Subara Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Når det gjelder AAP, for de som ikke vet det, er ordningen i seg selv streng også uten karensåret, selv om det hjelper at Ap fjernet karensåret. Man må sende inn ny dokumentasjon fra behandling og fastlege med jevne mellomrom for å kunne fortsette med ytelsen. Ved mangelfull søknad får man avslag- men årsaken blir ikke nevnt i det automatiske svaret - feks. at et vedlegg manglet. Avhengig av den tilvalgte NAV-konsulenten, får man fortsette på AAP i henholdsvis tre måneder, ½ år eller maks. ett år av gangen. Tiden går fort, og man vet ikke hva morgendagen bringer. Det er pliktig oppmøte på kurs hos NAV, ellers faller ytelsen bort. Der blir man behandlet som en vanlig arbeidssøker, selv om man går på AAP på grunn av et helseproblem. Samtidig kan man følge sitt eget tempo, og det er heller ikke full dag. Aktivitet kan også ha en viss helsebringende effekt, og det sosiale som følger med et kurs. Etterhvert stiger skyldfølelsen, for når man kan møte opp på kurs, kan man vel også jobbe? Samtidig som ingen vil ha deg som arbeidstaker, fordi arbeidsgiver skjønner at noe er galt når de leser CV-en, selv etter kursleders omskrivning (markedsføring), altså en oppfordring til å lyve. NAV har ikke noe å tilby, fordi de er avhengig av at en arbeidsgiver har noe å tilby. Jobbsøkere f.o.m. 45-50 år og oppover tilhører i utgangspunktet B-laget på arbeidsmarkedet, med mindre de går fra en jobb til en annen. Mens AAP-jobbsøkeren tilbyr altså uhelse i tillegg. Og er det egentlig jobber nok til alle? Det er mye psykisk press å være på AAP, mens man venter på hva utfallet blir - og hva denne midlertidigheten gjør med helsen - at man plutselig kan miste inntekten over natten- selv uten karensåret. Partiene til venstre for Ap vil ha et mer humant system, noe som ikke er så rart. Det handler altså ikke om å bare dra kortet hos NAV- sløsing med trygdeytelser uten grunnlag- men om press og krav- selv etter å ha nådd en viss alder. Unge, uføre har større sjanse for å bli friske og bør ikke gis opp, og må få sjansen før middelaldrende og aldrende. NAVs mål på mandat fra regjeringen, er at færre skal bli uføre og flere i jobb, og det følger de til punkt og prikke. Endret 4 timer siden av Subara Byttet ut anbefaling med oppfordring 5 1
Morromann Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (6 minutter siden): Si det. Høyre vil ha kutt i velferdsstaten. Frp er for populistisk til å si det rett ut, men jeg tviler ikke et sekund på at det er det de vil også for å finansiere sine løfter. Ja det stemmer. Og i motstatt ende av skalaen finner vi SV og Rødt som ikke skjønner at man MÅ ha verdiskapning og tilrettelegelse for at det skal gå an å drive bedrifter i Norge for at vi i det hele tatt skal ha en velferdsstat. De tenker "oljefondet" men er ikke klar over at det ikke er utømmelig pengebinge med penger man bare kan kaste over alt de vil ha av fine prosjekter. Denne holdningen med "god reise" til gründere som rømmer landet er direkte farlig. Det er på tide at AP tar et oppgjør med denne "flå de rike"-mentaliteten til SV og Rødt. Endret 4 timer siden av Morromann 2 2
freedomseeker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden For å ta ut fortjeneste fra oljefondet må man i praksis selge aksjer. Uten ny kapitaltilførsel vil dette gradvis redusere fondets verdi. En annen mulighet kunne vært aktiv kapitalforvaltning, men oljefondet driver ikke med slik spekulativ kjøp og salg av aksjer. Noen selskaper utbetaler riktignok utbytte, men det gjelder kun en mindre andel av porteføljen. Dersom noen har mer inngående kunnskap om dette, hadde det vært interessant å høre.
Colin. Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) 12 hours ago, BadCat said: "For those who have, more shall be given." De unge som duger, finner en vei uansett motstand. Å eie egen bolig er ikke en rettighet. Ingen bør uforskyldt bo på gata, men det er langt fra det til at alle skal eie en bolig. Man burde ønske et samfunn der alle fikk mulighet til å eie sitt eget hjem, ikke bare de som "duger". Noen som ikke kan jobbe pga sykdom eller som jobber i lavtlønnede yrker, fortjener ikke tilværelsen leie-tager hele livet med den graden av frihet det fører til. Det er nå min mening, men tydeligvis ønsker sosialister mer av disse forskjellene. Noen er så dumme at de tror en økt stønad f.eks ikke blir poengløs så fort alle priser stiger. Sitter der på sin moralske høyborg og tror at de er de som vil hjelpe de som sliter mest. De feirer at Listhaug ikke ble statsminister med boller og brus, de stemmer utifra hvem de ikke vil ha, mer enn hvem de vil ha. Det burde si det aller meste. Og ingen som sliter økonomisk som stemte på sosialistene, trenger klage en eneste gang de neste 4 årene, de fikk det som de ønsket nå! Edit: Ifølge E24 kan de komme til å avlyse rentekuttet i September. Who would have known 🤪 Nok en gang, Gratulerer! De rike vil leve fett, og de med minst, får mindre å rutte med. Endret 4 timer siden av Colin. 3
KalleKanin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden SilverShaded skrev (1 time siden): Hvis man først har sett NAV-systemet på nært hold, opplevd nedlatenheten, mistenkeliggjøringen og alle ringene man skal hoppe igjennom, blir man veldig obs på hvordan de svakeste i samfunnet behandles. Nå er det mest oppmerksomhet på dem som har ansvar for barn, og mindre på dem som er voksne/alene, pensjonister, uføre osv. Føler meg ikke sikker på noen forbedringer der fra noen av blokkene. Helsevesenet har etter min mening et problem som ikke kan løses ved å kaste inn flere folk eller mer penger. Det er hele innstillingen til helse som er gal. Ingen gjør mer enn de absolutt må, det gjennomsyrer alt. Har man problemer som influerer på flere 'behandlingsfelt', behandles man bit for bit. Ingen ser sammenhenger, vi har ikke et holistisk behandlingssystem. Som du sier, ballen kastes videre og man avskriver seg alt ansvar for annet enn sin egen lille bit av puslespillet. Og da er det lett å miste motet...man går lei av å mase på leger og bli møtt med "ikke mitt bord"-innstilling. Vet ikke om det er der skoen trykker for din del, men generelt er det nok riktig at ventetidene ikke har gått vesentlig ned. Trenger man en spesialist, er ventetidene fremdeles for lange. Kommer man inn via ØyeblikkeligHjelp får man nettopp det, men videre utredning tar masse tid. Så helsevesenet er mer opptatt av stadige omrokkeringer de må tilpasse seg enn av "behandlingskvalitet". Høres ut som samme erfaringer jeg og de jeg kjenner har. Og jeg har ingen tro på at venstresiden vil klare å løse dette. Der har svaret alltid vært å kaste mer penger på problemet. I det offentlig klarer man aldri å fokusere på kvalitet, gitt at det ikke ligger noen "belønning" for å gjøre en god jobb, og sjelden noen "straff" for å gjøre en dårlig jobb. Private aktører kan sparkes og byttes ut hvis de gjør en dårlig jobb. Offentlige tilbydere får i beste fall en ny leder, uten at noe ellers endres. 1
KalleKanin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Noen prøver å legge skylda på Listhaug: https://sol.no/nyheter/listhaug-far-skylden/83568965 Sitat Frp-leder Sylvi Listhaug har mye av skylden for at Venstre gjorde et dårlig valg og for at det ikke blir en borgerlig regjering, mener Guri Melby og Abid Raja. Jeg misliker sterkt personer som hele tiden skylder på andre. Venstre må selv ta ansvar for egen valgkamp og nederlag. Det de i praksis gjør er jo å skylde på at velgerne "velger feil". Det blir for dumt. Jeg tenker heller at problemet til Venstre, var at de har for mange saker som ligger tett opp til MDG, og når de da sier de ikke kan garantere en borgelig regjering, forsvinner mye av grunnen for å stemme på dem. Da kan man like godt stemme MDG. Og hvis Venstre virkelig mener de hører hjemme på borgelig side, må de heller se hva de kunne gjort for å stjele velgere fra FrP/Høyre/KrF. Endret 3 timer siden av KalleKanin 2
