billengder? Er det det man stiller den inn på, avstand altså? Tenker nå at 3 sekunder er en god regel uansett fart. Da minsker avstanden når farta går ned, naturlig nok.

 

Helt enig. Vet selv lite om acc, men håper inderlig ikke det er noen der ute som tror at det er noe som heter 3-billengde-regelen. 3 sekunders regel som gjelder så lenge det ikke er snakk om noe helt annet.

Endret av Mashux
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har begynt å irritere meg ekstra over folk som mener at dersom de setter på blinklyset så har de forkjørsrett ved feltskifte. Hadde en fyr som gjorde dette foran meg i morges, og siden han mente at jeg kom litt nær ham fordi han pressa seg inn slik at jeg måtte bremse ned så bremsesjekker han meg på toppen av det hele. Jævla rasstapp.

Har opplevd det samme selv. Han trengte seg på og jeg fikk en skrape i skjermen. Unnskyldningen hans var "jammen, jeg blinket jo?" og forsikringsselskapet hans måtte punge ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At man skal irritere seg over folk som blinker ved feltskift, da begynner man å senke terskelen for irritasjon litt vel langt. Så lenge de blinker i god tid så sørg for å skape litt god flyt i trafikken ved å lette noen millimeter på gasspedalen og slipp dem inn. Dette hindrer ikke de bak deg og er vesentlig bedre enn om man lærer folk til å bare hive seg inn uten å blinke som har blitt tildels normen i dag. Har de forkjørsrett fordi de blinker? Selvsagt ikke.

 

Tipper at minst en av dere som lar irritasjonen komme her er av den rasen som gasser når folk blinker for å tette luka ;) Det er forståelig at mange ikke takler å kjøre i rushtrafikken  og lett blir irriterte og begynner å oppføre seg dårlig (aka ikke våg å ta luka mi ved å legge deg foran meg), men pust med magen og tenk at du skal skape flyt fremfor å drive med trass. Hadde alle gjort det, hmmm.

 

Når folk hiver seg over uten å blinke, så signaliserer jeg med lyshornet, er de nær på får de en tut i tillegg. Når folk blinker og signaliserer at de skal legge seg over så sørger jeg for at det foregår trygt og smidig med mindre jeg har fronten min helt oppe ved døren deres.

På samme vis blinker jeg med lyshorn for å la folk komme ut når vi kjører nærmest kolonne på fylkesveier så lenge det er god nok klaring til at de kan rekke å legge seg ut hvis jeg letter noen millimeter på gasspedalen og de faktisk følger med (veldig mange glaner på mobilen mens de venter). Det samme ved rundkjøringer. Mister du verdifull tid ved å være litt lettere på gassen inn mot rundkjøringer så andre rekker å komme inn? Sannsynligvis ikke.

 

Så lenge folk er observante i rushtrafikk (noe de bør være i trafikk) og legger fra seg litt av egoet når de setter seg i bilen så fører det til bedre trafikkavikling og mindre agressiv kjøring i rushen.

 

EDIT:

I tett trafikk er det ofte plass til å legge seg inn selv når det er forholdsvis trangt. Det som gjør dette "risikabelt" er de som raskt passer på å posisjonere seg slik at den andre bilen ikke får skiftet felt. Ergo, jobb litt med velvilja. Skall du på død og liv legge deg ut, ikke sjekke blindsona og starte å legge deg ut uansett? Selvsagt ikke!

 

Det som også gjør det risikabelt er de som ikke følger med på hva som skjer rundt seg selv i tett trafikk.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rettelse - de burde ta alle som ligger i venstrefila når det er rom å ligge til høyre :)

Ditto.

 

Apropos det med blinking, så selv tetter jeg ikke luker og lar meg irritere osv, så lenge de som skifter felt blinker, og bytter felt raskt og holder følge. Det er flere som tror de får forkjørsrett når de blinker fordi de blinker i all evighet og saaaaakte bytter felt og forventer jeg skal bremse opp. Det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Gikk forbi ei eldre dame som satt i bilen og snakket i mobilen

Hun hadde parkert i kjørefeltet uten nødlys, 2felts lokalvei med en god del trafikk og med parkeringsplass rett til venstre, så selv om bilen stoppet der så kunne hun ha trillet av veien

Dette så jeg om dagen også! Var en fyr som bare stoppa så godt som MIDT i kjørefeltet og satt på blinklys til høyre. Når jeg omsider fikk kjørt forbi og så at han hadde stoppa for å snakke i telefonen var det nyss før jeg bråbremset rett foran han og vurderte å gi han en skikkelig kjeftsmell. Ble med tanken...

 

Ser også folk som stopper i avkjøringsfelt på E6 med nødblinkere for å snakke i telefonen, greit nok at man ikke skal bruke telefonen når man kjører, men det er lov å tenke litt.

Lenke til kommentar

Har begynt å irritere meg ekstra over folk som mener at dersom de setter på blinklyset så har de forkjørsrett ved feltskifte. Hadde en fyr som gjorde dette foran meg i morges, og siden han mente at jeg kom litt nær ham fordi han pressa seg inn slik at jeg måtte bremse ned så bremsesjekker han meg på toppen av det hele. Jævla rasstapp.

Hadde du såpass liten klaring til bilen foran at det ikke var plass til rasstappen? I såfall har du en del av skylden selv.

Lenke til kommentar

Politiet burde ha kontroll i rushtiden og ta alle som kjører forbi til høyre

I rushtiden vil stort sett følgende gjelde: trafikkreglenes paragraf 12, føste avsnitt, tredje bokstav "Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I rushtiden vil stort sett følgende gjelde: trafikkreglenes paragraf 12, føste avsnitt, tredje bokstav "Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt."

i annet felt..

De kjører forbi til høyre og presser seg inn til venstre i siste liten, da er det en ulovlig forbikjøring

Lenke til kommentar

Slike "forbikjøringlommer" som ofte er ved steder der hvor det ikke skal hope seg opp med biler når noen skal svinge over veien til venstre, er det noen regler for å stå "parkert" eller stillestående her?

Som regel er det parkering forbudt skilt der og noen ganger stopp forbudt

Er det ikke det så er det i grunnen fritt fram, men om det kommer noen bak så kan det hende de kommer til å ligge på hornet, meg inkludert (om det er mye trafikk selvsagt..)

Lenke til kommentar

Ja, fordi alle i tett trafikk ligger selvfølgelig 6 meter bak bilen foran.. :roll:

Vel.. Man skal selvfølgelig ikke presse seg inn, men du har plikt til å slippe ham inn innen rimelig tid om han gir klart signal om dette. Noe som jo selvsagt er umåtelig irriterende om det er en sniker man snakker om, som blåste forbi køen i venstre og skal inn rett før avkjørselen sin.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...