Gå til innhold

Hva er din plan for pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er advokat, og håper tjenestene mine er attraktive relativt lenge, så jeg kan jobbe fulltid til relativt sent, og gjerne deltid noen år uti normal pensjonsalder også. Med nåværende inntektsnivå og karriere er jeg veldig lite bekymret for alderspensjon. Men jeg er avhengig av at ting fortsetter ca som før. Hvis markedet for mine tjenester blir helt rasert av AI, eller jeg blir syk/skadet/ufør, må jeg innrømme at jeg stresser litt. Men det er en risiko jeg har tatt relativt bevisst, for å kunne leve det livet jeg lever med barn og enebolig i Oslo, og relativt høyt komfortnivå. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange tror naivt at de vil få 66% i pensjon. Om man har jobbet i minst 40 år når man går av med pesjon ved 67 år ligger man nå ann til at NAV vil gi 36-50 % i pensjon. Går man av ved 62 år blir det selvsagt mindre.

-Da selv pensjonsfond utland er for lite til å dekke fremtidige pensjonsforpliktelser har man allerede hatt flere revisjoner av ytelsene som gir som resultat at man må gå av senere, må jobbe flere år for full ytelse og at ytelsen blir lavere. Regn med mange slike runder fremover.

-Regn med at statens ytelse begrenses til en prosentandel av 6 G og ikke en prosentandel av hva man har tjent og betalt skatt for.

-Regn med at alt ekstra man har skaffet seg av pensjonsytelser blir samordnet slik at andelen fra NAV bare blir mindre. Har hørt med folk aom er gått av at de ble sjokkert av hvor mye som ble samordnet.

-Selv maks oppsparing av IPS i 30 år og maks forventet avkastning vil ikke holde til å hjelpe deg opp til 66% av dagens lønnsnivå. Og ikke se bort fra samordning også av dette.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Herr Brun skrev (1 time siden):

(...) eller jeg blir syk/skadet/ufør, må jeg innrømme at jeg stresser litt.

Dette er jo de delene av livet man aldri kan fullgardere seg mot, og det påvirker jo også en opptjening av pensjon og de andre avtalene man er dekket av, f.eks AFP o.l.

Hvis du har en brukbar livsforsikring så bør du jo likevel kunne leve økonomisk greit også ved uføre, selv om det lagsiktige potensiale for inntekt og sparing blir redusert. 

Endret av Redshift
Skrevet
Redshift skrev (55 minutter siden):

Dette er jo de delene av livet man aldri kan fullgardere seg mot, og det påvirker jo også en opptjening av pensjon og de andre avtalene man er dekket av, f.eks AFP o.l.

Hvis du har en brukbar livsforsikring så bør du jo likevel kunne leve økonomisk greit også ved uføre, selv om det lagsiktige potensiale for inntekt og sparing blir redusert. 

Jeg skal klare meg okei også da, altså. Men det blir en veldig stor endring. Jeg har (tar meg ikke) råd til uføreforsikring på et nivå som opprettholder dagens levestandard. Forhåpentligvis havner vi ikke der. 

Skrevet
robertaas skrev (1 time siden):

Mange tror naivt at de vil få 66% i pensjon. Om man har jobbet i minst 40 år når man går av med pesjon ved 67 år ligger man nå ann til at NAV vil gi 36-50 % i pensjon. Går man av ved 62 år blir det selvsagt mindre.

-Da selv pensjonsfond utland er for lite til å dekke fremtidige pensjonsforpliktelser har man allerede hatt flere revisjoner av ytelsene som gir som resultat at man må gå av senere, må jobbe flere år for full ytelse og at ytelsen blir lavere. Regn med mange slike runder fremover.

-Regn med at statens ytelse begrenses til en prosentandel av 6 G og ikke en prosentandel av hva man har tjent og betalt skatt for.

-Regn med at alt ekstra man har skaffet seg av pensjonsytelser blir samordnet slik at andelen fra NAV bare blir mindre. Har hørt med folk aom er gått av at de ble sjokkert av hvor mye som ble samordnet.

-Selv maks oppsparing av IPS i 30 år og maks forventet avkastning vil ikke holde til å hjelpe deg opp til 66% av dagens lønnsnivå. Og ikke se bort fra samordning også av dette.

Det du skriver om samordning er grunnen til at jeg har, og anbefaler at, all sparing til pensjonsalderen skjer i ting som ikke heter noe med "-pensjon".

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gidder ikke å se på utregninger på pensjon i det hele tatt, for det er tusen prosent sikkert at det blir langt mer smalhans om 20+ år enn ordningene som har vært så langt. Politikken som føres på en del områder er ikke bærekraftig, for å si det pent. Jeg sparer i ips, fond og aksjer, men skulle ønske jeg hadde startet tidligere. Når det er sagt så er ikke det noe mål i seg selv å gå av med pensjon. Forhåpentligvis har jeg en jobb jeg trives med når den tid kommer, så behovet vil ikke være å bli fulltidspensjonist, men å ha frihet til å bestemme selv når og hvor mye det skal jobbes. At helsen er i behold er kanskje det aller viktigste, men som man ikke selv har full kontroll på.

Angående det med samordning. Det er for meg en ubegripelig tanke at man skal kunne straffes for å spare i feks ips, ved at andre ytelser avkortes. Det burde egentlig være kriminelt. Så noe sånt må man omtrent ta for gitt at kommer til å skje.

Endret av bo1e
Skrevet
robertaas skrev (2 timer siden):

Du glemmer den private som arbeidsgiver gir

Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Du glemmer den private som arbeidsgiver gir

Jeg har også privat pensjon, men har langt igjen til 1 mill i året fra 62 år.

Husk å sjekke på «minpensjon.no» slik at du ikke får tidenes overraskelse…..

Skrevet

Jeg har et veldig avslappet forhold til pensjon. Min tanke er at så lenge jeg er gjeldsfri når jeg er pensjonist så skal jeg klare meg, selv om jeg har lite. Mange dør også lenge før de er blitt pensjonist (bare se på Olaf Tufte i nyhetene i dag, gikk bort i en alder av 50, RIP) og når man er død har man ingen glede av det man har slitt for å spare opp. Jeg lever heller godt og komfortabelt nå i 30 år frem til jeg blir pensjonist så kan jeg leve litt mindre komfortabelt de siste 10-15 max jeg er pensjonist om det trengs. Jeg lever sikkert ikke til jeg er 80+ likevel. Så jeg velger å leve i nuet og bruker penger deretter, i stedet for å gamble på at jeg skal leve til jeg er 100...

Skrevet
Vokteren skrev (6 minutter siden):

Jeg har også privat pensjon, men har langt igjen til 1 mill i året fra 62 år.

Husk å sjekke på «minpensjon.no» slik at du ikke får tidenes overraskelse…..

Hvorfor skal jeg sjekke min pensjon når jeg vet hvor mye som spares hver måned og hvor det spares? Da bruker en fondskalkulator. Det kan såklart gå på en gigantisk smell og være verdt 0 kroner også, men det er usannsynlig. For min del går det ca 100 000 inn her I året.

Skrevet
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skal jeg sjekke min pensjon når jeg vet hvor mye som spares hver måned og hvor det spares? Da bruker en fondskalkulator. Det kan såklart gå på en gigantisk smell og være verdt 0 kroner også, men det er usannsynlig. For min del går det ca 100 000 inn her I året.

Hvorfor ikke sjekke for sikkerhets skyld ? Det koster ingen ting.

Min arbeidsgiver betaler også inn nær 100 kkr i året uten at dette gir 1 mill i året.

Skrevet
Vokteren skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke sjekke for sikkerhets skyld ? Det koster ingen ting.

Min arbeidsgiver betaler også inn nær 100 kkr i året uten at dette gir 1 mill i året.

Ja jeg sjekket, de legger inn mindre enn hva beholdningen er... altså de tar ekstremt lave estimater og at en taper penger.

Det kan såklart skje. 

Skrevet

Snart 50. Har en 2-roms sentralt i Oslo som leies ut frem til den blir pensjon for meg og kona.

håper å være gjeldsfri om 15år, da er jeg 65.

Pensjonsalderen for mitt kull er satt il 71, så antar at jeg må jobbe til Jølstad kommer og henter meg på jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...