Travellingman Skrevet torsdag kl 16:06 Skrevet torsdag kl 16:06 Jeg er vel av den litt eldre garde her inne, snart 58 og kommer ikke til å jobbe en dag lenger etter jeg fyller 62. Jobber turnus og har et tidvis hardt fysisk yrke. Derfor ønsker jeg å gå av mens jeg fremdeles er oppegående og har helsa i behold 😎 1: Vil starte å ta ut fra folketrygden med en gang + OTP og IKL fra jobb, i tillegg har jeg sjømannspensjon frem til 67. Etter 67 er det en liten fripolise som slår inn + at jeg planlegger å ta ut fra IPS. 2: Driver og bygger opp en utbytteportefølje, foreløpig planlegger jeg ingen uttak før jeg er 67. Estimert verdi når jeg er 67 vil være ca 5 mill. Om pensjonsutbetalingene etter 67 er litt lav for min livsstil så vil nok utbyttene kunne dekke inn det med en grei margin tenker jeg. 3: Eier en 2-roms leilighet i Oslo betalt cash i 2012 + bil og motorsykkel. Altså vært gjeldfri siden da om man ser bort fra fellesgjeld på leiligheten. 4: Fremtiden, får nok noe arv etter min far når den tid kommer, sannsynligvis en stund etter jeg har blitt pensjonist. Ikke noe stor arv i den forstand, tipper en drøy mill. Jeg har ingen arvinger selv så jeg tenker at jeg er ganske godt posisjonert økonomisk inn i pensjonistlivet. Kommer nok til å oppholde meg i varmere strøk om vinteren i starten, muligens permanent etter noen år. Da blir i så fall leilighet og kjøretøy solgt. 🌴☀️
Travellingman Skrevet torsdag kl 16:09 Skrevet torsdag kl 16:09 Salvesen. skrev (12 minutter siden): Ikke ved privat pensjon, det kan tas ut ved 62. Så kan en ta ut statlig senere. Har ikke studert så nøye på det, tror du ikke også OTP og lignende også med tiden blir aldersjustert?
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 16:12 Skrevet torsdag kl 16:12 (endret) robertaas skrev (På 21.7.2026 den 17.26): Mange tror naivt at de vil få 66% i pensjon. Om man har jobbet i minst 40 år når man går av med pesjon ved 67 år ligger man nå ann til at NAV vil gi 36-50 % i pensjon. Går man av ved 62 år blir det selvsagt mindre. -Da selv pensjonsfond utland er for lite til å dekke fremtidige pensjonsforpliktelser Oljefondet vil jo flerdoble seg en del år frem i tid. Alle de land som ikke har noe oljefond, lurer på hva de gjør. Endret torsdag kl 16:13 av DukeNukem3d
Salvesen. Skrevet torsdag kl 16:16 Skrevet torsdag kl 16:16 Travellingman skrev (6 minutter siden): Har ikke studert så nøye på det, tror du ikke også OTP og lignende også med tiden blir aldersjustert? Jeg tviler på at dette er så enkelt med private avtaler som er inngått og personlige spqrepenger. Statlig er jo staten sine penger, de bestemmer. Min står iallefall fortsatt 62.
Vokteren Skrevet torsdag kl 18:41 Skrevet torsdag kl 18:41 Salvesen. skrev (2 timer siden): Jeg tviler på at dette er så enkelt med private avtaler som er inngått og personlige spqrepenger. Statlig er jo staten sine penger, de bestemmer. Min står iallefall fortsatt 62. Mitt mål er 67 +/- noen måneder. Har medfølelse med dagens ungdommer og unge kollegaer som sannsynligvis må jobbe til de er 70 for å få lov til å gå av. Hovedsaklig pga et trygdesystem som ikke er bærekraftig. Å skylde på eldrebølgen blir for enkelt. Det er altfor mange unge uføre og fremmedkulturelle på trygd. 1
kremt Skrevet torsdag kl 18:55 Skrevet torsdag kl 18:55 2 hours ago, DukeNukem3d said: Oljefondet vil jo flerdoble seg en del år frem i tid. Alle de land som ikke har noe oljefond, lurer på hva de gjør. Hvis det firedobler vil nok staten 10-doble forbruket. Ren sløsing selvsagt. Ingenting tyder på at skatt eller avgifter vil gå ned med det første. Man bør aldri glemme Stoltenbergs pensjonsran men dette skjules svært godt av media. Så noen jobber hardt for å beholde sine posisjoner. 1
Zeph Skrevet torsdag kl 19:05 Skrevet torsdag kl 19:05 (endret) Travellingman skrev (4 timer siden): Ser det er flere her inne som tenker at de kan gå av ved 62 år, men den tiden er nok forbi. https://www.klp.no/artikler/okt-pensjonsalder Eksempelvis: dere som er født midt på 80-tallet kan tidligst gå av ved 64 år, og dere som er født midt på 90-tallet er det ved 65 år. Eg kjem til å basere ev. tidleg pensjon på privat sparing, ikkje pensjonsopptening frå stat og arbeidsgjevar. Starta å spare privat i fond i midten av 20-åra. Dei pengane er uberørt av pensjonspolitikken. Så lenge dei står i fond er det sjølvsagt ein risiko, men eg kan gradvis flytte dei til tryggare marker før den tid. Endret torsdag kl 19:06 av Zeph 1
robertaas Skrevet torsdag kl 19:29 Skrevet torsdag kl 19:29 DukeNukem3d skrev (3 timer siden): Oljefondet vil jo flerdoble seg en del år frem i tid. Tror du de som står bak de pensjonsreformene med redusert ytelse som vi allerede har hatt ikke kan regne? Det de har sett på er: -Hvor mange som vil bli pensjonister i fremtiden. -Hvor mange vil i fremtiden stå i jobb per pensjonist. -Hvilken lønn skal de ha en prosentandel i pensjon av. -Hvor lenge vil de leve som pensjonister. Regnearkene deres viser da at pensjonsfornd utland er altfor lite. I tillegg har vi endel uansvarlige politikere som ikke kan regne og som tror at Oljefondet er penger som vi ikke vet hva vi skal gjøre med. Flere av disse politikerne har allerede stilt forslag til hva vi skal donere oljefondet til og folk fortsetter å stemme disse folkene inn så ikke se bort ifra at endel av fondet kan forsvinne. DukeNukem3d skrev (3 timer siden): Alle de land som ikke har noe oljefond, lurer på hva de gjør. De har dårligere pensjoner enn i Norge og har finansiert det gjennom lån de har tatt så mye av at de snart ikke får låne mere.
RootShell Skrevet torsdag kl 19:39 Skrevet torsdag kl 19:39 Har bikka 40år, har egentlig ikkje lagt en plan. Ingen veit korleis verden ser ut om 20-30år uansett så noko vanntett plan er håplaust. Pensjonsalder: ingen plan, tar dag for dag. Treng jobb for det sosiale og rutinene like mykje som for lønna. Kjenner eg meg sjølv klara eg ikkje sitte i ro eller å seie nei. Økonomisk, planen har vore i mange år, bruke mindre enn inntekt. Det har gått tålelig greit. Om få år er eg gjeldfri, allerede passert punktet for nettoformue. Har lån på leilighet og ingen annen gjeld. Fastrente no, løpe et år til ca så får ikke bet. no ekstra. Har en del på aksjesparekonto, når fastrentelån går ut er det jo å fristrande å løyse inn mest mulig gjeld men sannsynligvis høgre avkastning på fond så. Planen er uansett å klare seg fint. Eg har bil, campingvogn, leilighet og enormt mykje verdi i maskiner og verktøy og lite faste utgifter. I tillegg stige lønna jamnt å trutt meir enn samfunnet forøvrig... Så det er håp. Faktisk mange år sidan eg slutta å bekymre meg for pengar. Om eg så skulle bli arbeidsledig skal eg klare meg lenge. Kanskje i fleire år. Så det er ikkje så mørkt. Kan legge til at eg ikkje bruke penger på fest, øl, røyk, energidrikk osv. Litt snus, men vil eg egentlig slutte? 1
robertaas Skrevet torsdag kl 19:45 Skrevet torsdag kl 19:45 (endret) Da folketrygden ble innført i 1967 var den fra fylte 70 år og det var stort sett menn som fikk full opptjening. Menn hadde da en forventet levealder på 71,3 år. Idag er gjennomsnittlig levealder 83,2 år og folk forventer at de skal kunne pensjonere seg ved 62 år. I tillegg har 10,6% av de mellom 18 ot 67 år uføreopensjon og de får den i snitt fra 44 år Endret torsdag kl 20:11 av robertaas
jjkoggan Skrevet torsdag kl 20:40 Skrevet torsdag kl 20:40 Sparer man 10% av sin inntekt og investerer det i diversifiserte aksjefond i 30-40 år så trenger man ikke pensjon fra staten 1
robertaas Skrevet torsdag kl 20:50 Skrevet torsdag kl 20:50 jjkoggan skrev (8 minutter siden): Sparer man 10% av sin inntekt og investerer det i diversifiserte aksjefond i 30-40 år så trenger man ikke pensjon fra staten I Kina regnes det som uansvarlig å spare mindre enn 20% av disponibel inntekt. 1 1
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 21:20 Skrevet torsdag kl 21:20 kremt skrev (2 timer siden): Hvis det firedobler vil nok staten 10-doble forbruket. Ren sløsing selvsagt. Ingenting tyder på at skatt eller avgifter vil gå ned med det første. Man bør aldri glemme Stoltenbergs pensjonsran men dette skjules svært godt av media. Så noen jobber hardt for å beholde sine posisjoner. hehe, jo..
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 21:23 Skrevet torsdag kl 21:23 robertaas skrev (1 time siden): Tror du de som står bak de pensjonsreformene med redusert ytelse som vi allerede har hatt ikke kan regne? Det de har sett på er: -Hvor mange som vil bli pensjonister i fremtiden. -Hvor mange vil i fremtiden stå i jobb per pensjonist. -Hvilken lønn skal de ha en prosentandel i pensjon av. -Hvor lenge vil de leve som pensjonister. Regnearkene deres viser da at pensjonsfornd utland er altfor lite. I tillegg har vi endel uansvarlige politikere som ikke kan regne og som tror at Oljefondet er penger som vi ikke vet hva vi skal gjøre med. Flere av disse politikerne har allerede stilt forslag til hva vi skal donere oljefondet til og folk fortsetter å stemme disse folkene inn så ikke se bort ifra at endel av fondet kan forsvinne. De har dårligere pensjoner enn i Norge og har finansiert det gjennom lån de har tatt så mye av at de snart ikke får låne mere. Jeg antar vi må alle jobbe lenger og pensjonen blir mindre i fremtiden. Derfor tar jeg litt saken i egne hender, for å ha valgmuligheter når jeg kommer så langt.
Zeph Skrevet fredag kl 06:30 Skrevet fredag kl 06:30 Det ser ut som fleire er blitt bevisst på sparing i alle fall, og det er ein god start. Det er kanskje til bustad, bryllaup eller bil i første omgang, men det legg eit godt grunnlag for å spare til pensjon òg. https://www.nrk.no/nordland/nordmenn-knuser-sparerekord_-38-milliardar-sparte-i-fond-sa-langt-i-ar-1.17966789 Eg kom over ein interessant artikkel for ei tid tilbake om kjøpekraft: https://www.nrk.no/trondelag/xl/hvor-mye-fri-kan-du-ta-hvis-du-ikke-oker-kjopekraften_-1.17853287 Det viser at kjøpekrafta har stige kraftig. I den artikkelen var temaet å jobbe mindre, men om du i staden for jobber fullt og sparer til pensjon og anna så kan du klare å spare opp store beløp om du startar tidleg nok.
Philber Desanex Skrevet fredag kl 07:01 Skrevet fredag kl 07:01 Zeph skrev (11 minutter siden): Det ser ut som fleire er blitt bevisst på sparing i alle fall, og det er ein god start. Det er kanskje til bustad, bryllaup eller bil i første omgang, men det legg eit godt grunnlag for å spare til pensjon òg. https://www.nrk.no/nordland/nordmenn-knuser-sparerekord_-38-milliardar-sparte-i-fond-sa-langt-i-ar-1.17966789 Eg kom over ein interessant artikkel for ei tid tilbake om kjøpekraft: https://www.nrk.no/trondelag/xl/hvor-mye-fri-kan-du-ta-hvis-du-ikke-oker-kjopekraften_-1.17853287 Det viser at kjøpekrafta har stige kraftig. I den artikkelen var temaet å jobbe mindre, men om du i staden for jobber fullt og sparer til pensjon og anna så kan du klare å spare opp store beløp om du startar tidleg nok. Takk. Jeg vil bruke dette som et eksempel på manipulerende bruk av bruk av grafer: Dette er en graf fra artikkelen: Grafen gir inntrykk av at lønna stiger mer enn prisene, men det er egentlig umulig å lese ut av denne grafen fordi de to kurvene verken starter eller slutter i samme punkt. La oss heller se på de faktiske tallene. (lønn korrigert for prisstigning): Oops. Reallønna har bare steget 4% på 12 år....3 promille i året. Lønnsmottakere har fått omtrent ingen andel av den økonomiske veksten. Rett skal være rett: Den har visstnok steget mer de to siste årene. Det står ikke i motsetning til grafen, men grafen gir et helt feil inntrykk sånn som den er presentert. Den kunne vært skalert sånn at den blå grafen slutter på samme sted som den brune. Brukt 2025 som referanse, og ikke 1850!!! Da ville man klart å sammenligne de siste årene. Hvis poenget er at vi er mye rikere enn i 1950 eller 1850 så stemmer det. 1
Philber Desanex Skrevet fredag kl 07:16 Skrevet fredag kl 07:16 (endret) Jeg er ikke bekymret for pensjonen. Vi har en veldig god ordning på jobben. Jeg har en ganske stor eierandel i egen arbeidsplass, og har dermed ganske store inntekter utenom lønn. Mye av det blir spart i fond. I tillegg vil jeg (som de fleste andre) motta arv på et tidspunkt. Altså er jeg ikke bekymret for pensjonen i det hele tatt. Jeg håper å kunne hjelpe barna med bolig. Jeg ønsker å jobbe så lenge som mulig. Endret fredag kl 07:17 av Philber Desanex
robertaas Skrevet lørdag kl 05:56 Skrevet lørdag kl 05:56 Philber Desanex skrev (22 timer siden): Jeg har en ganske stor eierandel i egen arbeidsplass, Folk som har dette som det viktigste i sin portefølje bør vite at dette raskt kan bli null verdt. 1
torbjornhb Skrevet lørdag kl 06:16 Skrevet lørdag kl 06:16 38 år. Selvstendig næringsdrivende. Ingen oppsparte midler per nå, ettersom jeg brukte alt på egenkapital ved kjøp av bolig for to år siden. Alltid hatt stålkontroll på økonomi, så jeg føler meg trygg selv om det kanskje ikke høres gunstig ut. Har fått øvrig er lavt forbruksnivå, og har gjort mye med huset slik at verdien har økt betraktelig.
logaritmemannen Skrevet lørdag kl 06:59 Skrevet lørdag kl 06:59 jjkoggan skrev (På 23.7.2026 den 22.40): Sparer man 10% av sin inntekt og investerer det i diversifiserte aksjefond i 30-40 år så trenger man ikke pensjon fra staten Jo, du trenger pensjon fra staten for å dekke formuesskatten du må betale på summen du har spart og investert... Fint system vi har: Spar selv til pensjon i aksjefond => bli "straffet" med formuesskatt som spiser opp hele eller deler av pensjonen fra staten. I tillegg er skatten på aksjegevinster nesten 40 %. Vi skal ikke lengre enn til Belgia før det er 0 % formuesskatt OG 0 % skatt på gevinster fra aksjer som er eid privat over lengre tid. Luxembourg, Sveits, Tsjekkia og andre land i Europa har omtrent tilsvarende ordninger. I Norge handler det om å gjøre folk mest mulig økonomisk avhengig av Staten, noe som innebærer en høy risiko. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå