Fatninja Skrevet søndag kl 04:39 Skrevet søndag kl 04:39 Før 2022 var det relativt uvanlig å se Godvins lov i effekt. Så kom det bedritne umennesket Vladimir Putin på banen og som gjevnlig leser av russiske medier, hovedsaklig Russia Today, fikk jeg artikkel etter artikkel slengt mot meg hvor det ble sagt av Ukraina var nazister og burde utryddes, vi i vesten, inkludert her i Norge var nazister og burde utryddes med atomvåpen. Nå har avskummet Vladimir Putin og hans medavskum roet ned noe denne retorikken noe, men om man ser i kommentarfeltene på RT, så er det fortsatt fritt spillerom for å oppfordre til folkemord på oss. Å ikke være en genocidal drittsekk blir kjapt moderert på den siden. Jeg har prøvd for å si det sånn. Merk, jeg har ikke blitt radikalisert mot Russland på grunn av vestlige medier. Det er på grunn av hva russiske medier har tillatt å lire ut av seg de siste 3 årene. Men tilbake til hovedpoenget mitt: Dette har tydelig smittet over på den vestlige offentlige debatten også. Godwins lov trer i kraft veldig ofte. Denne konstante overbruken av ordet nazist av meningsmotstandere vil, merk mine ord, gjøre at folk gir faen etterhvert og bare kaller seg åpent for nazister, med mindre vi får noen som sitter ved makta som faktisk gjør som f.eks Danmark, som har satt en nullvisjon rundt dette med asyl. Godwins lov: "Etter hvert som en nettdebatt varer lenge nok, nærmer sannsynligheten for at noen blir sammenlignet med Hitler eller nazistene seg" 4 3
skaftetryne32 Skrevet søndag kl 08:02 Skrevet søndag kl 08:02 Fatninja skrev (3 timer siden): Godwins lov: "Etter hvert som en nettdebatt varer lenge nok, nærmer sannsynligheten for at noen blir sammenlignet med Hitler eller nazistene seg" Jeg tror det er liten tvil om at dette er sant, ganske enkelt fordi vi er på et forum som ikke modereres veldig aktivt, men det er sant for alle politiske slagsider på dette forum, ikke bare venstresiden som det i praksis blir med denne versjonen, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg er blitt kalt et eller annet som i praksis betyr at jeg er en venstreekstremist eller kommunist, sosialist er et kallenavn som er nesten godtatt, og alle på venstresiden støtter islam sies det, dette er vanlig påstand her på dette forum, løgn fra ende til annen selvfølgelig. Poenget er at dette er noe de aller færreste faktisk gjør, men de kommer ikke utelukkende fra den siden du muligens personlig ikke er en stor fan av, og de som faktisk gjør sånt, enten det er sammenligning med hitler eller stalin, vel de bør ganske enkelt ignoreres og rapporteres, det skjer tilsynelatende ganske sjeldent. 4 1
Morromann Skrevet søndag kl 09:01 Skrevet søndag kl 09:01 I nettdebatten har nazismebeskyldninger blitt kastet i øst og vest så lenge Internettet har eksistert. Overhodet ikke noe nytt. 3
Drunkenvalley Skrevet søndag kl 09:17 Skrevet søndag kl 09:17 Trur ikkje du har vore på nettet lenge hvis du meine "vestlige debattens" bruk av ordet er nytt. I tillegg så må ein jo forstå at når nazister faktiskt er til stede så er ikkje Godwin's Law relevant i den forstand; når dei er nazister så er dei jo berre nazister. Hvis du er dum nok til å tru folk kaller seg nazister på moro skyld så har eg ei bru å selje deg. 6 3
FrihetensRegn Skrevet søndag kl 09:29 Skrevet søndag kl 09:29 Personlig synes jeg det er mye verre å bli kalt kommunist, det er tross alt en mye mer grotesk ideologi med flere dødsfall på samvittigheten, til og med i fredstid. I dag blir man kalt nazist og fascist om man for eksempel er imot åpne grenser eller ønsker å sende hjem ulovlige innvandrere. Det som før var en helt naturlig del av et fungerende samfunn. Spesielt ser man det i USA, der ICE nå ikke får lov til å gjøre jobben sin uten noen arbeidsløse hippier febrilsk skriker "nazi! fascist!" som eneste argument. Det eneste som man trenger å si er "ok" eller "ja, hva så?" om man blir beskyldt for å være nazist, fascist eller rasist, det er som oftest beskyldninger fra personer med liten bakkekontakt og ingen gode argumenter. 7 1
Fatninja Skrevet søndag kl 12:08 Forfatter Skrevet søndag kl 12:08 2 hours ago, Drunkenvalley said: Trur ikkje du har vore på nettet lenge hvis du meine "vestlige debattens" bruk av ordet er nytt. I tillegg så må ein jo forstå at når nazister faktiskt er til stede så er ikkje Godwin's Law relevant i den forstand; når dei er nazister så er dei jo berre nazister. Hvis du er dum nok til å tru folk kaller seg nazister på moro skyld så har eg ei bru å selje deg. Nå følger jeg med en god del på hva som skjer i linux verden. I Gnome foundation blant annet, og blant ledelsen hos Debian og Ubuntu, navn som burde være kjente selv for folk uten særlig kjennskap til linux, blitt vanlig å kaste ut folk som ikke er 100% med på trans, Palestina, pluss null grenser og stemple dem som nazister (Det syns jeg er fascinerende, siden mange av dem er jøder), samt oppfordre til drap på de som er blitt stemplet som nazister. Dette er folk som har veldig mye makt, da veldig mye av den digitale infrastrukturen vår er strukturert rundt spesielt Debian. 4 1
Camlon Skrevet mandag kl 12:09 Skrevet mandag kl 12:09 On 11/16/2025 at 5:39 AM, Fatninja said: Men tilbake til hovedpoenget mitt: Dette har tydelig smittet over på den vestlige offentlige debatten også. Godwins lov trer i kraft veldig ofte. Denne konstante overbruken av ordet nazist av meningsmotstandere vil, merk mine ord, gjøre at folk gir faen etterhvert og bare kaller seg åpent for nazister, med mindre vi får noen som sitter ved makta som faktisk gjør som f.eks Danmark, som har satt en nullvisjon rundt dette med asyl Jeg tror ikke det vil føre til at folk vil kalle seg nazister. Det er ikke hva som skjedde når Russland kalt folk i vesten for nazister og det gir ikke mening å associere seg selv med et dårlig ord. Det som vil skje om det blir overforbrukt er at det blir et skjellsord og de som blir kalt nazist vil bare gi dem skjellsord tilbake som kommunist eller venstrefacist. 4
DukeNukem3d Skrevet mandag kl 12:16 Skrevet mandag kl 12:16 Det er jo litt dumt at en del folk slenger ut slike stempel i utide hele tiden. Roper man "ulv ulv" for mange ganger så slutter man å tro at det er ulv i nærheten. 3 1
Fatninja Skrevet mandag kl 12:31 Forfatter Skrevet mandag kl 12:31 4 minutes ago, Camlon said: Jeg tror ikke det vil føre til at folk vil kalle seg nazister. Det er ikke hva som skjedde når Russland kalt folk i vesten for nazister og det gir ikke mening å associere seg selv med et dårlig ord. Det som vil skje om det blir overforbrukt er at det blir et skjellsord og de som blir kalt nazist vil bare gi dem skjellsord tilbake som kommunist eller venstrefacist. De færreste kaller seg selv nazister, men vi har et stortingsparti som åpent kaller seg selv kommunister. (Rødt). Dette på tross av at Russland er minst like skyldige i å ha startet andre verdenskrig som Tyskland. Forøvrig mener jeg at Russland bør betale erstatning på samme måte som Tyskland måtte etter andre verdenskrig, både for de systematiske folkemordene de utførte både før, under og etter andre verdenskrig. Putin er fører, for all practical purposes, kommunistisk politikk (nasjonalisering av alle bedrifter) og snakker åpent om å "Gjenreise soviet". I tillegg til å støtte Russland, hva Kina driver på med, får folk lese seg opp på selv. 1 minute ago, DukeNukem3d said: Det er jo litt dumt at en del folk slenger ut slike stempel i utide hele tiden. Roper man "ulv ulv" for mange ganger så slutter man å tro at det er ulv i nærheten. Jeg syns det er mer enn litt dumt, når folk som er åpent rasister, som oppfordrer til kriminalitet og vold mot hvite, har høye stillinger i blant annet Microsoft, driver å bruker nazi ordet for å dehumanisere. (Jeg skulle til å si n ordet, men det er vel et annet stygt ord) Felles for de som utøver rasistisk vold og dehumanisering mot hvite, i form av BLM, ANTIFA, eller andre ekstremistiske organisasjoner er vel at de idoliserer eller direkte beskriver seg selv som kommunister. Jeg mener det bør være like skambelagt eller mer skambelagt å kalle seg kommunist som nazist. Fuck kommunisme! 5
Drunkenvalley Skrevet mandag kl 12:46 Skrevet mandag kl 12:46 Minnes forøvrig at det er lite vits å prøve skilje troll fra ekte greia. Om du ynskje kalle deg nazi kjem eg ikkje til å stoppe deg, men eg vil anta du berre uironisk er ein nazi. 5
Zepticon Skrevet mandag kl 12:49 Skrevet mandag kl 12:49 Korrelasjon og kausalitet. Hva om godwins lov påkalles oftere nå enn før fordi Nazistene er mer vanlig, tøffere og har blitt modigere? Spesielt etter den siste tids utvikling i USA ser vi at høyreekstremismen er på full fart fremover. 7 2
mandodiao Skrevet mandag kl 13:09 Skrevet mandag kl 13:09 skaftetryne32 skrev (På 16.11.2025 den 9.02): Jeg tror det er liten tvil om at dette er sant, ganske enkelt fordi vi er på et forum som ikke modereres veldig aktivt, men det er sant for alle politiske slagsider på dette forum, ikke bare venstresiden som det i praksis blir med denne versjonen, jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg er blitt kalt et eller annet som i praksis betyr at jeg er en venstreekstremist eller kommunist, sosialist er et kallenavn som er nesten godtatt, og alle på venstresiden støtter islam sies det, dette er vanlig påstand her på dette forum, løgn fra ende til annen selvfølgelig. Poenget er at dette er noe de aller færreste faktisk gjør, men de kommer ikke utelukkende fra den siden du muligens personlig ikke er en stor fan av, og de som faktisk gjør sånt, enten det er sammenligning med hitler eller stalin, vel de bør ganske enkelt ignoreres og rapporteres, det skjer tilsynelatende ganske sjeldent. Du er sikkert woke også inn i mellom 3 2
skaftetryne32 Skrevet mandag kl 13:14 Skrevet mandag kl 13:14 mandodiao skrev (3 minutter siden): Du er sikkert woke også inn i mellom Å ja, det blir jeg fortalt av de som har greie på det. 5 1
Boing_80 Skrevet mandag kl 13:26 Skrevet mandag kl 13:26 (endret) Fatninja skrev (På 16.11.2025 den 5.39): Denne konstante overbruken av ordet nazist av meningsmotstandere vil, merk mine ord, gjøre at folk gir faen etterhvert og bare kaller seg åpent for nazister, med mindre vi får noen som sitter ved makta som faktisk gjør som f.eks Danmark, som har satt en nullvisjon rundt dette med asyl. Slikt gjør folk når det er mennesker i maktposisjoner som indirekte støtter dem, dvs. at de viser sine sanne farger. Like greit at disse folka får vist hvem og hva de egentlig er. Endret mandag kl 13:28 av Boing_80 1 1
Hugo_Hardnuts Skrevet mandag kl 13:35 Skrevet mandag kl 13:35 mandodiao skrev (17 minutter siden): Du er sikkert woke også inn i mellom Det er vel gått en del inflasjon i det ordet også, i likhet med 'nazi'. Greia er vel at etter hvert som stadig mer av meningsutvekslingen flytter seg over i mer anonyme forum, forsvinner også mer av den modererende og nyanserende effekten det har å utveksle meninger ansikt til ansikt. Å stille kritiske spørsmål til asylpolitikken og være bekymret når man ser at krimaliteten øker blant ungdom med annen-etnisk bakgrunn, eller ta til motmæle når noen tar et ukritisk ståsted for kjønnskorrigerende behandling for barn, burde ikke bli møtt med et nazi-stempel. Og like lite burde det bli stemplet som 'woke' hvis man reagerer når noen omtaler asylsøkere som velferdsjegere eller hever at pridemarkeringen er seksualisering av barn. For min del virker det som om vi generelt i mindre og mindre grad tolererer uenigheter - selv de små - noe som driver oss til ytterpunktene, mens sannheten er at "Only a Sith deals in absolutes." 3 1
Zepticon Skrevet mandag kl 13:43 Skrevet mandag kl 13:43 Jeg skylder 100% på sosiale mediers extremiseringsalgoritmer. Det er neppe målet, men helt klart resultatet av "mer av det du vil ha" vs "mer av det du burde få". Jeg kunne ikke bestemme hva som sto i avisen jeg fikk i posten i 1996. Der sto det ting jeg ofte var uenig i. I dag får jeg stort sett ting jer er enig i, eller noe jeg er HEEELT uenig i. For å drive opp engagement hos meg. Moderat og sentrisk innhold er bortevekk. 6
Atib Azzad Skrevet mandag kl 14:24 Skrevet mandag kl 14:24 Altså, jeg sympatiserer med de som føler de får meningsrommet sitt forminsket med kallenavn, og urimelig stemples som det ene eller det andre. Samtidig som jeg synes anklagen om at alle kaller en nazi har en retorisk komponent, jeg tviler ikke på at folk urettmessig har blitt stemplet som nazi, jeg bare peker på at disse som tar opp dette at man ikke får lov å mene noe lenger, at rasistbegrepet har blitt helt utvannet og andre variasjoner av hvordan venstresiden oppfører seg totalitært mot meningsmotstandere, er de samme som i mye større grad sprer om seg med forestillinger om woke, og det ene og det andre, som tilsynelatende er mye større i omfang, enn at folk gis nazi-stempel. (jeg kan bare snakke for dette forumet, og det gir vel mest mening, da det er vårt felles utgangspunkt) Hvis det er et problem at taket i meningsrommet senkes, lyder det litt hult hvis det bare er et problem for din in-gruppe, mens man fortsetter å spre konspirasjoner om transpersoner, det er ikke hvite menn med kontrære meninger som forfølges som gruppe, selv om de kanskje roper høyest. Senest i går fikk man nazi-stempel for å være en del av noen fri Palestina-bevegelse, til stor applaus, i en tråd som faktisk dreide seg om faktiske nazister. Hvis det er slik trådstarter hevder at man etterhvert vil godta stempelet nazist, dersom man kalles det ofte nok, og man ikke strammer inn innvandringspolitikken gjør meg litt betenkt. Nazist er ikke en trussel man bør ta frem og kle på seg dersom folk ikke behandler deg bra nok, eller nok folk mener som deg. Trump skyldes ikke woke og transpersoner, man bør ta ansvar for sine egne fascistiske inklinasjoner uten å klandre sine meningsmotstandere for hva du fikk meg til å gjøre. Med den retorikken burde bare jødene flyttet seg ut av bankvesenet, ellers kan ikke nazistene klandres for hva de finner på. Så lyder det sikkert litt fremmed at man snakker om fascisme, eller nazisme igjen, for det er jo bare noe som skjedde i fortiden, eller på film, men jeg synes tendenser i tiden forklarer hvorfor man oftere hører bekymringer rundt slike ideologier, og tror alle som ønsker å markere avstand fra den slags tankegods virker mer overbevisende om man bare gjør det fremfor å skape seg en offerrolle. Som Jonas Bals liker å si, Historien gjentar seg ikke, den rimer, han har forøvrig skrevet en god bok om den fremveksende fascismen vi ser idag, hvis man oppriktig ikke forstår hva alle driver å babler om når de problematiserer en slik bølge. Som sagt, ønsker jeg ikke at noen urimelig skal få sitt meningsrom forminsket og få seg påklistret uriktige stigma, men synes en slik bekymring bør kaste et bredere nett enn å bare dreie seg rundt akkurat de som visstnok urettmessig hele tiden kalles nazist, for å ha troverdighet, og ikke bare leses som en taktikk. [...]Accusing Trump of fascism, they feel, is like yelling “FIRE!” just because someone, somewhere has lit a small flame—a distraction from the very real challenges facing the United States. And yet it’s precisely that resistance to using the word fascism that’s typical of how fascism works. Fascism thrives by playing down what was previously seen as extremist. And once that happens, any warnings get dismissed as overly alarmist. 4 1
The Avatar Skrevet mandag kl 14:30 Skrevet mandag kl 14:30 Det som eg eigentleg synes er det verste er at vi har fått nokre polariserande uttrykk som nazist, venstresiden, woke, kommunist, osv som blir mykje brukt i politiske debattar men utan påfølgande definisjon eller spesisfisering. Eg synes dette øydelegg det som kunne vært konstruktive politiske debattar ved at ein i staden for å fremme eigne meiningar så går ein i skyttergrava med påstandar om kva den andre parten meiner, meiningar som aldri er særleg nøyaktige. Når Putin hevdar at Ukraina er styrt av nazistar så gir det ingen meining utover å godsnakke med Putin sine tilhengarar som får høyre akkurat det dei vil høyre. Det Putin burde gjort er å argumentere for kva som er feil med det ukrainske styresettet, men det gjer han sjølvsagt ikkje fordi det er mykje vanskelegare enn å henge ein merkelapp på dei. Det er også tilsvarande andre vegen når ukrainere og resten av vesten kallar russiske soldatar for "Orcs" så er det ein merkelapp som gjer det enklare å hate alle, men vi veit at den russiske hæren består av eit langt større mangfald enn berre dei som er hjernevaska og som driv med krigsforbrytingar i Putin sitt navn, det er også dei som er tvungne til å kjempe for Russland og som ønsker å overgi seg for å desertere ved fyrste anledning dei kan gjere det utan å bli skutt i ryggen av sine eigne. 3
Fatninja Skrevet mandag kl 14:37 Forfatter Skrevet mandag kl 14:37 1 hour ago, Drunkenvalley said: Minnes forøvrig at det er lite vits å prøve skilje troll fra ekte greia. Om du ynskje kalle deg nazi kjem eg ikkje til å stoppe deg, men eg vil anta du berre uironisk er ein nazi. Hvis det var rettet mot meg, så vil jeg anta at du er en rasistisk woke tulling som bruker nazi som et ord for å dehumanisere folk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå