Gå til innhold

Stortingsvalget 8.september 2025

Anbefalte innlegg

Skrevet
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

AP gjør det stort sett best hos de med middels inntekt og middels lang utdannelse, altså det mange kaller vanlige folk.

Tror også at AP fikk stemmer fra de med høyere utdannelse, men med middels lønn. Usikker på hva man kaller "vanlige folk" i dag.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Subara said:

Tror også at AP fikk stemmer fra de med høyere utdannelse, men med middels lønn. Usikker på hva man kaller "vanlige folk" i dag.

Det stemmer bra med min samboer i hvertfall. AP velger,og har høy utdannelse innen helse. Veldig middelmådig lønn. Vil jo kalle henne vanlig da.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Subara skrev (6 minutter siden):

AP har hentet stemmer fra SV, SP, Venstre og Høyre. Den nøyaktige fordelingen vet vi fremdeles ikke, men jeg blir overrasket om snittet i inntekt hos velgerne deres vil flytte seg noe særlig.

Morromanns "analyser" har ingen grunnlag i tall, og er ren synsing. AP er etter aller solemerker fremdeles partiet for de med gjennomsnittlig inntekt og gjennomsnittlig lang utdannelse. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 1
Skrevet

Norsk helsevesen og arbeiderpartiet.
Det er greit å være JGS som har råd til å betale for helsehjelp og køsniking hos Aleris eller Volvat når man sørger for følgende.

Skrevet
7 minutes ago, VifteKopp said:

AP har hentet stemmer fra SV, SP, Venstre og Høyre. Den nøyaktige fordelingen vet vi fremdeles ikke, men jeg blir overrasket om snittet i inntekt hos velgerne deres vil flytte seg noe særlig.

Morromanns "analyser" har ingen grunnlag i tall, og er ren synsing. AP er etter aller solemerker fremdeles partiet for de med gjennomsnittlig inntekt og gjennomsnittlig lang utdannelse. 

Når man kritiserer andre for å ikke vise til tallgrunnlag så bør man gjøre det selv.

Skrevet
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Når man kritiserer andre for å ikke vise til tallgrunnlag så bør man gjøre det selv.

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2025/hvem-stemmer-pa-ap.html

"Ved stortingsvalget i 2021 fikk Ap 30,5 prosent av stemmene til velgere med middels høy inntekt og 23,5 prosent av stemmene til velgere med lav og høy inntekt."

"I 2021 oppga 30 prosent av Aps velgere at grunnskole var deres høyeste fullførte utdanning, mens 28 prosent hadde fullført høyere utdanning og 21 prosent videregående."

• Liker 3
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (27 minutter siden):

Valg av AP kan også være et slags verdivalg. Altså ikke i form av skattelette, men å dele på godene og at man støtter velferdsstaten. Og at innvandring og nye landsmenn blir snakket om med respekt. Ellers mener jeg at AP er et ganske konservativt/strengt parti. "Gjør din plikt og krev din rett". Det stilles krav og det synes jeg er bra.

Endret av Subara
Alle må bidra til fellesskapet. Mangler en del på "mulighetsrom". Ellers mange i arbeid i forhold til arbeidsstokken.
  • Liker 1
Skrevet

En positiv ting er jo at dette er en betinget seier for "arbeider"-partiet. Det blir neppe noen flertallsonstellasjon nå hvor partirepresentanter må stemme mot sin egen overbevisning i Stortinget slik det alltid er med kollisjonsregjeringer. Så AP må søke støtte fra sak til sak og må heldigvis måtte svelge en rekke kameler de neste 4 årene; men det er jo slik demokratiet vårt er ment å være; altså all makt i denne sal" så det er forhåpentligvis slik at vi er tilbake til 1990-tallet hvor mindretallsregjeringener måtte kompromisere fra sak til sak. Og Senterpartiet må nå etter 35 år vurdere om de er tjent med å være støttespillere for AP i tykt og tynt.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Valg av AP kan også være et slags verdivalg. Altså ikke i form av skattelette, men å dele på godene og at man støtter velferdsstaten. Og at innvandring og nye landsmenn blir snakket om med respekt. Ellers mener jeg at AP er et ganske konservativt/strengt parti. "Gjør din plikt og krev din rett". Det stilles krav og det synes jeg er bra.

AP er rett og slett partiet for de som vil ha stødig styring av det sosialdemokratiske skipet. Noen ville kalle det kjedelig og uambisiøst, og det er forståelig, men i urolige tider søker mange vanlige velgere mot det trygge og solide.  

• Liker 5
Skrevet
Theo343 skrev (43 minutter siden):

Jeg tror nok en stor andel av disse var velgere som var lei alt som har skjedd eller ikke skjedd med rød-grønt og nå skiftet til blått. Altså ikke en begrenset gruppe som noen liker å snakke nedlatende om.

...og ingen av disse ville hatt det bedre med regjeringsskifte... Hvis en regjering ikke er sosial nok, så stem mer sosialt, ikke på partiene som tror uføre kan og skal piskes i arbeid og leve et liv i fattigdom for å bevise at de er syke nok frem til en gud kan gi dem et verdig liv, fordi det søren meg ikke er deres jobb å betale for..!

Jeg ser på det som min fordømte plikt å hjelpe uføre å både yte det arbeidet de evner, men også å dekke deres behov, som ikke stopper ved nok næring og varme til å overleve, men muligheten til å delta i samfunnet.

• Liker 3
Skrevet

Det var under Stoltenberg at private helseforsikringer fikk fotfeste i Norge. Offentlig finansiering og kapasitet av heleforetakene klarte ikke å holde tritt med befolkningsveksten etter EØS-utvidelsen.

Han innførte prinsipper fra New Public Management i helsesektoren ved å etablere helseforetak som skulle drives med økonomisk overskudd. Samtidig lanserte han samhandlingsreformen, som hadde som mål at pasienter skulle skrives ut så raskt som mulig.

Det var også under hans ledelse at boligprisene begynte å komme ut av kontroll, en utvikling som siden har fortsatt.

Som følge av den høye innvandringen under hans tid ved makten omtalte han Norge som ‘det nye Amerika’, fyren er egentlig spik spenna gæren.

Jeg får bare gratulere alle som stemte på venstresiden. Resultatet blir nå fire nye år med høy innvandring, svak kronekurs, boligmangel, kapital- og eierflukt, høy inflasjon, økende fattigdom og en mulig rask nedleggelse av Norges viktigste næring. Tusen takk.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Helsevesenet har AP en del igjen på. Mangel på fastleger og lange ventetider på legespesialiseter. Det trengs flere som utdanner seg til leger, sykepleiere og flere hjelpende hender i helsevesenet.

For ikke å snakke om psykisk helsehjelp.

De som jobber i det private, burde kanskje holdt seg i det offentlige. Men der er lønnen for dårlig?

Jobben starter nå, på 2. forsøk. 

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (Akkurat nå):

Helsevesenet har AP en del igjen på. Mangel på fastleger og lange ventetider på legespesialiseter. Det trengs flere som utdanner seg til leger, sykepleiere og flere hjelpende hender i helsevesenet.

For ikke å snakke om psykisk helsehjelp.

De som jobber i det private, burde kanskje holdt seg i det offentlige. Men der er lønnen for dårlig?

Jobben starter nå, på 2. forsøk. 

Så lenge de tviholder på NPM-modellen kommer ingent ting av dette til å forandre seg.

Skrevet
freedomseeker skrev (1 minutt siden):

Det var under Stoltenberg at private helseforsikringer fikk fotfeste i Norge. Offentlig finansiering og kapasitet av heleforetakene klarte ikke å holde tritt med befolkningsveksten etter EØS-utvidelsen.

Konservativ politikk, altså. AP er ikke sosialistisk likevel?

Skrevet
12 minutes ago, DukeNukem3d said:

Gratulerer til de som håpet på 4 nye år med Støre forresten 😊

Jeg håpte ikke, men det gjør godt både for pengepungen og rognposen.

Skrevet
Subara skrev (47 minutter siden):

Konservativ politikk, altså. AP er ikke sosialistisk likevel?

Nei, først og fremst appellerer partiet til den øvre middelklassen – ofte økonomisk velstående, med mange statlige byråkrater og EU-tilhengere blant velgerne. I tillegg stemmer en stor andel innvandrere fra MENA-land på partiet, i enkelte undersøkelser opptil 70 %. Dette bekreftes også når man ser på hvilke velgergrupper de ulike partiene generelt tiltrekker seg.

Velgere med lavere utdanning og inntekt opplever at FrPs politikk i større grad ivaretar deres interesser. I tillegg tiltrekker partiet seg en betydelig andel vestlige innvandrere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Andre eksempler på at Arbeiderpartiet ikke kan regnes som et sosialistisk parti, er prioriteringen av universelle ordninger. En person som tjener en million i året har neppe behov for gratis tannlege, eller for å kjøpe elbil uten å betale moms. Dersom målet virkelig var å redusere ulikhet, kunne disse midlene i stedet vært brukt til å utjevne de stadig økende forskjellene i samfunnet.

Innvandringspolitikken illustrerer også dette poenget, ettersom mange innvandrere konkurrerer om de samme jobbene som arbeidstakere med lavere utdanning.

Til sammenligning fører søsterpartiet til Ap i Danmark en langt mer tydelig sosialistisk politikk.

Skrevet
24 minutes ago, Colin. said:

Lykke til til unge folk med å skaffe seg bolig. Boligprisene vil fortsette å stige ekstra saftig nå. 💫

"For those who have, more shall be given."

De unge som duger, finner en vei uansett motstand. Å eie egen bolig er ikke en rettighet. Ingen bør uforskyldt bo på gata, men det er langt fra det til at alle skal eie en bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...