Gå til innhold

El burro

Medlemmer
  • Innlegg

    494
  • Ble med

Nylige profilbesøk

2 183 profilvisninger

El burro sine prestasjoner

484

Nettsamfunnsomdømme

1

Hjelpsomme svar

  1. Nå har det blitt sånn at filmer må fylle diverse krav til mangfold for å kunne bli nominert til Oscar. "Standard A: On-Screen Representation, Themes, and Narratives (Must complete one): One of the lead actors or “significant supporting actors” is from an underrated racial or ethnic group. At least 30% of actors in minor roles are from at least two underrepresented groups, including: women, racial or ethnic group, LGBTQ+, the disabled. The main storyline, theme or narrative of the film is centered on at least one of the four aforementioned underrepresented groups." https://www.rollingstone.com/tv-movies/tv-movie-features/oscars-2024-rules-explained-best-picture-diversity-inclusion-standards-1234962077/ Jeg er ikke i tvil om at kvaliteten på filmer har blitt dårligere når politisk korrekte holdninger må presses inn på ett eller et annet vis, det er jo greit nok i enkelte fantasifilmer eller når det lages helt nye historier. Men når man omskriver eldre verker fordi det ikke passer inn i dagens politiske bilde, eller når historiske personer forandres så er ikke det bra. Får litt sånn assosiasjoner til noen tyskere på 30 og 40 tallet som brente bøker og kunst fordi det ikke passet med ideologien deres. Et annet eksempel er New York Filharmonien, de har i en årrekke hatt blinde audition der håpefulle musikere blir valgt ut kun på grunn av sine musikalske talenter. De som velger ut musikere vet ikke hudfarge, kjønn eller navn musikerne. Det var tydeligvis ikke bra nok siden hvite musikere var i flertall, nå kvoterer de heller inn basert på kjønn og hudfarge i stedet for å velge de beste musikalske talentene.
  2. Jeg liker kanalene som History Hit har på YouTube. https://www.youtube.com/@TimelineChannel https://www.youtube.com/@AllOutHistory https://www.youtube.com/@ChronicleMedieval https://www.youtube.com/@UnearthedHistoryChannel https://www.youtube.com/@AbsoluteHistory Banijay har også mange gode dokumentarer. https://www.youtube.com/@BanijayHistory
  3. Jeg ville begynt med en service og grundig flush av girkassen, når bunnpanna på kassen demonteres så er det lettere å finne indikasjoner på om det er noe annet galt siden det ligger magneter i bunnbanna. Hvis jeg ikke tar feil så er det også en o-ring til oljepickupen som kan være problematisk, spesielt hvis noen har vært av med panna før.
  4. Hvis oljeforbruket er innenfor spesifikasjonene til produsenten så er det jo ikke noe galt med bilen selv om forbruket kan virke høyt for noen. Hvis forbruket er høyt fordi det faktisk er noe feil med bilen og at selgeren er klar over denne feilen uten å opplyse om det så er det jo en annen sak.
  5. Jeg ville ikke lagt så mye i årsmodell og kjørelengde men heller tilstand og vedlikehold. For bil nr.2 som skal brukes til å trekke henger så ville jeg sett på Land Cruiser 100 serie eller til og med 80 serien, begge har 4.2 literen. De er regnet som "heavy duty", ikke som 120 og 150 serien som egentlig er Prado. Begge er komfortable og har en hengervekt på 3.500 kg, det største problemet med disse og andre biler av samme typen er selvfølgelig rust men mekanisk er de skuddsikre og enkle å skru på. Eller så er jo Isuzu D-Max med 3.0 literen en bra bil å trekke med.
  6. Er vel samme systemet som i Mondeo eller Ford pickuper fra samme periode.
  7. Du svarte ikke på spørsmålet mitt så jeg prøver igjen. Hva tror du forurenser mest av å produsere en ny bil eller holde liv i en gammel bil så lenge som mulig?.
  8. Amcar har vel gjort mer norske bileiere og bilentusiaster de siste 40 årene enn det NAF noen gang har gjort, trenger heller ikke ha amerikansk, ha interesse for amerikanske biler eller ha veteranbil for å bli medlem i Amcar. De har forresten gode avtaler på forsikring, veihjelp og juridisk bistand. Hva tror du forurenser mest av å produsere en ny bil eller å holde liv i en gammel bil så lenge som mulig?. Dette forslaget fra pampene i Brussel er bare nok et bevis på at de ikke har bakkekontakt eller peiling på hva de snakker om, den gjengen der er ikke annet en politiske broilere som er fostret opp med et mål i sikte og det er at de skal bli politikere. Ingen av de har noen sinne hatt normale jobber eller levd et "normalt" liv, det er akkurat det som