Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye lettere og behagelig hvis du legger inn litt ekstra avstand til bilen foran. Da regulerer du enkelt med småjusteringer på gassen. Ligger du klistret til bilen foran så blir det stressende og irriterende.

 

Følg tipset mitt...så ser du at jeg har rett.

 

Jeg observerer veldig ofte biler som ligger klistret til bilen foran...mil etter mil. De speeder og bremser kontinuerlig. Forstår ikke helt hva som foregår i hodene deres?

Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

EDIT: Må smile litt av "moralens voktere" her på forumet - all statistikk tilsier at flere av dere daglig bryter fartsgrenser. Hva med å feie for egen dør før man retter pekefingre mot andre? ;)

 

Det er ganske meningsløst å kreve at folk ikke skal gjøre noe galt før de kan kritisere andres oppførsel. Isåfall hadde denne tråden ikke eksistert. Og du gjør jo nøyaktig det samme selv.

 

AtW

Du forstår hva jeg mener - noen utpeker seg voldsomt i "moralsk riktig retning". Jeg klarer ikke helt å ta dem alvorlig. Men som sagt over her, nok om dette. :)

Lenke til kommentar

EDIT: Må smile litt av "moralens voktere" her på forumet - all statistikk tilsier at flere av dere daglig bryter fartsgrenser. Hva med å feie for egen dør før man retter pekefingre mot andre? ;)

 

Det er ganske meningsløst å kreve at folk ikke skal gjøre noe galt før de kan kritisere andres oppførsel. Isåfall hadde denne tråden ikke eksistert. Og du gjør jo nøyaktig det samme selv.

 

AtW

Du forstår hva jeg mener - noen utpeker seg voldsomt i "moralsk riktig retning". Jeg klarer ikke helt å ta dem alvorlig. Men som sagt over her, nok om dette. :)

Jeg kjører nøyaktig etter speedometeret på bilen min, som er 2km/t over angitt fart, så ja, jeg bryter daglig fartsgrensen med 2 km/t, nei politiet kan ikke ta meg, pga sikkerhetsmargin på laser, radar og kamera. Problem?

Lenke til kommentar

Jeg kjører nøyaktig etter speedometeret på bilen min, som er 2km/t over angitt fart, så ja, jeg bryter daglig fartsgrensen med 2 km/t, nei politiet kan ikke ta meg, pga sikkerhetsmargin på laser, radar og kamera. Problem?

Problemet er at du ikke tar poenget.

Jo jeg tar poenget. Det er greit å følge loven, men det er greit å ha skjønn også.

 

Men saken er at jeg sier at ligger jeg i 80, og noen absolutt skal forbi, så får de kjøre forbi, men gjør de det en plass det er fare for mitt liv, så hjelper jeg ialleflal ikke de. Om det å beskytte seg og sine er å være lovrytter, da får jeg være det, jeg skal ikke dø på andres bekostning iallefall. Og kommer det en bil imot, så blir det kjedekollisjon, eller at jeg blir pressa av veien av idioten som skulle kjøre forbi i en sving.

 

AKKURAT det har faktisk skjedd her, det gikk bra med sjåførene i alle bilene, takk og pris, men det kunne vært mye verre, avhengig av hva som var i grøfta der den som ble forbikjørt havna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men saken er at jeg sier at ligger jeg i 80, og noen absolutt skal forbi, så får de kjøre forbi, men gjør de det en plass det er fare for mitt liv, så hjelper jeg ialleflal ikke de.

Ville du ikke ha bremset ned i denne situasjonen? Mener du at du heller vil dø og ha retten på din side?

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

§ 12. Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Jeg tolker det slik at hvis du blir forbikjørt i en uoversiktlig sving så må du å bremse ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser resten av det som står i lovverket, ser du at tolkningen din er feil.

 

 

§ 12. Forbikjøring

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

 

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

 

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

 

Lenke til kommentar

Jo jeg tar poenget. Det er greit å følge loven, men det er greit å ha skjønn også.

 

Men saken er at jeg sier at ligger jeg i 80, og noen absolutt skal forbi, så får de kjøre forbi, men gjør de det en plass det er fare for mitt liv, så hjelper jeg ialleflal ikke de. Om det å beskytte seg og sine er å være lovrytter, da får jeg være det, jeg skal ikke dø på andres bekostning iallefall. Og kommer det en bil imot, så blir det kjedekollisjon, eller at jeg blir pressa av veien av idioten som skulle kjøre forbi i en sving.

 

AKKURAT det har faktisk skjedd her, det gikk bra med sjåførene i alle bilene, takk og pris, men det kunne vært mye verre, avhengig av hva som var i grøfta der den som ble forbikjørt havna.

