Gå til innhold

KFC kommer til Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Når det gjelder bruk av ordet «fly» på Fly Chicken så hevder de dette på websiden sin

Selvfølgelig! Det går jo an å tenke at de hadde en mindre politisk korrekt tolkning i tankene samtidig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frohmage skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig! Det går jo an å tenke at de hadde en mindre politisk korrekt tolkning i tankene samtidig.

I USA risikerer du kulturelle appropriering med bruk av «fly « hvis du ikke er svart. 

• Liker 2
Skrevet
RookieNO skrev (35 minutter siden):

Men jeg MÅ få anbefale Crispy Clubs som ligger på Gunerius i Oslo. Har flere ganger pratet med eieren der, og håper virkelig flere skal få øynene opp for denne sjappa. Ganske dårlig beliggenhet på Gunerius, og dermed ikke åpent på søndager, siden maten der er skikkelig comfortfood! Crispy Chicken Fries med hvitløksparmesan og Buffalo hot er yummy!

Takk for tipset. Men ser ut til å være japansk/sør koreansk fritert kylling. Noe som ja er kjempe godt, men ikke helt det samme som KFC eller FC. 

Skrevet
jjkoggan skrev (20 minutter siden):

I USA risikerer du kulturelle appropriering med bruk av «fly « hvis du ikke er svart. 

Hmm.. that's not very fly (if you're a white guy)
Uno, dos, tres, cuatro, cinco, cinco, seis

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
jjkoggan skrev (44 minutter siden):

Samtidig er det vel ingen som er flinkere til å uttale "fried chicken" enn dem".

Skrevet
frohmage skrev (2 minutter siden):

Samtidig er det vel ingen som er flinkere til å uttale "fried chicken" enn dem".

Generelt så uttaler de fried som «flied» med en «d», ikke bare «fly»

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Generelt så uttaler de fried som «flied» med en «d», ikke bare «fly»

Generelt sett uttaler de ikke "d" i flied når de sier chicken etterpå. Jeg tror ikke det er noen fasit på hva navngiverne har tenkt.

Skrevet
Olsenhower skrev (17 timer siden):

Jeg har også tenkt det er parodi på asiatisk uttale av "fried". Må jo nesten være det.

Da ville det hett "Flied chicken.".

"Fly" betyr kul, og sånn er det med den saken.

• Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (19 timer siden):

Er dette bra for den norske folkehelsen?

Hvordan tenker du det skulle vært bra? At man spiser hurtigmat av kylling heller enn av rødt kjøtt?

Skrevet

Har alltid blitt sagt at KFC ikke annerkjenner 'lovene' våre ift kylling velferd, aldri satt meg inn i det men har noe endret seg eller var det en myte?

Forøvrig kjempe positiv da det er en av de bedre alternativer ift 'sunn' fast-food med relativt lave kalorier og mye proteiner.

Skrevet
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Har alltid blitt sagt at KFC ikke annerkjenner 'lovene' våre ift kylling velferd, aldri satt meg inn i det men har noe endret seg eller var det en myte?

KFC globalt har nok noen svin (eller kylling) på skogen, men KFC driver ikke bondegårder selv, de kjøper fra billigste leverandør som kan levere store volum. Hvor billig og inhumant leverandørene kan gjøre det er avhengig av hva samfunnet rundt tillater.

Så ja, KFC må gjerne kritiseres for å være kyniske, men mest sannsynligvis så får du norsk kylling etter den standarden som stordrift i Norge typisk er.

Beste du kan gjøre for å bedre dyrevelferd for kylling er å spise mindre kylling.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Philber Desanex skrev (1 time siden):

Da ville det hett "Flied chicken.".

"Fly" betyr kul, og sånn er det med den saken.

Tja, det var da veldig bastant. Det kan jo være at Fly Chicken var en dårlig pun og hadde to meninger?
For alt vi vet jobber de nå med å etablere en ny restaurantkjede, Wok in progress?

• Liker 2
Skrevet
Gavekort skrev (29 minutter siden):

KFC globalt har nok noen svin (eller kylling) på skogen, men KFC driver ikke bondegårder selv, de kjøper fra billigste leverandør som kan levere store volum. Hvor billig og inhumant leverandørene kan gjøre det er avhengig av hva samfunnet rundt tillater.

Så ja, KFC må gjerne kritiseres for å være kyniske, men mest sannsynligvis så får du norsk kylling etter den standarden som stordrift i Norge typisk er.

Beste du kan gjøre for å bedre dyrevelferd for kylling er å spise mindre kylling.

Jeg mener at hvis man vil ha bedre velferd for kylling så bør man kjøpe fra de som behandler dyrene bra. De må få noe igjen for å prioritere dyrevelferd.

Eventuelt kan man bli vegetarianer. 

Skrevet

Det er underproduksjon av kylling i Norge. Alt merforbruk vil økte importen.

Den norske kyllingen går i produkter som markedsføres som sådan, mens produkter som markedsføres uten opphav eller velferd vil komme fra kyllingfabrikker i Nederland og Danmark.

Kjøper du en ekstra norsk kylling, må det importeres en ekstra nederlandsk til å lage McNuggets av.

Skrevet
Philber Desanex skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at hvis man vil ha bedre velferd for kylling så bør man kjøpe fra de som behandler dyrene bra. De må få noe igjen for å prioritere dyrevelferd.

Eventuelt kan man bli vegetarianer. 

Vil våge å si at det ikke er noe kylling eller svin i frysedisken som har blitt behandlet bra. Beste du kan gjøre er å redusere forespørsel.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Gavekort skrev (16 minutter siden):

Vil våge å si at det ikke er noe kylling eller svin i frysedisken som har blitt behandlet bra. Beste du kan gjøre er å redusere forespørsel.

Da er du på altså alternativet "bli vegetarianer". Greit nok.

Jeg kjenner folk som har besøkt slakteriet til Norsk Kylling og blir positivt overrasket. Dyrene blir bedøvet og det er rutiner for å sikre at ingen kjenner noen ting.

Hvis man aldri skal gi noen kred for å gjøre ting rett så blir ikke ting bedre heller. 

• Liker 1
Skrevet
Philber Desanex skrev (1 time siden):

Jeg mener at hvis man vil ha bedre velferd for kylling så bør man kjøpe fra de som behandler dyrene bra

Det har dessverre tilnærmet ingenting å si når en forsvinnende liten andel stemmer med lommeboka på sånne ting. Det er mer lønnsomt å fortsette som før. Det må faktiske reguleringer og lover til.

Skrevet
3 hours ago, Salvesen. said:

De sa at de ikke ville etablere seg i Norge da de ikke kunne importere søppelkylling og norsk kylling som følger en relativt lav standard ble for dyr. Nå forsøker de seg vel med å overta en liten kjede med etablerte leverandører.

Tipper de gir seg etter få år når hypen dør ut. Til den prisen kan du heller kjøpe noe mer ordentlig mat. 

Skrevet
Philber Desanex skrev (39 minutter siden):

Da er du på altså alternativet "bli vegetarianer". Greit nok.

Jeg kjenner folk som har besøkt slakteriet til Norsk Kylling og blir positivt overrasket. Dyrene blir bedøvet og det er rutiner for å sikre at ingen kjenner noen ting.

Hvis man aldri skal gi noen kred for å gjøre ting rett så blir ikke ting bedre heller. 

Det er ikke nødvendig å bli vegetarianer for å spise mindre kjøtt.

Slakteriet er kanskje humant, men hva slags liv har kyllingene før de blir slaktet? De færreste av dem vil se dagslys før de dør.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...