Gå til innhold

Hva er din plan for pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er interessert i å høre hva deres plan for pensjon er, og hva dere eventuelt må gjøre for å nå målet:

1. Hvor gammel er du, og hvilken alder tror/håper/planlegger du å pensjonere deg? (Eller har du pensjonert deg?)
  2. Hvor stor del av nåværende inntekt trenger du som pensjonist? (eks 66 prosent av tidligere lønn?)
  3. Får du dette via folketrygden, AFP, o.l pensjonsordninger, eller må du også spare selv via privat sparing, IPS, og liknende? Hvor mye estimerer du i så fall å måtte spare privat?

Kan starte selv:
Jeg er 30 år, og håper egentlig å pensjonere meg fra 62 år hvis tidlig aldersgrense ikke flyttes.
Jobber i staten, og er per tid både dekket av særaldersgrense/tidligpensjon og AFP via SPK, men hvilke endringer som gjøres fra politisk hold i fremtiden vet jeg jo ikke...

Jeg tror jeg skulle kunne klart meg med 50 prosent av årlig inntekt, basert på at jeg er planlegger å være gjeldsfri når jeg pensjonerer meg.
Likevel sparer jeg i IPS og litt ved siden av i ASK som er øremerket til pensjon, og da tror jeg at jeg samlet utbetaling ville ligget på cirka 60-70 prosent av nåværende inntekt. Dette sparer jeg egentlig kun fordi jeg frykter at pensjonsordningene blir dårligere innen jeg skal pensjonere meg, og vil ikke sitte med skjegget i postkassen om ordningene via NAV og SPK, og andre blir redusert når jeg har kort tid igjen til pensjonsalder.

Man kan både lese og høre mange steder at det anbefales unge å spare mye til pensjon (riktignok etter bolig), men gitt at man er (tilnærmet) gjeldsfri og har noe sparepenger forstår jeg ikke hvorfor man skulle trenge 70-80 prosent av tidligere årslønn. Kanskje annerledes om man leier, men hvis man eier bolig, og tar utgangspunkt i SIFO-referansebudsjettene, legger på normalt boligrelaterte utgifter, pluss litt til ferie, så ser jeg ikke at man skulle trengt i nærheten av de summene med utgangspunkt i en medianlønn. Mulig jeg tenker for enkelt på dette? 

Endret av Redshift
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer ikke til å ha allverden i opptjent pensjonsparing, Men kommer til å sitte med gjeldsfri i egen bolig, pluss kanskje 10 mill i oppsparte midler plassert i noe relativt trygt. Det kombinert med et beskjedent forbruk vil gi mer enn nok for meg. Pensjonsalder jeg sikter på nå er ca 55, men det er jo veldig avhengig av om jeg har en interessant jobb når den tid kommer, eller ikke.

Det viktigste tidlig i livet er å "komme ovenpå" så man begynner å akkumulere formue i stedetfor å betale gjeldsrenter. Rentesrente er et veldig kraftig verktøy, men det slår ut i begge retninger.

Endret av MailMan13
  • Liker 2
Skrevet

Slapp av.

Staten kommer til å introdusere nye/øke skatter og avgifter på eiendom (og formue) lenge før du går av med pensjon for å sørge for at oppsparte midler ikke lenger er nok (med mindre du er meeeget velstående) for å pensjonere deg tidlig.

Bare se hvordan de behandler dagens pensjonister. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Håper å jobbe til jeg krepperer, men når unga er voksne og jeg er full av vondter I ledd osv blir det nok flytte til varmere klima, muligens Østen. Om fruen tillater det.

• Liker 2
Skrevet
MailMan13 skrev (2 timer siden):

Kommer ikke til å ha allverden i opptjent pensjonsparing, Men kommer til å sitte med gjeldsfri i egen bolig, pluss kanskje 10 mill i oppsparte midler plassert i noe relativt trygt. Det kombinert med et beskjedent forbruk vil gi mer enn nok for meg. Pensjonsalder jeg sikter på nå er ca 55, men det er jo veldig avhengig av om jeg har en interessant jobb når den tid kommer, eller ikke.

Det viktigste tidlig i livet er å "komme ovenpå" så man begynner å akkumulere formue i stedetfor å betale gjeldsrenter. Rentesrente er et veldig kraftig verktøy, men det slår ut i begge retninger.

Hei økonomi er ikke min sterkeste side. Hva mener med at det slår ut i begge retninger. 

Skrevet

Tenker at 67 år er en passe alder for å pensjonere seg.
Våren er dessuten en fin tid for å avslutte et begivenhetsrikt yrkesliv.
Da har jeg gjeldfritt hus og hytte samt noen mill i bank/fond/ips.
Sparer rundt 35% av utbetalt inntekt i dag og klarer med derfor fint med 65% i pensjon

• Liker 2
Skrevet

Har ikkje ein konkret plan for pensjonsalder, men planlegg ein økonomi som kan la meg pensjonere meg tidlegare enn normal pensjonsalder om eg vil det.

Blir 40 i år og starta med privat pensjonssparing i 2012 (indeksfond). Har hatt god avkastning på det, samt betalt ned lån og fått noko vinst på bustad, så eg er nøgd med dagens situasjon. Akkurat no sparer eg ingenting sidan eg jobber 50% for å få meir tid heime med born og familie.

Har ein god pensjonsavtale i jobben, så om eg jobber fullt ut vil eg ha meir pengar enn eg har bruk for. Noko blir det alltids igjen til arvingane, men eg har ikkje noko plan om at det står store millionbeløp igjen.

Ein veit aldri kva staten kan finne på med pensjonsordningar, men med eit større beløp i fond så er eg ikkje bekymra for å ha for lite. Me har ikkje ein standard der mesteparten av inntekta blir brukt opp, så eg kan fint klare meg med mindre når den tid kjem. Akkurat no går det meir pga. born, lån og hus.

Skrevet

Er trygdet som ung, men ingen ung ufør-tillegg trygd. Ser meg dermed som pensjonert uten ønske om å bidra til dette samfunnet som ikke brydde seg om meg. Vil dermed få mye lavere pensjon enn jeg skulle hatt ved 67 år grensen der trygd blir til pensjon offisielt, er vel der grensa ligger nå.

Fokuset mitt ligger på hva jeg kan gjøre for å bedre min økonomi. Sparer så mye jeg har anledning til i aksjefond foreløbig, men vil nok etterhvert flytte fokuset over fra det til nedbetaling av huslånet. Prøver å spare rundt 40-45% av trygda hver måned som går til dette formålet. Mitt mål er å bli gjeldfri innen 10 år.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Håper vi da har kommet dit at vi kan kjøpe oss en tidsmaskin på Jernia. Da skal jeg skru tilbake klokka til min første forelskelse. En forelskelse som ble tyst som graven fordi jeg ikke turte å si en dritt.

Denne gangen skal det bli andre boller, da er sjekke-replikkene ferdig programmert..

Endret av Sovna
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...