Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke umiddelbart sikker på at det er så uforsvarlig, å kjøre i snø med briller/visir fungerer overraskende godt i min erfaring. Nå har jeg aldri prøvd dette med en bil, det skal sies.

 

AtW

Enig - dette kan ikke falle innunder verken uaktsomhetsparagrafen eller som mangel på avgjørende utstyr. Da Politiet (i media) ble stilt foran spørsmål om hvordan noen biler lovlig var registrert uten frontrute (f.eks. Ariel Atom), nektet de å ta stilling til spørsmålet.

 

Neste skritt: Saken henlagt i henhold til bevisets stilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder rundkjøringer og blinklys så tror jeg ikke at det handler om latskap, men heller uvitenhet. Det er et par rundkjøringer i nærområdet der maksimalt 1 av 10 sjåfører blinker seg ut, men 9 av 10 blinker ved valg av kjøreretning ca 20 meter senere. Ikke en levende sjel i verden må ta hensyn til, eller kan få hjelp av, den blinkingen de gjør ved valg av kjøreretning. Jeg finner ingen logikk i hvorfor de ikke blinker ut av rundkjøringen annet enn uvitenhet.

 

Ser ikke noe galt i å kjøre uten frontrute, så lenge man har god nok sikt ved hjelp av briller. Nå hadde jo ikke sjåføren tilgang på annen bil og måtte gjøre et ærend. Skjønner godt han angrer på at han ga ifra seg lappen.

Lenke til kommentar

Var en tur ute å kjørte nettopp og holdt på å ende opp med full stopp og en KIA (eller noe i den duren) i fronten på min fars Mercedes. Det har snødd i ett nå de siste par dagene og kjøreforholdene kan for noen være utrolig morsomme. Jeg kommer kjørende nedover mot en kryss, og plutselig kommer den lille KIAen i hundre og helvette sladdende ut i veien og inn på min veibane. Jeg bruker det jeg har av bremser og horn for å slippe å få en brå slutt på lørdagen, og for å vise min irritasjon til den stygge dritten.

 

Hadde jeg rukket å se skiltnummeret til fyren, så hadde jeg nok tatt en telefon til Politiet (de er veldig glade i å stoppe slike idioter har jeg funnet ut), men det gjorde jeg altså ikke. Greit at klokka er over to på natta, men folk trenger da ikke kjøre som noen idioter likevel... (!!!)

2859941e540d701aed69bd6e34763f28.png

Lenke til kommentar

Når det gjelder rundkjøringer og blinklys så tror jeg ikke at det handler om latskap, men heller uvitenhet. Det er et par rundkjøringer i nærområdet der maksimalt 1 av 10 sjåfører blinker seg ut, men 9 av 10 blinker ved valg av kjøreretning ca 20 meter senere. Ikke en levende sjel i verden må ta hensyn til, eller kan få hjelp av, den blinkingen de gjør ved valg av kjøreretning. Jeg finner ingen logikk i hvorfor de ikke blinker ut av rundkjøringen annet enn uvitenhet.

 

Ser ikke noe galt i å kjøre uten frontrute, så lenge man har god nok sikt ved hjelp av briller. Nå hadde jo ikke sjåføren tilgang på annen bil og måtte gjøre et ærend. Skjønner godt han angrer på at han ga ifra seg lappen.

 

Virkelig? Tror du virkelig folk ikke vet de skal blinke ut av rundkjøringer? Det tror jeg så godt som alle traffikanter vet, problemet er at det er litt å holde styr på, og man svinger samtidig, folk gidder ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det verste er dem som faktisk gidder å blinke inn i rundkjøringen, men ikke gidder å å blinke ut. Altså, dem lar blinklyset være på til det går av av seg selv når dem kjører ut. Er så sinnsykt mange av dem, og det får trafikken til å gå sirup.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Det verste er dem som faktisk gidder å blinke inn i rundkjøringen, men ikke gidder å å blinke ut. Altså, dem lar blinklyset være på til det går av av seg selv når dem kjører ut. Er så sinnsykt mange av dem, og det får trafikken til å gå sirup.

 

Hvis de blinker inn så er det sannsynligvis en mindre rundkjøring. Da er det mere naturlig å benytte tegngivning som et vanlig veikryss kombinert med vikeplikt for rundkjøringer. Skal du rett frem så blinker du ikke, skal du til høyre eller venstre så blinker du i forkant av rundkjøring...og ikke nødvendig å blinke ut da du rekker bare et blink inne i rundkjøring før du er ute.

 

Dette er slik det praktiseres i Rogaland som har tusen små rundkjøringer og det gir en smidigere trafikkavvikling i forhold til det vi lærte på kjøreskolen, dvs kun blinke ut av rundkjøring.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Når du skal til venstre i en liten rundkjøring, blinker du inn og blinker ut når du har passert avkjørselen før der du skal ut.

Blinker du ikke ut, fører det til at trafikanter på neste innkjørsel må stoppe unødvendig.

Bedre å la være å blinke, enn å drive med farlig feil tegngiving.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å blinke til når jeg skal til venstre i rundkjøringer. Dvs. ikke alltid, men når det gir mening. I noen av rundkjøringene jeg kjører daglig er det en dominant retning rett gjennom rundkjøringa begge veier. Av og til skal jeg til venstre i noen av disse. Da vil blinkingen til venstre gi et veldig tidlig signal til de som kommer mot rundkjøringa fra motsatt side av meg. Da kan de bremse roligere og slippe meg til venstre med mindre kø-sjokkbølge bak de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lærte var at man skulle blinke til venstre før man kjørte inn i rundkjøringa som i et vanlig kryss, sluttet å blinke rett før man kjørte inn og blinker så ut som vanlig. Altså at man begynner å blinke ved avkjørselen før den man skal ut i. Men man skal ikke blinke inni selve rundkjøringa. Dette er vel en grei mal, men det blir fort mye styr i veldig små rundkjøringer. Da er det som regel like greit å bare blinke til venstre gjennom hele greia, spesielt her i Rogaland ettersom de fleste har lært seg til det.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Å blinke inn er rimelig ubrukelig, i en rundkjøring svinger man alltid mot venstre (det er tross alt sånn de er designet) med mindre du skal ut til høyre. Om du ligger riktig blir altså blinking inn helt unødvendig.

Man skal ikke alltid til venstre i en rundkjøring. Man skal enten til høyre, rett frem, til venstre eller helt rundt.

 

- Skal du til høyre så blinker du til høyre. Da vet trafikken som kommer i mot deg at de kan kjøre.

- Skal du rett frem så blinker du ikke før du er i rundkjøringen og har passert siste avkjørsel før der du skal ut. Blink da naturligvis til høyre. Da vet også trafikken som kommer i mot deg at de kan kjøre.

- Skal du til venstre så blinker du til venstre før du kjører inn i rundkjøringen, og så blinker du til høyre når du har passert siste avkjørsel før der du skal ut. Da vet motkommende trafikk at du skal forbi dem, og de må stoppe, samtidig som trafikken som kommer fra avkjørselen der du skal ut vet at de kan kjøre uten å vente på deg.

- Gjenta videre alt etter antall armer rundkjøringen har.

 

Det er ikke rakettvitenskap selv om det ikke er påbudt å blinke seg inn i en rundkjøring. Og det sparer andre trafikanter for mye tid.

 

Det er håpløst irriterende å stå å vente på ledig plass i køen når det er rush og så er det biler som kjører til høyre rett fremfor snuten din, uten å signalisere. Hadde de signalisert hadde du visst at der var det ei luke å kjøre inn i, men siden de ikke blinker vet du ikke, og da kan du heller ikke kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blinker både inn og ut av rundkjøringen - det er tross alt det jeg lærte på kjøreskolen. Det som er utrolig irriterende er at det er så mange som ikke blinker eller blinker feil slik at man ikke kan stole på andres blinklys når man står og venter på tur i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Det er kun to typer blinking man kan stole 60% på i en rundkjøring, og det er når motgående trafikk blinker til venstre eller høyre, eller når noen blinker seg ut. Prosenten stiger med korrekt plassering og avpassing av fart, men den blir aldri 100%(for min del). Og vær allikevel forberedt på en bråstopp.

 

De som ikke blinker derimot vet man aldri hvor man har. Redusert fart og god plassering kan like godt være flaks som at det er treg oppfattelse som gjør at sjåføren kjører ekstra sakte(les: eldre i trafikken).

Lenke til kommentar

Min erfaring i Oslo er at 95 % av bilistene ligger feil i rundkjøringen. Først legger de seg midt i og venter, i stedet for å ligge lengst mulig til høyre eller venstre slik at det ville blitt plass til to biler. Deretter bytter de felt midt i rundkjøringen for så å kjøre ut, uten å blinke.

Lenke til kommentar

Det jeg lærte var at man skulle blinke til venstre før man kjørte inn i rundkjøringa som i et vanlig kryss, sluttet å blinke rett før man kjørte inn og blinker så ut som vanlig. Altså at man begynner å blinke ved avkjørselen før den man skal ut i. Men man skal ikke blinke inni selve rundkjøringa. Dette er vel en grei mal, men det blir fort mye styr i veldig små rundkjøringer. Da er det som regel like greit å bare blinke til venstre gjennom hele greia, spesielt her i Rogaland ettersom de fleste har lært seg til det.

Jeg lærte å blinke til venstre inn i rundkjøringen (når man skal til ut til venstre for hvor man kjørte inn) og fortsette å blinke til det blir naturlig å blinke til høyre (ut av rundkjøringen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...