Gå til innhold

Akseptere/ta i mot Jesus som sin frelser?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (37 minutter siden):

Men hvorfor stopper ikke Gud blodbadet Djevelen orkestrerer?

Hvorfor lar han millioner av barn dø? 

Vi lever i en fallen verden  hvor det er en ting som er sikkert, og det er at vi vil oppleve smerte og lidelse. Men det handler om noe som er mye viktigere enn dette livet, og det er hvilke valg vi tar i dette livet og hvor vi skal tilbringe evigheten. For det er en ting som er sikkert og det er at vi skal alle dø.

Endret av Mflj
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mflj skrev (14 minutter siden):

Vi lever i en fallen verden  hvor det er en ting som er sikkert, og det er at vi vil oppleve smerte og lidelse. Men det handler om noe som er mye viktigere enn dette livet, og det er hvilke valg vi tar i dette livet og hvor vi skal tilbringe evigheten. For det er en ting som er sikkert og det er at vi skal alle dø.

Men hvorfor lar Gud små, uskyldige barn lide? 

• Liker 3
Skrevet

På dette området har kristendommen en logisk brist. Det ondes problem, er vel hva det kalles. 

Barn har ikke rukket å synde ennå, så hvorfor skal de lide? Det må i tilfelle være arvesynden.

• Liker 2
Skrevet
Mflj skrev (1 time siden):

En allvitende Gud vet hva vi trenger. Til tross for at vi avviser han og er i opprør mot han står han med åpne armer. Han døde ikke for ingenting. Ondskapen han døde for å frelse oss fra er virkelig, og det kostet han alt. Han ønsker ikke at en eneste en skal gå fortapt står det. Denne verden er ond, men dette livet er kort. Og for den som vil ta imot Jesus har man hele evigheten å glede seg til.

Du klarer ikke tenke unbiased og kritisk. Noe jeg lengter etter å bevitne fra en troende

• Liker 2
Skrevet (endret)
Martelè skrev (25 minutter siden):

Du klarer ikke tenke unbiased og kritisk. Noe jeg lengter etter å bevitne fra en troende

Du vil ikke få unbiased og kritisk holdning fra en som virkelig tror. En som tror har tatt ett standpunkt, og vil være lojal til sin tro. Hvordan kan du ellers kalle personen en troende?

Endret av Mflj
Skrevet
43 minutes ago, Mflj said:

Du vil ikke få unbiased og kritisk holdning fra en som virkelig tror. En som tror har tatt ett standpunkt, og vil være lojal til sin tro. Hvordan kan du ellers kalle personen en troende?

Heisann :) Ikke helt enig der hvis jeg ikke misforstår deg. Som vi vet er det mange syn innad "troen". Både syn som er ganske sannsynelig feil og syn som er vanskligere å si noe sikkert om. Det er viktig at troende som er vokst opp i en menighet/kirke osv tester hva de har fått servert. Å være lojal mot det en har fått servert er ikke nødvendigvis bra ei heller en dyd. Det kan jo være det, men det er nok ingen som er oppvokst et sted eller kommet inn et sted som har hele bibelen forstått (hvor det er mulig), det burde være opplagt og skape en ydmyk holdning til dette.

Vi må tolke bibelen og da må en lese med et kritisk syn (ikke sånn sett at en er negativ mot det som står) men å se utenifra hva menes med dette i det store og hele og når man zoomer inn. Man må prøve å være unbiased for å finne ut av hvordan man skal se det som prøves å formidels og det er ikke alltid like lett. Når du leser Romerbrevet. Så kan du lese med dine "egne briller" kontra å prøve å kjenne til bakteppet og grunnen for at Paulus faktisk skriver det han skriver til denne menigheten i Rom. Det kan gi et annet perspektiv som er mye nærmere den opprinnlige meningen. Så er det også viktig med prinsippet om Hele "Guds råd", altså summen e.l. Grunnen til mange problemer er å bli ekstrem den ene eller andre vegen ved noen spessielle vers, uten å ta inn hele "rådet" for så å danne en konklusjon. Det er en god del sekter, men og "vanlige kristne" som får helt ville forståelser ut fra noen spessielle enkelt vers uten nær- og full kontext. Feks de som aktivt uten grunn tar slanger opp i hendene på ordentlig og ikke tror at det skal skade dem, men faktisk ble de det. Dette er et eksempel satt på spissen som er alvorlig, og ikke alt er like alvorlig såklart, men det vitner om hva vi mennsker er i stand til om vi kaster all kritisk sans. 

I dag ser vi flere som er er inne i dette med bortrykkelsen, (pre trib rapture), og noen går så langt med å datere og følge slike som setter dette, og slik jeg hørte (men ikke kan bekrefte) noen selger alt osv basert på dette. Så stemmer det plutselig ikke.. Kanskje en må teste dette fundamentet om det har noe å stå på istedenfor å fortsette i samme tralt.

Dette er ikke negativt ment, men godt ment. God bless.

Skrevet
Subara skrev (6 timer siden):

På dette området har kristendommen en logisk brist. Det ondes problem, er vel hva det kalles. 

Barn har ikke rukket å synde ennå, så hvorfor skal de lide? Det må i tilfelle være arvesynden.

De finner alltid en ikke-logisk forklaring på det meste. Det er bare å dikte opp hva som helst som passer til fantasiene der og da.

• Liker 2
Skrevet
Martelè skrev (7 timer siden):

Ingen ba Jesus om å dø for oss. Og alt dette virker merkelig når det gjelder en altvitende gud

Det er ment som et gyldig offer, det symboliserer offer lammet de ellers hele tiden måtte slakte hele tiden.

Et offer både for menneskene og for Gud hans sønn.

Det er syke ting som at Gud ofret seg selv for menneskene, bokstavelig talt. Lidelsen til Jesus var ekte. Men han stod opp frisk og fullkommen tre dager etterpå.

Det var også for å bevise det Jesus predikerer om det evige liv..

Men dere tror ikke på at mennesker kan våkne fra døden.. Men Bibelen viser i praksis med Lasarus og Jesus og også de de første kristne vekket fra de døde at det har Gud makt til uansett tilstand, Gud har oss i minnet.

Det er dette som ble så mye oppstyr i Jerusalem at hele Europa og den vestlige verden og ellers i verden rundt om ble kristnet...

• Liker 1
Skrevet
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Men Bibelen viser i praksis med Lasarus og Jesus og også de de første kristne vekket fra de døde at det har Gud makt til uansett tilstand, Gud har oss i minnet.

Bibelen er fri fantasi, en samling av motstridende historier satt sammen, på samme måte som Asbjørnsen og Moes eventyr. 

• Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (13 timer siden):

Skal vi virkelig godta kristendom på barneskolen,

Absolutt. Religionslære er viktig for å forstå samfunnet vi lever i, og der står jo kristendommen sterkt i Norge.

turer til kjerka i barneskolen

Hva er galt med det? 

de elever som nekter tur i kjerka blir satt til å vaske klasserommet

Selvsagt ikke, og denne myten om at det er slik skolen fikser dette kan godt få dø i fred nå. At det finnes eksempler på slikt lavmål betyr ikke at det er hva skolen vanligvis bedriver. 

Hvor er ateisten sine seremonielle rom

Altså... jeg vet ikke hva jeg skal svare på den. Hva skal ateister med seremonielle rom? Ønsker du å ha det? Hvorfor, i så fall?

Hvorfor er det så skeivt fordelt? Hvorfor er det alltid teister som må vike? De til tross for at vi strengt tatt er en like stor gruppe som alle religiøse til sammen. 

Skeivt fordelt? Kristne blir latterliggjort og får skjeldsord kastet etter seg på stort sett alle arenaer utenom sine egne. Uintelligente. Kvinnehatere. Homofober. Ondskapsfull dritt. Hjernevaskere. Barnemishandlere. Skal jeg nevne flere skjeldsord fra kun denne tråden? Og jeg skal føle at skolen er urettferdig mot ateister? Man kan ikke så mye som synge Glade Jul på skolen på grunn av all motstanden til alt som kan kobles til kristendommen forbi krle. Det er så mye hat mot kristne i ateistenes rekker at hjelpes meg. 

Det er naivt, både krf og frp kjemper for at denne ondskapsfulle dritten skal være en del av skolen, og med det barns oppdragelse. 

Jeg vet ikke hva krf kjemper for, men frp vil bare ha mer kristendom enn andre religioner i skolen, slik jeg har forstått det. Det er en del av barns læring, ikke barns oppdragelse.

Poenget er at det ikke trenger å være så påtrengende som det er nå

Jeg ser virkelig ikke at kristendommen er så påtrengende. Hvilke sykehus er det som er så fulle av kors? Jeg tror ikke jeg har sett et kors på sykehus i hele mitt liv.

eller høre en hel haug av dritt om jesus og gudene hver gang noen gravlegges

Hold borgerlig begravelse da? 

statlig å politisk støtte, som er mye av grunnen til religion har denne påvirkningen i utgangspunktet.

Statlig og politisk støtte er vel på bakgrunn av at dette er viktig for en stor del av folket? Politikken og staten skal så vidt jeg vet representere og støtte folket, så jeg ser det som ganske naturlig.

• Liker 1
Skrevet (endret)
cuberen skrev (6 timer siden):

Heisann :) Ikke helt enig der hvis jeg ikke misforstår deg. Som vi vet er det mange syn innad "troen". Både syn som er ganske sannsynelig feil og syn som er vanskligere å si noe sikkert om. Det er viktig at troende som er vokst opp i en menighet/kirke osv tester hva de har fått servert. Å være lojal mot det en har fått servert er ikke nødvendigvis bra ei heller en dyd. Det kan jo være det, men det er nok ingen som er oppvokst et sted eller kommet inn et sted som har hele bibelen forstått (hvor det er mulig), det burde være opplagt og skape en ydmyk holdning til dette.

Vi må tolke bibelen og da må en lese med et kritisk syn (ikke sånn sett at en er negativ mot det som står) men å se utenifra hva menes med dette i det store og hele og når man zoomer inn. Man må prøve å være unbiased for å finne ut av hvordan man skal se det som prøves å formidels og det er ikke alltid like lett. Når du leser Romerbrevet. Så kan du lese med dine "egne briller" kontra å prøve å kjenne til bakteppet og grunnen for at Paulus faktisk skriver det han skriver til denne menigheten i Rom. Det kan gi et annet perspektiv som er mye nærmere den opprinnlige meningen. Så er det også viktig med prinsippet om Hele "Guds råd", altså summen e.l. Grunnen til mange problemer er å bli ekstrem den ene eller andre vegen ved noen spessielle vers, uten å ta inn hele "rådet" for så å danne en konklusjon. Det er en god del sekter, men og "vanlige kristne" som får helt ville forståelser ut fra noen spessielle enkelt vers uten nær- og full kontext. Feks de som aktivt uten grunn tar slanger opp i hendene på ordentlig og ikke tror at det skal skade dem, men faktisk ble de det. Dette er et eksempel satt på spissen som er alvorlig, og ikke alt er like alvorlig såklart, men det vitner om hva vi mennsker er i stand til om vi kaster all kritisk sans. 

I dag ser vi flere som er er inne i dette med bortrykkelsen, (pre trib rapture), og noen går så langt med å datere og følge slike som setter dette, og slik jeg hørte (men ikke kan bekrefte) noen selger alt osv basert på dette. Så stemmer det plutselig ikke.. Kanskje en må teste dette fundamentet om det har noe å stå på istedenfor å fortsette i samme tralt.

Dette er ikke negativt ment, men godt ment. God bless.

For det første må man man lese det virkelige evangeliet som ble gitt Jesus (PBUH) av Gud, og ikke alle de omskrevne versjonene. På arabisk kalt Injil, evangeliet som Jesus (PBUH) opprinnelig fikk fra Gud.

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (8 timer siden):

Men hvorfor lar Gud små, uskyldige barn lide? 

Det er så lett å skylde på Gud, men er det ikke menneskene som har ansvaret? Først og fremst de som lar urett passere foran egne øyne. Hvilken gud sier at korn må brennes slik at prisene kan holdes høye? Samme kornet kunne ha mettet mange mennesker. Hvilken gud sier at renter er riktig? Renter som tar knekken på folks økonomi.

Endret av Boing_80
Skrevet
Boing_80 skrev (6 minutter siden):

Det er så lett å skylde på Gud, men er det ikke menneskene som har ansvaret? Først og fremst de som lar urett passere foran egne øyne. Hvilken gud sier at korn må brennes slik at prisene kan holdes høye? Samme kornet kunne ha mettet mange mennesker. Hvilken gud sier at renter er riktig? Renter som tar knekken på folks økonomi.

Står mennesker bak ebola i afrika? Parasitter som tse-tse flue og flått? Hiv?

Vulkanutbrudd, jordskjelv, tsunamier osv?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Duriello skrev (7 minutter siden):

Står mennesker bak ebola i afrika? Parasitter som tse-tse flue og flått? Hiv?

Vulkanutbrudd, jordskjelv, tsunamier osv?

Nei, men kan mennesker ikke ansvarliggjøres for det de faktisk kan påvirke og gjøre noe med? Vi kan ikke stanse vulkanutbrudd, men vi kan kjempe for de som blir undertrykt eller diskriminert? 

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Skrevet
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Nei, men kan mennesker ikke ansvarliggjøres for det de faktisk kan påvirke og gjøre noe med? Vi kan ikke stanse vulkanutbrudd, men vi kan kjempe for de som blir undertrykt eller diskriminert? 

Det er klart vi kan det, og mange av oss gjør dette. 

Men hvor er, sadisten som skapte oss, oppi det hele? Sitter han å ser livestream av barns lidelser, mens han ler som den originale edgelorden han er? 🤷

• Liker 3
Skrevet (endret)
leticia skrev (9 timer siden):

Bibelen er fri fantasi, en samling av motstridende historier satt sammen, på samme måte som Asbjørnsen og Moes eventyr. 

Det der er en påstand.

Endret av Gouldfan
Skrevet
Subara skrev (14 timer siden):

Godt poeng.
At en person døde pga sin overbevisning for et par tusen år siden kan ikke måle seg med at millioner av uskyldige barn dør pga ren ondskap. Hvis det skrives historier om hvert av disse barna, ville Bibelen, Koranen osv blitt helt overkjørt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Boing_80 skrev (6 timer siden):

Det er så lett å skylde på Gud, men er det ikke menneskene som har ansvaret?

Ikke for kreft hos barn, parasitter, jordskjelv, vulkaner og all mulig annen unødvendig lidelse som ikke skyldes mennesker. 

Akkurat som onde handlinger beviser at mennesket som gjør det ikke er fullstendig godt, beviser alt dette at det ikke finnes en god gud. 

At mennesker har ansvaret for noe av lidelsen på jorda, unnskylder ikke guden du tror på for lidelsen hen har ansvar for. 

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...