Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet
agvg skrev (På 11.4.2026 den 18.50):

For oss andre er det hva OSet gjør som igrunn er det interessante.

Eller kanskje tvert imot kva det ikkje gjere. 

Eg fekk nokre tankar her ein dag. Eg har hatt en Ultrabook nokre år som jobb pc. Pensjonert i sommar på grunn av dalande form, mangel på Ethernet tilkobling og rekkeviddeangst. Dual boot windows 11 og Ubuntu. 

Brukte den til en jobb no, i Ubuntu på batterikraft. Og det minka sakte på batterikapasiteten. Jævla sakte 😅 

Så eg tenkte eg skulle gjere ei sammenligning på en heilt eskeny ThinkPad T16 Gen5 AMD. 

Installere Windows, følge alle stega, koble den på nett og la den tygge gjennom alt ov oppdatering. Alt på batteri med minimum lysstyrke. Så Ubuntu. Kor mykje lenger vare den eksakt samme pc'en på Ubuntu kontra Windows? 😅 

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, RootShell said:

Eller kanskje tvert imot kva det ikkje gjere. 

Eg fekk nokre tankar her ein dag. Eg har hatt en Ultrabook nokre år som jobb pc. Pensjonert i sommar på grunn av dalande form, mangel på Ethernet tilkobling og rekkeviddeangst. Dual boot windows 11 og Ubuntu. 

Brukte den til en jobb no, i Ubuntu på batterikraft. Og det minka sakte på batterikapasiteten. Jævla sakte 😅 

Så eg tenkte eg skulle gjere ei sammenligning på en heilt eskeny ThinkPad T16 Gen5 AMD. 

Installere Windows, følge alle stega, koble den på nett og la den tygge gjennom alt ov oppdatering. Alt på batteri med minimum lysstyrke. Så Ubuntu. Kor mykje lenger vare den eksakt samme pc'en på Ubuntu kontra Windows? 😅 

Ubuntu på en huawei ultrabook fra 2019 bruker ihvertfall mindre strøm når koblet til strømkilde enn med windows 11.  

Skrevet
9 hours ago, vortex said:

Jeg tenkte faktisk i samme baner angående Q22! Var det den som hadde 2,5 SATA bay på undersiden?

Q22 har vel bare USB og SD-kort om jeg husker rett. 

Skrevet
21 minutes ago, Mr. A said:

Q22 har vel bare USB og SD-kort om jeg husker rett. 

Okei, da var det dekoderen før Q22 jeg tenkte på. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (15 minutter siden):

Noen her som har prøvd eller installert Solaris. Er dette egnet til privat bruk i dagens miljø. 

Høres ikke lurt ut, og lisensreglene til Oracle er et mareritt.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Solaris eksisterer for å gi støtte for kritisk legacy-programvare som ikke er migrert til noe annet. Ikke ment som generelt desktop-system. 

Det kan lastes ned fra Oracle, og det er en gratis lisens for evaluering, testing og utvikling nå. Vanlig desktop er ikke nevnt, så det er i prinsippet lisenspliktig om man prøver å bruke det som det. Nå kommer de nok ikke å gjør lisensrevisjon hos privatpersoner, så akkurat det er nok trygt.

Dagens versjon er fra 2018. Bassert på Gnome 3, og systembiblioteker som sikkert også allerede var begynt å bli utdaterte i 2018.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det er utrolig interessant å lese om og sette seg inn i ulike OS. Nå leser jeg om Gentoo og Linux from scratch. Dette er vel OS for de som liker å pine seg selv, eventuelt lære ting fra bunnen av. Synd jeg ikke lærte mer om dette for lenge siden, det er utrolig interessant mye av det, skjønne hvordan det er bygd og satt opp, hvordan man navigerer på ulike måter. 

• Liker 1
Skrevet
On 8/19/2026 at 6:16 PM, frohmage said:

Supert! Men jeg har ingen grunn til å kjøre testing-kernel på en maskin som bare skal gå og skrangle for seg selv. Det er vel ingen sikkerhetsmessige årsaker til å velge testing.

Om det er en server uten spesielt ny maskinvare er det kanskje ikke så mye vits, nei. På desktop vil jeg derimot anbefale folk flest å ha mer moderne kernel installert, spesielt de som gamer.

Skrevet
ahpadt skrev (6 minutter siden):

På desktop vil jeg derimot anbefale folk flest å ha mer moderne kernel installert, spesielt de som gamer.

En mer moderne enn "Kernel: Linux 6.12.90+deb13.1-amd64"? Hvor ofte oppgraderer du kernel?

Skrevet
1 minute ago, frohmage said:

En mer moderne enn "Kernel: Linux 6.12.90+deb13.1-amd64"? Hvor ofte oppgraderer du kernel?

Jeg bruker cachy så er på så og si den nyeste hele tiden, med lts som backup selvsagt men den har jeg enda ikke trengt heldigvis. Pleier å oppdatere maskinen ca annenhver uke. Med debian så bytter man ut nye pakker mot 'annerkjent stabilitet', så det er ikke så voldsomt mye du kan gjøre utover å gjøre testing, sid eller legge til f.eks Liquorix repo i apt og installere derfra.

Jeg har selv brukt debian til server i mange år så er veldig godt kjent med det og vurderte det selv først veldig lenge når jeg skulle velge en distro å installere på min desktop, men falt til slutt på cachy ettersom jeg foretrekker å ha nye pakker som f.eks nyere plasma raskere tilgjengelig, selv om det av og til kan medføre noen små bugs. Har limine med btrfs snapshots så restore funker heldigvis veldig bra, skulle en oppdatering ha en ustabil pakke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en gammel gaming PC fra rundt 2018 og har kjørt dual boot med Ubuntu over flere år.

Nå har jeg kvitta meg helt med windows og kjører Ubuntu 26.

Da specs på PC ikke er gode nok til å kjøre Windows 11 var valget enkelt.

Bruker PC stort sett til surfing,office bruk.

Ubuntu er lett for alle. Det finnes også utrolig mye hjelp på Ubuntu forum og du kan jo selvsagt bruke AI som Gemini/Chat GPT til å fortelle deg hva du skal skrive i terminal dersom det skulle være nødvendig.

• Hjerte 1
Skrevet

Eg tok en test med Ubuntu, installert og klart. Kobla til wifi og kobla fra laderen. Så fekk den stå på batteri å oppdatere seg. Satt til aldri å gå i dvalemodus og skjerm av etter 5min. Sjekka innom med jamne mellomrom for å sjekke status.

Etter litt over 35timar så var batteriet nede i 2%. Då stoppa eg testen. Det må vere relativt greitt for en pc med 75wh batteri. Fekk lyst å prøve på min egen med 86wh batteri men eg veit ikkje om eg orka, det tok så lang tid.

Skal sjå om eg får ork til å teste med windows, har installert det men kom ikkje heilt i mål. Windows bruka sikkert 50% av batterikapasiteten berre på oppdateringar og omstarter. Ubuntu hadde ei runde med oppdatering, uten omstart meina eg.

Eg er nær ved å gje opp windows heilt, det er frustrerande å ha ein heilt ny top-end pc der ting henge, er uresponsivt og kjipt. Det er rett og slett for mykje drit, onedrive spesielt er jo noko vanvittige greier. Må av og til stenge den ned for å få gjort det eg skal.

• Hjerte 1
Skrevet

Ubuntu synker stadig på distrowatch ser jeg. Men det er kanskje den største distroen fortsatt. Er nok størst utvalg av apps der vil jeg tro. På en del andre er det bare de viktigste programmene man finner. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det noen som kan dele erfaringer med Bazzite?
Er det store fordeler med å bruke denne kontra Ubuntu for gaming (steam) ?

Endret av Alfon
Skrevet (endret)

Egentlig er det ikke så store fordeler, nei. Bazzite har litt mer oppdaterte drivere out of the box og et mer strømlinjeformet oppsett til å begynne med, men når Ubuntu først er ferdig satt opp, fungerer de ganske likt med tanke på ytelse og kompatibilitet. Om du dog har veldig ny hardware kan den mer oppdaterte driverstacken til Bazzite ha en større fordel.

Bazzite er en "immutable" distro. Det gjør at det skal mye til for å rote til noe, men det setter også noen store begrensninger som det er greit å være klar over. Du begrenser deg i stor grad til Flatpaks når det gjelder programfiler. Man kan installere pakker direkte i systemlaget via rpm-ostree, men det er ofte mer hodebry enn det er verdt, og det kan føre til oppdateringskonflikter.

For min del  etter at jeg har kommet meg over "kneika" og ikke lenger er så redd for å rote til ting, så er Bazzite mest et OS for stue-PCer eller håndholdte maskiner. Altså maskiner hvor du bare vil boote rett inn i Steam Big Picture og gå i gang med spillingen. På hoved-PC-en min følte jeg at Bazzite ble for begrenset.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Skrevet
51 minutes ago, Alfon said:

Er det noen som kan dele erfaringer med Bazzite?
Er det store fordeler med å bruke denne kontra Ubuntu for gaming (steam) ?

Jeg har prøvd Bazzite, Pop!_OS og CachyOS. Jeg tror du vil foretrekke Bazzite hvis du liker immutable (kan ikke rote med/ødelegge systemfiler) eller hvis du skal bruke det på storskjerm med spilling som hovedformål.

Pop!_OS fikk jeg mange små irritasjoner med, mye var problem med utstyr som ikke fungerte skikkelig etter sleep mode.

CachyOS er den jeg landet på. Det fungerer bra, du velger skrivebordsmiljø selv og det er lite tull med det.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, kremt said:

Ubuntu synker stadig på distrowatch ser jeg. Men det er kanskje den største distroen fortsatt. Er nok størst utvalg av apps der vil jeg tro. På en del andre er det bare de viktigste programmene man finner. 

Mener det er et større utvalg via flathub / flatpaks en det er snaps i Ubuntu ( Snapstore ) Snaps er begrenset til *buntu distroer, men flatpaks kan installeres i de fleste distroene. 

Bruker selv Bazaar i CachyOS for å finne flatpaks, da jeg har opparbeidet meg en ganske stor mistillit til AUR, ellers er det jo endel som ligger i arch repo, men finner ikke alt der.

Skal vi snakke størrelse på pakkebrønner så er nok AUR og .deb de som leder ann. Kanskje NixOS sin pakkebrønn også er høyt på listen, er ikke så oppdatert akkurat der

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (20 timer siden):

Hva slags apps tenker du på da? Du kan vel legge inn omtrent alt fra Ubuntu på alle Debian-baserte distroer?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...