Gå til innhold

Linux - Hvilken distro?

Gjest Slettet-l4Gadwj

Anbefalte innlegg

Skrevet
a_aa skrev (På 21.7.2026 den 22.37):

Oppdaget nettopp at DistroWatch også har en annen rangeringsliste, basert på poeng gitt av brukerne i deres vurderinger.

Av distroer med mer enn 100 vurderinger, er det kun 9 stk som har gjennomsnittsscore på 9 eller høyere (og minst 3 av dem - Artix, Void, Devuan - benytter ikke systemd.)

Og Void er nr 3 av disse 9 :)

Korreksjon/oppdatering: Det er nå 8 distroer med snittscore på 9 eller høyere, og Void er nå nr 1 :

image.png.96139bb5612a369e3fb312a63cd3b5cc.png

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Distrowatch er som sagt bare tull. De teller klikk fra de som bruker nettstedet, ikke hva som egentlig brukt. 

Vet ikke hvor stor andelen til Ubuntu er i dag men de har sikkert flere millioner flere brukere enn neste distro på lista. Antall Ubuntu brukere har mest sannsynlig gått kraftig nedover de siste 5-6 årene men jeg vil tro de fortsatt er den meste brukte.

• Liker 3
Skrevet
42 minutes ago, vegin61269 said:

Det tok under 15 minutter å installere Arch. Men man er jo ikke ferdig etter 15 minutter. Stor forskjell fra da jeg installerte i 2016 🤯

Boot....

1000005855.thumb.jpg.656afbbdd40ea11124928855609af436.jpg

Arch installer 

1000005856.thumb.jpg.3a11715e9a6bc6b2db98d6da6b27c6a4.jpg

Arch med KDE Plasma 

1000005857.thumb.jpg.a68016f04f205a4299b0293b6fb1709f.jpg

Ahh Lenovo Thinkpad T440s! Jeg hadde en maken maskin som kjørte ubuntu fra usb en mørk og kald påske for mange mange år siden. Den maskinen reddet påsken for å si det sånn.

On topic:

Ser ut som det har blitt markant enklere å installere Arch! 

Skrevet
45 minutes ago, vegin61269 said:

Distrowatch er som sagt bare tull. De teller klikk fra de som bruker nettstedet, ikke hva som egentlig brukt. 

Vet ikke hvor stor andelen til Ubuntu er i dag men de har sikkert flere millioner flere brukere enn neste distro på lista. Antall Ubuntu brukere har mest sannsynlig gått kraftig nedover de siste 5-6 årene men jeg vil tro de fortsatt er den meste brukte.

Om du leser det som er quotet i øverste posten her så er det snakk om user ratings på distrowatch og ikke antall klikk som er det du finner på forsiden til høyre 🙂

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Utrolig mye lettere å installere. Jeg brukte timer da jeg gjorde det i 2016. Men det er fortsatt mye å gjøre etter man kommer inn i desktop.

Fikk ThinkPad'en gratis. Test maskin som er låst til ett firma, kan ikke installere Windows på den, men er full brukbar til Linux.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
5 hours ago, vegin61269 said:

Vet ikke hvor stor andelen til Ubuntu er i dag men de har sikkert flere millioner flere brukere enn neste distro på lista.

DW skiller jo dessuten mellom Ubuntu, Ubuntu Mate, Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu. Har liksom ikke skjønt hvorfor det skilles mellom Ubuntu DE, men ikke for andre distroer som også finnes i flere DE. Fedora for eksempel med sine spins.

• Liker 2
Skrevet
13 minutes ago, geir__hk said:

DW skiller jo dessuten mellom Ubuntu, Ubuntu Mate, Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu. Har liksom ikke skjønt hvorfor det skilles mellom Ubuntu DE, men ikke for andre distroer som også finnes i flere DE. Fedora for eksempel med sine spins.

Fordi de ikke er reinspikka Ubuntu med bare en DE, blant de du nevner. Mange bruker ikke snap for eksempel, tror ikke alle bruker wayland heller, noen bruker fortsatt x11.

Når det er sagt, for bare 5-6 år siden var skillet enda mindre da alle brukte x11 og .deb pakker, så du er inne på noe

Jeg tror kanskje det stammer fra tiden da det ikke var et så stort utvalg av distroer som det er i 2026, og Ubuntu var det første folk kom over som var stabilt og ikke krevde kompilering av absolutt alt.

• Liker 1
Skrevet

Spesielt når det er offisielle "flavours".

Martin Wimpress har gitt fra seg Ubuntu MATE etter det jeg har fått med meg. Han jobber heller ikke hos Canonical, sluttet vell for rundt 4 år siden. Vet ikke om MATE får holde sin Flavour status da de ikke hadde en 26.04 LTS

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Forstår meg ikke på distro-wars. Jeg har prøvd alt mulig og bruker Debian nå. Kunne like gjerne vært Fedora. Alt funker jo når du gidder å sette det opp.

image.png.3fde8aa43aba6812ef9397058acaf5d0.png

Endret av frohmage
Skrevet
11 hours ago, Svein M said:

Ubuntu. Ubuntu har forskjellige varianter f.eks: ubuntu, kubuntu, lubuntu, xubuntu. (Jeg bruker kubuntu)

Distroer som er basert på ubuntu. F.eks Linux Mint, POP!_OS, Zorin, TUXEDO OS.

Debian. 

Distroer som er basert på Debian. F.eks MX Linux.

Ubuntu er teknisk sett basert på Debian. MX er Debian stable. På Ubuntu er vel LTS ganske vanlig og ellers er det 6 måneders updates, ikke rolling. Ubuntu er gjerne gnome i standard versjon. For min del likte jeg gnome godt men skulle gjerne prøvd både standard ubuntu samt kubuntu. Hvordan er kde, det har jeg ikke prøvd.

Skrevet
kremt skrev (9 minutter siden):

Ubuntu er teknisk sett basert på Debian. MX er Debian stable. På Ubuntu er vel LTS ganske vanlig og ellers er det 6 måneders updates, ikke rolling. Ubuntu er gjerne gnome i standard versjon. For min del likte jeg gnome godt men skulle gjerne prøvd både standard ubuntu samt kubuntu. Hvordan er kde, det har jeg ikke prøvd.

Ubuntu har "Rhino Linux" men jeg har ingen egen erfaring med den, bare hørt den nevnt på en linux podcast.

https://rhinolinux.org/

... an Ubuntu-based, rolling release distribution, with Pacstall & XFCE at its core. ..

https://discourse.ubuntu.com/t/ubuntu-as-rolling-release/14751/96?_gl=1*rhgqc6*_gcl_au*MTI4MTc0ODEyOS4xNzg0ODM0OTg3Li0uLS4xNzg0ODM0OTg3LjYyNzUwNTc0NS4xNzg2MzA2NTAwLjE3ODYzMDY3NjE.

Kjører selv standard ubuntu for tiden hjemme, hatt kubuntu og mandriva tidligere, og en tidlig linux installasjon (offline) fra 20+ 3.5" floppier på nittitallet. Maemo, Meego og Sailfish på mobil. RHEL på jobb, tidligere; Solaris (unix), hp-ux (unix) og CentOS.

Skrevet

Hadde en Nokia N900 med Maemo back in the day, husker det som en fantastisk telefon, men det var og den første og eneste telefonen jeg har klart å bricke :cry:

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sitat

Er linux nerdene fortsatt på ferie? Ser sånn ut på distrowatch.com hvertfall, der bortimot alle distroer har hatt fall i antall klikk. 

Hva er det folk innpå her bruker for tiden?  Selv er jeg på CachyOs, igjen.

Jeg er nok da kanskje ingen "linux nerd" siden jeg så godt som aldri er på distrowatch 😋. Er ikke opptatt av hvilken distro som til enhver tid er "the latest and the greatest". Bruker opensuse (både tumbleweed og leap, avhengig av bruksområde), og ser ingen grunn til å bytte så lenge den fungerer greit for meg.

Endret av HawP
  • Liker 1
Skrevet (endret)
6 hours ago, xaco said:

Jeg har brukt Linux i 20 år nå, og jeg er innom distrowatch kanskje 1 gang i tiåret.

Hva bruker per dags dato av distro(er)?

Endret av vortex
Skrevet
6 hours ago, HawP said:

Jeg er nok da kanskje ingen "linux nerd" siden jeg så godt som aldri er på distrowatch 😋. Er ikke opptatt av hvilken distro som til enhver tid er "the latest and the greatest". Bruker opensuse (både tumbleweed og leap, avhengig av bruksområde), og ser ingen grunn til å bytte så lenge den fungerer greit for meg.

Opensuse er grei distro det, har testkjørt både tumbleweed og leap over en periode for endel år tilbake.

Du kan da vel være linux nerd selv om du ikke henger rundt på distrowatch til alle døgnets tider 😄 Var ikke sånn ment

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, vortex said:

Hva bruker per dags dato av distro(er)?

Litt forskjellig. En god blanding av Debian og Ubuntu nå. Debian Testing på privat laptop, Proxmox på en server jeg kjørende hjemme og Ubuntu/Debian på noen NUCs jeg også bruker som servere.

Skrevet

Jeg forstår heller ikke dette distro-maset. Kjører Debian selv i tillegg til en Windowsmaskin. Bare finn noe som funker, så blir du sikkert fornøyd. Min har gått en stund uten problemer.

Spoiler

image.png.8948c8b630585de4ab81775ea673f7fa.png

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke på det som distromas. Er jo bare morsomt at folk tester forskjellige ting, deler erfaringer, og finner ut hva som fungerer best for dem. Dette har jo vært tidenes Linux år, og jeg håper det fortsetter slik at det blir bedre programvarestøtte. 

Dette året har jeg selv testet forskjellige distroer og DE for å se hva som passer meg best. Har ikke noe voldsomt forhold til en spesifikk distro, men for desktop bruk så har jeg behov for KDE støtte. 

Ellers har jeg vurdert å teste Hyprland for å se om tiling fungerer for meg. 

• Liker 1
Skrevet
51 minutes ago, Mr. A said:

Ser ikke på det som distromas. Er jo bare morsomt at folk tester forskjellige ting, deler erfaringer, og finner ut hva som fungerer best for dem. Dette har jo vært tidenes Linux år, og jeg håper det fortsetter slik at det blir bedre programvarestøtte. 

Dette året har jeg selv testet forskjellige distroer og DE for å se hva som passer meg best. Har ikke noe voldsomt forhold til en spesifikk distro, men for desktop bruk så har jeg behov for KDE støtte. 

Ellers har jeg vurdert å teste Hyprland for å se om tiling fungerer for meg. 

Ja, det er jeg enig i. Men noen vil holde seg til det de merker er stabilt på sine maskiner og har kanskje ikke så veldig stor lyst, eller et veldig stort behov for å utforske andre distroer, det er helt greit.

For min del var det utforskning som gjorde at jeg virkelig ble interessert i linux og distroer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...