Hareena Skrevet onsdag kl 13:07 Skrevet onsdag kl 13:07 Hvis jeg skal gå til innkjøp av en flyttbar AC - hva bør jeg passe på?
Terrassebord Skrevet onsdag kl 13:12 Skrevet onsdag kl 13:12 De støyer noe jævlig. Ellers passe på at den er stor nok for rommet du skal kjøle ned. Kjøpte en billig en på Biltema for en tid tilbake. Den funker som bare det men bråker. Det er en sånn type som blåser varm luft ut vinduet/døren. Brukes til å kjøle ned barnerom og soverom før noen skal sove der. Det fungere bra og de koster lite. 1 1
Nimrad Skrevet onsdag kl 13:13 Skrevet onsdag kl 13:13 Det er gigantisk forskjell på de som har separat inne-/utedel og de som bare har luftkanal ut av et vindu eller lignende. Se denne: 1
Hareena Skrevet onsdag kl 13:30 Forfatter Skrevet onsdag kl 13:30 Noen har vel funksjon med både inntak og uttak? Altså suger ut varm luft fra rommet og tar inn og kjøler ny? Altså det er snakk om en fritidsleilighet der varme utgjør et problem i to-tre måneder og hvor jeg tilbringer maks tre uker ila den tida Å innstallere skikkelige greier er ikke aktuelt, men la oss si jeg er ute etter den minst dårlige av de mobile som jeg kan stue vekk når snøen ligger meterhøy. Skal kjøle ca 60kvm rom, så ja - må ha stor nok kapasitet og jeg skjønner jeg må tåle støyen.
oddeh Skrevet onsdag kl 13:42 Skrevet onsdag kl 13:42 Vil anbefale en splittløsning pga støy og effektivitet. Har selv denne på soverommet og er veldig fornøyd. 1
Uderzo Skrevet onsdag kl 13:46 Skrevet onsdag kl 13:46 (endret) Hareena skrev (17 minutter siden): Noen har vel funksjon med både inntak og uttak? Altså suger ut varm luft fra rommet og tar inn og kjøler ny? Altså det er snakk om en fritidsleilighet der varme utgjør et problem i to-tre måneder og hvor jeg tilbringer maks tre uker ila den tida Å innstallere skikkelige greier er ikke aktuelt, men la oss si jeg er ute etter den minst dårlige av de mobile som jeg kan stue vekk når snøen ligger meterhøy. Skal kjøle ca 60kvm rom, så ja - må ha stor nok kapasitet og jeg skjønner jeg må tåle støyen. 60 kvm er nok i overkant for slike mobile enheter. Tror de fleste slike kun kan håndtere opp mot 35 kvm. Jeg har varianten med kun en slange, men den med to, som jeg lenker til, er som TC påpeker, er noe bedre. https://www.clasohlson.com/no/Woods-Cortina-Air-Switch-12K-stillegaende-portabel-AC/p/36-9897 Men maks 35kvm. Så jeg henger meg på de som foreslår varmepumpe, såfremt det er mulig. Tror du kommer til å bli meget skuffet av en slik mobil enhet hvis du ønsker å kjøle ned en hel leilighet, de er bare laget for å kjøle ned et rom. Endret onsdag kl 13:47 av Uderzo
The Avatar Skrevet onsdag kl 14:01 Skrevet onsdag kl 14:01 Det viktigaste å passe på er at du tømmer kondensvatnet før det renner over. Særleg når den står og går utan tilsyn så er det greit å unngå vannsøl. Ellers så er min erfaring at det fungerer greit nok. Sjølv ein relativ svak AC kan fint ta ned topptemperaturen sjølv om den ikkje er kraftig nok til å kjøle 70 m² heilt ned til 20°. Disse mobile anlegga vil bråke, så bruksområdet er mest å ha den påslått nokre timar på kvelden for å senke temperaturen før du slår den av. Med fleksivel slange så er det vanskeleg å effektivt fjerne varmen. Ofte følger det med ei ramme, men den er stort sett dårleg tilpassa norske vindu. Det vil være vell verdt å prøve å lage ei effektiv løysing for å dumpe ut varmlufta utan at airconditioneren drar inn igjen den samme varme lufta. Slange ut vinduet er betre enn ingenting, men fortsatt ganske dårleg.
Hareena Skrevet onsdag kl 15:27 Forfatter Skrevet onsdag kl 15:27 Jeg ser jeg skulle nok hatt varmepumpe, men usikker på om det er lov i sameiet. @Uderzo Takk for konkret tips. Tenker vel at selv om den er beregnet opptil 35kvm må den vel kunne ta ned temperaturen fra 30 til 26 f.eks. ? Har sett på noen andre, men de ser ut som slangen er beregnet på å føres ut amerikanske vinduer. Må sjekke med styret i sameiet. Dette er en ende- og toppleilighet så skulle være mulig å montere varmepumpe uten å være til sjenanse for andre.
toralfb Skrevet onsdag kl 15:34 Skrevet onsdag kl 15:34 (endret) The Avatar skrev (1 time siden): Det viktigaste å passe på er at du tømmer kondensvatnet før det renner over. Særleg når den står og går utan tilsyn så er det greit å unngå vannsøl. Kan bekrefte det, tørka opp ca 10 liter vann fra en slik mobil kjøler igår, selv om den var koblet til en 25 liters dunk for oppsamling. Det kan bli store mengder kondens. Har en mulighet for fastmontert varmepumpe med inne og utedel er dette alltid en bedre løsning, med slange for kondensvann. Ulempen er kostnaden for montering og ikke alle steder tillater varmepumper. Endret onsdag kl 15:35 av toralfb
Uderzo Skrevet onsdag kl 15:41 Skrevet onsdag kl 15:41 Hareena skrev (7 minutter siden): Tenker vel at selv om den er beregnet opptil 35kvm må den vel kunne ta ned temperaturen fra 30 til 26 f.eks. ? Et rom ja, hele leiligheten, nei, det er tvilsomt. Min klarer et rom, men det er det, selv om den jobber for harde livet så er resten av leiligheten varm.
OMyre Skrevet onsdag kl 15:51 Skrevet onsdag kl 15:51 Kjøp test vinnere, ikke lett å dra noen konklusjoner. En må bare lese seg opp på tester. Hadde det vært meg, så hadde jeg gått for Wood’s AC Cortina 12K AirSwitch https://www.tek.no/nyheter/anbefaling/i/pQmwVj/fire-flyttbare-aircondition-vi-kan-anbefale?srsltid=AfmBOooTomxBlcKH0UBWaOV1RphKyDuqLtRSpJakLZQ9fyiKWkSuhq7_ https://www.dagbladet.no/tema/portable-klimaanlegg-vinneren-bankers-kjop/84625134 https://www.lydogbilde.no/test/smart-hjem/3-x-mobil-aircondition/?srsltid=AfmBOorsXuf74K-TZx6Nxl_x7_jlh2rY7PHHA4JLS6kR5FtqNStgmgM6
Hareena Skrevet onsdag kl 16:16 Forfatter Skrevet onsdag kl 16:16 Uderzo skrev (19 minutter siden): Et rom ja, hele leiligheten, nei, det er tvilsomt. Min klarer et rom, men det er det, selv om den jobber for harde livet så er resten av leiligheten varm. Auda. Takk for advarsel om bomkjøp. Soverom er på skyggesida for ettermiddag- og kveldssol og sover greit med alt åpent. Konvertere bruken til kun skisesong?😅 Flott med panoramavinduer, men i 2006 var de ikke bygget mot varme... Takk @OMyre Alltid smart å sjekke testere uten kommersielle interesser (håper vi) Jeg konkluderer ved hjelp av dere kloke hoder: - Ser ut til at de flyttbare jeg spurte om er beregnet på soverom/rom <35kvm. - Varmepumpe er eneste varige, fornuftige løsning for leiligheten, men er dessverre avhengig av sameiestyrets godkjenning. (hmmm)
toralfb Skrevet onsdag kl 16:47 Skrevet onsdag kl 16:47 Hareena skrev (21 minutter siden): - Varmepumpe er eneste varige, fornuftige løsning for leiligheten, men er dessverre avhengig av sameiestyrets godkjenning. (hmmm) Det er håp i borettslag og sameier også. Men, det kreves en godkjenning. Styret kan ikke nekte uten en god grunn. Eksempel på saker ang montering av varmepumper: https://www.ba.no/per-rolf-askeland-89-trues-med-tvangssalg-na-har-han-fatt-nytt-hap/s/5-8-3294958
El burro Skrevet onsdag kl 18:29 Skrevet onsdag kl 18:29 oddeh skrev (4 timer siden): Vil anbefale en splittløsning pga støy og effektivitet. Har selv denne på soverommet og er veldig fornøyd. Jeg har både mini-split som du linker til og en tradisjonell modell med slange, jeg tror mini-spliten er på 5.000 BTU mens den tradisjonelle er på 12.000 BTU. Førstnevnte er faktisk mye mer effektiv på å kjøle ned et lite rom og det er vel fordi den sirkulerer luften i rommet i stedet for å sende den ut samt at kompressoren er utendørs, luften som sendes ut må jo erstattes på en måte og det betyr at det trekker inn varm luft som må kjøles ned igjen. Den tradisjonelle har også en kompressor som produserer mye varme samt at slangen er veldig varm selv om den er isolert, den bråker også noe vanvittig i forhold til mini-split. Her bilde av den tradisjonelle som jeg har, man kan faktisk se kompressoren. Og dette er innerdelen på mini-split. Det som irriterer meg med begge er at de ikke har inverter, altså at de justerer hastigheten på kompressoren trinnløst. Det er full gass eller ingenting. 1
Lenvar Skrevet onsdag kl 19:37 Skrevet onsdag kl 19:37 toralfb skrev (2 timer siden): Men, det kreves en godkjenning. Styret kan ikke nekte uten en god grunn. Hvis man må borre gjennom en yttervegg som er brannsikret, kan det være grunn god nok til å i det minste kreve en del forbehold. Slike yttervegger er sameiets eiendom, og ikke din egen, så du må ha godkjenning fra styret. Ettersom jeg har store stuevinduer mot vest, og det blir utrolig varmt i leiligheten min mot kvelden, så ba jeg styret om godkjenning til å installere varmepumpe (for kjøling). Jeg så blant annet at et par andre leiligheter hadde installert det, ifølge styret uten å be om godkjenning. Men jeg fikk godkjenning til å installere den. Den er nesten usynlig fra utsiden, og veldig stillegående, så den er ikke til sjenanse for naboene. Jeg tror ytterveggen er brannsikret, men jobben ble forsvarlig utført av profesjonelle så alt slikt skal være ivaretatt.
Kjetil Lura Skrevet onsdag kl 19:38 Skrevet onsdag kl 19:38 5 hours ago, Mag ne said: 60 m2, varmepumpe. Nope. Skal du kjøpe varmepumpe. Jeg har en som kjøler/varme 4000/7300 på 60m2. Jepp over kill, men slipper støy når pc mine er av..
OMyre Skrevet i går, 07:00 Skrevet i går, 07:00 Varmepumpe er selvsagt det beste, viss en har en god og fornuftig plan mht. gjennomføringer / hull og plassering av inne og utedelen
sedsberg Skrevet i går, 08:26 Skrevet i går, 08:26 16 hours ago, toralfb said: Kan bekrefte det, tørka opp ca 10 liter vann fra en slik mobil kjøler igår, selv om den var koblet til en 25 liters dunk for oppsamling. Det kan bli store mengder kondens. Rar patent. Min samler vannet i et lite kar oppå kompressoren, damper det av og blåser det ut med varmlufta. Har aldri fått så mye som en dråpe ut av dreneringsskruen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå