vortex Skrevet mandag kl 19:55 Skrevet mandag kl 19:55 Testet CachyOS med Cinnamon, gedigen skuffelse, virket som det manglet en hel del basic apps og simple ting jeg forventer et OS skal ha ved install, ingen hurtigtast komboer fungerte heller. 1
HawP Skrevet i går, 11:08 Skrevet i går, 11:08 a_aa skrev (16 timer siden): Jeg mistenker at det er her at Void-installeren kan bli mer ømfintlig for feil. Start og slutt er første og siste sektor i partisjonen. Og første sektor i første partisjon må være etter partisjonsinfoen, som på en gpt disk vel bruker 34 sektorer hvis jeg ikke husker feil. Og pga. logisk/fysisk sektorstørrelse "problemet", så er det vanlig at første partisjon starter på 2048 (går fint "opp" for div. bruk) og at partisjoner slutter på en "sektor delelig med 8". Selv bruker jeg ofte sektor 40 (laveste >34 som er delelig med 8 ) som start på første partisjon. Og på gpt-disker må det være plass til en backup av partisjonsinfo på slutten av disken (også 34 sektorer mener jeg å huske), derfor du ser i videoen at siste sektor i siste partisjon er lavere enn antall sektorer oppgitt for disken. Jeg vil jo anta at installeren til void håndterer/sjekker disse start og slutt sektorene og at ingen partisjoner overlapper hverandre. Og, for ordens skyld, for å boote et UEFI-system holder det at én av partisjonene på en av diskene i maskinen er en EFI systempartisjon, en trenger ikke en slik partisjon på hver/flere disk(er). La ikke merke til at skjermbildet ditt viste at det både var sda og sdb der ... 😋 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå