Gå til innhold

Hva er din plan for pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke lest gjennom samtlige poster, men summen av de som er lest er at pensjon/pensjonist handler om en viss sum penger. Det tror jeg er å ikke forholde seg til virkeligheten på en holistisk måte.

spørsmålet er todelt; hvordan får jeg det og hvordan får kroppen det??

Jeg har ca 2 år igjen før ordinær pensjonsalder, og uten å ha sjekket tallene antar man å få ut sånn «midt på treet», ikke for mye og ikke for lite.

jeg har ikke fokusert på å springe beina av meg for å oppnå mest mulig cash, men har brukt mye tid på å ta vare på kroppen, slik at jeg slipper å ende opp med en ødelagt kropp som er avhengig av kjemiske hjelpemidler for å fungere. Prosessen med å ivareta seg selv og kommunisere direkte med kroppen er at man har fått et helt annet syn på hva som skal til for å ha en god alderdom.

kort sagt; jeg er ikke bekymret for å få bare halvparten av det jeg har krav på, fordi jeg vet ved direkte erfaring at kroppen klarer seg med et minimum av det man tror den må ha, og det gir stabil fred og legger til rette for en god avslutning av livet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mori skrev (2 timer siden):

kort sagt; jeg er ikke bekymret for å få bare halvparten av det jeg har krav på, fordi jeg vet ved direkte erfaring at kroppen klarer seg med et minimum av det man tror den må ha, og det gir stabil fred og legger til rette for en god avslutning av livet.

Mange har sikkert greit cashflow og lite økonomiske problemer før de pensjonerer seg, men sett opp et budsjett for hva situasjonen vil bli og hvordan det vil gå med halvert inntekt:

-Mobil og mobilabonnement: Mange har hatt dette dekket av arbeidsgiver og må nå betale alt selv - økt kost

-PC og internettabonnement: Mange har hatt dette dekket av arbeidsgiver og må nå betale alt selv - økt kost

-Helseforsikring:  Mange har hatt dette dekket av arbeidsgiver og må nå betale alt selv om de ikke vil stå i offenlige helsekøer - økt kost, spesielt om du må dekke hele inngrepet og ikke har helseforsikring lengere

-Andre helseutgifter: Regn med økt behov for lege og medisiner. Flere vil komme seg opp til grensen for frikort og må også betale for alt som ikke dekkes av frikortet - økt kost

-Kantine på jobb - redusert kost

-Matbudsjett - flere måltider hjemme - økt kost

-Månedskort for å komme seg til jobb - redusert kost

-Forsikring: man faller utenfor kollektive avtaler og kan få økt premie grunnet alder - økt kost

-Bistand og hjelp i hjemmet, mye av dette må man betale selv - økt kost

-Strøm, eldre med mindre forbrenning må ha høyere temperatur innendørs - økt kost

-Bolighold: mange har bodd lenge i bolig som etterhvert får feil og klarer ikke fikse ting selv eller de har ikke lengere lov - økt kost

-Feriebudsjett, eldre som er friske ønsker å bruke mer tid på å se verden - økt kost

-Sekundær bolig i syden, noe mange eldre ønsker - økt kost

-klesbudsjett, må ikke lengere kle seg korrekt på jobb eller imponere andre - redusert kost

Ikke bli overrasket om utgiftene totalt vil øke når man blir pensjonist og økonomi blir uansett garantert mye strammere.

Skrevet
Travellingman skrev (3 timer siden):

En faktafeil der, Vollevik satt igjen med ca 1 milliard etter salget av Chess. Men uansett, det er godt gjort å tape omtrent alt på trading....

Ikkeno faktafeil der. 

-gevinst fra salg av Chess

-gevinst fra den først perioden med aksjetrading

-lån fra meklerhus og banker

-penger fra private investorer

Tilsammen er det anslått at han spilte bort 2,4-2,5 milliarder på børsen. Her har man flere effekter som man bør passe seg for når man skal sikre økonomien for pensjonetilverelsen:

-Gambler's fallacy: Hvis man har tapt mye penger på noe så tror man at det er mer sannsynlig at man vi vinne på det samme i fremtiden. Man skal "tjene tilbake" det man har tapt om man bare holder ut. Et relatert uttrykk er "spille seg fra gård og grunn".

-For stor tiltro til egne økonomsike evner etter tidligere økonomiske suksess(er) som ikke nødvendigvis var på samme område.

Folkeopplysningen laget et program om investeringer som burde vært pensum for å få lov til å kjøpe aksjer. Konklusjonen er, kjøp indeksfond med lav forvaltningekost og styr unna alt og alle som sier at de skal slå markedet:

Skrevet
robertaas skrev (2 timer siden):

Mange har sikkert greit cashflow og lite økonomiske problemer før de pensjonerer seg, men sett opp et budsjett for hva situasjonen vil bli og hvordan det vil gå med halvert inntekt:

Ja, heldigvis har vi det sånn her til lands at ingen behøver å gå sulten til sengs, eller mangle tak over hodet - så vet jeg at det er synspunkt som mange uten problem kan argumentere i mot, noe som også er helt riktig men kanskje ikke helt sant. Når jeg sier helt sant er det basert på at vi tolker virkeligheten slik det passer oss individuelt.

Det er fornuftig å bestandig ha en oversikt, og kombinerer den med sunn daglige rutiner som man ikke fraviker, men uten å bli for rigid - man må hele tiden ta høyde for at "alt er usikkert" og at det som "går opp må komme ned", kort sagt; unngå å ta livet personlig.

I stedet for å tenke ut fra visse summer på forhånd, kan man begynne akkurat der man er her og nå og spørre seg selv helt enkle spørsmål; Hvordan har jeg det og hvordan har kroppen min det - vente i stillhet på hva som produseres av tanker og følelser, separere tanker fra følelelser og kanskje enkelt oppdage at man hele tiden lager seg et narrativ som man tror på og binder seg til, en historie som rett og slett er fantasi  satt i system.

Den automatikken begrenser og betinger intelligensen som ligger åpen rundt oss og er fritt tilgjengelig - så kalt; man må evne å tenke utenfor boksen!. Narrativet man laget selv og følger medfører at man bekymrer seg for det som kan skje fremover, og ofte blir det til at det ender i selvoppfyllende profetier. Vi er så avhengige av å tenke, og virker å ha glemt at "tenking" kanskje bare er en av flere sanser, og muligens slett ikke den viktigste sansen heller.

Det tok universet ca 13,8 milliarder år å komme frem til dette punktet vi befinner oss på akkurat nå, så det vi kaller "kroppen" er et produkt av hele den tidslinjen, og vi, som er liksom på toppen som det "tenkende mennsket" lurer på om vi får mer eller mindre av noen diskutable "goder" enn det naboen får.

Hvis man kontakter "hele seg", altså Kroppen og spør den direkte; Hva trenger du å spise? Så kan du være bra sikker på at den sier noe helt annet enn du gjør, og hvem av dere vet best, evolusjon som har en alder på 13,8 milliarder år, eller du som har noen få tiår bak deg?

Så kan man følge opp med alle de andre spørsmålene, så som reising, mobilbruk, fest og moro osv ...

Kan hende du som jeg oppdager at den mangler ingenting, og ingen av mine mer eller midre glupe forslag er rett og slett tøvete, misforstå meg rett.

Roger Waters har en utmerket låt som heter "Amused to death" og den passer søren meg godt til oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...