med folk som blir oppdratt og hjernevasket av religiøse sekter. Hvem er det som skal definere hvilke biler det er som er klar for å skrotes?, hva er kriteriene?. Vi har jo allerede ordninger som sørger for at biler blir skrotet, når de ikke lenger oppfyller kravene til sikkerhet på den periodiske kjøretøykontrollen så blir de jo enten vraket og resirkulert eller brukt som delebiler. Noe av problemet med dette direktivet er at de vil forby delesalg mellom privatpersoner og at det kun er veteranbiler som er 100% originale og bevaringsverdige som blir spart for pressa. Hva med konvertering til EL som vil være veldig miljøvennlig, det blir stadig vanligere å konvertere gamle bil er til EL i land som Storbritannia og Sverige uten å ødelegge muligheten for å sette kjøretøyet tilbake til original stand. Typisk Norge så er jo dette så godt som umulig allerede og med dette direktivet fra EU så blir det i hvertfall ikke enklere. Sverige har jo som kjent en enda større kultur når det gjelder bil enn Norge og jeg tror ikke at svenske entusiaster kommer til å bli fornøyde med dette tulleforslaget.
  9. Nyere motorer er veldig effektive og derfor så blir det mindre energi som går bort i varme, de beste vinterbilene uten firehjulstrekk som jeg har hatt er Datsun 120Y, SAAB 99/900 og Volvo 245. Den gamle 120Y'n var vanvittig varm på vinteren, null problem å holde +30° inne i bilen når det var -25° ute.
  10. Nå skal fantene i EU ta knekken på bilhobby og privat delesalg, de har i sin endeløse visdom fått for seg at det er mer miljøvennlig å skrote fullt fungerende biler og heller kjøpe nytt. "Norges nasjonalikon Il Tempo Gigante og tusenvis av andre entusiastkjøretøy står i overhengende fare for å måtte kjøres på skraphaugen hvis EUs nye skrekkdirektiv med krav til kjøretøydesign og håndtering av utrangerte kjøretøy blir en realitet. Omfattende restaureringsprosjekter, delebiler og privat delesalg vil også i praksis bli ulovlig med direktivet i sin nåværende form." https://amcar.no/aktuelt/nytt+skrekkdirektiv+fra+eu+-+motorhobbyens+verste+mareritt.html Dette er veldig sant og jeg har selv erfaring fra hvordan ting forgår i Spania, et land som er nedsyltet i byråkrati og som ikke ønsker at folk skal tenke selv. Som bilentusiast og som en person som liker å skru litt selv så er bilhobby hodebry, Spania har i grunnen den samme "EU kontrollen" som vi har i Norge men i litt enklere for og den kan ikke utføres på private verksteder (siste er sikkert bra med tanke på korrupsjon). Idiotien oppstår etter at en bil har vært på kontroll og fått feil som må utbedres, hvis noe så simpelt som en vindusviskerarm må byttes så SKAL det utføres på godkjent verksted og man må medbringe kvittering på jobben ved etterkontroll. Trikset er selvfølgelig å utbedre så mye man kan selv før kontrollen. Jeg lurer også på hvordan Sverige kommer til å forholde seg til dette EU-direktivet, svenskene er jo kjent for å ha et mye bedre forhold til bilhobby enn Norge. Der er det mulig å bygge kjøretøy helt fra bunnen av som privatperson og bilhobby er veldig utbredt, de har sikkert hundretusenvis av biler som EU vil skrote.
  11. Siden kommer ikke opp hos meg men kan nesten garantere at den ikke er ekte. https://who.is/whois/decathlonnorges.com
  12. For de som fremdeles bruker 1080p monitor så er det overkill, men for oss som spiller i 4K så er det absolutt ikke overkill.
  13. Pluto er gratis og har mange kanaler. https://pluto.tv/
  14. Religiøse og politiske symboler hører ikke hjemme sammen med politiuniformen, hijab er begge deler siden Islam i høyeste grad er politisk og politiet bør fremstå som nøytrale i møter med publikum. Nå i disse dager så kan f.eks. ikke en jøde være sikker på at vedkommende blir blir behandlet på en nøytral måte av politi eller helsevesen hvis det er tydelig at vedkommende er muslim eller omvendt. Religion er en privatsak og ikke noe man absolutt må vise frem i offentligheten, spesielt ikke hvis man jobber i yrker som politi, helsevesen eller i skolevesenet. Om det er religiøse grupper som har problemer med dette så er ikke problemet et forbud men deres religion eller kultur og holdninger som kanskje ikke passer inn i Norge i 2023. Jeg er for et forbud mot politiske og religiøse symboler i flere yrker.
  15. UEFI har vel erstattet Legacy og ikke BIOS?. Men jeg tror sedsberg har rett i at 6700K ikke er støttet i Windows 11.
×
×
  • Opprett ny...