Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvem var det som ville ha denne regjeringen i Norge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er galskap, det er folks tur liksom?

Det norske befolkning, og hvem de ønsker å ha i regjering, har vi ikke blitt kvelt i flere ti år allerede? Det haster at vi får revet i Arbeiderpartiet i fillebiter, få dem ut av ørene våre, vi bli kvelt, vi vil puste, om det finnes diktatur i Norge? selvsagt har det vært i flere tiår med øynene kun på at Oslo finnes, befolkningsvekst. 

Hvor er politikere fra distriktene, dere kan ikke la Oslo politikere få opptre på hjemmebane i stortinget, vi må få stortinget ut av Oslo, tiden er inne at det finnes bortebane for Oslo politikere som har alle fordeler. 

Biler skal bli drit dyre, vi skal skamklippes til fingerspissene, vi har en uærlig regjering, uærlig politikere. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette handler berre om kvar regjeringa vil bruke pengar på og kven som regjeringa vil skal betale for pengebruken.

Dette forslaget om å redusere momsfritaket på elbilar og samtidig auke avgiftene på fossile bilar medfører eigentleg berre ei dragning mot at det fortsatt skal lønne seg å kjøpe elbil, men at vi skal måtte betale markedsprisen inkludert alle avgifter til staten når vi kjøper bil.

At dette er dårleg distriktspolitikk er eg i utgangspunktet einig i, men det kjem ann på kva Regjeringa vil prioritere å bruke pengane som blir til overs når utgiftene til å statsstøtte bilkjøp går ned. Dette forslaget vil fører til at staten får større inntekter, og dermed også meir pengar å bruke på andre ting. Så tviler eg sterkt på at disse pengane går til gratis ferjer, utbetring av riksvegane, eller liknande ting som gjer det billegare og enklare å bruke bilen ute i distrikta, men det er lov å håpe.

 

Når det gjeld det meir overordna spørsmålet om kven som vil ha denne regjeringa, så er nok dette ein litt typisk sak der Regjeringa køyrer på med sin eigen politikk utan at det nødvendigvis er spesielt godt fundamentert hos dei som stemte raud-grønt i år.
Det er dette som er den store ulempen med at vi har ein handfull med store parti, det er berre ein liten del av politikken som partia fører som blir ein del av valgkampen. Samtidig har vi som stemmegivarar ingen måte å gi vår støtte til eit parti som vi vil skal innføre politikk A, men ikkje B. Ofte er det einaste alternativet vi har å då heller stemme på eit parti som går til valg på at politikk B ikkje skal innførast, men som samtidig vil stoppe politikk A. Då står du der som velgar og må velge mellom to nesten like dårlege alternativ, eller det tredje alternativet som er å stemme blank og la resten av velgarane bestemme kven som danner Regjering.

Skrevet

Interessant tanke å flytte Stortinget da. Når jeg tenker tanken får jeg en sånn varm og behagelig følelse i kroppen, så jeg tenker dette er et godt forslag. Er vel slik alle avgjørelser i Norge tas nå, er det ikke?

  • Liker 2
Skrevet
Mykesider skrev (59 minutter siden):

Hvor er politikere fra distriktene, dere kan ikke la Oslo politikere få opptre på hjemmebane i stortinget, vi må få stortinget ut av Oslo, tiden er inne at det finnes bortebane for Oslo politikere som har alle fordeler. 

Hele systemet er merkelig, at Stortinget er i Oslo er en ting men at folk som representerer sitt valgdistrikt langt unna Oslo kan bosette seg i Oslo og fortsatt være representant for distriktet burde forbys, man burde forlange så og så mye oppholdstid i valgdistriktet man er vaglt inn fra, at man skal reelt bo der er en selvfølge. 

  • Liker 2
Skrevet

Nordmenn lider av Stockholm-syndromet. Med 30 % innvandrere er det uansett de som har siste ordet, og de stemmer som oftest på partier som vil ha enda flere innvandrere.

Når det er sagt, er moms på elbiler fornuftig. Det er ingen grunn til å subsidiere utenlandsk industri. Det er også slik at bilprodusenter er forpliktet til å senke CO2 utslippene fra bilene sine. Når det selges så mange elbiler i Norge, blir resultatet bare at biler med forbrenningsmotor blir billigere i resten av Europa. Derfor fører subsidiering av elbiler i Norge ikke til reelle utslippskutt.

At biler med forbrenningsmotor har blitt så dyre, til tross for at det er mindre avgifter enn på tidlig 2000 tallet, skyldes den svake kronen. Hadde kronen ligget på 5 kroner mot dollar og 7 mot euro, ville både elbiler og biler med forbrenningsmotor vært betydelig rimeligere. selv med avgifter.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...