Maabren Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 15 hours ago, leticia said: Venstre gjorde en dårlig valgkamp bl.a fordi mange av venstres velgere hoppet over streken til rødgrønt pga FRP. FRP er det partiet som flest velgere misliker mest. https://www.nettavisen.no/politikk/frp/rodt/maling-dette-partiet-liker-folk-minst/s/5-95-1030282 Venstre tapte valget på at di ikkje kunne være innkluderande nok til å godta at folket ville ha Listhaug som statsminister. Mantraet som heile tida har vore førande for Erna om at største partiet på høgresida ville få statsministeren, vart denne runda forandra til at Erna kunne bli statsminister med størst støtte på høgresida(+ krf og venstre) noko som velgarane veldig tydelig har vist at di ikkje er enig i. Med andre ord har surmulande Guri Malla og maktsjuke Erna ødelagt for sine respektive partier når alt di trengde å ha gjort var å støtte opp om at største partiet på høgresida får statsministeren. Da ville og fleire stemt på venstre og høgre. Både Erna og Guri Malla kan ta hatten og pakke seg ut av politikken før di ødelegger enda meir. 1 1
Maabren Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Håper at FRP, Høgre, KRF og SP finner saman etter at Erna har rusla rævhølet ut av politikken... 3
Subara Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Colin. skrev (1 time siden): Man burde ønske et samfunn der alle fikk mulighet til å eie sitt eget hjem, ikke bare de som "duger". Noen som ikke kan jobbe pga sykdom eller som jobber i lavtlønnede yrker, fortjener ikke tilværelsen leie-tager hele livet med den graden av frihet det fører til. Det er jeg enig i. Og at det blir så dyr husleie av å leie. Pga. boligen som investeringsobjekt. Det skal være dyrt å kjøpe bolig for da kan den også øke mye i verdi. Kapitalisme i motsetning til sosialdemokrati, kan man godt si at det er. 1
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Maabren skrev (43 minutter siden): Venstre tapte valget på at di ikkje kunne være innkluderande nok til å godta at folket ville ha Listhaug som statsminister. "Folket" ville nok ikke det ser du. Hadde de villet det så hadde ikke AP blitt største parti, og det blitt rødgrønt flertall. 3
Jarmo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden leticia skrev (2 minutter siden): "Folket" ville nok ikke det ser du. Hadde de villet det så hadde ikke AP blitt største parti, og det blitt rødgrønt flertall. FRP var valgets største vinner, det kan du se på tallene. Uten MDG hadde situasjonen vært noe annet. FRP alene har ca. like mange stemmer som de 5 minste over sperregrensen.
Theo343 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 4 hours ago, Evil-Duck said: Nå som støvet har lagt seg litt, kan vi si at dette valget ble en seier for kronisk syke, uføretrygdede og pensjonister uten store oppsparte formuer. Høyres forslag om å nedprioritere kronisk syke og pensjonister i helsekøene blir lagt bort de neste fire årene. AAP-karensåret, som i praksis skulle “motivere” syke til å bli friske ved å frata dem alt dem eier, blir ikke gjeninnført. Kuttene i tilleggsytelser for uføre og i AFP-ordningen blir heller ikke noe av. For min egen del kunne jeg hatt en økonomisk gevinst under en Høyre/FrP-regjering, med lavere formuesskatt og kutt i gevinstbeskatning så var egentlig litt ambivalent rundt hvem som kom til å vinne. Men etter å ha selv vært gjennom NAV-prosessen med AAP under en borgerlig regjering, vet jeg hvordan det oppleves å være syk eller skadet under de borgerlige. Det gjorde det vanskelig for meg å stemme på de borgerlige denne gangen, selv om det ville gitt meg en privatøkonomisk fordel. For meg veier det tyngre at syke og utsatte grupper blir ivaretatt, enn at jeg selv får noen ekstra kroner å bruke. Totalt sett er jeg derfor glad for utfallet. Enig i dette og hvis det skulle vise seg at JGS faktisk gjennomfører det han lovte i talen i natt så endrer det mitt syn på han som statsminister. Men nå er jeg litt uskkker på om det er Stoltenberg eller Støre som er statsministeren. Det var hvistnok også Stoltenberg usikker på i dag Som jeg har skrevet utallige ganger i dette forumet og andre steder "Et samfunn bør dømmes etter hvordan det behandler sine barn, syke og gamle". Så lenge det ivaretas så er ikke fargen avgjørende for min del. Så får de politiske argumentasjonsrekkene legges litt i ro. Samt enig med det en annen person skrev. Ha fri dagen etter valgnatten slik at man får hvile og husker hvem som er statsminister. Ellers hadde de sikkert kost seg sammen på samme kontor. "Wazzap JJ" Endret 1 time siden av Theo343 1
leticia Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (6 minutter siden): FRP var valgets største vinner, det kan du se på tallene. Uten MDG hadde situasjonen vært noe annet. FRP alene har ca. like mange stemmer som de 5 minste over sperregrensen. Poenget, Jarmo, er at man ikke kan ta utgangspunkt i 23.9 prosent eller hva det ble til slutt av befolkningen og kalle det for "folkets vilje". De 76,1 resterende hadde også en vilje, og de ville tydeligvis ikke ha Listhaug som statsminister... 4
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ifølge Valgdirektoratet er det ventet at om lag 100.000 sent innkomne forhåndsstemmer blir opptalt etter klokka 17 tirsdag. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/endelige-tall-fra-stortingsvalget-2025-1.17563893 1
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (4 minutter siden): Poenget, Jarmo, er at man ikke kan ta utgangspunkt i 23.9 prosent eller hva det ble til slutt av befolkningen og kalle det for "folkets vilje". De 76,1 resterende hadde også en vilje, og de ville tydeligvis ikke ha Listhaug som statsminister... 28% til AP er ikke folk flest. Og sånn kan vi fortsette, parti for parti.. 1
Theo343 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, leticia said: Poenget, Jarmo, er at man ikke kan ta utgangspunkt i 23.9 prosent eller hva det ble til slutt av befolkningen og kalle det for "folkets vilje". De 76,1 resterende hadde også en vilje, og de ville tydeligvis ikke ha Listhaug som statsminister... Så alle som ikke stemte på AP vil ikke ha JGS slm starsminister? Ok.
Duriello Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jarmo skrev (19 minutter siden): FRP var valgets største vinner, det kan du se på tallene. Uten MDG hadde situasjonen vært noe annet. FRP alene har ca. like mange stemmer som de 5 minste over sperregrensen. Hadde de stjålet flere stemmer fra AP, så ja. De hadde helt klart størst økning, men det betyr jo ikke stort når de ikke blir størst. 👍
leticia Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jarmo skrev (Akkurat nå): 28% til AP er ikke folk flest. Og sånn kan vi fortsette, parti for parti.. Helt riktig. Men hvis man snur uttrykket så man kan si at flest folk ville ha Jonas som statsminister... (ettersom de andre som stemte på partier på venstresiden visste at det var dealen). Litt vanskeligere for de som stemte på partier på høyresiden hvilken statsminister de stemte på... 4
Jarmo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden leticia skrev (Akkurat nå): Helt riktig. Men hvis man snur uttrykket så man kan si at flest folk ville ha Jonas som statsminister... (ettersom de andre som stemte på partier på venstresiden visste at det var dealen). Litt vanskeligere for de som stemte på partier på høyresiden hvilken statsminister de stemte på... Ja, der er jeg enig med deg, hele høyreside utenom FRP var bare rot, stort sett.
Abigor Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden 19 hours ago, FrihetensRegn said: De har ganske mye til felles med Venezuela, som for eksempel et ønske om stadig med innblanding fra myndighetene i næringslivet og stadig mer skatter, avgifter og reguleringer. Norske skattepenger har allerede blitt sløst bort på dyre, grønne prosjekt som ikke har private investeringer fordi det ikke er lønnsomt, og det kommer mest sannsynlig bare til å forverres nå. Ja tenker du at myndighetene ikke skal blande seg i næringslivet da? A-krimsenteret hadde nylig kontroll i en rekke uavhengig matbuikker og finner folk uten kontrakt, arbeidstillatelse og 100 kg smuglerkjøtt i fryseren. https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/931nl9/kontroll-av-matbutikker-mistenker-trygdebedrageri-og-ulovlig-arbeid https://www.fvn.no/nyheter/okonomi/i/93R4V9/slo-til-mot-internasjonale-butikker-arbeidere-og-sjefer-anmeldt Argumenterer du for at myndighetene ikke skal blande seg inn her? Norske skattepenger har alltid blitt sløst bort på dyre prosjekter som aldri kan bli lønnsomt. For eksempel nødhjelp og veldedighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå