robertaas Skrevet lørdag kl 07:01 Skrevet lørdag kl 07:01 torbjornhb skrev (36 minutter siden): Ingen oppsparte midler per nå, ettersom jeg brukte alt på egenkapital ved kjøp av bolig for to år siden. Alltid hatt stålkontroll på økonomi, så jeg føler meg trygg selv om det kanskje ikke høres gunstig ut. Har fått øvrig er lavt forbruksnivå, og har gjort mye med huset slik at verdien har økt betraktelig. Noe mange bommer på er at de skal kunne leve av at boligen som de bor i har fått stor verdi. Ja, noen kan leie ut deler av bolig og du kan ta opp lån med bolig som sikkerhet og bruke pengene én gang, men boligen er en utgiftspost selv om den er nedbetalt. Og du skal du ikke bare betale løpende utgifter, men nå også skatte av å ha en bolig. De pengene må du fremskaffe. Man kan selvsagt selge bolig og kjøpe noen billigere, men prosessen koster og det er normalt ikke mange år man kan leve på en eventuell prisforskjell. Husk at du skal inn og ut av samme boligmarked, 1 1
Philber Desanex Skrevet lørdag kl 07:52 Skrevet lørdag kl 07:52 robertaas skrev (1 time siden): Folk som har dette som det viktigste i sin portefølje bør vite at dette raskt kan bli null verdt. (Til info for andre: Vi snakker om aksjer i egen arbeidsplass). Jeg er klar over det. Uansett hvor trygt det føles så er det nærmest per definisjon høy risiko. Man må ikke tro noe annet. Det er ikke noe man bør satse 100% på som pensjonsordning. Det gjør jeg heller ikke.
Vokteren Skrevet lørdag kl 08:12 Skrevet lørdag kl 08:12 logaritmemannen skrev (1 time siden): Jo, du trenger pensjon fra staten for å dekke formuesskatten du må betale på summen du har spart og investert... Fint system vi har: Spar selv til pensjon i aksjefond => bli "straffet" med formuesskatt som spiser opp hele eller deler av pensjonen fra staten. I tillegg er skatten på aksjegevinster nesten 40 %. Vi skal ikke lengre enn til Belgia før det er 0 % formuesskatt OG 0 % skatt på gevinster fra aksjer som er eid privat over lengre tid. Luxembourg, Sveits, Tsjekkia og andre land i Europa har omtrent tilsvarende ordninger. I Norge handler det om å gjøre folk mest mulig økonomisk avhengig av Staten, noe som innebærer en høy risiko. Gode poenger. I Norge kan man skjule store formuer ved å sette pengene i bolig hvor formuesverdien er mye lavere enn realverdien. Dette genererer et stort utleiemarked som igjen skaper A og B-lag i boligmarkedet. Dette burde være et stort paradoks for Jens og Jonas som har et mantra om at all verdiskaping, formue, forbruk og lønn skal innom staten flere ganger i form av skatter og avgifter. Jeg burde kanskje selge alle fond, ta ut alle innskudd og bruke opp pengene på gøy i utlandet
logaritmemannen Skrevet lørdag kl 08:24 Skrevet lørdag kl 08:24 Vokteren skrev (12 minutter siden): (...) Jeg burde kanskje selge alle fond, ta ut alle innskudd og bruke opp pengene på gøy i utlandet Perfekt. Da reduserer du forskjellene i Norge
sureup Skrevet lørdag kl 08:53 Skrevet lørdag kl 08:53 1 hour ago, logaritmemannen said: ... Fint system vi har: Spar selv til pensjon i aksjefond => bli "straffet" med formuesskatt som spiser opp hele eller deler av pensjonen fra staten. ... Nå er ikke jeg for formueskatten, men dette er en typisk ting folk sier, men da sjeldent forteller hvilken situasjon man faktisk er i om så er tilfelle. La oss si bolig spiser opp formuesrabatten, slik at alt man har i aksjefond krever formueskatt. Om man minstepensjonist med 293k i året, der ca 3k av disse er i skatt, så man sitter igjen med 290k. For å ha 290k i formueskatt nå må du utover denne boligen da ha ca 35m i aksjer. Er det en kjip situasjon å være i? De fleste er heller ikke minstepensjonister...
Jalla21 Skrevet lørdag kl 10:55 Skrevet lørdag kl 10:55 Her en artikkel som er aktuell for alle som har flere år igjen før pensjon. FIRE: Slik sparte Christine (51) og Ralf (52) seg til friheten til å slutte å jobbe. Hva om pengene dine kunne jobbe for deg? Med riktige investeringer og sparing har Christine og Ralf nå valget om å pensjonere seg på dagen – begge ved hjelp av to vidt forskjellige tilnærminger. https://www.abcnyheter.no/livsstil/fire-slik-sparte-christine-51-og-ralf-52-seg-til-friheten-til-a-slutte-a-jobbe/1608988
ZiggyStar Skrevet lørdag kl 11:28 Skrevet lørdag kl 11:28 29 minutes ago, Jalla21 said: Her en artikkel som er aktuell for alle som har flere år igjen før pensjon. FIRE: Slik sparte Christine (51) og Ralf (52) seg til friheten til å slutte å jobbe. Hva om pengene dine kunne jobbe for deg? Med riktige investeringer og sparing har Christine og Ralf nå valget om å pensjonere seg på dagen – begge ved hjelp av to vidt forskjellige tilnærminger. https://www.abcnyheter.no/livsstil/fire-slik-sparte-christine-51-og-ralf-52-seg-til-friheten-til-a-slutte-a-jobbe/1608988 Den der Retire Early-bevelsen virker som en influencer Utopia story. Skjønner at konseptet er mulig om du blir søkkrik eller bor i et telt i Nepal. Men at vanlige folk bare putter litt på fond og sparer tror jeg ingenting på. Norge har blitt mer eller mindre umulig å leve billig i, bare maten alene krever jobb 4 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 11:53 Skrevet lørdag kl 11:53 logaritmemannen skrev (4 timer siden): Jo, du trenger pensjon fra staten for å dekke formuesskatten du må betale på summen du har spart og investert... Fint system vi har: Spar selv til pensjon i aksjefond => bli "straffet" med formuesskatt som spiser opp hele eller deler av pensjonen fra staten. I tillegg er skatten på aksjegevinster nesten 40 %. Vi skal ikke lengre enn til Belgia før det er 0 % formuesskatt OG 0 % skatt på gevinster fra aksjer som er eid privat over lengre tid. Luxembourg, Sveits, Tsjekkia og andre land i Europa har omtrent tilsvarende ordninger. I Norge handler det om å gjøre folk mest mulig økonomisk avhengig av Staten, noe som innebærer en høy risiko. Med hele formuen I Sparebanken så får en mer renter enn kostnader. Det går helt fint å ha formue i Norge. 1
robertaas Skrevet lørdag kl 12:00 Skrevet lørdag kl 12:00 (endret) Vokteren skrev (3 timer siden): Gode poenger. I Norge kan man skjule store formuer ved å sette pengene i bolig hvor formuesverdien er mye lavere enn realverdien. Dette genererer et stort utleiemarked som igjen skaper A og B-lag i boligmarkedet. Dette burde være et stort paradoks for Jens og Jonas som har et mantra om at all verdiskaping, formue, forbruk og lønn skal innom staten flere ganger i form av skatter og avgifter. Jeg burde kanskje selge alle fond, ta ut alle innskudd og bruke opp pengene på gøy i utlandet Å kunne investere i sekundærboliger og leve av det har man prøvd stoppe i Norge for å "ta bolighaiene". Resultatet er at leie man må ta for å dekke all kost er for høy til å finne leietakere så mange har valgt å selge sekundærbolig. Idag er skattereglene lagt opp til at boligutleie må drives gjennom et selskap og eiere av selskapet må være bosatt utenfor Norge. Politikk har konsekvenser. Konsekvensen av å "ta bolighaiene" vil de som til høsten skal prøve leie bolig få merke. Fra 2020 til 2025 forsvant ca 20% av boligene fra uteleimarkedet i Oslo, og mye tyder på at det har gått raskere det siste året. Endret lørdag kl 12:11 av robertaas
