Gå til innhold

Mobilt luftkjøleanlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hareena skrev (På 1.7.2026 den 18.16):

Auda. Takk for advarsel om bomkjøp. Soverom er på skyggesida for ettermiddag- og kveldssol og sover greit med alt åpent.

Konvertere bruken til kun skisesong?😅

Flott med panoramavinduer, men i 2006 var de ikke bygget mot varme... 

Takk @OMyre Alltid smart å sjekke testere uten kommersielle interesser (håper vi)

Jeg konkluderer ved hjelp av dere kloke hoder:

- Ser ut til at de flyttbare jeg spurte om er beregnet på soverom/rom <35kvm. 

- Varmepumpe er eneste varige, fornuftige løsning for leiligheten, men er dessverre avhengig av sameiestyrets godkjenning. (hmmm)

Hadde en Anslut 3500W (denne fra Clas er samme, men litt nyere: https://www.clasohlson.com/no/Bærbar-AC-med-vifte-og-avfukter,-23-m²/p/36-55?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=NO_CO_AO_Promo_SEM_Google_Shopping_Generic_CatchAll&utm_id=20366963900&gad_source=1&gad_campaignid=20366963900&gbraid=0AAAAADv8oxo3ys95GDmV1iyiGW26G3n_h&gclid=Cj0KCQjw3qLSBhDaARIsAFTiVh7Si2-tXLEOLp0Lm3M5XbtBN8wPFq9ldp78uKOCLbsnGPxdBsnEYwMaAv7REALw_wcB).

Denne kjølte ned en leilighet på 52kvm med 4-5 grader på de varmeste dagene. Vi bygde da en egen innsats til vinduet i XPS for utkast (slangen ble montert i den) og brukte tetningslist for å passe på at det ble helt tett. De andre 3 vinduene ble lukket mens spjeldet på toppen var åpent. Fungerte helt utmerket så lenge man tettet ordentlig. Etterhvert brukte vi også noen blackout greier på selve vinduet som hadde en sort side (som vender innover) og en reflektiv side som vendte utover som var effektivt for å reflektere en del av varmen.

Hadde ikke noen svær dunk, bare en vanlig 10l bøtte men monterte vannsensor nær toppen av bøtta, koblet til uttaket, så når bøtta var nesten full kutta den strømmen til AC. Veldig greit på de varmeste dagene hvor jeg startet AC en halvtime før vi kom hjem via Home Assistant eller om natten, uten å risikere masse vann på gulvet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...