Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er heilt normalt at dei som kjem direkte fra landa er dårlige i norsk. Norsk er vanskelig. Dei tale eige språk med sine barn. Dei barna vil hovudsakleg vera eksponert for norsk, og taler sannsynligvis foreldenes språk når dei er heima fordi... foreldrene ikkje taler norsk godt nok.

Men det var jo ikkje det som var påstanden. Påstanden var dette:

2 hours ago, freedomseeker said:

År? Det er snakk om generasjoner. Selv barn og barnebarna til de første pakistanske innvandrerne som kom hit på 60 tallet snakker fortsatt pakistansk privat, de bruker kun norsk om de må.

Det er renspikka fiksjon. Det er rasistiske fordommer og intet anna. Å gidde forsvare sånt skit er rett og slett flaut å sjå på samtidig som dykk prøver påstå at Norge er eit så tolerant og intet-rasistisk land. Dykk skit der dykk spis.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Camlon skrev (18 minutter siden):

Jeg kan se din framferd her og se at du er bitter og sur. Hvis du ikke tror folk kan se det i det virkelige liv, så har du stukket hodet ned i sanden.

Språkproblemer er fortsatt et problem for andregenerasjons innvandre. Det er ingen overdrivelse.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Academic_achievement_among_different_groups_in_Germany

Hva vet du om mitt virkelige liv?

Begynner du aa gaa tom for argumentasjon, er det det som er problemet?

For en diskusjonsteknikk.

Dette her blir jo bare verre og verre.

Endret av Karltorbj
  • Liker 3
Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Det høres ut som en her koker en syrlig suppe på en rusten spiker all den tid forskningen viser at innvandrere ikke utvandrer i større grad enn før og at Norge er et ekstremt lite rasistisk samfunn:

I sosiale medier ser Norge veldig rasistisk ut, men de fleste er ikke det, heldigvis.

Hva kan vi gjøre for at innvandrere eller norske med mørk hudfarge skal tro på at vi er mindre rasistiske enn det vi fremstår som i kommentarfeltene? 

Sosiale medium gjer det mogleg å spreie rasistiske ytringar raskt og til mange mottakarar. Menneske som blir utsette for rasistiske ytringar i sosiale medium, kan oppleve frykt, usikkerheit og angst. Rasistiske ytringar i sosiale medium kan òg skape utfordringar for demokratiet vårt.

https://ndla.no/nn/r/medie--og-informasjonskunnskap-1/rasisme-og-medienes-rolle/1adb912587

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

For at Norge skal slutte sjå rasistisk ut må nok fora som dette faktiskt byrje moderere aggressivt for openbar rasisme og anna diskriminerende, sjikanerende oppførsel.

Det er ikkje akkurat store debatten her når eine sida berre skit ut rasisme og andre sida må peike ut at det er rasisme gang på gang på gang, så å tillate skitsnakket er jo ikkje produktivt for debatt heller.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Nasjonalisten skrev (2 timer siden):

Hva med å utdanne egen befolkning og effektivisere vår absurd sløsende stat.
Jeg forsøkte å starte en tråd for å se på denne problematikken, mangel på svar er veldig belysende for at folk faktisk ikke har noen interesse i å se på problemet, utover masseinnvandring, å gi vekk landet til bosettere, som skaper en flust av alvorlige problemer.
Jeg begynner å lure på om globalister faktisk bare hater nordmenn, og søker deretter å erstatte dem med den globale befolkningen.

Nordmenn føder ikke nok barn, så vi trenger å få inn kvalifisert arbeidskraft for å fylle hullene i arbeidsmarkedet. 

• Liker 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

For at Norge skal slutte sjå rasistisk ut må nok fora som dette faktiskt byrje moderere aggressivt for openbar rasisme og anna diskriminerende, sjikanerende oppførsel.

Det er ikkje akkurat store debatten her når eine sida berre skit ut rasisme og andre sida må peike ut at det er rasisme gang på gang på gang, så å tillate skitsnakket er jo ikkje produktivt for debatt heller.

Drunkenvalley skrev (20 minutter siden):

Det er renspikka fiksjon. Det er rasistiske fordommer og intet anna. Å gidde forsvare sånt skit er rett og slett flaut å sjå på samtidig som dykk prøver påstå at Norge er eit så tolerant og intet-rasistisk land. Dykk skit der dykk spis.

Er dette en trollekonto? Er det satire på venstresiden? Du balanserer så veldig på eggen mellom sinnsyk og hysterisk morsomt at jeg ikke klarer å bestemme meg for hva det er. 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (19 minutter siden):

I sosiale medier ser Norge veldig rasistisk ut, men de fleste er ikke det, heldigvis.

Hva kan vi gjøre for at innvandrere eller norske med mørk hudfarge skal tro på at vi er mindre rasistiske enn det vi fremstår som i kommentarfeltene? 

Sosiale medium gjer det mogleg å spreie rasistiske ytringar raskt og til mange mottakarar. Menneske som blir utsette for rasistiske ytringar i sosiale medium, kan oppleve frykt, usikkerheit og angst. Rasistiske ytringar i sosiale medium kan òg skape utfordringar for demokratiet vårt.

https://ndla.no/nn/r/medie--og-informasjonskunnskap-1/rasisme-og-medienes-rolle/1adb912587

Jeg tror vi generelt må anerkjenne at ‘internett er internett’ og at selv om rasister, ‘woke/antiwoke’ og konspirasjonsteorier tar uforholdsmessig mye plass utgjør de en forferdelig liten andel av befolkningen som gjerne sitter og egger hverandre opp. 

Kanskje like viktig; vi må styre lysten til å blåse opp et fenomen når vi ser det som politisk/økonomisk opportunt eller ‘føles godt’ og slå ned på det når det gjøres. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, Karltorbj said:

Hva vet du om mitt virkelige liv?

Begynner du aa gaa tom for argumentasjon, er det det som er problemet?

For en diskusjonsteknikk.

Dette her, blir jo bare verre og verre.

Jeg vet en del, fordi du konstant deler info om deg selv.

1. Du misliker norsk mat og liker fotballpuber

2. Er trolig etnisk norsk, men har ca 6% tater og er stolt av det. Har mørkt blondt hår, grønne øyne. Har barn.

3. Synes nordmenn er sure, mens andre land er det mye bedre

4. Du mistrives i Norge og har en drøm om å utvandre med din veninne, men vet ikke hvor. Vurderer Skotland.

5. Svarer ikke på direkte spørsmål, er tydelig frustrert og sur. 

Som jeg sa, om du tror du kan skjule dette for folk i det virkelige liv så stikker du hodet ned i sanden. Og hvis du virkelig var så flink så hadde du klart å bo i Norge uten å mistrives.

Jeg har bodd mange steder i verden, og har ikke bodd i Norge på mange år. Jeg deler ikke din erfaring om at nordmenn er spesielt sure.

• Liker 2
Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Jeg tror vi generelt må anerkjenne at ‘internett er internett’ og at selv om rasister, ‘woke/antiwoke’ og konspirasjonsteorier tar uforholdsmessig mye plass utgjør de en forferdelig liten andel av befolkningen som gjerne sitter og egger hverandre opp. 

Eller er sosial media nærmere til hva folk egentlig mener enn meningsmålinger?

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Camlon skrev (4 minutter siden):

2. Er trolig etnisk norsk, men har ca 6% tater og er stolt av det. Har mørkt blondt hår, grønne øyne. Har barn.

4. Du mistrives i Norge og har en drøm om å utvandre med din veninne, men vet ikke hvor. Vurderer Skotland.

Som jeg sa, om du tror du kan skjule dette for folk i det virkelige liv så stikker du hodet ned i sanden. Og hvis du virkelig var så flink så hadde du klart å bo i Norge uten å mistrives.

Jeg har bodd mange steder i verden, og har ikke bodd i Norge på mange år. Jeg deler ikke din erfaring om at nordmenn er spesielt sure.

Er det meg, denne traaden skal handle om naa?

Hvor gammel er du?

Endret av Karltorbj
  • Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (46 minutter siden):

Det er heilt normalt at dei som kjem direkte fra landa er dårlige i norsk. Norsk er vanskelig. Dei tale eige språk med sine barn. Dei barna vil hovudsakleg vera eksponert for norsk, og taler sannsynligvis foreldenes språk når dei er heima fordi... foreldrene ikkje taler norsk godt nok.

Stemmer det ja.

Tidlig på 90 tallet så ble vår familie en slags "vertsfamilie" for en familie på 4 ifra serbia. Vi har fortsatt jevnlig kontakt med dem, lengre tlf samtale minst 1 gang i måneden, og er på besøk hos hverandre minst 1 gang pr år. De flyttet fra nærområdet her til Oslo for ca 14 år siden. 

Disse snakker kun serbisk seg i mellom, og minimalt med norsk ute i arbeidslivet. Til tross for at de har bodd i norge så lenge, så snakker de like gebrokkent som da de begynte å lære norsk på 90 tallet.

🤷🤷

• Liker 2
Skrevet (endret)
Camlon skrev (24 minutter siden):

Jeg kan ogsaa fortelle deg at jeg er 65 aar gammel, hvor gammel er du?

Det synes jeg du kan fortelle oss, slik som du gaar frem.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
12 minutes ago, Duriello said:

Trodde det var regler mot persondebatt her jeg. 

I teorien, men det er vel og regler mot rasisme, transfobi, sexisme, osv, men det blir jo ikkje akkurat håndhevd veldig heller.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

I teorien, men det er vel og regler mot rasisme, transfobi, sexisme, osv, men det blir jo ikkje akkurat håndhevd veldig heller.

Sant nok..

Skrevet (endret)
Duriello skrev (6 minutter siden):

Sant nok..

Maa si jeg er undrene jeg ogsaa, men jeg slutter naa.

Vi kan ikke fortsette slik som dette.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, Karltorbj said:

Jeg kan ogsaa fortelle deg at jeg er 65 aar gammel, hvor gammel er du?

Det synes jeg du kan fortelle oss.

Det er du som deler personlige erfaringer og bruker dem som bevis for at nordmenn er sure. Når du velger å bruke egne opplevelser som argument, må du også forvente at andre stiller spørsmål ved dem.

Med all informasjonen du har delt, inkludert alder og brukernavn, har du nesten avslørt identiteten din. Selv foretrekker jeg å være anonym, men siden du spør, kan jeg si at jeg er mellom 30 og 40 år gammel.

Endret av Camlon
Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Det er du som deler og deler info om deg selv og bruker det som bevis for at nordmenn er sure. Hvis du ikke vil at det skal bli brukt mot deg, så slutt å del så mye info om deg selv.

Nå har du nesten avslørt hvem du er. Jeg er ikke interessert å dele masse info om meg selv slik du gjør. Men jeg kan fortelle deg at jeg er mellom 30 til 40 år.

Der fikk  du det siste ordet.

Jeg tar kvelden naa, god natt.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
freedomseeker skrev (5 timer siden):

År? Det er snakk om generasjoner. Selv barn og barnebarna til de første pakistanske innvandrerne som kom hit på 60 tallet snakker fortsatt pakistansk privat, de bruker kun norsk om de må.

For det første, hva angår det deg hvilket språk andre snakker privat? For det andre, hvorfor er dette en mangel? Ikke glem at da fornorsking av samer for flere tiår siden, var en av anklagene mot dem å ikke snakke norsk med barn hjemme.

Du snakker norsk til dem fordi DU bare kan snakke norsk. De snakker norsk til deg fordi DU bare kan snakke norsk. Dere er annerledes.

Endret av James G
  • Liker 3
Skrevet
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Det er heilt normalt at dei som kjem direkte fra landa er dårlige i norsk. Norsk er vanskelig. 

Norsk er et av de enkleste språkene å lære for folk som behersker flytende engelsk. Men selv i Norge er norsk ofte ikke mye mer nyttig enn engelsk i innvandrer gruppers arbeid og liv, spesielt når innvandring er i form av høyt kvalifisert arbeid for å få visum og statsborgerskap. De jobber krever enten håndtering av en stor mengde engelske dokumenter eller bruk av engelsk som arbeidsspråk.

rI8Twgf.thumb.jpg.4390d7add093532385c2027d2da0869b.jpg

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...