robertaas Skrevet lørdag kl 12:04 Skrevet lørdag kl 12:04 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Med hele formuen I Sparebanken så får en mer renter enn kostnader. Det går helt fint å ha formue i Norge. Dette kan man ikke regne med vil stemme hver år: Gebyrer og utgifter man må betale banken + skatt for formue + tap fra inflasjon < rente på innskuddet 1
kremt Skrevet lørdag kl 12:08 Skrevet lørdag kl 12:08 Britiske rike ønsker at staten innfører formueskatt. Men det er kun for RIKE. Quote Gruppen ber om en formuesskatt på 2 prosent på verdier over 10 millioner pund, noe de mener kan gi 24 milliarder pund årlig til statskassen. Ifølge en meningsmåling de selv har utført ønsker visstnok 80 prosent av britiske millionærer en slik skatt, mens 75 prosent av befolkningen støtter forslaget. Storbritannia har per i dag ikke en direkte formuesskatt. Formueskatt i Norge rammer vanlige arbeidere/ansatte som har spart litt. Grensen på 1.9 mill i netto formue er svært lavt. I praksis kan man omtrent være fattig og bli belastet formueskatt i Norge. Staten krever betalt hele tiden og man får ingenting tilbake. Kanskje på tide at staten lærer seg å bli økonomisk ansvarlige. Evnt at de investerer pengene og lar avkastning gå til å dekke ting som formueskatt nå gjør. Men nei, ennå mer penger inn betyr at de kan ansette flere og sløse stadig mer. Ansette flere som kan finne på skatter og avgifter. Den norske staten er i ferd med, og har blitt, et regelrett monster som skal ha kloa i alt folk driver med.
Salvesen. Skrevet lørdag kl 12:29 Skrevet lørdag kl 12:29 robertaas skrev (24 minutter siden): Dette kan man ikke regne med vil stemme hver år: Gebyrer og utgifter man må betale banken + skatt for formue + tap fra inflasjon < rente på innskuddet Nei det kommer til å svinge, det kommer også tingene du nevner å gjøre. Inflasjonen er det værste, altså at en får mindre for pengene til slutt. Men, en kan gjøre veldig mye for å gjøre formuen mindre. 1
robertaas Skrevet lørdag kl 12:58 Skrevet lørdag kl 12:58 Salvesen. skrev (25 minutter siden): Men, en kan gjøre veldig mye for å gjøre formuen mindre. Joda, det er lett å bruke pengene. 😎 For å bare gjøre formue mindre eksponert for beskatning er å putte den i eiendom i ferd med å forsvinne. Hadde du andre måter enn det og kompliserte plasseringer i utlandet? 1
Jalla21 Skrevet lørdag kl 13:22 Skrevet lørdag kl 13:22 ZiggyStar skrev (1 time siden): Den der Retire Early-bevelsen virker som en influencer Utopia story. Skjønner at konseptet er mulig om du blir søkkrik eller bor i et telt i Nepal. Men at vanlige folk bare putter litt på fond og sparer tror jeg ingenting på. Norge har blitt mer eller mindre umulig å leve billig i, bare maten alene krever jobb Tja, leste du hva han fyren på 52 år hadde gjort? Ikke lenge etter tok han opp et rammelån på den allerede nedbetalte boligen sin, og startet reisen mot økonomisk frihet. Lånet på 3.9 millioner investerte han i globale indeksfond. Etter fem år hadde det mer enn doblet seg og han sitter nå med over 12,3 millioner kroner i det han kaller «porteføljen» sin. Han har selvsagt tatt en stor sjanse, men det viser at du ikke trenger å være "søkkrik" for å gjøre noen valg som kan lykkes.
kremt Skrevet lørdag kl 13:44 Skrevet lørdag kl 13:44 Det fremstilles alltid som en sensasjon i slike saker. Minner meg om en podcast jeg hørte om en finans-berte som visstnok hadde blitt pensjonist i 30-årene. Sannheten var at hun tok ett års fri og nå jobbet en vanlig jobb. Til vanlig levde hun helt ekstremt sparsomt og hadde totalt ca 3 mill i fond. Så det er egentlig ingenting spesielt. Svaret ligger der ute for alle sammen. Når de lager saker om folk som pensjonerer seg sent i 20-årene er det som regel en blanding av ren løgn, vridning av sannheten eller ønske om å selge abonnement, kurs etc. En boliginvestor på sørlandet selger visstnok kurs for 60 tusen kroner om hvordan du kan bli en boliginvestor. Finanspresses skriver om denne fyren hele tiden. Typiske artikler er "Fra null til 100 utleieboliger på fem år! Slik kan du også gjøre det" Det ligger mye mer bak enn hva overskriftene sier. 1
Salvesen. Skrevet lørdag kl 13:48 Skrevet lørdag kl 13:48 robertaas skrev (49 minutter siden): Joda, det er lett å bruke pengene. 😎 For å bare gjøre formue mindre eksponert for beskatning er å putte den i eiendom i ferd med å forsvinne. Hadde du andre måter enn det og kompliserte plasseringer i utlandet? Ja en får jo rabatt for mye rart, hovedbolig er vell det beste, så kommer vell verdipapirer samt gull osv.
ZiggyStar Skrevet lørdag kl 13:51 Skrevet lørdag kl 13:51 24 minutes ago, Jalla21 said: Tja, leste du hva han fyren på 52 år hadde gjort? Ikke lenge etter tok han opp et rammelån på den allerede nedbetalte boligen sin, og startet reisen mot økonomisk frihet. Lånet på 3.9 millioner investerte han i globale indeksfond. Etter fem år hadde det mer enn doblet seg og han sitter nå med over 12,3 millioner kroner i det han kaller «porteføljen» sin. Han har selvsagt tatt en stor sjanse, men det viser at du ikke trenger å være "søkkrik" for å gjøre noen valg som kan lykkes. Joda vi vet fra før at folk klarer å bli rike. Det jeg mener det er liksom ikke noe nytt her, noen folk er dyktige og klarer å generere penger. Innebærer ofte risiko som du sier. Mens FIRE er noe som pushes av influensere som om alle kan gjøre det med helt ordinær og banal sparing - mens det egentlig formålet til influenseren er å bare få klikk
robertaas Skrevet lørdag kl 16:34 Skrevet lørdag kl 16:34 (endret) Jalla21 skrev (3 timer siden): Tja, leste du hva han fyren på 52 år hadde gjort? Ikke lenge etter tok han opp et rammelån på den allerede nedbetalte boligen sin, og startet reisen mot økonomisk frihet. Lånet på 3.9 millioner investerte han i globale indeksfond. Etter fem år hadde det mer enn doblet seg og han sitter nå med over 12,3 millioner kroner i det han kaller «porteføljen» sin. Han har selvsagt tatt en stor sjanse, men det viser at du ikke trenger å være "søkkrik" for å gjøre noen valg som kan lykkes. Stoler ikke på at de tallene er så lett å nå, de skryter nok litt. Var i et globalt indeksfond og gikk ut med god timing. Idag har det fondet hatt 77% avkastning de siste 5 år. Gikk med god timing over til norsk indeksfond og der er det 96% avkastning de siste 5 år. Det er kun ved å følge med og være heldig med timing at jeg har fått over 100% avkastning på indeksfond. For å spre risiko gikk jeg også inn i sølv, men med optimalt dårling timing, og der har verdi gått kraftig ned. Heldigvis gikk jeg ikke inn med så mye. Over 100 % avkastning på 5 år er altså ikke noe man kan forvente skal skje av seg selv. Og om man har for stor tro på sine evner til å trade på børsen kan man ende som Ivar Vollevik som klarte spile bort 2,5 milliarder som han hadde tjent på å ha god timing på å opprette og selge mobilselskap. Flere Europeisk land har lånt så mye de kan og klarer ikke dekke sine sosiale utgifte slik at det snart må skje store endringer der. Samtidig vil det komme store endringer i arbeidslivet de neste årene grunnet AI. Jeg har null tillit til at indeksfond vil gi like god avkastning de neste 5 årene som de forrige 5 årene. Endret lørdag kl 16:38 av robertaas 1
Travellingman Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jalla21 skrev (På 25.7.2026 den 12.55): Her en artikkel som er aktuell for alle som har flere år igjen før pensjon. FIRE: Slik sparte Christine (51) og Ralf (52) seg til friheten til å slutte å jobbe. Hva om pengene dine kunne jobbe for deg? Med riktige investeringer og sparing har Christine og Ralf nå valget om å pensjonere seg på dagen – begge ved hjelp av to vidt forskjellige tilnærminger. https://www.abcnyheter.no/livsstil/fire-slik-sparte-christine-51-og-ralf-52-seg-til-friheten-til-a-slutte-a-jobbe/1608988 Har lest artikkelen ja, har også lest og hørt om disse to personene tidligere. Vil vel si at damen har hatt en lettere vei til sin rikdom enn Ralf som har gjort det alene. Christine fremstilles jo som om hun har gjort dette alene, men sannheten er at hun har vært gift i 25 år og uten backing fra sin mann hadde ikke hun sittet så godt i det nå. Ingen av de lever som FIRE heller da begge to delvis jobber. Har mest sans for Ralf sin vei, hard jobbing og kalkulert satsing har ført til at han har et ganske fritt liv nå. 1
Travellingman Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden robertaas skrev (På 25.7.2026 den 18.34): Stoler ikke på at de tallene er så lett å nå, de skryter nok litt. Var i et globalt indeksfond og gikk ut med god timing. Idag har det fondet hatt 77% avkastning de siste 5 år. Gikk med god timing over til norsk indeksfond og der er det 96% avkastning de siste 5 år. Det er kun ved å følge med og være heldig med timing at jeg har fått over 100% avkastning på indeksfond. For å spre risiko gikk jeg også inn i sølv, men med optimalt dårling timing, og der har verdi gått kraftig ned. Heldigvis gikk jeg ikke inn med så mye. Over 100 % avkastning på 5 år er altså ikke noe man kan forvente skal skje av seg selv. Og om man har for stor tro på sine evner til å trade på børsen kan man ende som Ivar Vollevik som klarte spile bort 2,5 milliarder som han hadde tjent på å ha god timing på å opprette og selge mobilselskap. Flere Europeisk land har lånt så mye de kan og klarer ikke dekke sine sosiale utgifte slik at det snart må skje store endringer der. Samtidig vil det komme store endringer i arbeidslivet de neste årene grunnet AI. Jeg har null tillit til at indeksfond vil gi like god avkastning de neste 5 årene som de forrige 5 årene. En faktafeil der, Vollevik satt igjen med ca 1 milliard etter salget av Chess. Men uansett, det er godt gjort å tape omtrent alt på trading.... Det finnes jo noen "finfluensere" som er ganske transparent i hva de gjør, vil anbefale å ta en titt på Utbyttereisen. https://utbyttereisen.no/ De har et veldig bra community på flere arenaer. Trenger noen litt hjelp for å komme i gang eller hjelp til videreutvikling så er Utbyttereisens univers verdt å se nærmere på. Jeg angrer i hvert fall ikke på at jeg ble en del av det 💰💹
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå