kremt Skrevet 29. august Skrevet 29. august Det var jeg faktisk ikke klar over. Kjører MX nå men det er ganske strippet. Jeg burde kanskje prøvd noe som Xubuntu snart, om ikke annet for å lære.
jekirog986 Skrevet 29. august Skrevet 29. august 22 hours ago, Alfon said: Er det noen som kan dele erfaringer med Bazzite? Er det store fordeler med å bruke denne kontra Ubuntu for gaming (steam) ? Det med Linux baserte OS'er, du må finne den du liker og da slipper du ikke unna testing. Altfor mange vil bare installere og bruke. Det er ikke noe spesielle fordeler mellom dem, kun hvis du kjøper helt ny hardware, men det er ikke kommet noe nytt på lenge nå. Jeg liker Ubuntu, brukt på på desktop i mange år. Nå foretrekker jeg Universal Blue og atomic img. Fordelen med noe som Bazzite er at det er ett image basert OS. Distro'er er Fedora. Ved oppdateringer laster du ned et nytt image som du booter fra. Istedet for å legge til pakker og fjerne pakker. Har du ekstra pakker installert på Bazzite vil systemet laste ned disse etter nytt image er installert og legge det oppå. 21 hours ago, Evil-Duck said: Bazzite er en "immutable" distro. Det gjør at det skal mye til for å rote til noe, men det setter også noen store begrensninger som det er greit å være klar over. Du begrenser deg i stor grad til Flatpaks når det gjelder programfiler. Man kan installere pakker direkte i systemlaget via rpm-ostree, men det er ofte mer hodebry enn det er verdt, og det kan føre til oppdateringskonflikter. For min del etter at jeg har kommet meg over "kneika" og ikke lenger er så redd for å rote til ting, så er Bazzite mest et OS for stue-PCer eller håndholdte maskiner. Altså maskiner hvor du bare vil boote rett inn i Steam Big Picture og gå i gang med spillingen. På hoved-PC-en min følte jeg at Bazzite ble for begrenset. 21 hours ago, Thor. said: Jeg har prøvd Bazzite, Pop!_OS og CachyOS. Jeg tror du vil foretrekke Bazzite hvis du liker immutable (kan ikke rote med/ødelegge systemfiler) eller hvis du skal bruke det på storskjerm med spilling som hovedformål. Immutable= changeless= uforanderlig Bazzite og andre Universal Blue images er atomic distro'er basert på Fedora Kinoite og Silverblue. De er ikke uforanderlig som dere sier. Har ikke hatt noe begrensninger med Bazzite, Fedora Kinoite eller Aurora. Bruker Bazzite på PC'en min. Bruker ikke gamescope/gaming mode. Gamescope/gaming mode er ikke Steam Big Picture. Steam Big Picture er noe som åpnes i desktop. Ufattelig at de som var Windows bruker for noen få uker siden og som fortsatt Dual booter synes atomic desktop er begrenset. 🤔 Har vært interessant i Fedora Silverblue siden 2018. Utrolig kult prosjekt. Prøvde det og Bluefin lenge før Bazzite ble populært. Har tenkt at dette er framtiden helt siden Fedora Silverblue ble lansert i 2018. 1
Alfon Skrevet 29. august Skrevet 29. august (endret) 4 hours ago, jekirog986 said: Det med Linux baserte OS'er, du må finne den du liker og da slipper du ikke unna testing. Altfor mange vil bare installere og bruke. Og vil bruke minimalt med tid i Terminal. Jeg er nok i den kategorien. Jeg vil bare at alt skal funke. Komme seg på nett. Bruke office programmer og sørge for at printer er detektert og funker. Endret 29. august av Alfon 1
Evil-Duck Skrevet 30. august Skrevet 30. august jekirog986 skrev (5 timer siden): Immutable= changeless= uforanderlig Bazzite og andre Universal Blue images er atomic distro'er basert på Fedora Kinoite og Silverblue. De er ikke uforanderlig som dere sier. Har ikke hatt noe begrensninger med Bazzite, Fedora Kinoite eller Aurora. Bruker Bazzite på PC'en min. Bruker ikke gamescope/gaming mode. Gamescope/gaming mode er ikke Steam Big Picture. Steam Big Picture er noe som åpnes i desktop. Ufattelig at de som var Windows bruker for noen få uker siden og som fortsatt Dual booter synes atomic desktop er begrenset. 🤔 Har vært interessant i Fedora Silverblue siden 2018. Utrolig kult prosjekt. Prøvde det og Bluefin lenge før Bazzite ble populært. Har tenkt at dette er framtiden helt siden Fedora Silverblue ble lansert i 2018. Det hele handler jo om å bruke et språk som flest mulig forstår. De fleste vet hva Steam Big Picture er for noe, mens de færreste vet hva Gamescope er. Det skal jo også nevnes at mange av oss ikke lenger bruker Gamescope, for oss med Nvidia er det ofte enklere å droppe det, og heller bruke «native workarounds» som launch options. Da er det heller ikke noe problem å sette opp Steam til å starte automatisk i faktisk Big Picture-modus og ikke Gamescope, om en først skal henge seg så fryktelig opp i ordenes betydning. Ellers heter det jo på folkemunne at Bazzite og andre Universal Blue-distroer er immutable. Om de vil distansere seg fra det navnet og heller kalle det atomic er det greit for meg, men det blir i all hovedsak semantikk i denne diskusjonen. Jeg skriver dog i innlegget du siterer, at man teknisk sett kan installere pakker direkte i systemlaget via rpm-ostree. Men ettersom dette ofte er frarådet og gjerne fører til kluss, er det bedre å velge en annen distro dersom det er det man ønsker å gjøre. Det er bra at du ikke opplever begrensninger i atomic-distroer, men det gjorde altså jeg. Som Nvidia-bruker var det en del workarounds og tilpassede applikasjoner jeg trengte, som verken er tilgjengelige som Flatpaks eller AppImages. Det er selvfølgelig mye en kan gjøre med containere og Distrobox for å komme seg rundt begrensningene med et nedlåst systemlag, men jeg ønsket rett og slett muligheten til å kjøre så mye som mulig native, og da ble CachyOS det jeg endte opp med som fast distro.
jekirog986 Skrevet 30. august Skrevet 30. august Bruker ikke Nvidia, har brukt Linux lengre enn jeg har eid skjermkort. Da Valve lanserte Proton kjøpte jeg AMD GPU. Dessverre så er ikke jeg en "edge case" med funky hardware for Windows. De sier Bazzite og de andre har immutable properties. Kjører noen layered packages. De blir oppdatert. Når jeg oppgraderte fra 43 til 44 ble de installert opp på det nye imaget. Har tatt rebase, og alt fungerer. Noe mer stabilt enn Bazzite og lignende OSer har jeg ikke funnet ennå(som ikke er dørgende kjedelig). Kjørte CachyOS i 2024, utrolig mye bugs. Utvikleren var sutrete og smålig når jeg spurte om en bug. Jeg rapporterte ikke noe, jeg spurte om noen hadde opplevd det samme. Fikk beskjed om å installere Windows på Asus ROG Ally.😆 Skjønner hvorfor nye Linux brukere CachyOS. De vil jo føle seg som Neo eller Mr. Robot. Noe de ikke gjør med Bazzite. Åpne Bazaar og trykke på Install er ikke like tøft. Noe slikt er jo mer Windows enn Windows 😁
Evil-Duck Skrevet 30. august Skrevet 30. august Nvidia har størst markedsandel med god margin når det kommer til dedikerte skjermkort, så hvordan du får dette til å være en "edge case" med funky hardware, forstår jeg virkelig ikke. Om man faktisk ønsker at flere skal bruke Linux, må man nesten tilrettelegge for at den mest brukte maskinvaren er støttet. Ellers synes jeg du kan legge fra deg den ovenfra-og-ned-holdningen din. Her forsterker du kraftig stereotypiene folk har om Linux-brukere, noe som ikke akkurat hjelper på adopsjonen av operativsystemet. Vi har forskjellige behov, og det er helt greit. Men forsøket ditt på å latterliggjøre alle som ikke har nøyaktig samme behov eller oppsett som deg, er skivebom og utrolig lite konstruktivt. 2
Fatninja Skrevet 4. september Skrevet 4. september Jeg fikk plutselig en pc tilgjengelig for å gjøre noe med og installerte omarchy. Digg operativsystem! Det krever en del relæring av muskelminne. Jeg liker ikke ting som ikke funker ut av boksen og omarchy funket ut av boksen for meg ihvertfall. Alt er satt opp og klart til bruk. Hyprland er fundamentet til desktoppen. Nerdestilen og nerdetemaet er et stort pluss for meg ihvertfall.
vortex Skrevet 4. september Skrevet 4. september Omarchy er bare arch med dotfiles FYI, at fyren bak har fått flere millioner dollar i støtte er for meg helt uforståelig. Men for all del, bruk det du liker 🙂
ZiggyStar Skrevet 4. september Skrevet 4. september 13 minutes ago, vortex said: Omarchy er bare arch med dotfiles FYI, at fyren bak har fått flere millioner dollar i støtte er for meg helt uforståelig. Men for all del, bruk det du liker 🙂 Vil tro det er litt mer enn dotfiles, ser ganske smooth ut. Ikke for meg men det er gledelig at noen lager distroer som er "enkle" å komme i gang med på toppen av solide basisdistroer som Arch
Fatninja Skrevet 4. september Skrevet 4. september 13 minutes ago, vortex said: Omarchy er bare arch med dotfiles FYI, at fyren bak har fått flere millioner dollar i støtte er for meg helt uforståelig. Men for all del, bruk det du liker 🙂 Jeg har skydd arch som pesten egentlig, jeg liker ikke rolling realeases, men konfigurasjonen er det som selger det til meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå