Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Om ALLE hadde plassert seg riktig så hadde det vært unødvendig å blinke, men det gjør de ikke, så derfor må også dere sulemikker som ikke skjønner at det er fornuftig å gi så mye informasjon som mulig, for å unngå usikkerhet, bruke blinklyset! (Ja, det gjelder deg og Flimzes som tror du vet best, men her har du minimal forståelse og er bare vrang).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som sier at blinking inn i rundkjøringer er unødvendig, har neppe kjørt i mange store rundkjøringer. Hva som gjelder for brystvorte-rundkjøringer i Stavanger er uinteressant, her snakker vi om rundkjøringer generelt og da er det ofte hensiktsmessig å vise andre hva du har tenkt å gjøre.

Her jeg bor har vi de største rundkjøringene nord for Oslo, så ikke kom å si at jeg ikke har kjørt mange store rundkjøringer. De har gjerne flere felt, og ligger du riktig så ser jeg ikke noe poeng å blinke inn. Blinker alltid ut, men når jeg ligger riktig plassert så er det liten hensikt å blinke inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(Ja, det gjelder deg og Flimzes som tror du vet best, men her har du minimal forståelse og er bare vrang).

Hvor har jeg sagt at jeg vet alt?

At jeg tydeligvis forstår noe du ikke forstår gjør ikke meg vrang.

 

Beklager, trekker tilbake vrang, men står fast på minimal forståelse.

Lenke til kommentar

Beklager, trekker tilbake vrang, men står fast på minimal forståelse.

Min forståelse er minimal fordi jeg ikke forstår hva man tjener på å blinke til venstre i venstresvinger.

 

Eller er din forståelse liten siden du ikke forstår at det å ikke blinke ut betyr akkuratt det samme som at du ikke skal ut. Noe som gjør å blinke inn helt overflødig.

 

Spesielt i kombinasjon med at de fleste av disse gjøkene som blinker inn ikke blinker ut.

Lenke til kommentar

Din forståelse er minimal fordi du ikke tar med i betraktning at det er svært mange som ikke plasserer seg riktig, slik at man ikke kan basere all planlegging ved å se på plassering alene (pga inkompetente sjåfører som burde ha lappen suspendert til de forstod dette).

 

Å blinke ut av en rundkjøring er klart viktigst, men å gi et ekstra hint om at du faktisk skal ut på en senere avkjørsel når du plasserer deg riktig til venstre er hverken mislendende eller feil, det er en ekstra gest for å hjelpe sine medtrafikanter å være sikker på hvor du skal. All signalbruk som ikke er misvisende er bra! Å blinke til ventre er ikke misvisende.

 

Dermed mener jeg at du har minimal forståelse når du argumenterer MOT å gi denne ekstra informasjonen.

 

Jeg irriterer meg grenseløst av de som ikke blinker ut av rundkjøringer. Irriterer meg like mye over de som plasserer seg feil. Jeg irriterer meg ikke over de som ikke blinker til ventre, men jeg blir glad for den informasjonen de som blinker til venstre gir meg. Så ikke kom her og klag på de som er så fornuftige og gir signal om hvor de skal!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, men prioriter den informasjonen som er viktigst først. Å blinke inn ligger lengst ned på stigen over informasjon jeg savner i trafikkbildet. Riktig plassering og blinking ut er så uendelig mye viktigere. Og så lenge de to er riktige ser det bare dumt ut å blinke inn, som jeg allerede har forklart. At kjøreskolene kaster bort tid på noe så "dobbeltbekreftende" som å blinke inn når resten av rundkjøringsferdighetene er så ubrukelig dårlige ser jeg på som forkastelig.

 

Få alt annet riktig før du begynner å mase om å blinke inn.

Når alt annet er riktig finnes det ingen behov for å blinke inn.

 

 

Ser du poenget? Eller må det spees ut enda mer?

Jeg klager så lenge de fleste jeg ser som blinker inn legger seg feil og ikke blinker ut. Det viser i mine øyne at det skader mer enn man tjener på å lære ut og bruke denne praksisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men prioriter den informasjonen som er viktigst først. Å blinke inn ligger lengst ned på stigen over informasjon jeg savner i trafikkbildet. Riktig plassering og blinking ut er så uendelig mye viktigere. Og så lenge de to er riktige ser det bare dumt ut å blinke inn, som jeg allerede har forklart. At kjøreskolene kaster bort tid på noe så "dobbeltbekreftende" som å blinke inn når resten av rundkjøringsferdighetene er så ubrukelig dårlige ser jeg på som forkastelig.

 

Få alt annet riktig før du begynner å mase om å blinke inn.

Når alt annet er riktig finnes det ingen behov for å blinke inn.

 

 

Ser du poenget? Eller må det spees ut enda mer?

Jeg klager så lenge de fleste jeg ser som blinker inn legger seg feil og ikke blinker ut. Det viser i mine øyne at det skader mer enn man tjener på å lære ut og bruke denne praksisen.

 

Tja, ser ikke poenget med å prøve å luke ut venstreblinking, nei. Om du vil spe ut et dårlig poeng enda mer, be my guest.

 

Ellers så er jeg veldig enig i at folk skal plassere seg rikitg og blinke ut. Men om du mener at venstreblinking hindrer dette, så regner jeg med at du mener at alle biler bør være automat, for hvis blinking ødelegger konsentrasjonen til den jevne bilist, så kan du banne på at giring er vanskeligere.

 

Ser du poenget, eller må det spees ut enda mer?

Lenke til kommentar

 

Jeg klager så lenge de fleste jeg ser som blinker inn legger seg feil og ikke blinker ut. Det viser i mine øyne at det skader mer enn man tjener på å lære ut og bruke denne praksisen.

 

Blinker man til venstre i forkant av rundkjøringen så ser motgående trafikk at du skal trekvart rundt. Mao de får informasjonen MYE tidligere enn om du avventer blinking ut av rundkjøring da du blinker 1-2 sekunder før du forlater rundkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om rundkjøringen er mer enn bare en nippel i bakken ser man stort sett veldig lite av motgående trafikk før de faktisk kommer opp til venstre for deg, der hvor de begynner å bli relevante for din kjøring. Her er hele poenget mitt, når du er i en rundkjøring er det ingen som vet hvor du kom fra, de vet hvor du er nå, hvor du ligger plassert og hvor du signaliserer at du skal. Det skal være ytterst få biler i nærheten om man skal følge med på hvor hver enkelt bil kommer fra.

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig rundkjøringer der det er mer nødvendig å blinke enn andre, men unødvendig er det sjeldent.

 

Ofte er det bare ett felt, og ofte er det kø, noe som gjør at begge "tegnene" blir ubrukelige.

 

Ikke lovpålagt, men det er helt klart en stor fordel å blinke inn i tillegg til ut.

Lenke til kommentar

Om rundkjøringen er mer enn bare en nippel i bakken ser man stort sett veldig lite av motgående trafikk før de faktisk kommer opp til venstre for deg, der hvor de begynner å bli relevante for din kjøring. Her er hele poenget mitt, når du er i en rundkjøring er det ingen som vet hvor du kom fra, de vet hvor du er nå, hvor du ligger plassert og hvor du signaliserer at du skal. Det skal være ytterst få biler i nærheten om man skal følge med på hvor hver enkelt bil kommer fra.

 

Det er ikke bare du som er i rundkjøringen, det er biler bak den "blinkende bilen", det er biler som kommer fra andre innkjøringer som kan ha nytte av denne blinkingen selv om du på motsatt side ikke er sikker på hvor den kom fra.

Kan til og med hende at i akkurat denne ene trafikksituasjonen at det ikke var noen som dro nytte av denne ekstra informasjonen denne gangen...! Men den var ikke misvisende, det var større sjanse for at noen kunne bruke den til noe, enn at den var til ulempe for andre.

 

Igjen; det er mye viktigere å blinke ut, men jeg ser ikke noe poeng i å prøve å fjerne denne ekstrainformasjonen.

Lenke til kommentar

Innom tre bensinstasjoner for å sjekke/etterfylle luft etter sommerdekk-omlegging. Ingen av de hadde fullt fungerende luftpåfylling

 

Men, nå er vel denslags nærmest ekstraservice (siden pølser & matpakker er hovedgeskjeft nå for tiden) ;)

 

"Alt var bedre i gamledager når de hadde en-mann-i-hallen som satt sin ære i å holde apparater i tipptopp stand" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innom tre bensinstasjoner for å sjekke/etterfylle luft etter sommerdekk-omlegging. Ingen av de hadde fullt fungerende luftpåfylling

 

Men, nå er vel denslags nærmest ekstraservice (siden pølser & matpakker er hovedgeskjeft nå for tiden) ;)

 

"Alt var bedre i gamledager når de hadde en-mann-i-hallen som satt sin ære i å holde apparater i tipptopp stand" :)

Skal ikke klandre de, for å prioritere pølser og brus, for det er jo strengt tatt det eneste de tjener penger på.

Bensinprisen er 14,50 og da tør ikke stasjonene ha fortjeneste på det.

Forp..te stat. Rævkjører ALT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går pratet jeg med en fyr som sa at han konsekvent ikke brukte bilbeltet ved bykjøring. Dette begrunnet han med at han kom uskadd fra en ulykke en gang. Front mot side i 60-sonen uten belte. Han påsto at han spente musklene for å stå i mot smellen og at det gikk bra. Han påsto videre at han sikkert hadde fått nakkesleng om han hadde brukt belte.

 

Jeg ble helt mållås. Finnes det virkelig folk som tror sånt i dag? Joda, han mente det seriøst. Jeg vurderer å tipse UP om hvor han bor og når han bruker å kjøre ut på sine daglige æren. Er det på sin plass selv om jeg kjenner vedkommende?

Lenke til kommentar

Skal ikke klandre de, for å prioritere pølser og brus, for det er jo strengt tatt det eneste de tjener penger på.

Bensinprisen er 14,50 og da tør ikke stasjonene ha fortjeneste på det.

Forp..te stat. Rævkjører ALT.

Det kan umulig stemme! Staten tar jo allerede inn nok penger i form av årsavgift, omregistreringsavgift, hk-avgift, CO2-avgift, vektavgift, bompenger og parkeringsavgift :p

 

 

I går pratet jeg med en fyr som sa at han konsekvent ikke brukte bilbeltet ved bykjøring.

Det beste er å ikke gjøre noe som helst. Før eller siden havner han i en ulykke og dør. Naturlig seleksjon heter det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...