Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, frohmage said:

Jeg forstår heller ikke dette distro-maset. Kjører Debian selv i tillegg til en Windowsmaskin. Bare finn noe som funker, så blir du sikkert fornøyd. Min har gått en stund uten problemer.

Hide contents

image.png.8948c8b630585de4ab81775ea673f7fa.png

Er det der nyeste kernel for Debian? Regner med alt etter 6.12 er patches som Debian sin kernel har fått siste halvåret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Distrohopping er en del av linux opplevelsen før en slår seg til ro ett sted :p 

Bare å velge riktig første gang,eller å være for lat til å bytte :ninja:

• Liker 1
Skrevet
vortex skrev (28 minutter siden):

Er det der nyeste kernel for Debian? Regner med alt etter 6.12 er patches som Debian sin kernel har fått siste halvåret?

Hakke peiling. Hvordan det?

Skrevet
5 minutes ago, frohmage said:

Hakke peiling. Hvordan det?

Bare sjekk den inneholder patches for de siste CVE bugsa som ble funnet i sommer. Jeg har ikke brukt Debian på mange år, så jeg vet ikke hvordan de patcher kernels

Skrevet
vortex skrev (36 minutter siden):

Bare sjekk den inneholder patches for de siste CVE bugsa som ble funnet i sommer.

Holder det ikke å bare oppgradere jevnlig altså?

Skrevet
10 minutes ago, frohmage said:

Holder det ikke å bare oppgradere jevnlig altså?

Jo det skal holde det, så lenge Debian fikser CVE bugs med patcher så hadde jeg ikke stresset 

Skrevet
vortex skrev (Akkurat nå):

Jo det skal holde det, så lenge Debian fikser CVE bugs med patcher så hadde jeg ikke stresset 

Poenget mitt er at det funker selv om jeg ikke veit hva CVE bugs er, og jeg kunne gjort akkurat det samme med Fedora eller hva som helst.

Skrevet
1 hour ago, frohmage said:

Poenget mitt er at det funker selv om jeg ikke veit hva CVE bugs er, og jeg kunne gjort akkurat det samme med Fedora eller hva som helst.

CVE er standardiserte navn på kjente sikkerhetssårbarheter, brukt for å identifisere og håndtere dem, enkelt og greit

• Liker 1
Skrevet
vortex skrev (6 minutter siden):

CVE er standardiserte navn på kjente sikkerhetssårbarheter, brukt for å identifisere og håndtere dem, enkelt og greit

Ok, men jeg må jo stole på at en kjent distro tar hånd om slike ting. Det er vel ikke mange som gidder å teste alle mulige bugs mot eget system for å se om de er patchet?

Skrevet
15 minutes ago, frohmage said:

Ok, men jeg må jo stole på at en kjent distro tar hånd om slike ting. Det er vel ikke mange som gidder å teste alle mulige bugs mot eget system for å se om de er patchet?

Absolutt ikke

Skrevet
frohmage skrev (50 minutter siden):

Du er på debian 13 som er den nyeste stable, så dette er ikke noe å tenke på. 6.12 er også en LTS kernel. Du vil mota sikkerhets oppdateringer i 2 år til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...