Nå er det ingen som klassifiserer livsfarlige forbikjøringer etter skjønn, det er og blir idiotisk. På en annen side kan jeg ikke forstå valget du sier du hadde tatt i en slik situasjon, å nekte å hjelpe til vil åpenbart bare gjøre vondt verre.

 

Ved forbikjøringer ligger selvsagt ansvaret hos den som kjører forbi, det må være hevet over en hver tvil. Likevel er det overraskende mange som bryter loven ved å gjøre det vanskeligere enn nødvendig for den som foretar forbikjøringen, ref. sitatet til bb79.

Lenke til kommentar

Jo jeg tar poenget. Det er greit å følge loven, men det er greit å ha skjønn også.

 

Men saken er at jeg sier at ligger jeg i 80, og noen absolutt skal forbi, så får de kjøre forbi, men gjør de det en plass det er fare for mitt liv, så hjelper jeg ialleflal ikke de. Om det å beskytte seg og sine er å være lovrytter, da får jeg være det, jeg skal ikke dø på andres bekostning iallefall. Og kommer det en bil imot, så blir det kjedekollisjon, eller at jeg blir pressa av veien av idioten som skulle kjøre forbi i en sving.

 

AKKURAT det har faktisk skjedd her, det gikk bra med sjåførene i alle bilene, takk og pris, men det kunne vært mye verre, avhengig av hva som var i grøfta der den som ble forbikjørt havna.

Nå er det ingen som klassifiserer livsfarlige forbikjøringer etter skjønn, det er og blir idiotisk. På en annen side kan jeg ikke forstå valget du sier du hadde tatt i en slik situasjon, å nekte å hjelpe til vil åpenbart bare gjøre vondt verre.

 

Ved forbikjøringer ligger selvsagt ansvaret hos den som kjører forbi, det må være hevet over en hver tvil. Likevel er det overraskende mange som bryter loven ved å gjøre det vanskeligere enn nødvendig for den som foretar forbikjøringen, ref. sitatet til bb79.

Om han skal forbi i en sving, så holder jeg farta, og feltet mitt, som jeg ville gjort ved hver forbikjøring, jeg hindrer ikke fysisk han å komme forbi, så fremst han ikke har diplomatisk immunitet som bikerdr har, og kan blinke og tute for å få viljen sin.

 

I følge loven skal jeg ikke behøve å gjøre mer, jeg hjelper han også med å bryte loven, og i mange tilfeller kan det å bremse mistolkes. Ikke spør hvordan, men det er det jeg ble fortalt av sensor, kjørelærer osv.

Lenke til kommentar

Om han skal forbi i en sving, så holder jeg farta, og feltet mitt, som jeg ville gjort ved hver forbikjøring, jeg hindrer ikke fysisk han å komme forbi, så fremst han ikke har diplomatisk immunitet som bikerdr har, og kan blinke og tute for å få viljen sin.

 

I følge loven skal jeg ikke behøve å gjøre mer, jeg hjelper han også med å bryte loven, og i mange tilfeller kan det å bremse mistolkes. Ikke spør hvordan, men det er det jeg ble fortalt av sensor, kjørelærer osv.

Bra. I tillegg håper jeg at du samarbeider med ham dersom det skulle oppstå en farlig situasjon, enten ved å øke eller redusere farten for å hjelpe ham inn igjen i riktig felt. Nok en gang, jeg forsvarer ikke farlige forbikjøringer, men når de først er et faktum skal man tilstrebe å minimere fare og eventuell skade.

 

Du hjelper ham neppe med å bryte loven, det klarer han fint på egenhånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I følge loven skal jeg ikke behøve å gjøre mer, jeg hjelper han også med å bryte loven, og i mange tilfeller kan det å bremse mistolkes. Ikke spør hvordan, men det er det jeg ble fortalt av sensor, kjørelærer osv.

Jeg har mange ganger kjørt forbi i en sving som er oversiktlig. At den som blir forbikjørt ikke klarer å lese trafikkbildet bedre er ikke mitt problem. Hva den fremste bilen ser og oppfatter trenger ikke nødvendigvis å være som bilen bak. Kanskje er bilen bak høyere eller så kjenner sjåføren veien bedre.

 

Er forbikjøringen forsvarlig så er den også lovlig. Det er derfor ikke snakk om å hjelpe noen med å bryte loven. Uansett ser jeg på folk som bremser som våkne og erfarne sjåfører.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri oversiktlige svinger, de kan regnes som rette strekker i forbindelse med forbikjøring, det er uoversiktlige svinger og bakke(topper) det jeg mener.

 

Jeg har sett folk som presser seg forbi der også. Et sekund tregere forbikjøring, og jeg, søstra mi, og de i de to andre bilene hadde ikke vært her idag.

 

EDIT: Dette var også i 110-sone i Sverige, på vinteren, i en (til Sverige å være) brå sving der 110 var å grensen til å presse det om vinteren. Det var også tett granskog langs veien.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...