Gå til innhold

Volkswagen krever månedlig betaling for full motoreffekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som i dag driver med chiptuning blir ikke arbeidsledige framover altså.

Hva hadde du betalt for en "åpen hjerne" til din bil, avhengig av hva som er inkludert. Vet ikke om det stemmer, men har hørt noen si de må abonnere for at takluka skal virke, i _ukjent_ bil.. Funker fram til garantien går ut.

De som trodde chiptuning-firmaene døde ut ved elbilens inntog tapte.

Skrevet

Var vel Fisker som krevde serverkontakt for å åpne takluka. De har jo gått konk og skrudd av alt av servere. Så en i Sveits i fjor, og tenkte stakkars jævel...

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Finnes det en liste over bilmerker og etisk rangering, med fokus på slikt tull?

Men det står jo i artikkelen at du kan oppdatere permanent for 9000,- så jeg ser ikke problemet.

Sitat

Alternativt kan eiere betale en engangssum på 649 pund, eller 9000 kroner, for å få oppgraderingen permanent. Denne oppgraderingen følger bilen, ikke eieren, så den blir med hvis bilen selges videre.

Håper man slipper å kjøpe oppgraderingen en gang til ved utskiftning av elektronikk som går i stykker. Sånne kontrollbokser er allerede dyre.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Strengt talt er overskriften litt misvisende. De krever ekstra betalt for en høyere motoreffekt enn de vanlige 204 hk som de fleste av slike biler kommer med. Du kan kjøpe det permanent for 9000 eller leie det en måned for 230. Det blir lignende andre produsenter som tilbyr f.eks acceleration boost, men da med mye høyere effekt og pris og kun for alltid. Kanskje er det nok å ha det 1 måned i året og man får ikke noe igjen for det på brukt bil med høyere effekt. Personlig ser jeg ikke det store problemet med denne løsningen, men noen skal jo klage samme hva det er, og sånn vil det vel alltid være....

  • Liker 1
Skrevet

Har ikke Tesla gjort dette i åresvis allerede? Ta betalt for å låse opp funksjoner? 

 

Uansett, nok et merke jeg ikke kommer til å kjøpe i fremtiden.

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Kajac said:

Har ikke Tesla gjort dette i åresvis allerede? Ta betalt for å låse opp funksjoner? 

De har på et tidligere tidspunkt latt deg kjøpe litt høyere batterikapasitet enn du betalte for da de benyttet samme batteri i to konfigurasjoner, men det var en (dum) engangskostnad. De tar også betalt for høyere kapasitet mobilnett (som gir streaming og penere kart) som valgfri månedskostad. Men dette kan neppe sammenlignes med motoreffekt eller takluke. Du kan også velge å kjøpe eller leie tilgang til full selvkjøring som uansett ikke støttes i Europa nå eller i overskuelig / noen fremtid og sånn sett er lite relevant her hjemme. 

Endret av ps5
Skrevet

Hvorfor er VW sin avgjørelse problematisk? Du kan kjøpe effektøkningen permanent for 9000,-, eller leie den billig for en måned av gangen når du vil kjøre løp eller teste en sjelden gang.

Dette er noe helt annet enn å abonnere på sentrallås, klimaanlegg eller setevarme.

Du kan kjøpe den permanent for 9000,-. Det løser jo problemet, så lenge den ikke krever kommunikasjon med en server i fremtiden. Gjør den det? 

 

Skrevet (endret)
Quote

– Å tilby mer kraft til kunder er ikke nytt. Historisk sett har mange bensin- og dieselbiler blitt tilbudt med motorer av samme størrelse, men med mulighet til å velge en med mer kraft, sier Volkswagen i en uttalelse til BBC.

Dette blir så dumt det omtrent ikke finnes ord.

Ja, du har tradisjonelt sett kunne få kjøpt biler med samme sylindervolum og forskjellige hestekrefter, men dette har absolutt ingenting med software lock eller abonnementsavgift å gjøre. Det har med å gjøre hvordan du bygger motoren og ikke minst girkassen. Turbo/ikke turbo, type innsprøyting, motorstyring, eksosanlegg, intrcooler, oljekjøler, det er en drøss av ting som bestemmer hestekrefter på en bil. Sylindervolumet er bare en av de.

For å ta et eksempel, kom Peugeot sin tradisjonsrike 1.6l HDI dieselmotor i 90 og 110 hk versjon. 90hk versjonen har waste gate turbo, mens 110hk versjonen har VNT turbo.

Nå kan jeg ikke utelukke at det har eksistert en idiot av en fabrikkant som har montert alle de dyre komponentene nevnt over og så software begrenset motoren i ettertid, men de har i hvert fall ikke tjent penger på det.

Endret av likferd
Skrevet

Det er med dagens teknologi ofte billigere å lage en masse identiske biler, og deretter endre software for å kunne selge ulike modeller til ulik pris, og tjene mest mulig. Har du ikke råd til den dyreste, kan du nøye deg med den billigste, og oppgradere senere.

Kanskje mer etisk riktig og miljøvennlig enn å produsere en dårligere versjon av en mekanisk komponent for å plage de med mindre betalingsvilje.

Skrevet
8 minutes ago, likferd said:

Nå kan jeg ikke utelukke at det har eksistert en idiot av en fabrikkant som har montert alle de dyre komponentene nevnt over og så software begrenset motoren i ettertid, men de har i hvert fall ikke tjent penger på det.

Ca. alle bilprodusenter etter 1995 har jo gjort nettopp det?

  • Liker 1
Skrevet

De fleste motorer er konservativt tunet fra fabrikk, for å prioritere driftssikkerhet, miljø og andre kriterier, og kan derfor moderat tunes opp i software. Det vil ikke si en 100hk og 140hk fra fabrikk er mekanisk identisk 

Skrevet

VW har allerede valgt å tilby bedre kontroll på aircondition og automatisk fjernlys via samme type abonnement/kjøp på ID.3 her i Norge. 

Litt lavere pris var det òg, samt at de en gang i året (ish) har tilbudspris. 

Jeg slo til under et slikt tilbud. 

Men ... fy fan så irritert jeg ble, første gang jeg fikk vite at bilen hadde masse greier som var bedre — bare ikke aktivert for meg. 😡

Min neste bil kommer neppe fra det konsernet, for å si det slik! (Snakk om å pisse i buksa for å holde varmen??)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...