Gå til innhold

Trump 2025

Melding lagt til av Uderzo,

Charlie Kirk (tilsynelatende) attentat: Dette er en tragisk hendelse, og uavhengig av hva man mener om personen, fortjener ingen å miste livet for sine meninger. Jeg oppfordrer alle til å vise respekt og omtanke i tråden, og ikke feire eller godte seg over det som har skjedd. La oss holde diskusjonen saklig og medmenneskelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (Akkurat nå):

Jeg sikter tip at du trekker fram at han har stiftet en konservativ organisasjon som et problem

Altså mulig jeg misforstår, men jeg tror det bare siktet til hva som faktisk var jobben hans. Jobben han var ikke å reise rundt å debattere, selv om det sikkert var en del av det. At det er et problem ser jeg ikke at har blitt nevnt? 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Pop skrev (53 minutter siden):

"Redd for"? Merkelig begrep i denne sammenheng. Polarisering er ikke å ha andre meninger. Andre meninger er forventet, nødvendig for utvikling og et sunnhetstegn. Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre. 

Polarisering er i hovedsak negativt fordi man får to leire, med mange i hvert og få i midten. Polarisering griper inn i folk utover å være uenige, man blir lett fiender. Som igjen gir konsekvenser av at man ser motparten som en risiko, har dårlige mål, har negative menneskesyn, ønsker å bekjempe det som er bra osv.

Polarisering er først og fremst et sykdomstegn, et første steg mot manglende evne til forsoning. Polarisering er et effektivt virkemiddel for eksterne som vil skape kaos i et land. Polarisering skaper ekstremisme, som igjen gjør kompromisser vanskelige. Polarisering handler mer om personene og gruppen, hvilken side man er på, enn om saken.

Jeg er ikke enig med deg. Selvfølgelig har polarisering med yttringsfrihet å gjøre, det vil alltid være ett resultat av meninger som blir ytret. Polarisering er noe som vil oppstår når noen tør å diskutere dyprøttede, virkelige og viktige problemstillinger, og ta tak i ting som kan være ubehagelig for mange. Når disse tingene bringes frem i lyset kan det provosere og vekke sterke reaksjoner, fordi mennesker har bygget fundamentet sitt og livene sine på ulike verdier. Det kan være ubehagelig å ta stilling til, og endre på noe som er fundamentalt og dyprotet, som mennesker har bygget livene sine på og er linsen de ser verden gjennom.  Disse temaene kan provosere noen mennesker enormt. Og det vil for mange være vanskelig å komme til en erkjennelse av at fundamentet faktisk er råttent. Det betyr ikke at vi ikke skal ta disse temaene frem i lyset og diskutere de. Tvert imot.

I dette tilfellet er det han som ytret meningene sine, (som en er fri til i et demokrati) , og ikke de som ikke tåler å høre meningene hans, og mener at han burde ties, som er den virkelige skurken ser det ut til at noen mener. Hvilket er absurd. 

Endret av Mflj
  • Hjerte 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Altså mulig jeg misforstår, men jeg tror det bare siktet til hva som faktisk var jobben hans. Jobben han var ikke å reise rundt å debattere, selv om det sikkert var en del av det. At det er et problem ser jeg ikke at har blitt nevnt? 

Jeg er åpen for å ha misforstått...

• Hjerte 2
Skrevet
AtterEnBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du fortelle hva det er før man klikker og laster den ned?

Video av en MAGA-dude som klikker fullstendig. 

• Liker 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du fortelle hva det er før man klikker og laster den ned?

Det er en 40 sekunder lang video, så det tar ikke all verdens tid å sjekke det ut selv.  Men - videoen viser en voksen mann som er irritert over at Charlie Kirk ble skutt. That's it. 

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (13 minutter siden):

Og kelnere jobber ikke bare med å servere, de rydder og vasker også. Veldig relevant.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Slaktes av egen sjef: – Ikke egnet
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/martinussen-forventer-at-kaur-gar-av/18089593/

– Over lenger tid har vi prøvd å vise forståelse, særlig med tanke på Kaurs unge alder, men et sted må grensa gå. Kaur er en politisk leder som må ta ansvar for sine politiske uttalelser. Hun har gjentatte ganger vist sviktende dømmekraft og manglende evne til å overholde avklaringer med Rødt.

– For Rødt sin del må vi ta et særlig ansvar for og ha nulltoleranse mot relativisering av politisk motivert vold på vår side av politikken, skriver Rødt-lederen.

– Etter uttalelsene fra Kaur, har partiledelsen i Rødt formidlet til Rød Ungdom at vi mener Kaur ikke er egnet som leder av Rød Ungdom og at vi forventer at hun går av.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Som at empati er noe rart f.eks, eller støtte til våpenlovene, de har ingen praktisk nytte de våpenlovene, de bare skaper død, det er ganske sykt at den største årsaken til at barn/ungdom dør i usa er kuler og krutt, hatet mot lgbtq som han har støttet i lang tid, det er i praksis en fasist dette her, det er mye å ta av. 

Konservativ er noe helt annet enn det CK er. 

En kan nok argumentere for det ja, men jeg vet ikke, kan like godt spekulere i om det var en false flag operasjon.  

Mange forskere, mange filosofer, mange demokrater og mange republikanere mener nok at empati er noe rart? Er det noe rart eller omstridt?
Er det sånn at repupublikanere mangler empati siden han sa det?.. om han sa det? Det burde være mulig å gi kilder når man gjengir uttalelser og meninger til en offentlig talsperson.. Også blir det sånn da at demokratene har masse empati og republikanerne mangler empati siden Kirk skal ha sagt at empati er noe rart?
Se hvordan mange av de demokratiske tilhengerne uttrykte seg rundt henrettelsen av en politisk talksperson midt på dagen i trygge omgivelser.. helt uten skam via nyhetskanaler og sosiale medier.
Empati er helt klart en snodig greie..

Det å støtte våpenlovene er vel noe veldig erke-republikansk. Noe de aller fleste konservative mener? Personlig helt uenig med han og de konservative i amerika.. men tja. Ser ikke helt hvordan dette skal bortforklare at han skal kalles konservativ i amerikansk kontekst.

Kilde på at han støtter hat mot lgbtq? Antar dette er en forvrengt mening. Noe som at han har sagt at "statistikk viser at biologiske menn og biologiske kvinner i større grad har lykkelige forhold" - som blir til "han hater Lgbtq" Eller den "hva er en kvinne" tingen hans.
Altså noe temmelig tamt blir til at han er Hitlers lærermester basert på tolkninger av tolkninger av gjenfortellinger av gjenfortellinger..

Bastant - "han er i praksis en fasist".. Og dette blir uttalt av en her som prøver å rettferdiggjøre drapet på en politisk meningsmotstander? Skummelt.. og ja.. her utales det at han bortimot er Hitlers lærermester, eller i det minste er en fascist siden han har meninger som han fremmer til offentligheten.. som noen mente at var så ekstreme at han burde bli skutt. Man han er fasisten.

Så dette er grunnen til at du sier at han ikke burde kalles konservativ fordi han er så ekstrem?

--

Ellers er det false flag.. Jaja.
Noen som bare vil sortmale demokratene som er så moralsk overlegne ved å henrette en republikansk/konservativ talsperson. Ja.. Jo.. Du er iallefall ikke farget den ene eller den andre veien.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
dysfunctional skrev (5 minutter siden):

Det er en 40 sekunder lang video, så det tar ikke all verdens tid å sjekke det ut selv.  Men - videoen viser en voksen mann som er irritert over at Charlie Kirk ble skutt. That's it. 

Jeg har ikke for vane å "sjekke selv" hva tilfeldige folk på nettet legger ut ved å laste det ned på telefonen min, spesielt i sammenheng med temaet i dag. Helt innafor å gi en pekepinn på hva dette er. Kunne like gjerne vært nærbilde av drapet for alt jeg visste. 🤷‍♂️

• Liker 4
Skrevet

Ikke mye jeg er enig med Rødt og deres ideologi i, men godt å se ledelsen har fornuften i behold. Kudos til at dette ikke skyves under bordet og forsvinner 'på bakrommet'. Hun er en politisk leder og dette er ikke første gang hun viser sitt sanne ansikt og følger opp med en 'sorry, not-sorry'. 

• Liker 4
Skrevet
Mbappe09 skrev (15 minutter siden):

Tror folk blir radikaliset nå 

Det er skremmende. Folk er helt blåst til den ene eller den andre siden borte i statene, og strålingen via media og internet påvirker folk her også i ekstrem grad.

Jeg begynner å bli redd at det ender med en borgerkrig der borte.

• Liker 2
Skrevet

«When people stop talking, really bad stuff starts. When marriages stop talking, divorce happens. When civilization stops talking, civil war ensues. When you stop having a human connection with someone you disagree with, it becomes a lot easier to want to commit violence against that group.» 

- Charlie Kirk

• Liker 3
Skrevet
Revie skrev (Akkurat nå):

Ikke mye jeg er enig med Rødt og deres ideologi i, men godt å se ledelsen har fornuften i behold. Kudos til at dette ikke skyves under bordet og forsvinner 'på bakrommet'. Hun er en politisk leder og dette er ikke første gang hun viser sitt sanne ansikt og følger opp med en 'sorry, not-sorry'. 

Rødt er alltid top 3 når jeg tar sånne valgomat undersøkelser. Men det blir fort sånn når enigheten med de fleste partiene ligger på mellom 45-55% -.-

Ungdomspartiet deres trenger en omstruktuering.

Skrevet
Griever skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke for vane å "sjekke selv" hva tilfeldige folk på nettet legger ut ved å laste det ned på telefonen min, spesielt i sammenheng med temaet i dag. Helt innafor å gi en pekepinn på hva dette er. Kunne like gjerne vært nærbilde av drapet for alt jeg visste. 🤷‍♂️

Anbefaler ikke å se det, om du ikke allerede har gjort. Eller trikkedrapet fra USA som har vært tema de siste dagene. 

Ikke hyggelige klipp, men du verden så viktig at sakene kommer frem. Sistnevnte har det tydeligvis vært lagt et lokk på, før det tvang seg frem via sosiale medier.

• Liker 2
Skrevet
Noxhaven skrev (5 minutter siden):

Mange forskere, mange filosofer, mange demokrater og mange republikanere mener nok at empati er noe rart? Er det noe rart eller omstridt?
Er det sånn at repupublikanere mangler empati siden han sa det?.. om han sa det? Det burde være mulig å gi kilder når man gjengir uttalelser og meninger til en offentlig talsperson.. Også blir det sånn da at demokratene har masse empati og republikanerne mangler empati siden Kirk skal ha sagt at empati er noe rart?
Se hvordan mange av de demokratiske tilhengerne uttrykte seg rundt henrettelsen av en politisk talksperson midt på dagen i trygge omgivelser.. helt uten skam via nyhetskanaler og sosiale medier.
Empati er helt klart en snodig greie..

Det å støtte våpenlovene er vel noe veldig erke-republikansk. Noe de aller fleste konservative mener? Personlig helt uenig med han og de konservative i amerika.. men tja. Ser ikke helt hvordan dette skal bortforklare at han skal kalles konservativ i amerikansk kontekst.

Kilde på at han støtter hat mot lgbtq? Antar dette er en forvrengt mening. Noe som at han har sagt at "statistikk viser at biologiske menn og biologiske kvinner i større grad har lykkelige forhold" - som blir til "han hater Lgbtq" Eller den "hva er en kvinne" tingen hans.
Altså noe temmelig tamt blir til at han er Hitlers lærermester basert på tolkninger av tolkninger av gjenfortellinger av gjenfortellinger..

Bastant - "han er i praksis en fasist".. Og dette blir uttalt av en her som prøver å rettferdiggjøre drapet på en politisk meningsmotstander? Skummelt.. og ja.. her utales det at han bortimot er Hitlers lærermester, eller i det minste er en fascist siden han har meninger som han fremmer til offentligheten.. som noen mente at var så ekstreme at han burde bli skutt. Man han er fasisten.

Så dette er grunnen til at du sier at han ikke burde kalles konservativ fordi han er så ekstrem?

--

Ellers er det false flag.. Jaja.
Noen som bare vil sortmale demokratene som er så moralsk overlegne ved å henrette en republikansk/konservativ talsperson. Ja.. Jo.. Du er iallefall ikke farget den ene eller den andre veien.

Han er vel en av dem som mener at det å bruke foretrukne pronomen er et overtramp mot hans ytringsfrihet. Troe det er det det er snakk om ift lgbt, han er generelt imot transpersoner i kvinnerom

• Liker 1
Skrevet
Noxhaven skrev (Akkurat nå):

Rødt er alltid top 3 når jeg tar sånne valgomat undersøkelser. Men det blir fort sånn når enigheten med de fleste partiene ligger på mellom 45-55% -.-

Ungdomspartiet deres trenger en omstruktuering.

Voksen-Rødt er nok en god del mer fornuftige og mindre radikale enn skolegjengen, ja. Det er helt naturlig at slike holdninger dabber av, om ikke for alle. 

Og i lys av å ikke være pro eller anti uten nyanser, det er selvsagt mange ting som står sterkt på den sosialistiske siden jeg også er enig i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...