Gå til innhold

Kan noen forklare meg den enorme prislappen på offentlige bygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Delvis politikk/samfunn, men kan flyttes hvis moderatorer mener det blir feil)

Regjeringskvartalet passerer 50 milliarder, og jeg klarer virkelig ikke forstå dette. 300 tusen per kvadratmeter der altså. Her forstår jeg det skyldes på div div, blant annet omfattende sikkerhetstiltak. 

Derfor ble jeg nysgjerrig når Stavanger kommune skal bruke 1,4 milliard kroner på et sykehjem som har 160 plasser(betalingsmur). Jeg skjønner at det må noe infrastruktur på plass for ansatte og alt sånn, men det er altså 8,75 millioner kroner per boplass her. Man får ganske mye bolig her i området for tett opptil 9 millioner kroner og da betaler man en del for tomt. De private rommene er vel knapt mer enn et rom med bad og så fellesarealer i tillegg? Hva er det som koster egentlig?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt annet enn bygget. Anslagsvis koster det 25 000 per m2 å bygge sånne bygg. Si at bygget er ca 5000 m2. Bygget bør koste ca 125 millioner. Legg til mer margin, så er du på 10% av den totale rammen. 

Resten er alt annet. Det er helt ekstremt overkomplisert fordi ingen skal være ansvarlige. 

• Liker 1
Skrevet

alle skal ha en del av kaken, og det er mange private selskaper. Så på en måte er det jo bra også, penger inn til samfunnet. Uten disse prosjektene hadde samfunnet slitt. Men det er også horribelt når en ser på kostnadene. 

• Liker 1
Skrevet

Som en del av renoveringen av regjeringskvartalet skal noen tunneller som går under området graves ned 10 meter (hvis jeg ikke husker feil), så det er mye mer enn bare bygg av bygg som skal gjøres. 

Skrevet

Tidsaspektet er jo også en ting, når jeg var sånn 18-20 år studerte jeg I Stavanger. På den tiden jobbet jeg deltid på viking redningstjeneste der borte og jeg husker vi diskuterte tunnellen som skal gå i fra haugalandet og over til stavanger regionen på jobb. Grunnen? Jo bygget måtte flyttes på grunn av dette arbeidet. 

I går kjørte jeg å min datter nedover og så på skiltene for tunnellen, jo den er planlagt ferdig når hun er 13 år og det blir GARANTERT forsinkelser utover dette. Kanskje er den ferdig når hun er 18-20? 

Viking har flyttet for lengst. Dog har det jo vært tunnellarbeid i området allerede der da, som en bit av prosjektet tenker jeg. 

Men, tenk hvor mange som har vært på dette prosjektet og hevet lønn år etter år og likevell er vi 10?+ år unna, 15+ år etterpå. 

Skrevet

Jobbet tidligere som elektriker og jeg var alltid forundret over prisene ved bygging før jeg ble forklart alt av både egen sjef og en prosjektleder hos en av de største utbyggerne i Norge.

Men husker spesielt fra et eldrehjem vi jobbet på
Jeg og en kollega gjorde arbeid per leilighet/enhet som privatpersoner ville betalt et sted mellom 40-60k for inkludert materialer.
Fakturaen derimot lød på 250k per enhet/leilighet.  Sjefen tok ut greit utbytte de 3 årene da vi hadde kommunen som kunde. Totaltkostnaden per enhet var 4-5Mnok.  Den rekken med 10 enheter som vi bygde på 4 mnd kostet 120Mnok i følge lokalavisen.

Entreprenøren som drev det hele har tatt utbytte på 10-12Mnok årlig helt siden kommunen har tok de under vingene sine ( han tar vel halvparten av jobbene som har med slike eldrehjem o.l , og han har allerede en lederlønn på 2Mnok, samt kona på 1.5Mnok i administrasjonen.  Begge ungene jobber i bedriften og tjener sikkert lignende de også.

Det hele minnet meg på hvordan utbyggere også gjør det på privatmarkedet.
Utbygger for en blokk jeg jobbet på tok 15000kr per ekstra stikkontakt kundene ville ha.  Vi som elektriker tok 2500kr. ( Som er hinsides pris uansett med tanke på at 90% av kablingen gjøres i stenderverk og ikke i betong.
Skulle man ha spottere? 150k for 12 stk, vår pris -> 30k    ( Prisene her er utenom snekkere og malere sin kostnad) 

Så tja, ikke rart ting koster å bygge likevel når en tenker på det.

• Liker 1
Skrevet
DIYDari skrev (29 minutter siden):

Jobbet tidligere som elektriker og jeg var alltid forundret over prisene ved bygging før jeg ble forklart alt av både egen sjef og en prosjektleder hos en av de største utbyggerne i Norge.

Men husker spesielt fra et eldrehjem vi jobbet på
Jeg og en kollega gjorde arbeid per leilighet/enhet som privatpersoner ville betalt et sted mellom 40-60k for inkludert materialer.
Fakturaen derimot lød på 250k per enhet/leilighet.  Sjefen tok ut greit utbytte de 3 årene da vi hadde kommunen som kunde. Totaltkostnaden per enhet var 4-5Mnok.  Den rekken med 10 enheter som vi bygde på 4 mnd kostet 120Mnok i følge lokalavisen.

Entreprenøren som drev det hele har tatt utbytte på 10-12Mnok årlig helt siden kommunen har tok de under vingene sine ( han tar vel halvparten av jobbene som har med slike eldrehjem o.l , og han har allerede en lederlønn på 2Mnok, samt kona på 1.5Mnok i administrasjonen.  Begge ungene jobber i bedriften og tjener sikkert lignende de også.

Det hele minnet meg på hvordan utbyggere også gjør det på privatmarkedet.
Utbygger for en blokk jeg jobbet på tok 15000kr per ekstra stikkontakt kundene ville ha.  Vi som elektriker tok 2500kr. ( Som er hinsides pris uansett med tanke på at 90% av kablingen gjøres i stenderverk og ikke i betong.
Skulle man ha spottere? 150k for 12 stk, vår pris -> 30k    ( Prisene her er utenom snekkere og malere sin kostnad) 

Så tja, ikke rart ting koster å bygge likevel når en tenker på det.

Så det er altså privatiseringen som er problemet og grådighet.. 

Tror nok ikke det er hele svaret, men noe av det.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Kakkelfant skrev (15 minutter siden):

Så må man også regne med at en eller annen tulling snubler over en sjelden frosk eller soppart nede i byggegropa, dermed kan du gange alle kostnader med 1,75.

Sikkert sant, men det er småtterier i forhold til de egentlige kostnadsdriverne.

Den triste sannheten er at dette er noe byråkratiet har tvunget frem. Før kunne kommune og stat velge selv hvem de bestilte arbeider fra, men det ble sett på som uetisk, så man måtte ut på anbud. I utgangspunktet en hyggelig tanke. 

Utfordringen med anbud er at man presser prisene på alt, ofte skrives det at pris vektes 80% (hvor kvalitet/leveransetid og alt annet må dele de resterende 20% av vektingen)

Enkelte ganger vektes pris 100% også, da er det om å gjøre å legge inn det laveste budet, for de fleste som leverer tilbud på anbud ved at man ikke tjener på den jobben man avtaler. De som tjener penger, det er de som er flinkest til å finlese kontraktene. 

Blir som om jeg skal bygge hus. Snekkereren som får jobben sier at han er billigst, han kan bygge hele huset for 1 million. Jeg er litt nybegynner/naiv og glemmer at jeg må spesifisere at jeg trenger inngangsdør i huset. Dette var ikke med i kontrakten og snekkeren kan dermed ta (nesten) hva han vil for det ekstraarbeidet. Resultatet er at alle dører jeg ber om i etterkant koster 500 000,- pluss timepris. Så kom jeg på at jeg gjerne ville ha noen vinduer i tillegg, ja det er jo ikke noe problem.. koster bare 400 000,- pr stk. (100k i kvantumsrabatt og greier) 

Så starter arbeidet, men jeg fant ut at kona var gravid, så vi trengte et ekstra soverom. Det var etter at byggingen startet, så det kostet 1,5mill å flytte den veggen. Det ble jo 2 dører og 10 vinduer i tillegg, så billighuset mitt til 1 million koster nå 7.5 millioner.. 

Men endelig står det ferdig, og når jeg spør hvorfor det er så mørkt og hvorfor ingen har lagt strøm står de og virkelig gnir seg i hendene. For da kan de sende inn elektrikeren som: 

DIYDari skrev (34 minutter siden):

tok 15000kr per ekstra stikkontakt kundene ville ha

Derfor er anbud slik de fungerer nå en litt kjip greie, all den tid du ikke har enda bedre prosjektledere enn de som skal gjøre jobben taper du stoooort.

Endret av Cyrio
Skrevet

Det offentlige har tilgang på mye penger, og når en aktør som har tilgang på mye penger vil kjøpe noe, vil de som selger ønske å øke marginene sine og slå kloa i mer av de pengene. Prisene stiger. Det blir som om Arsenal skulle uttrykke ønske å kjøpe en spiller i norsk 1. divisjon - plutselig stiger prisen på den spilleren, ene og alene på grunn av den mulige kjøperens pengebinge.

For offentlige bygg forsøkes denne mekanismen motvirket ved at alt legges ut i anbudskonkurranser i et åpent marked. For mindre og ukompliserte bygg som mange aktører kan bygge, er mitt inntrykk at det funker greit. For store og kompliserte prosjekter er det imidlertid langt færre aktører som har tilstrekkelig kompetanse/kapasitet, og da tror jeg at det er større mulighet for at de 2-3 aktørene som regner på anbudet alle bevilger seg forhøyede marginer og legger inn høye priser for tillegg/endringer, med håp om at den offentlige kjøperens budsjettrammer uansett kan økes. Da må kjøperen sitte på høy kompetanse (både teknisk og merkantilt) for å eventuelt få forhandlet frem gunstigere vilkår, hvis ikke er det bare å betale eller kansellere prosjektet...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Komiteer, høringer, byggesaker, revisjoner, konsulenter, rådgivere arkitekter, arkeologer etc etc etc.... Det stopper aldri. 

Stadig økende rigid regelverk og forskrifter er nok det som driver hele denne "mølla"

Skrevet
Salvesen. skrev (1 time siden):

Tidsaspektet er jo også en ting, når jeg var sånn 18-20 år studerte jeg I Stavanger. På den tiden jobbet jeg deltid på viking redningstjeneste der borte og jeg husker vi diskuterte tunnellen som skal gå i fra haugalandet og over til stavanger regionen på jobb. Grunnen? Jo bygget måtte flyttes på grunn av dette arbeidet. 

I går kjørte jeg å min datter nedover og så på skiltene for tunnellen, jo den er planlagt ferdig når hun er 13 år og det blir GARANTERT forsinkelser utover dette. Kanskje er den ferdig når hun er 18-20? 

Viking har flyttet for lengst. Dog har det jo vært tunnellarbeid i området allerede der da, som en bit av prosjektet tenker jeg. 

Men, tenk hvor mange som har vært på dette prosjektet og hevet lønn år etter år og likevell er vi 10?+ år unna, 15+ år etterpå. 

At verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel blir dyr og tar en stund å bygge forstår jeg godt. Den er ikke planlagt å ta mer enn 13-14 år, så å legge på 5 år tror jeg er en overdrivelse.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Nimrad skrev (3 minutter siden):

At verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel blir dyr og tar en stund å bygge forstår jeg godt. Den er ikke planlagt å ta mer enn 13-14 år, så å legge på 5 år tror jeg er en overdrivelse.

Som sagt, det har allerede pågått i snart 20 år... Og det er minst 8 år til ift det som står ved skilting. At det tipper 30 år er jeg ganske sikker på. 

EDIT: er tydligvis ett penge sluk siden 90 tallet:

Sitat

Idéen om en ferjefri krysning av Boknafjorden har versert i flere tiår. Utover i 1990-årene begynte planene å bli mer konkrete, og etter årtusenskiftet gjennomførte Statens vegvesen en konsekvensutredning.

Rogfast – Wikipedia

Endret av Salvesen.
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Som sagt, det har allerede pågått i snart 20 år... Og det er minst 8 år til ift det som står ved skilting. At det tipper 30 år er jeg ganske sikker på. 

EDIT: er tydligvis ett penge sluk siden 90 tallet:

Jeg tenkte fra arbeidet faktisk startet rent fysisk. At ting blir utsatt før spaden går i jorden er ganske naturlig. Prosjektet ble ikke vedtatt utbygd i stortinget før i 2017.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte fra arbeidet faktisk startet rent fysisk. At ting blir utsatt før spaden går i jorden er ganske naturlig. Prosjektet ble ikke vedtatt utbygd i stortinget før i 2017.

Men det har nok kostet noen kroner i fra 90 tallet til 2017. så har en da den 1.5 km årlige utviklingen en skal dekke i 17 år. Leser at det skulle være ca 17mrd i 2017 penger. Det sprekker nok ganske så godt totaltsett går jeg ut i fra. 

Tid er penger som de sier :)

Skrevet
Nimrad skrev (1 time siden):

Derfor ble jeg nysgjerrig når Stavanger kommune skal bruke 1,4 milliard kroner på et sykehjem som har 160 plasser(betalingsmur). Jeg skjønner at det må noe infrastruktur på plass for ansatte og alt sånn, men det er altså 8,75 millioner kroner per boplass her. Man får ganske mye bolig her i området for tett opptil 9 millioner kroner og da betaler man en del for tomt. De private rommene er vel knapt mer enn et rom med bad og så fellesarealer i tillegg? Hva er det som koster egentlig?

Denne sjukeheimen er berekna til å være på ca 18 000 m², det gir eit snitt på 112,5 m² per bebuar, og er berre litt større enn ei typisk leilegheit.
Bebuaromma er nok ein del mindre, men samtidig så skal det også avsettast areal til korridorar, behandlingsrom, personalrom, osv av samme arealet.
Eit kjapt søk på Finn viser at ei 10 år gamal leilegheit i samme området på 100 m² ligg ute med prisantydning på 7,2 mill https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=419339574 At ei leilegheit som ved ferdigstilling er 15 år nyare er verdt nærmare 9 mill er ikkje så overraskande.

Grunnen til at det blir dyrt (utanom direkte byggekostnadar som er likt uavhengig av om det er offentleg eller privat byggherre) er at fordi det er eit offentleg bygg så er det mange personar som skal innvolverast for å kvalitetssikre at bygget dekker nødvendige behov og litt paradoksalt; at bygget ikkje blir for dyrt.
Som med denne sjukeheimen i Stavanger så gir ein ikkje ein prosjektleiar i Stavanger i oppdrag å bygge sjukeheim til 1 milliard utan å kvalitetssikre heile prosessen, då blir fort totalprisen 1,4 milliardar.
Fordelen med dette byråkratiet er at ein slepp å kaste vekk 1 milliard på å bygge eit bygg som ikkje er eigna til å dekke sjukeheimsbehovet om dne som prosjekterer feilberekner.

Utan at det utgjer ein veldig stor del av prislappen så er det også viktig å ta med seg at alle offentlege bygg har krav om å bruke mellom 0,5 til 1,5 prosent av byggekostnadane på kunst og utsmykking. Eg er usikker på kva som er kravet til ein sjukeheim en for sjukehus skal 1 % av byggekostnadane settast av til kunst. Det betyr at av dei 1,4 milliardane som denne sjukeheimen kostar så skal det brukast minst 14 mill på kunst og utsmykking.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (2 timer siden):

Regjeringskvartalet passerer 50 milliarder, og jeg klarer virkelig ikke forstå dette. 300 tusen per kvadratmeter der altså. Her forstår jeg det skyldes på div div, blant annet omfattende sikkerhetstiltak. 

Et av tallene jeg har hørt er at 30 av de 50 er ekstra sikkerhetstiltak.

Noe som for så vidt er vanskelig å argumentere imot, all den tid de forrige byggene ble sprengt av en bombe. 😐 

Om vi ser bort fra sikkerhet,  så er jo 20mrd heller ikke et spesielt billig kontorbygg.

Skrevet
Kakkelfant skrev (49 minutter siden):

Så må man også regne med at en eller annen tulling snubler over en sjelden frosk eller soppart nede i byggegropa, dermed kan du gange alle kostnader med 1,75.

arkeologi er nesten enda verre, det kan ligge en hær av folk  på knærne i flere år med tannbørste og pinsett, for å finne frem en flintspiss eller ei forkullet treflis, som det fins hundrevis av fra før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...