Gå til innhold

Tradwife-debatten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Blir eg fritatt skatt om eg passer niesen min nokre gonger? 👀

Bare hvis du fyller ut et ekstra skjema i skattemeldingen.

Skrevet
Fatninja skrev (24 minutter siden):

Tja, dette kan finanseres med en skatt rettet mot ugifte og / eller barnløse.  

Så stygge mennesker som ikke klarer å tiltrekke seg partnere skal få en ekstra straff?

Litt slemt, synes jeg. 

• Liker 5
Skrevet

Folk i arbeidsfør alder som velger å bo hjemme hos mannen/konen sin skal selvfølgelig ikke få penger av det offentlige. Enten er man arbeidssøker..eller man er ufør. Alt annet er snylting.  Hvorfor skal jeg gidde å jobbe og bidra til fellesskapet om folk kan sitte hjemme og få penger? Jeg flytter ut av landet om dette innføres..Vil ikke bidra til slikt tull. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Forøvrig så får ein vel båe skattelette og skattegoder når ein er gift og har barn i dag, i tillegg til ein hærskare av tjenester og tilbud. Snodig, me har visst jaggu meg problemet likevel. Kva i alle dager kan føre til at dagens unge ikkje er interessert i å ha barn, spesielt kvifor tradwife egentlig er upopulært som anna enn internett memes?

Å, ja, beklager, det er fordi dei spis for mykje avokado toast til å ha råd til bolig. Beklager, gløymte meg ut der.

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (1 minutt siden):

Vi har i dag en levestandard de på 50-tallet ikke kunne forestille seg. Det var enklere kår, og hvis du leser gamle noveller ser du at f.eks. barn fikk enkle ting som skjerf og votter i julegave. Eller skøyter. Og det var det. 

Enkelte vil nok si at 50-tallet var en mye bedre tid å leve på også. 
Idag blir barn skuffa dersom de ikke får PS5 eller en Iphone17 i julegave, men det er kanskje bare bra? 

Skrevet
Fatninja skrev (1 minutt siden):

Statusen på å opprettholde et stabilt forhold med en person bør opp.   Derfor.   

Men de som er i stabile forhold har allerede økonomiske fordeler, en bør ikke straffes for å bryte ut av forhold. Jeg tror f eks min barndom hadde vært bedre om mine foreldre hadde gått fra hverandre og jeg kunne valgt hvor jeg ville bo

I tillegg er det mishandling i en del forhold

Ja, stabile forhold er bra og viktig, men noen ganger er det viktig å kunne gå også, og overleve økonomisk 

• Liker 3
Skrevet
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Vi har i dag en levestandard de på 50-tallet ikke kunne forestille seg. Det var enklere kår, og hvis du leser gamle noveller ser du at f.eks. barn fikk enkle ting som skjerf og votter i julegave. Eller skøyter. Og det var det. 

Dette! Er så lei av å høre at beste foreldrene hadde det så fint og flott før. Det er bare vas. Levestandarden var noe helt annet enn det vi ser nå.

De fleste foreldre er skilt, de har hver sin bolig, mat på bordet, ny bil osv. IPad her. Iphone oppdateres årlig til ny modell osv.

• Liker 5
Skrevet
1 minute ago, Baranladion said:

Idag blir barn skuffa dersom de ikke får PS5 eller en Iphone17 i julegave, men det er kanskje bare bra? 

Nei, du er inne på noe. Men om folk ville frivillig ha ofret levestandard for en «bedre tid» er tvilsomt. 

• Liker 2
Skrevet

Ideen om en ekstra skatt for folk som ikke er gift/ikke har barn får forslaget om "skatt på fordelen på å bo i egen bolig" til å virke som en genial ide. Det skal ganske mye til

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Baranladion skrev (1 minutt siden):

For noe vås. Vår datter blir ikke skuffet uansett hvor billig julegaven er. Og som samfunn er vi bedre tjent jo flere som deltar i arbeidslivet.

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (Akkurat nå):

Nei, du er inne på noe. Men om folk ville frivillig ha ofret levestandard for en «bedre tid» er tvilsomt. 

Vårt største problem i denne fantastiske digitale og forenklede hverdagen er faktisk "tidsklemma". Vi har ikke tid til noe som helst lenger, selvom vi har all verdens hjelpemidler. 

Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Dette! Er så lei av å høre at beste foreldrene hadde det så fint og flott før. Det er bare vas. Levestandarden var noe helt annet enn det vi ser nå.

Jeg tror det er mange som har null peiling på norsk historie, men som har sett amerikanske filmer fra samme periode, og tror at levestandarden i Norge var lik den i USA, noe den var langt i fra. Mye av dette livet-var-bedre-på-50-tallet tøvet kommer fra over Atlanteren. 

• Liker 1
Skrevet
1 minute ago, Baranladion said:

Vårt største problem i denne fantastiske digitale og forenklede hverdagen er faktisk "tidsklemma". Vi har ikke tid til noe som helst lenger, selvom vi har all verdens hjelpemidler. 

Ja, og det er noe folk velger selv. Det bunner ut i fra overfladisk tenkning. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutes ago, Fatninja said:

Statusen på å opprettholde et stabilt forhold med en person bør opp.   Derfor.   

Hvorfor må statusen for å opprettholde et stabilt forhold med en person opp? Hvorfor må man være gift for å ha et stabilt forhold med en person?

Svaret ditt fører bare til flere spørsmål.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (Akkurat nå):

For noe vås. Vår datter blir ikke skuffet uansett hvor billig julegaven er. Og som samfunn er vi bedre tjent jo flere som deltar i arbeidslivet.

Selvfølgelig blir ikke din datter skuffet, men det er mange andre som blir det. Jeg satt ting på spissen. Samfunnet idag er sterkt preget av hvor mye penger folk har, og det er viktig å vise det frem. Dessverre. 
Jeg har heller aldri sagt at ikke folk skal jobbe, jeg sa spesifikt at folk som velger å ikke jobbe, ikke skal få støtte, men samtidig så har jeg et sterkt ønske om at folk skal  måtte jobbe mindre. Normalen idag, er å bruke 1/3 av døgnet på jobb, tenk litt på den..

Skrevet
Tussi skrev (38 minutter siden):

Jeg trodde det var en tråd om dette, men fant den ikke. Så da lager jeg en

Personlig så tenker jeg man kan se på hvilkenordnkngermsom er mulig for foreldre med små barn. Men her altså en kvinne som tar tradwife-greia til det ekstreme

Hun er gift, men har ingen barn. Og mener rett ut at staten bør betale henne for å bære hjemme....

Sitat

Linn Therese Solheim har ikkje barn, er ikkje i jobb, men kallar seg husmor. Ho ber staten legge til rette for å vere husmor. Skal staten betale ein vaksen person utan barn for å stelle heime?

– Når ein skapar trivsel og gjer arbeid heime, så tenkjer eg det, ja. Eg vil understreke at kvar heim må stå fritt i kva verdiar dei satsar på. I ein slik samanheng er det naturleg å kombinere med anna arbeid og eventuelt omsorg for sjuke pårørande, seier ho.

https://www.firda.no/husmordebatten-kvinner-burde-ikkje-tape-pengar-pa-a-vere-heime-nokre-ar/s/5-15-1950892

etter å ha googlet personen, finner jeg egentlig ikke noe tilknytning til tradewife-saken, bortsett fra at du velger å putte henne i den kategorien.

hun virker mer "nyansert" enn å bare være ute etter å få penger uten å gjøre noe?

https://www.kk.no/livet/linn-therese-var-stadig-sliten-og-pa-graten-men-skjonte-ikke-hvorfor/78816745

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, Salvesen. said:

De fleste foreldre er skilt, de har hver sin bolig, mat på bordet, ny bil osv. IPad her. Iphone oppdateres årlig til ny modell osv.

Det er absolutt ein heilt anna verden med heilt anna levestandard, men om det er betre i ein relevant forstand er eit meir komplisert spørsmål.

Eit klassisk eksempel er jo kva du oppgir. Når far min vaks opp så var TV svindyrt, ja, men å ha bolig var svinbillig, osv. Det er mykje enklere å ha råd til ein ny mobiltelefon i dag enn det er å spare opp til bolig når boligprisene vokse fortere enn du får spart.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Mr.M skrev (4 minutter siden):

etter å ha googlet personen, finner jeg egentlig ikke noe tilknytning til tradewife-saken, bortsett fra at du velger å putte henne i den kategorien.

hun virker mer "nyansert" enn å bare være ute etter å få penger uten å gjøre noe?

https://www.kk.no/livet/linn-therese-var-stadig-sliten-og-pa-graten-men-skjonte-ikke-hvorfor/78816745

Jeg har ikke Google henne, jeg leste artikkelen i den avisen, og selv om hun ikke brulet ordet selv, så er det jo husmor"yrket" hun fremhever, og mener skal være betalt.  

Hun velger jo selv å ikke si noe om helse eller andre ting i den artikkelen, og da lå en jo ta utgangspunkt i hva artikkelen handler om

Om Hun har helsemessige grunner til å være hjemme er det en helt annen sak. Men det er ikke det hun fremmer her. Og etter mitt syn er dette en sak som tar tradwife til det ekstreme 

I tillegg synes jeg det var interessant med en slik tråd. Men hun velger jo selv hvordan hun fremstår her

Endret av Tussi
Skrevet
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Det er absolutt ein heilt anna verden med heilt anna levestandard, men om det er betre i ein relevant forstand er eit meir komplisert spørsmål.

Eit klassisk eksempel er jo kva du oppgir. Når far min vaks opp så var TV svindyrt, ja, men å ha bolig var svinbillig, osv. Det er mykje enklere å ha råd til ein ny mobiltelefon i dag enn det er å spare opp til bolig når boligprisene vokse fortere enn du får spart.

Svinbillig? Derfor de kjørte rundt i vrak og spiste poteter til middag?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...