Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Er det virkelig noen som gidder å blinke med lyshornene bare på grunn av at jeg har xenonlys? Virker nesten sånn... Bilen blinket mot han foran meg og som også hadde xenon. Jeg trodde jeg hadde et eller annet lysfeil, men etter et raskt titt i et butikkvindu så var det ikke derfor heller.

 

Jeg tror det bare er misunnelse jeg. :)

 

Kan da være flere grunner til at vedkommende ønsket å få deres oppmerksomhet. Kan ha vært ting lenger frem som dere burde vært forberedt på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blei nesten kollisjon i dag når jeg skulle gå over veien. Jeg stod ved fotgjengerfeltet og ble bare mer og mer irritert over biler som ikke stoppet. Til slutt stoppet en bil fra venstre, så da måtte jeg bare vente på at det ble klart fra høyre. Da ser en bil plutselig meg og bråbremser og ender opp med å stå midt på fotgjengerfeltet, selv om jeg står på siden og bare venter. "Ok, da kan jeg gå over" Men neida, det kommer en bil i alt for stor fart (som de fleste på denne strekningen) og holder på å kjøre rett i bilen som bråstoppet. Jeg overdriver nok ikke når jeg sier det var 20cm mellom dem.

 

Jeg stoppet heldigvis i det venstre feltet og de kolliderte jo ikke, men det kunne gått virkelig galt. Tenker bare på hvis det samme hadde skjedd med en barneskoleelev f.eks. som ikke har like god oversikt over trafikkbildet som meg.

 

Det er lite som irriterer meg mindre enn folk som ikke stopper for folk som skal over veien, og her er det til og med advarselskilt 200m (?) før! Har gått og irritert meg over det i hele dag, godt å få det ut.

 

Beklager at det er så dårlig forklart...

Lenke til kommentar

Tips Politiet om å kjøre en kontroll der, det å la være å stoppe for fotgjengere (ved fotgjengerfelt) kan føre til beslag av førerkort. Dette er et eksempel på fornuftige kontroller UP kunne ha prioritert, fremfor å stoppe folk som kjører rett over fartsgrensen på fine, oversiktelige veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig nok et argument for hvorfor fotgjengerfelt ikke virker i annet enn saktegående bygater..

 

Som fotgjenger har man noen valg:

 

1) Man kan gå rett ut på veien og forvente at alle stopper. Risiko: Noen stopper ikke. Resultat: Man dør

2) Man kan vente til noen stopper. Risiko: Vedkommende bak første som stopper velger å ikke stoppe, fordi de ser en campende fotgjenger i veikanten (typisk problem), og smeller i bakenden på bil foran. Resultat: Man dør.

3) Man kan vente til en bilrekke har stoppet opp i begge retninger. Risiko: Den første begynner å kjøre fordi du ikke har gått over veien akkurat når du går. Resultat: Man dør.

4) Man kan gå over et annet sted der det ikke er noen striper, og vente til det er klart i begge retninger. Resultat: Man overlever stort sett.

 

Som bilfører ser man

1) En fotgjenger på vei ut på veien. Handling: Man stopper.

2) Man ser en fotgjenger som camper ved et fotgjengerfelt. Handling: Man kjører.

 

I ca. 80% av alle tilfeller hvor man ser fotgjengere i nærheten av et gangfelt skal ikke vedkommende over. Noen ganger fordi de camper langs veien og tilfeldigvis ved en fotgjengerovergang, noen ganger fordi de går langs veien og passerer fotgjengerovergangen. Man ikke tenkte vist ikke lengre da man startet å male opp striper overalt.. når fotgjengere må gå langs veien, så snu 90 grader for å gå over, så blir dette et problem. Som bilfører har man da valget med å stoppe for hver eneste gang man treffer på noen som går langs veien der fotgjengerovergangen er med den risiko at før eller senere (innen et år, 10 år eller 15 år), så får man noen som smeller i en bakfra.. eller man kan la være å stoppe og forvente at fotgjengeren vet bedre, med den risiko at før eller senere treffer man på noen som bare går rett ut uten å se seg for..

 

Jeg har passert endel fotgjengeroverganger som jeg de siste årene har passert omtrendt hver dag flere ganger, og det har ALDRI vært noen som har gått over der. Den ene gangen noen gjør det, så kan det fort bli litt farlig, fordi disse er ofte de man ikke tenker noe særlig over. Mange av disse befinner seg på riksveier med 60 eller høyere fartsgrense. Man blir lei av å redusere hastigheten for at "kanskje denne gangen" er det noen der, etter sånn ca. 1693. gang man passerer der.

 

Det har forresten vært noen konroller for stopping for fotgjengere her i Bodø. Resultatet har bl.a vært førerkortbeslag og en masse bøter. Dette på morgenen på typiske skoleveier.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Blei nesten kollisjon i dag når jeg skulle gå over veien. Jeg stod ved fotgjengerfeltet og ble bare mer og mer irritert over biler som ikke stoppet.

 

 

Jeg er litt overrasket her i det du skriver her. Stod du lenge og ventet på at bilene skulle stoppe?

 

Min erfaring på norske veier viser at hvis en fotgjenger ønsker å krysse en overgang og vedkommende gir klart og tydelig tegn i form av plassering og kroppsspråk, så stopper de aller fleste bilistene umiddelbart.

Lenke til kommentar

Det har ikke jeg erfart. Jeg hadde blitt påkjørt nesten daglig nede i byen hvis jeg hadde brukt rettighetene mine.

 

 

 

Hvis du står på "rettighetene dine" og kaster deg ut i fotgjengerfeltet uten å forvisse deg om at bilene stopper....ja da blir du garantert påkjørt.

 

Derimot hvis du stiller deg opp ved et fotgjengerfelt og gir signal til bilistene om at du skal over så tviler jeg på at du må vente lenge før du trygt kan forsere veien.

 

Gi gjerne et lite vink/nikk/smil til bilistene som har stoppet og sluppet deg over (til tross for at de plikter å stoppe).

Lenke til kommentar

Det har ikke jeg erfart. Jeg hadde blitt påkjørt nesten daglig nede i byen hvis jeg hadde brukt rettighetene mine.

Jeg har mer og mer lyst til å gå med nøkler klare og stikke ut hånden hver gang en bil nesten sneier meg mens jeg går over veien. Det skjer ikke daglig, men i alle fall en eller to ganger i uken(heldigvis ser jeg meg for før jeg går over veien og stopper hvis de ikke stopper).

 

edit:(Nå skal det sies at jeg er større i kjeften enn jeg er virkeligheten og jeg mest sannsynlig ikke kommer til å skrape opp biler)

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Som fotgjenger passer eg veldig på før eg passerer. Enten ved å krysse med margin nok til å hoppe unna, eller ved å 'kommunisere' med bilistene.

Vet veldig godt kor lett det kan være og overse en fotgjenger.

Det finnes så hinsides mange kamikaze-gangere at jeg prøver å ha skallen med meg ved passering av fotgjengerfelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg skal over gangfelt, og noe jeg foretrekker at andre gjør når de skal passere, er å tydelig gå mot krysset, sakte men bestemt. Jeg går alltid mot krysset slik at det ikke er noen som helst tvil om at jeg skal over. Går til jeg står helt i veikanten, har bilen som kommer da hatt god tid til å stoppe men ikke gjør det, har jeg muligheten til ikke å dø, og til å gi han en skikkelig vekker ved å ta speilet hans med handa mi!

 

Voksne mennesker som vil krysse veien venter ofte og søker blikkontakt, det tar ikke lang tid å forstå hva de skal ved blikk og enkelt kroppsspråk. F.eks. vil mest sannsynlig ikke personen over om blikket møtes og vedkommende vrir på seg og ser vekk..

 

Selv stopper jeg heller 4000 ganger for mye, enn å kjøre ned noen som skal over veien.

Jeg har forøvrig ingenting til overs for folk som løper over veien i hytt og pine, og spesielt ikke hvis de bare spaserer sakte ut på veien uten å se seg for på en vilkårlig plass, uten å kjappe på når jeg kommer kjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte nesten ned ei dame her om dagen, i 30-sona nedover storgata i Horten.. Hun gikk på fortauet, og hu snudde seg akkuratt når hun var ved fotgjengerfeltet - og stoppet ikke eller viste tegn, bare gikk. Flaks det ikke var bil bak meg. Slike folk burde lære seg å stoppe før de bare trasker over. =)

Lenke til kommentar

Det er bilisten som har det største ansvaret i slike situasjoner ved fotgjengerfelt, sånn er det bare, og sånn skal det være. Bilister skal være oppmerksom på at fotgjengere plutselig kan ta turen over fotgjengerfeltet.

 

Men når det er sagt er jeg enig i at fotgjengere som ikke ser seg for og viser tydelig at de skal over, tar veldig store sjanser med sitt liv og sin helse. Jeg er nøye med å alltid se til begge sider, vise tydelig at jeg skal over, og venter til jeg kan se at bilen stopper før jeg går over. Og jeg vet jeg har unngått å bli overkjørt av uoppmerksomme bilister nettopp fordi jeg er så påpasselig.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Kjørte forbi en merkelig sak i dag. Eg har kjørt der flere ganger før, men først i dag la eg merke til at fotgjengerfeltet der går akkurat over til et bussstopp-skilt. Årsaken til at eg la merke til det var at i dag sto det 5-6 unger der og ventet og eg forberedte meg derfor på å stoppe. Så såg eg bussstoppskiltet... Tåpelig plassering.

Lenke til kommentar

Folk med musikk i øret eller som prater i mobiltelefonen er en stor fare i trafikken. Det er ikke helt tilfeldig at det hvert år foregår en kampanje i Oslo. I 2010 var det satt fokus på syklister:

http://www.tsioslo.no/kampanjer/trafikksikkerhets-kampanje-2010

 

I 2009 og 2008 var det fotgjengere i søkelyset. Jeg tror dette er på grunn av mange uhell og nestenulykker som skjer daglig i Oslo.

 

Hvis bilistene i byen skal regne med at folk kan kaste seg ut i veien når som helst så kan ikke biltrafikken flyte så veldig effektivt. Greit nok at en liten personbil kan stoppe i tide. Men en stor buss på over 10 tonn krever litt mer reaksjonstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...